vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Fri filosof i ett totalitärt samhälle – intervju med Ove Svidén

See User information
http://alazerius.wordpress.com/2010/1 ... 3-intervju-med-ove-sviden

Den 9 november träffade jag Ove Svidén på en cafeteria i Stockholm. Ove är teknologie doktor och hans avhandling vid Linköpings tekniska högskola handlar om scenarier, bilder av framtiden. I botten är han flygingenjör och som sådan har han innehaft höga poster inom svenskt näringsliv, som konsult för energiprognoser vid Volvo och konstruktör av försvarsmaterial vid Saab. På äldre dar har Ove arbetat politiskt, först inom partiet Enhet, sedan inom Centerpartiet för vilka han kandiderade till riksdagen. Han hann dock inte genomföra sin planerade personvalskampanj. Den 14 maj 2010 sände SVT Rapport en intervju med Ove i vilken han skall ha sagt att ”judarna låg bakom 11 september”. Det resulterade i att han efter ett hastigt sammankallat möte uteslöts ur partiet. På grund av denna ”affär” fick man stoppa tryckningen av valsedlar med hans namn på.

MO: Vad gör du nu?

OS: Jag är en fri filosof. Jag har en fri position i förhållande till alla etablerade intressegrupper.

MO: Du som har doktorerat i framtidsbilder. Många är rädda för framtiden, särskilt för vad miljöförstöringen kan innebära.

OS: Precis. Jag är dock inte nedstämd, som en kreativ ingenjör och vill använda mina kunskaper för att ta bort just de här negativa framtidsbilderna om att allt kommer att gå åt helvete. Jag vill bygga upp en positiv framtidsbild och det är jag van vid eftersom det är så man tänker när man konstruerar tekniska saker så som jag har gjort i många år. Jag hoppas på en framtid av fred och försoning. Därför har jag bildat World Peace Foundation.

MO: Ni skulle ha en konferens i Stadshuset i augusti. Hur gick det?

MO: Någon ringde till Stadshuset gissar jag …

MO: Det är så det brukar gå till. Hur hamnade du i Centerpartiet?

OS: Mina framtidsfunderingar kunde man använda för andra saker. Jag ville inte stanna kvar som fackidiot utan ville utveckla mig. Då blev det till slut politik. Det börjar redan 1994 med att jag skrev en bok för Enhet, ett parti som bidar sin tid.

MO: Vad handlar boken om?

OS: Framtiden, förstås. Och det andliga uppvaknande som kommer just nu när människor får märkliga idéer som inte passar inom de vanliga ramarna. Nu har jag skrivit ett upplägg till en ny doktorsavhandling och den finns på min hemsida I am Philosophizing.

MO: Jag har sett den.

OS: Så prövade jag mina tankar på det politiska området, men skrämde upp de flesta politiker. För att det här var lite för stora saker.

MO: En av anledningarna till att du uteslöts ur Centerpartiet är för att du sagt att judar var skyldiga till terrorattentatet i New York den 11 september 2001.

OS: Jag tror inte att det var den verkliga anledningen. Jag har aldrig sagt det heller. Jag skrev till ”SVT Pravda” och bad om en dementi, men de bara hånflinade åt mig. Den egentliga anledningen var att man ville få bort mig på grund av min kamp mot LVU, lagen om vård av ungdom, en lag som används av staten för att kidnappa barn från deras biologiska föräldrar. Jag hade börjat kritisera denna verksamhet och upptäckte att det fanns ekonomiska intressen med i bilden. Stockholms stad tjänar enorma summor. Det vågar man inte tala om. Jag hade skrivit ganska mycket om LVU-skandalen.

MO: Vi kan återkomma till det senare. En sak som slår mig är att samtliga ledamöter av Sveriges riksdag påstår att muslimer utförde terrorattentatet den 11 september. Ändå blir de inte beskyllda för att vara antimuslimer eller islamofober och uteslutna från sina partier. Detta trots att det inte finns några bevis för att muslimer hade något med attackerna att göra. Är det inte märkligt?

MO: Men du blev antisemit och måste gå. Det är något visst med att anklaga judar, man bryter ett tabu?

MO: Är du antisemit?

OS: Nej, absolut inte. Jag beundrar faktiskt judar, jag ser mig själv som judekramare. Under valkampanjen 2006 sade jag en gång till judisk skolklass att Jehova har valt ut er för särskilt svåra uppgifter. För det fick jag applåder. Jag är ganska beläst i de olika religionerna. Om det är något som den här intervjun kan leda fram till så är det en dröm jag har om att judar, kristna och muslimer ska kunna leva i fred och samförstånd, convivencia, som jag föreställer mig att man gjorde under det arabiska styret i Spanien.

MO: Menar du att man ska skilja på judar och deras åsikter? På judar och sionister?

OS: Ja just så. Det ska man göra. De som styr världsekonomin är en grupp finansfamiljer med ekonomiska intressen.

MO: Men dessa finansfamiljer har väl till stor del judiskt ursprung?

OS: Man kan ana det. Jag kan inte säga säkert. Kristendomen förbjöd ränta fram till renässansen. Islam gör det fortfarande. Men judendomen hade en annan inställning,

MO: Den tillåter juden att ta ränta av gojen, men inte av en medjude, och räntan är ju grunden i finanssystemet, så man kan anta en grupp med denna syn på ränta har en framträdande ställning i systemet. Islam tillåter tack och lov inte ränta.

OS: Ja därför motarbetas islam. Vi måste hitta vägar till en räntefri ekonomi.

MO: Adolf Hitler förordade en räntefri ekonomi, eller hur?

OS: Ja och därför krigade man mot Tyskland. Andra världskriget var helt arrangerat.

Mayer Amschel Rothschild (1744-1812)

MO: En av de där finansfamiljerna är väl Rotschild?

MO: Vad vet du om dem?

OS: Det är en intressant historia. Den börjar under franska revolutionen. Revolutionen var den första fula grejen de gjorde. När Napoleon, som var Rotschilds man, hade förlorat vid Waterloo så skickade han en brevduva både till London och Paris med budet: ”Vi vann!” Med den lögnen fick Rotschild en dags försprång på Londonbörsen. Eftersom man trodde att Frankrike segrat sjönk priserna på börsen. På eftermiddagen dagen efter slaget köpte Rotschild så mycket de bara kunde. Så bildades det bankimperiet.

MO: Har du läst Sions vises protokoll?

OS: Ja och de är mycket bra. Allt som står där stämmer.

MO: Man påstår att de är förfalskade?

OS: Det är irrelevant. Det viktiga är att det som står i dem är sant.

MO: Blev du besviken när du blev utesluten ur Centerpartiet?

OS: Inte ett smack. Som jag sagt är jag en fri filosof. Så här i efterhand konstaterar jag att det här är precis vad jag ville. Det var dags att gå tillbaka till Enhet nu när jag lärt mig tillräckligt av praktisk politik. Enhet bestod nämligen av en massa idealister. De behöver dessa erfarenheter. Jag är helt enkelt befriad från Centerpartiet. Så här jävliga visste jag inte att de var när jag gick med.

MO: Hur är det ställt med yttrandefriheten i vårt land? Det sägs att vi har en särskilt stor yttrandefrihet eftersom vi trycker kränkningar av profeten Muhammed. Håller du med?

OS: Det där är infantilt. Sverige är ett totalitärt samhälle. Du ser själv vad som händer när man kritiserar makthavarna. Tar man upp statens kidnappning av barn blir man tystad. Föräldrar blir körda i botten, flera tar självmord, och så talar man om hur stor frihet vi har eftersom vi får kränka och håna religioner!

MO: Alla religioner utom judendomen vill säga. Den är helig och okränkbar. Det där med LVU är en skandal av enorma mått, egentligen för hemskt för att man ska tro det. Pratar man om det med vanliga svenskar skakar de bara på huvudet. Sådant händer inte i Sverige.

OS: Vanliga svenskar kanske inte vet att det händer. De är inte lika drabbade. Det finns en rasism här. Man inriktar sig på att ta barn från invandrarfamiljer. De kan inte svenska och är ofta outbildade. De har ingen chans mot myndigheterna. En arabisk mamma som slog sig för bröstet och skrek av sorg för att man tagit hennes barn fick skyddstillsyn. Hon är ”aggressiv” sade man. Man kör människor i botten och driver dem mot självmord. Jag har anmält Sverige till den internationella brottsmålsdomstolen i Haag.

MO: Detta drabbar väl särskilt muslimer?

OS: Invandrare i allmänhet. Man tänker att de inte ska förstå vad som är på gång. Men också särskilt muslimer som du säger. Medierna sprider ju lögner om att muslimer är våldsamma, förtryckande och allt vad det heter. Alla tycker illa om muslimer, så man kan ta deras barn utan att någon försvarar dem. Det resulterar i att de behandlas så här orättvist av myndigheterna. Femtio tusen kronor per månad får kommunen för ett LVU-barn.

MO: I månaden?

OS: Ja, det är riktigt lönsamt. Så köper man dyra saker åt barnen. Man skämmer bort barnen med leksaker och nöjen för att de ska bort från sina biologiska föräldrar. Lagen mot aga som man infört i Sverige för inte så länge sedan är inte, som många tror, till för att skydda barnen, utan för att man lättare ska kunna ta barnen från sina föräldrar. Ren kidnappning.

MO: Man vill att samhället ska uppfostra dem i stället?

OS: Ja det är frågan om hjärntvätt. När den här hanteringen avslöjas kommer det förmodligen att bli en av de största skandalerna i Sveriges historia. Folk måste få upp ögonen för detta fruktansvärda som sker i det fördolda. Det är en smärta och sorg utan like. Men nu börjar det här komma fram.

MO: När jag först hörde talas om detta trodde jag inte det var sant.

OS: Inte jag heller. Det är så fruktansvärt. Man förstör livet för människor.

MO: Jag tänkte återgå till vad vi talade om tidigare. Varför ifrågasatte du den officiella versionen av 11 september?

OS: Jag är flygingenjör och har en hel del fackkunskaper. Därför genomskådade jag den officiella berättelsen på en gång.

MO: Varför tror du att man genomförde attackerna?

OS: Jo för att få anledning att gå in och ta oljan gratis. Det är en kamp om pengar och det är dem som har de största pengarna som också gör de fulaste trixen.

MO: Kritik av den officiella 11 september-berättelsen kommer inte ut. Vem styr medierna?

OS: De som har pengar. Samma finanselit som vill ha oljan av muslimerna.

MO: Rotschild?

OS: Ja Rotschild, Rockefeller och de andra finansfamiljerna.

MO: Något som de där familjerna har gemensamt är väl deras medlemskap i frimureriet?

OS: Ja. Jag har haft ganska höga poster i näringslivet så jag blev inbjuden till frimurarna i slutet av 60-talet. Jag gillade inte detta med att klä sig i förkläden och dödskallar och sådant. Och så sa man: ”Om du avslöjar det minsta av det du har fått lära här så kommer vi att slita hjärtat ur bröstet på dig”. Det lät inte riktigt roligt. Jag drog mig ifrån det hela. Sedan läste jag böcker om frimurarna och förstod deras roll inom bankeliten, franska revolutionen och nu senast attackerna den 11 september.

MO: Vad händer i den närmaste framtiden?

OS: Jag har ju som sagt startat World Peace Foundation. Vi måste komma förbi det där med krig. Tiden är mogen för det. Jag skulle vilja samla representanter för de tre abrahamitiska religionerna till fredssamtal. Du som poet har den inlevelseförmåga som krävs för att se utanför din religion. Du kan fungera som dialogpartner. Jag vill åstadkomma en convivencia som i Andalusien. Mänskligheten står inför ett andligt uppvaknande.

MO: Tack!

Posted on: 2010/11/12 10:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fri filosof i ett totalitärt samhälle – intervju med Ove Svidén

See User information
Kan bara säga w-o-w.

Ove ge mig en kram.

Tänk om mer folk som är hatoffer kunde vara som Ove och dessa http://renasnutar.org/.

Det är vackert med folk som säger sanningen.

Posted on: 2010/11/12 13:49
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper