Vakencorner
Re: Problem med Sollentuna Tingsrätt
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Hej! Efter att ha läst om detta på www.medicinskmarijuana.com hittade jag denna tråd. Berättelsen ovan gjorde mig mycket illa berörd och jag skäms som medborgare för att detta får ske i sverige. Jag bestämde mig därför för att skriva en insändare som jag nu skickat ut till en mängd svenska tidningar:
Ett år bakom lås och bom blev straffet för rullstolsburna Susanne Eriksson, 39, från Märsta som odlat och använt cannabis för att lindra sina besvär orsakade av svår progressiv MS (multipel skleros). Michael Fuchs, 31, som hjälpte henne med odlingen får även han ett år. Att förneka en sjuk människa en drog som har bevisat medicinskt värde är illa nog, att skicka personen i fängelse är fullständigt vansinne. Beatrice Ask kallar nu på mer befogenheter till polisen för att ta fast liknande "skurkar" vilket torde förklara varför hon inte ens gav en motivering till avslaget på Susannes benådningsansökan. Det är dags att sanningen kommer ut: Kampen mot drogerna har varit ett katastrofalt, kontraproduktivt misslyckande från dag ett. Enorma summor skattepengar har försvunnit ner i ett hål och vinnarna är den organiserade brottsligheten som fått monopol på en extremt lukrativ marknad. Anledningarna till att kampen förs är allt annat än att "förbättra folkhälsan" eller att "skicka rätt signaler", jag tänkte ge ett par. Först och främst är läkemedelsbranchen livrädda för cannabis eftersom drogen kan odlas av vem som helst och garanterat skulle konkurrera ut en stor del av deras marknad. Samma branch tillhandahåller även alla urin- och blodtester som används i drogkampen. En annan viktig anledning är att cannabis och andra psykedeliska droger uppmuntrar till tankesätt och värderingar som inte är välkomna i vårt samhälle. Våra makthavare har fullständigt kört över våra medborgerliga fri- och rättigheter till förmån för lobbyister med egna själviska särintressen. Besök www.vaken.se och hjälp till att exponera maktelitens lögner och förtryck så att vi tillsammans kan skapa ett mer humant samhälle imorgon.
Posted on: 2008/1/21 11:09
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
FY FAN !
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Hej Tangerine. Välkommen till vaken.se, fin bild du har också.
Den där texten har jag läst på internet förr. För säkert ett år sedan, kommer ihåg hela grejen. Är fallet alltså fortfarande inte klart? 1 års fängelse. Men varför gick inte överklagan igenom till Hovrätten? Eller har jag läst igenom det hela för snabbt...
Edited by void on 2008/1/21 12:46:08
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
hehe... voiden och de flesta vet att Tangerine inte är en ny medlem här.
Listan på personens medlemsnamn är låååång. "Läkemedel" som förbjuds och ger personer straff är en sak - det är inte ok. Psykedeliaflum är emellertid inte önskvärt någonstans - men samhället har inget emot den! Det vill gärna ha att folket håller på med det - men sno inte pengar av eliten...
Posted on: 2008/1/21 12:56
|
|||
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Man blir bestört över hur myndigheterna fungerar.
Allting blir lätt en nedåtgående spiral om man dels har "bråk" med dom, och har sjukdomsproblem. Jag tänker att ni måste hitta och gå... en väg där den fysiska hälsan stärks. Kolla upp det där med att inte vara försurad. Det som det skrivits om i trådar här. Bygg upp kroppen med mineraler! Kolla upp kurser mm med http://holistic.se.
Posted on: 2008/1/21 13:15
|
|||
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Mhm. Jag tyckte jag kände igen namnet. Välkommen tillbaka då istället. (Det är för mycket folk att hålla reda på nuförtiden, använder för mycket av dagen till att bara svara på mail känns det som).
Tycker det är imponerande med det engagemang och kampanda som de har drivit detta fall. Underbart bra gjort. Finns det en nekan från hovrätten, isåfall vill jag läsa deras motivering tack. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Jo, jag har också hört om detta förr, o det var nog också ganska länge sedan.
I vilket fall som helst så tycker jag det är helt sjukt. Men inte mer sjukt än att jag också skulle fått ett års fängelse om jag odlat denna lilla planta på samma vis. För hur är det nu egentligen? Ska inte alla vara lika för lagen? rullstol eller ej?
Posted on: 2008/1/21 13:26
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Emil: För hur är det nu egentligen? Ska inte alla vara lika för lagen? rullstol eller ej? Svar nej! Rullstolar bör inte dömas till fängelse! Allvarligt talat om bruden inte langar skiten så låt henne för fan röka på i frihet om det får henne att må bättre. Samhället har ju in nuläget inga möjligheter att bota MS och prognosen brukar ju peka nedåt. Då borde det istället vara straffbart att göra det domstolen gjort mot henne. De som borde in i fängelse är de som dömer så hjärtlöst. Undrar just om Louise Hoffsten hade fått lika långt fängelsestraff för samma förseelse. Hon har ju sorgligt nog också drabbats av denna hemska sjukdom men kändisar brukar domarna ofta inte döma lika hårt som vanligt folk. Trodde först att den där killen Fuchs var släkt med Efekto! Lät ju som de på ett lika tragiskt sätt dras in i konflikter hur de än bär sig åt! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
void: Tack för välkomnandet (ja jag är ny). Hittade formuet förra veckan. Därimot har jag en användare med samma namn på flashback.
Ringde iaf till tingsrätten nyss och de informerade mig om att fallet gått upp till högsta domstolen. Så jag ringde dem med och de sa att avslaget kom den 14 september 2007. Glömde fråga om motivering men för den som är intresserad så är målnumret i HD B2667-07
Posted on: 2008/1/21 15:42
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
De två vinner inte på att du skriver: "En annan viktig anledning är att cannabis och andra psykedeliska droger uppmuntrar till tankesätt och värderingar som inte är välkomna i vårt samhälle. Våra makthavare har fullständigt kört över våra medborgerliga fri- och rättigheter till förmån för lobbyister med egna själviska särintressen. Besök www.vaken.se och hjälp till att exponera maktelitens lögner och förtryck så att vi tillsammans kan skapa ett mer humant samhälle imorgon." Då gör man något annat av det hela, nyttjar situationen som de två är i för en annan egen självisk agenda. Det framställs som om vaken.se skulle vara en drogpromotande sajt - men varför skulle den då heta vaken? Okey, jag vet att allt är bakvänt... att vara vaken är då också tvärtom mot vad vakenfjunbabies först tror... Så här är man när man är bara lite jäst i huvet av röka, alltså programeledaren där i videon (osund, dryg småäcklig utstrålning): http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=77177#forumpost77177
Posted on: 2008/1/21 16:20
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
novax: Vad jag ville komma fram till är hur absurt det är att man i ett "fritt" samhälle inte har rätten att experimentera med sitt eget medvetande. Att förneka människor den rätten anser jag vara en form av kontroll över tankar och ideer eftersom livet är mer komplext än det vi upplever i vår vardag. Bara för att jag anser att människor ska ha den rätten så betyder det inte att jag uppmuntrar till användning av droger i det syftet, Men jag tror att det är en viktig anledning till varför just denna kategorin av droger är förbjudna medan andra långt farligare, betydligt mer beroendeframkallande droger inte är det.
Posted on: 2008/1/21 16:40
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ok, som jag ser det så har du missuppfattning, har en programmering från New Age, när du skriver: "...experimentera med sitt eget medvetande..." Man kan inte återfå något uns av "förlorat medvetande" genom att stoppa upp något... det har inget med molekyler så att göra. Väldigt illusionstänk. Bara att höja sin nivå, kultivera sig, återger en det man har förlorat. Attröka på etc är bara att ge upp sitt liv fullständigt. Inte konstigt det kallas en sluttamp... Enskilda personer är också inom en större kropp, och de har ingen rätt så att dra ned sin "värd". Se denna och länkarna däri: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=9414&forum=16 + http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=76682#forumpost76682 + Känns detta igen Tangerine/Seilon/anonym+ många andra namn... http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=66963#forumpost66963
Posted on: 2008/1/21 17:09
|
|||
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Har läst om detta fall innan ,detta är tyvär verkligheten för många sjuka I Sverige.Att sätta en sjuk männsika i fängelse i ett år pga av odling av en harmlös växt är för mig totalt sinnessjukt.Sjukt att se hur dom räknar in hela plantan,när endast budsen röks.
Hon borde ha flyttat till,Holland,Kanada eller USA . I Kanada så kan man få ett ett odlingstillstånd av myndigheterna om man är sjuk,som gör det möjligt att odla sitt eget cannabis.. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag har aldrig påstått att man skulle återfå något "förlorat medvetande" eller för den delen skapa nytt. Vad jag säger är att dessa upplevelser kan ge människor nya perspektiv och nya sätt att se på saker och ting. Quote:
Det må vara din personliga åsikt och jag gissar att den bygger på bristande kunskap för en överväldigande majoritet av cannabisrökare har inga som helst problem med att nyttja sin drog på ett ansvarsfullt sätt. Quote:
Det håller jag fullständigt med om. Grejen är bara den att det inte finns någon rådande konsensus bland människor om vad som är bäst för oss som ett kollektiv. Vi upplever världen subjektivt och vad du anser som något negativt kan jag uppleva som något positivt och vice versa. Nog med off-topic nu kanske?
Posted on: 2008/1/21 17:55
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Jag har aldrig påstått att man skulle återfå något "förlorat medvetande" eller för den delen skapa nytt. Vad jag säger är att dessa upplevelser kan ge människor nya perspektiv och nya sätt att se på saker och ting.
Seilon/Don_Juan/Tangerine + + + Det leder alla bort från sig själva. Period.
Posted on: 2008/1/21 18:03
|
|||
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login