vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#1


See User information
Jag har sett många uttalanden om vad vilddjurets tal 666 är, men här är en utmaning:

I och med att det är ett uttalande från vår gamla bok Bibeln så skulle det vara intresant att se om det är någon som med hänvisningar därifrån, skulle kunna motivera och redogöra för vad dom tror att det är, vem som ligger bakom osv.


Jag redogör min syn på det hela framöver men lägger in en och annan kommentar då och då.

Skriv med en respektfull ton och försök vara objektiv utan att det blir ett sorts, min pappa är starkare än din pappa mentalitet.
Det skall inte heller bli en tävling om vem som använder de finaste orden. Förklara ord som är oförståeliga för de flessta, som kanske bara används inom din yrkesgrupp. Exempel på ord som bör förklaras... inmundigera, gutural, hyperbål, kontraktioner, gastronomi (skopi) osv. Att slänga sig med fina ord gör inte konversationen tydlig det resulterar bara i att, dom som inte förstår orden känner sig utanför. Kramisar..

Posted on: 2010/1/28 22:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#2
Jag förstår inte frågan? Vadå vem som ligger bakom?
Det är ju numerologi...

Förresten är frågan felställd, då det inte ens är 666 som är odjurets tal, utan 616...
Läs denna tråd: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=12626&forum=9

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#3


See User information
Snälla läs helst först hela min ruta, så vore det bra.
Jag grundar mitt innlägg på vad som sägs i:
Uppenbarelseboken 13:18.
Inte på något annat.

Har du en annan uppfattning så hänvisa till skriftställena i bibeln, som motsäger detta.


Ta fram din bibel, slå upp och snälla framför dina argument grundat på den, det är ju därifrån talet 666 är taget.

Hoppas verkligen inte att denna länk skall spåra ur och frångå frågeställningen på en gång.

Snälla alla som svarar, håll min fråga som tema igenom hela argumentationen.

Jag lägger in ett extra skriftställe som förtydligar och underlättar lite kanske. Uppenbarelseboken 13:1, 2.


Kram ;)

Posted on: 2010/1/28 22:48

Edited by oso1978 on 2010/1/29 0:27:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#4


See User information
Läste din tråd om 616. Att dokumentet som dom hittade var skrivet i egypten väcker starka misstankar, där fanns många så kallade kristna sekter som, skrev om, dom redan befintliga skrifterna och föringade exaktheten i Jesus läror.

Kristna gnostiker kallades dessa och var hårt kritiserade av de första kristna för att de frångick de läror som Jesus undervisade om.

En av dessa skrifter är Tomasevangeliet, andra gnostiska skrifet har hittats i Nag Hammadi, men i och med att dessa inte användes av de kristna på den tiden så är dess värde som kanoniska skrifter tvivelaktigt.















Posted on: 2010/1/29 0:21
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#5


See User information
Enligt Rudolf Steiner är 666 ett stadium i jordens utveckling. Vid den tidpunkten kommer inga fler själar att kunna räddas. Mänskligheten delas. En del faller och andra utvecklas till en högre medvetenhet (och kanske även fysiskt).

Posted on: 2010/1/29 1:11
Sanningen skall göra oss fria!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#6


See User information
Parsifal, jag finner det jävligt fräckt att du postade ett inlägg om 666 på tidpunkten 1:11.

Respect!

Posted on: 2010/1/29 1:35

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#7
Quote:

oso1978 skrev:
[font=Georgia][b]Läste din tråd om 616. Att dokumentet som dom hittade var skrivet i egypten väcker starka misstankar, där fanns många så kallade kristna sekter som, skrev om, dom redan befintliga skrifterna och föringade exaktheten i Jesus läror.
Nu råkar det ju vara så att papyrus 115 är det äldsta originalet från Bibeln man kunnat hitta, så hur kan någonting vara OMSKRIVET om det var först på plan?

Läste du verkligen hela tråden?

Som det också står där kan det ju tänkas att de dålt de verkliga odjurets tal så man inte kan ge detta tal energier.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#8


See User information
Nu är det sista gången jag svarar på ditt resonemang.
Man kan fråga sig vilket var det älsta fragmentet man hittade innan papyrus 115 och vad ansågs då?
Är det då omöjligt att det fins fler att hitta?
Men som jag sade tidigare så är inte åldern av störst vikt, det är dess kanoniska ursprung.
Som jag sade så förkastade de första kristna gnostikernas läror vilket det mest troligt kan härledas till.

Nu handlar inte denna tråd om 616, vill du diskutera detta så får du göra det på en annan tråd.

Än så länge så har ingen kommit med en enda hänvisning till bibeln i sitt resonemang om vilddjurets tal 666.
Har ni en sådan bok så ta fram den och börja hänvisa och resonera därifrån.

Posted on: 2010/1/29 10:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#9
666 har mycket gamal bakgrund från babylonska tiden, Då paganerna trodde att gud arbetade matematiskt. Deras religion innehöll Astrologi,alkemi, fysiskt och psykiskt mental vetenskap och matematik. DÅ tiden räknade stjärngruperna till 36 och var och en representerades av olika amuletter som kallades " Sigilla Soils" eller Sol stämpel.

Saturnus är 6:e planeten från solen,lördagen är 6:e dagen kallad efter Saturnus som "saturnday" Saturnus har 6 poler vilket är otroligt att de redan då visste.

Christendom,judendom,islam har alla sitt ursprung från Pagan kulten och därför följer vi samma religion med olika namn och olika delar vi bär på.

666 har smygits in i våran siffror och religion och fungerar undermedvetet perfekt. I dagens samhälle kan vi se att våran politiker fortfarande följer paganismen och de följer 666 noga.

ett exempel. Du börjar skolas vid 6 år, och går 6 år tills du når högstadiet därefter går du 6 år till tills du är klar med gymnasiet och då har du fyllt 18 vilket är 18/3= 6 eller 18=666

Om vilddjuret: ” Och det tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Här gäller det att vara vis. Den som har förståndet må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasestiosex” (Upp 13:16-18.
I antikrists herravälde förenas religionsutövare som inte har velat veta av den heliga skriften (Bibeln).

Kan någon av er handa tillex på kredit när ni är under 18 år, kan nån av er öppna ett bank konto utan Person nr? Alla våran person nr de sista 4 kan max vara 9999=9+9+9+9= 36

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+28+29+30+31+32+33+34+35+36= 666
Alla Spelbolag har 18 på sin skylt, alla diskotek och mycket mer.

Tänk på också att år 1 för 2009 år sen har påverkat allt och allt är inställt efter det och det är perfekt matematiskt uppbyggd.


Finns mycket mycket mer att säga om detta.. peace

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#10
Quote:

oso1978 skrev:
Nu är det sista gången jag svarar på ditt resonemang.
Man kan fråga sig vilket var det älsta fragmentet man hittade innan papyrus 115 och vad ansågs då?
Är det då omöjligt att det fins fler att hitta?
Men som jag sade tidigare så är inte åldern av störst vikt, det är dess kanoniska ursprung.
Som jag sade så förkastade de första kristna gnostikernas läror vilket det mest troligt kan härledas till.
Som jag skrev i "min" tråd så ar 666 en översättningsmiss, då gamla testamentet skrevs på hebreiska och nya testamentet på grekiska. 616 på hebreiska blir 666 översatt till grekiska.
Just därför är papyrus 115 så intressant, eftersom det där står rätt tal och rätt översatt.

Quote:

oso1978 skrev:
Nu handlar inte denna tråd om 616, vill du diskutera detta så får du göra det på en annan tråd.
Va??? Det om något handlar väl om 666. Du påstår vilddjurets tal är 666 och jag 616. Kan du inte föra ett normalt resonemang?
Vill du hellre föra en felaktig diskussion helt utan nytta, eftersom den består av fel variabler, ska inte jag hindra dig... men jag tvivlar på att någon vill föra en diskussion med dig alls då faktist om du inte kan ta hänsyn till "nya" rön.

Quote:

oso1978 skrev:
Än så länge så har ingen kommit med en enda hänvisning till bibeln i sitt resonemang om vilddjurets tal 666.
Har ni en sådan bok så ta fram den och börja hänvisa och resonera därifrån.
Det står väldigt lite om vilddjurets tal i Bibeln

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#11


See User information
Här var det inga bibelbaserade komentarer.
Hur raderar man tråden som man startat?

Jag ångrar hela iden att diskutera detta ämne för det är fortfarande ingen som har sina argument grundade på ursprunget till talet 666, och computorerror har inte läst vad syftet med den här tråden var.

Computerror kastar bara in komentarer utan at ta hänsyn till tråden. Om han läst på lite och haft någon som helst grundläggande kunskap om bibeln hade han kunnat citera där ifrån.
Den lära som fortfarande är accepterad är att det skall vara 666 när det kommer faktagrundande slutsattser som fastslål 616 som det tal som skall utläsas så så skulle det här vara en helt annan diskution så sluuuuuuuuuuuuuuta nuuuuuuuuu..... computorerror, att trakasera denna tråd. Läs på och kom med komentarer som inte bara är komentarer utan grunda dina komentarer från citat från bibeln.

Z103 har lagt in den mest seriösa komentaren hitills även om den saknar hänvisningar från bibeln, Tack för det!

Här har comutorerror något att läsa om du vill ha motargument till ditt påstående om 616.


Unusual Transcription of Papyrus 115

It should also be noted that Papyrus 115's rendering of Apocalypse 13:18 has a rather strange rendering of 616. It contains just three Greek letters (chi, iota, sigma). This is not what Codex C contains (noted above). The reader will notice that Codex C contains the complete spelling-out of the Greek words for 616, “exakosioi deka ex,” not chi, iota, sigma.

This discrepancy not only puts into question the validity of Papyrus 115's rendering, it also makes the translation “616" depend upon the unproven art of gematria, which, for all intents and purposes, is quite inexact. The Greek words appearing in Codex C (“exakosioi deka ex ”) do not require gematria, since the number 616 is spelled-out as it would appear in normally written Greek. We do the same in English. For example, if we write 616 in English longhand, it is: “six hundred and sixteen.” If 616 is written out in Greek (as Codex C does) there is no need for gematria in order to know that the number is 616. Not so with Papyrus 115. It stands alone among Greek manuscripts for its peculiar designation.

Gematria requires assigning a numerical equivalent to each Greek letter. Parker states that Papyrus 115 contains “chi, iota, sigma” for the number appearing in Apocalypse 13:18. Thus, chi must equal 600; iota must equal 10, and sigma must equal 6, in order to arrive at a sum of 616.

But while it is commonly accepted that chi = 600 and iota = 6; no Greek gematria table with which I am aware assigns the value of 6 to the Greek sigma. Sigma almost always represents the number 200. If, as Parker states, Papyrus 115 contains “chi, iota, sigma,” then the value of the number in Papyrus 115 is 810, not 616.
Of course, this raises another textual question, for the papyri that Parker possesses (and its copy produced by World Net Daily), contains an unclosed circle with its ends pointing to the right (similar to the English C). This unusual form is what Parker interprets as a Greek sigma. But the Greek sigma is a closed circle, with a small tail on the top of the circle, not an unclosed circle. Thus, Parker is assuming the third letter is a Greek sigma, but this is not likely at all.

In fact, in order for the number 616 to be the result of a triplet of Greek letters beginning with chi and iota, it must contain the ancient Greek letter digamma as the third letter, but which letter was not used in the Koine Greek of the New Testament, and thus would not appear in Apocalypse 13:18. Even at that, the digamma was equivalent to our letter F, both in its square form and its labial pronunciation, and thus would not be similar to the third letter of Apocalypse 13:18 in Papyrus 115.

Conclusion: Parker’s and Aitken’s evidence is more hype than substance.

Posted on: 2010/1/29 18:09
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#12


See User information
oso:)

Det där är en vägledning...Prestationstankar släcker seendet...Tanken är på utsidan av livet.

Gör Du som de andra?Då får du räkna med att alla krig kommer att fortsätta i evighet...Krig inom familjen,arbetslivet,länder,föreningar,partier o s v krig.

Posted on: 2010/1/29 18:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#13


See User information
Nej säg inte att poeten är här skojar bara det är bara så att jag har stora svårigheter att förstå vad du skriver... Du ligger liksom på ett annat plan språkligt kanske mer äää.... jag vet inte hur jag skall beskriva det..
Försök vara extra tydlig när du skriver till mig..

Posted on: 2010/1/29 18:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#14


See User information
Jag vägrade militärtjänst det är mot mina principer, men att föra striden i samtalet kan vara intresant, så länge ingen försöker vara översittare och förlöjligande i sina komentare.

Posted on: 2010/1/29 18:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#15


See User information
Quote:

oso1978 skrev:
Nej säg inte att poeten är här skojar bara det är bara så att jag har stora svårigheter att förstå vad du skriver... Du ligger liksom på ett annat plan språkligt kanske mer äää.... jag vet inte hur jag skall beskriva det..
Försök vara extra tydlig när du skriver till mig..
Om man skriver kram i varje inlägg är man bög då?

Det enda som kan få oss att kriga är våra åsikter,livet krigar aldrig.De EGNA åsikterna gör att ett ständigt krig pågår-ett "mellanöronenkrig"som lätt kan bli till ett handgripligheter.Människans åsikter har inte en aning om livet,så varför gå den omvägen via åsikter.Det som skiljer isär oss är ju åsikterna!

Varför fäller du omdöme om mig:Nej säg inte att poeten är här...?

Posted on: 2010/1/29 19:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#16


See User information
Quote:

oso1978 skrev:
Jag vägrade militärtjänst det är mot mina principer, men att föra striden i samtalet kan vara intresant, så länge ingen försöker vara översittare och förlöjligande i sina komentare.
Jag är duglig,det var en skola för livet...som annars oxo.Fast jag var i främlingslegionen i Lyon;FR

Posted on: 2010/1/29 19:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#17
Fattar du inte att diskussionen är helt ointressant eftersom frågeställningen är felaktig?

666 enligt wikipedia (Ur artikeln om numerologi):
"666 är djävulens tal, enligt Uppenbarelseboken, Bibeln (egentligen 616 eftersom det nya testamentet skrevs på grekiska och inte hebreiska, även om författaren Johannes var hebré). Vid den tiden användes inte siffror utan bokstäver för att skriva tal. Med ett visst sätt att skriva namnet och titeln på kejsar Nero blir summan 666 (på hebreiska och 616 på grekiska), och det har av många ansetts vara uttydningen av texten, med tanke på att han svårt förföljde kristna strax innan boken skrevs."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Numerologi

Wikipedia om 666
http://sv.wikipedia.org/wiki/666_(tal)

Vakttornets artikel om talet 666
http://www.watchtower.org/z/20040401/article_01.htm
http://www.watchtower.org/z/20040401/article_02.htm

666 Watch
http://www.av1611.org/666/

666 Beast.net
http://www.666beast.net/

666, The Number of the Beast
http://www.aloha.net/~mikesch/666.htm

666-Mark of the Beast Studies
http://www.greaterthings.com/Word-Number/666/index.html

Vad betyder satans nummer 666?
http://www.euro-tongil.org/swedish/666.htm

http://paranormal.se/topic/antikrist.html



Där har du lite länkar... Men varför lära sig om någonting som är fel redan från början?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#18


See User information
Nu hoppas jag inte att du missförstod mig, min kommentar om att du är poet var på ett sådan sätt att jag blir ställd mot väggen pga ditt sätt att skriva, du har ett poetisk uttryck som jag har svår för att förstå, inte om jag förstod inebörden men snarare ditt språkval.

Jag umgås med alla sorters mäniskor men det betyder inte att jag kan förstå dom direkt, hade vi umgåts ett tag så kanske jag hade lärt mig.

Att sedan skriva och avsluta med kram i dialogen behöver inte betyda att man är bög, man skulle kanske kunna sträcka sig till puss eller beso som man säger på spaska, som avslut om man är tillräkligt vågad i Sverige.

Att jag vägrat militärtjänst var inte menat som skryt, det var mer ett sätt att förklara min ståndpunkt till, att även om man har olika åsikter i olika frågor så rättfärdigar det aldrig våld..

Puss och kram! Tengo besos y abrazos para todos!

Posted on: 2010/1/29 20:57

Edited by oso1978 on 2010/1/30 0:18:21
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#19


See User information
Ser fortfarande inte några hänvisningar till några skriftställen, du måste vara ganska efter, för det var hela syftet med min tråd som du fortfarande visar stort förakt för.

Hela bibeln är sammstämmig, därför är den kanonisk och därför borde du kunna argumentera för din sak i resten av skriften, om det inte stämmer överens så hör det inte heller hemma i bibeln.

Kom med ett skriftställe som stöder dina påståenden om du kan.

Jag slår vad om att du alldrig kommer kunna lägga in ett enda skriftställe för att du inte har någon som helst kunskap om bibeln.

Du länkar bara til andras påståenden men om du verkligen hade haft någon som helst bibelkunskap så hade du lagt in en hänvisning.
Jag hade tänkt lägga in mina hänvisningar efter att jag läst era men det fins än så länge ingen utom Z103 som nämt ett enda skriftställe.

Lääääänka tiiilllll skriftställlen i bibeln för at påvisa dit påstående inte länkar på nnnäääääääätttttteeeeettttt!!!!!!!!! hur tydliiiigg mååååstteee jaaaag vvvvarrra?

Skriftställlen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen skriftställen, plocka fram din bibel och gör efterforskningar eller är det för jobbigt? Är inte det här en sanningsrörelse eller är det en tro allt som motsäger vad som än sägs rörelsen?

Var jag tydlig nog? Kom med argument från bibeln för era påståenden.................




Posted on: 2010/1/29 21:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#20
Jag fattar mycket väl vad du menar, men vilddjurets tal är inte så omskrivet faktist i Bibeln (Du som är så haj på Bibeln borde väl veta åtminstone att man stavar det med stor bokstav).
Det som står, står i uppenbarelseboken och jag orkar inte söka rätt på det för att stilla dig, men jag försäkrar att jag är väl påläst om just vilddjurets tal och annan numerologi.

Försök att fatta att det enda som står i Bibeln om odjurets tal är just Upp13:1-18 "De två odjuren"
odjuren = Bibel 2000 och framåt, innan dess benämns det som vilddjuret.


Uppenbarelseboken 13
De två odjuren
[1] I min syn såg jag nu ett egendomligt djur, som kom upp ur havet. Det hade sju huvuden och tio horn och tio kronor på hornen. På varje huvud fanns hädiska namn skrivna, och vart och ett trotsade och förolämpade Gud.
[2] Djuret såg ut som en leopard, men hade en björns fötter och ett lejons gap. Och draken gav honom sin egen kraft och sin tron och stor makt.

[3] Jag såg att ett av djurets huvuden var svårt skadat, men det dödliga såret hade läkts. Hela världen greps av beundran för vilddjuret och började följa det.

[4] De tillbad draken för att han gett vilddjuret sådan makt, och de tillbad också vilddjuret. Var finns någon som är så stor som han? ropade de. Vem kan strida mot honom?

[5] Sedan uppmanade draken vilddjuret att uttala hädelser mot Herren, och han fick makt att behärska jorden under fyrtiotvå månader.

[6] Under denna tid hädade han Guds namn och hans tempel och alla som bor i himlen.

[7] Draken gav honom också makt att strida mot Guds folk och att vinna över dem och makt att regera över alla länder och folk i hela världen.

[8] Och alla människor, vars namn inte fanns inskrivna i det slaktade Lammets livsbok från världens början, tillbad vilddjuret.

[9] Var och en som kan höra, lyssna nu noga:

[10] Den som är bestämd till att bli tillfångatagen ska fängslas och föras bort, och den som är bestämd till att dödas med svärd kommer att dödas med svärd. Här gäller det att Guds folk visar uthållighet och tro.

[11] Sedan såg jag ett annat märkligt djur, som kom upp ur jorden. Det hade två små horn, som ett lamm, men det hade en röst som en drake.

[12] Det hade samma makt och myndighet som det vilddjur vars dödssår hade blivit läkt, och det stod under dess uppsikt. Och det krävde att hela världen skulle tillbe vilddjuret.

[13] Det gjorde häpnadsväckande under, det kunde till exempel få eld att falla ner från himlen medan alla såg på.

[14] Genom att göra dessa under lurade det jordens alla invånare. Varje gång det första vilddjuret kom för att iaktta det, kunde det utföra dessa otroliga under. Och det befallde människorna att göra en stor avbildning av vilddjuret, som hade varit dödligt sårat med svärd, men kommit tillbaka till livet.

[15] Det fick makt att ge liv åt denna avbild, så att den till och med kunde tala. Sedan befallde denna avbild att den som vägrade att tillbe den skulle dö.

[16] Vilddjuret krävde att alla - stora och små, rika och fattiga, slavar och fria - skulle bära ett tecken på högra handen eller på pannan.

[17] Och ingen kunde få arbete eller köpa något utan att ha vilddjurets märke som ett tillståndsbevis. Märket var antingen vilddjurets namn, eller det tal som står i stället för dess namn.

[18] Detta är en hemlighet, som kräver noggrann eftertanke för att avslöjas. De som har förstånd och insikt kan räkna ut vilddjurets tal: det är en människas tal, och talet är 666.


Detta är allt som står om odjuret... fatta det!
Observera att detta är den gamla versionen. Vill du få reda på hur texten är skriven i Bibel 2000 kan du glömma jag orkar skriva ned det eftersom det är du som är så jävla trögfattad.

Det står tom i Upp 13:18 att det odjurets tal är en hemlighet och att det skulle vara 666 är bara ett villospår. Varför tror du Bibeln skulle avslöja något så känsligt? Endast "de som har förstånd och insikt kan räkna ut vilddjurets tal"

Du babblar om referenser osv, men är totalt ovetandes att detta är det enda som står och kallar andra okunniga om Bibeln?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#21


See User information
Computorerror hur är det egentligen?

Antingen är du blind eller så är du väldigt spydig, jag har sag från början i tråden på forumet att det skall vara argument grundat i från bibeln som gäller, inte källhänvisningar från nätet.

Jag kan slå vad om att du aldrig kommer kunna argumentera för din sak med ett enda skriftställe, din kunskap i bibeln lyser med sin frånvaro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bibeln är en kanon alltid sammstämmig därför skall hela bibeln vara sammstämmig skulle 616 vara ett faktum skulle inte bibeln vara en kanon. Du kanske läser det som en kanon man skjuter med men det första a i kanon skall betonas. Bibeln skall vara kanonisk.

Komenteraaaaaaaaaa meeeeeeed skriftställlllen fråån bibeln............. tack!

Komenteraaaaaaaaaa meeeeeeed skriftställlllen fråån bibeln............. tack!

Komenteraaaaaaaaaa meeeeeeed skriftställlllen fråån bibeln............. tack!

Komenteraaaaaaaaaa meeeeeeed skriftställlllen fråån bibeln............. tack!

Var jag tydlig nog nu?

Tack Z103 för det enda bibelhänvisningen...



Posted on: 2010/1/29 21:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#22


See User information
Skrev förra inslaget innan jag såg ditt senaste. Har lovat min gravida fru masage so jag får läsa ditt inslag senare ....

Posted on: 2010/1/29 21:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#23


See User information
(Uppenbarelseboken 13:18)
Här behövs vishet: Den som har förstånd, han må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal; och dess tal är sexhundrasextiosex.

Säger en annan översättning...

Du säger att: "Det står tom i Upp 13:18 att det odjurets tal är en hemlighet och att det skulle vara 666 är bara ett villospår. Varför tror du Bibeln skulle avslöja något så känsligt? Endast "de som har förstånd och insikt kan räkna ut vilddjurets tal".

HEMLIGHET ELLER GÅTA SKALL UTLÄSAS SÅ HÄR:
Ett dunkelt, flertydigt uttalande. Det hebreiska ordet för ”gåta” eller "hemlighet" kan också återges med ”tvetydigt uttalande” eller ”invecklad fråga”. (Jfr Dan 8:23.)

Gåtor eller hemligheter ställs i motsats till klart och lättförståeligt tal. (4Mo 12:8) Ordet används ibland parallellt med ”ordspråk”, eftersom en gåta, även om den är dunkelt formulerad, kan ha en djup innebörd. (Ps 49:4)

I ett annat sammanhang kan det hebreiska ord som vanligtvis återges med ”gåtor” eller ”hemligheter” översättas med ”invecklade frågor” eller ”svåra frågor”. (2Kr 9:1)

Gåtor innehåller ofta en dold men ändå träffande analogi (likhet, överensstämmelse).
För att formulera en gåta krävs det att man är skarpsinnig, och för att lösa en sådan gåta krävs det att man har förmåga att se samband. Bibeln säger därför att gåtor läggs fram av visa människor och bara kan förstås av människor med förstånd. (Ord 1:5, 6)


Det kan också nämnas att Bibelns siffror är inte numerologi (talmystik).

Eftersom Bibeln innehåller både historia och profetior, kan de tal som förekommer vara antingen bokstavliga eller symboliska.

Det framgår i regel av sammanhanget i vilken betydelse ett tal används. Vissa tal har ofta en bildlig, överförd eller symbolisk betydelse i Bibeln, och i sådana fall är det nödvändigt att förstå deras innebörd för att kunna förstå texten.

Denna bibliska användning av tal får däremot inte förväxlas med numerologi, som bygger på att tal, eller talkombinationer och summan av tal tillskrivs en mystisk innebörd.
Numerologin uppstod i det forntida Babylon, och i likhet med andra typer av spådomskonst fördöms den av Gud. (5Mo 18:10–12)

Vad betyder talet Sex. Det här talet betecknar ibland ofullkomlighet. ”Vilddjurets tal” är 666 och kallas ”en människas tal”, vilket visar att det har att göra med den ofullkomliga, fallna människan, och det symboliserar uppenbarligen att ”vilddjuret” står för något ofullkomligt.

Siffran sex blir särskilt betonad genom att den förekommer tre gånger (som entals-, tiotals- och hundratalssiffra). Det understryker därför ofullkomligheten och otillräckligheten hos det som vilddjuret representerar eller är en bild av.

Det sjuhövdade vilddjuret som stiger upp ur havet. I aposteln Johannes syn i kapitel 13 i Uppenbarelseboken stiger ett vilddjur med sju huvuden och tio horn upp ur havet.
Det liknar en leopard men har en björns fötter och ett lejons gap.

Här kombineras flera av symbolerna man kan hitta i Daniels syn av de fyra djuren.

Det är draken, som i Uppenbarelseboken 12:9 identifieras som Satan, Djävulen, som ger djuret dess makt och myndighet. (Upp 13:1, 2)

Detta djur skiljer sig från djuren i Daniels syn (I Daniels bok) genom att det har sju huvuden med sammanlagt tio horn. Det är allmänt erkänt att talen sju och tio i Bibeln används som symboler för fullständighet.

Detta stöds av det som sägs om djurets inflytelsezoner. Det har nämligen myndighet inte bara över en nation eller grupp av nationer utan ”över varje stam och folk och språk och nation”. (Upp 13:7, 8, jfr Upp 16:13, 14.)

Med tanke på detta sägs det i ett bibliskt uppslagsverk: ”Det första av dessa djur (i Upp 13) förenar i sig alla de drag som kännetecknar de fyra djuren i Daniels syn. ... Därför representerar det första djuret världens samlade politiska makter som står i opposition mot Gud. (The Interpreter’s Dictionary of the Bible, utgiven av G. A. Buttrick, 1962, bd 1, sid. 369)


Ja det här var min syn på uttydningen och ursprunget till talet 666, med hänvisningar till skriftställen.

Hoppas ingen tog illa vid sig att jag missade att skriva Bibeln med stort B nån gång som MR Datafel Gjorde (computorerror). Det kan ju hända att han har något fel innbygt som registrerar småfel?

Posted on: 2010/1/29 23:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Utmaning: Vilddjurets tal 666 Vad är det?
#24
Quote:

oso1978 skrev:
Hoppas ingen tog illa vid sig att jag missade att skriva Bibeln med stort B nån gång som MR Datafel Gjorde (computorerror). Det kan ju hända att han har något fel innbygt som registrerar småfel?[/b][/size][/font]
Du är ju den självutnämde experten på Bibeln, så jag reagerade bara på att du inte ens visste det. Jag har aldrig varit med om maken till någon som gnäller som du gör trots att du får de svar du faktist frågat efter. Men det märks ju tydligt, du tror dig ju sitta inne med alla svaren, så varför frågar du ens?
Maken till svammligt inlägg än det du postat ovanför detta får man leta efter. Börja skriv på något Bibel-forum istället, för vaken är du definitivt inte.
Du har ju inte många rätt med någonting av det du babblar om och du vill inte heller lära dig något.
Att 666 inte skulle vara numerologi var det värsta jag hört. Numerologi menas just innebörden av siffror.

PS. Vad duktig du är som kan engelska och klarar av att översätta mitt nickname. Men du glömmer en sak... Namn översätter man inte.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
36 user(s) are online (36 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 36

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS