Vakencorner
Odd Fellows
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Är det samma sak som frimurare eller? Någon som vet vad de är, och vad det är för samband?
Posted on: 2005/12/9 19:17
|
|||
|
Re: Odd Fellows
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Någon här måste väl veta någonting?
Posted on: 2005/12/12 21:52
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Visst är Odd Fellows en frimurarorden. Har ävan kallats "den fattiga mannens frimureri".
Slutsats: Det är samma skit som alla andra frimurarordnar.
Posted on: 2005/12/12 22:19
|
|||
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Anledningen att jag frågar är för övrigt att det inte finns några frimurare i Eskilstuna, vad jag vet, men däremot det här Odd Fellows-huset som ligger precis mitt i stan där ingen kan undgå att se det, och ändå är det nästan ingen som verkar tänka på det. Tydligen är en hel del av stadens mest inflytelserika medlem där...
Posted on: 2005/12/12 22:53
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Vet inte om det stämmer, men det verkar som att folk i allmänhet inte kopplar ihop Odd Fellows med frimureriet (syftar nu på de som inte har en susning om vad som pågår bakom kulisserna).
Det skulle vara intressant att rota fram alla inflytelserika personer, kanske främst i Sverige men även utomlands, som är frimurare och illuminater. Samtidigt känns det inte riktigt bra att hänga ut folk, men det skulle kunna vara ett sätt att få folk att öppna ögonen.
Posted on: 2005/12/12 23:11
|
|||
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Vi kanske ska göra en aktion och forska lite om vem som är medlem var, jag kan börja med Lund :)
Posted on: 2005/12/13 0:30
|
|||
"Låt inte det onda ta överhanden. Besegra det genom att göra gott."
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
"Susning.nu"!!!
Jag för min del tycker inte alls att man skall börja med att "registrera" - folk än hit och än dit... Någonting jag istället skulle önska det vore - är att verkligen, förstå detta med begreppt "frimureri"... Hur det fungerar och då menar jag inte detta verkliga läbbiga, konspirerande som sker ibland medvetet utav vissa människor - utan just den där "sociala faktorn" (fenomenet) - som man beskriver som "frimureri" - Just för att vi inte själva en vacker dag "kör" i samma stil, som dessa - verkliga "konspiratörer". Dessa individer och organisationer, som vi nu för övrigt - håller ögona på och som vi föraktar... Verkligen (=aktar oss för!) Föresten - snart, så är det traditionellt "uppgång" och Lucia-firande, hemma hos mig - Så egentligen så borde man väl ligga och vila upp sig "inför detta "firande" (Lusse-bulle med vispgrädde och varm choklad) Hur är det med er? Vad anser ni föresten om den där "Martyren" - LUCIA ? Balla "låtar" om inte annat, väl? Och rätt så kul att "se" på! samt: plus: (Grymlingen)
Posted on: 2005/12/13 0:46
|
|||
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"
Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Skulle vara intressant att veta vad det egentligen är vi firar den 13 december. Lucifer eller? Rent occult måste väl ändå 13/12 ha någon viktig betydelse? Är det någon som vet nåt?
Posted on: 2005/12/13 1:14
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
De flesta grejer som antagits av våra " styrande" har naturligtvis, sin "uppgift" på något förborgat = "ockult" sätt...
men jag kastade mig över mitt gamla Bonniers - lexikon... Där står att läsa: Luciá enl. legenden en kristen jungfru i Syrakusa, som 304 led martyrdöden. Bruket att på Luciadagens morgon, 13 december låta en Lussi-brud (en vitklädd flicka med brinnande ljus i en krans kring håret), följd av tärnor, som sjunga Lucia-sången, kringbjuda kaffe (i mitt fall varm choklad) och bröd, särskilt Lusse-katter, är en julsed, införd från Tyskland (naturligtvis, av "solgubbar" - likt detta med dagens införande av den sk. "Holloween") SEdan står det lite till obetydliga grejer såsom vad i landet det var mest populärt - naturligtvis i västra Sverige - antagligen runt de sk. "handelsstäderna"... Om det enbart var av ekonomiska skäl - eller av något annat - det kan man ju bara spekulera i... Hö, hö... men skit samma i mitt fall det är en kul grej och kostar väl inte så jävla mycket att pyssla med - men det är ju klart den där jävla saffranet - har ju f-n, samma pris som guld - så det blir ju ett par spänn... Hö,hö... samt: plus: (Grymlingen)
Posted on: 2005/12/13 1:40
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
För att vara mer exakt...
Jag vet redan att det Odd Fellows gör är nästan exakt samma sak som frimurrna, frågan är om de i själva verket är en del av den internationella frimurarordningen som bara går under ett annat namn (kanske för att de fått för dåligt rykte i vissa städer som denna?!?) eller om de verkligen är en "utbrytarorganisation" som de påstått, och isåfall varför? Jag har svårt att se hur frimureriet skulle fungera om de inte var anslutna till det internationella samarbetet, så om de isjälva verket bara är frimurare egentligen, vet då de flesta medlemmar om det? Eller hur förklarar de det för de på de "lägre nivåerna"?
Posted on: 2005/12/27 14:15
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Efter att ha blivit negativt "förväxlade" med det sk. internationella grymma politiska "frimureriet" - Så menade sig vissa grupperingar - för att i överhuvud taget kunna få fortsätta sin verksamhet - då - "ta avstånd" från själva det "stora" - antagligen då den traditionellt kända internationella bamsefrimureriet...
Och på så "sätt" - kunde då allt få fortsätta i sitt gamla spår... (Därav - Varför...) Jag ville ju påpeka att det som går under benämningen "frimureri" inte enbart är den sk. institutionellt "verkande"organiserandet av ett så kallat "frimureri" - utan även likaledes den socialt naturliga fenomenet - som bör uppmärksammas... Detta fenomen som kan och ofta då uppstår - då människor "slår sig samman" i grupperingar: Ett mentalt/socialt sk. "frimureri"... Detta, måste vi lära oss förstå och att kunna tyda - Så att vi inte själva en vacker dag sitter där i samma "Båt"... samt: plus: (Grymmlingen)
Posted on: 2005/12/27 15:06
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Litet "tillägg" ang förgående talare. jag citerar:"Jag har svårt att se hur frimureriet skulle fungera om de inte var anslutna till det internationella samarbetet, så om de isjälva verket bara är frimurare egentligen, vet då de flesta medlemmar om det? Eller hur förklarar de det för de på de "lägre nivåerna"?
ja. det är här hemligheten - kommer in med dett sk. mentala sociala "mönster... Ingen jävel skulle medvetet mena sig tillhöra någon som hellst sammanslutning för någon speciell verksamhet - om det nu inte var av "känd typ" - såsom till exempel - Politik idrott eller nått av det slaget- där man måste liksom - Bekänna färg - öppet!!! Så man liksom nästan omedvetet smyger med sina bevekelsegrunder - om man överhuvud taget kan dem själv... ta den lokala politikern tex. han vill ju vad han förstår bara väl - men naturligtvis så är ju det högsta drivkraften den ; att "överleva" - så allt man tar sig till har då att göra med att man vill må bra och "klara sig" - Grupptryck - genom "jantelagar2 och ett psykologiskt frimureri - börjar då gära sig gällande - man nästan låter sig anvcändas utav detn styrande kollektiva "strömmningen" som i situationen =händelseutvecklingen, gör sig gällande... så på så sätt så går allt - som "på spår" om nu ingen liksom oppunerar sig mot situationen (outsiders/rättshaverister och dyl...) Ungefär så... samt: Plus: (Grymmlingen)
Posted on: 2005/12/27 15:18
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Jag var hos min syster över jul och firade med hennes mans släkt. I bokhyllan där hittade jag ett kort på 10 gammla gubbar i olika pampiga dräkter. Tydligen så är min systers svärfar med i odd fellows. Lite otäkt faktiskt.
Så om någon vill ha lite tjänster utförda så hör av er till mig.
Posted on: 2005/12/27 16:54
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Micro...du styrs och ör omgiven av mörka krafter...
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Det är ungefär vad jag missänkt att det är...
Man kanske borde trycka upp ett papper med en kort och enkel beskriving av vad det är för något, och sätta upp precis utanför deras tillhälle Det får naturligtvis inte vara kvar länge, men det lär ju vara en del som hinner se det först, så eftersom jag går förbi där ganska ofta så
Posted on: 2005/12/27 23:38
|
|||
|
Anonym
|
Re: Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt...
|
|||
---|---|---|---|---|
...Odd Fellows och Old Fellows,...dom sitter i samma båt...
http://www.rootsweb.com/~mikent/towns/lowell/1931/ioof.html Alla dessa hemliga samband,..."the Golden Dawn" & "The golden days"? "Odd fellows" & "Old Fellows"? En slump? NEJ... |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
odd fellows har inget att göra med frimurare, några medlemmar kanske är frimurare men det finns ju ett ganska stort antal. Det är dock som frimurarna en orden där ceremonierna osv är hemliga. Dom gör mycket för samhället med t.ex. välgörenhet osv. Inte för att jag tror att ni som läser detta slutar att tro saker om dom men dom har inget samband/samarbete. Och ni kan ju inte säga att om vissa är frimurare så är det ett samband, isåfall hade alla organisationer haft samband med dom, så gott som iaf
Jag vet nog mer än de flesta om dom här på vaken pga att en släkting till mig är medlem.
Posted on: 2005/12/31 17:45
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
En vänn till mig som bott i Finland berättar om den stället han bodde på. Det var helt kontrollerat av Odd Fellows.
Posted on: 2005/12/31 18:20
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Självklart är odd fellow en orden som samarbetar med frimurarna. De har även mycket lika symboler, ceremonier och tillber samma mörka krafter som frimurarna.
*************************************** http://www.tngenweb.org/darkside/index.html The Independent Order of Odd Fellows The Odd Fellows is a fraternal organization that bears many similarities to the Freemasons. The first American lodge, Washington Lodge No. 1, was founded in Baltimore, Maryland, on April 26, 1819. In the first half of the nineteenth century in the United States the Odd Fellows were influenced by the temperance movement and forbade drinking. For a few years in the third quarter of the nineteenth century the Odd Fellows membership was larger than masonic membership, but membership has fallen quickly throughout the twentieth century. The Sovereign Grand Lodge of North America of Odd Fellows is currently located in Winston-Salem, North Carolina. ***************** Här är lite odd fellow medlajer och annat med tydliga symboler som andas frimureri. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Micro, berätta mer om det i Finland?
Posted on: 2006/1/1 16:20
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
När du säger det så där - så blir det nog lite fel - De flesta medlemmar i dessa "grupperingar är inte alls medvetnba om att de - som du vill mena - "tillber samma mörka krafter som frimurarna."
Däremot, så "fungerar" det som så att man mycket lätt blir involverad i ett slags "kotteri"(krets av likasinnade) för det första att man överhuvud taget gått med i just denna förening och sedan för att man kahända har likasinnade intressen i det yttre samhällsfrågorna och sedan så är det "kört"... Man liksom på grund av kunskapen om allt och alla gör att man nästan tvingas vara med - Ta politiker tillex. Man måste nästan... men däremot i mera exklusiva "föreningar"- Där har kanske man tillockmed tillgång till ett "medium" som har "valt sida" - måhända även kontakt med ännu kraftfullare medium i de äldre grupperingarna och då kan f-n, allt hända... Då förstår man att det finns en vad man tror är en ledare/Gud - eftersom man själv varit med om dessa sammankomster där denne ledar uppenbarat sig och gjort sina "konster" - Han kan således "bota" - och göra allehanda "under" - Så visst så kan man då under dessa förutsättningar skrämmas till både det ena och det andra... Människan, är i grunden en viskeplig jävel och kan på så sätt faktiskt "gå på" vad som helst... Men oftast går det lite mer mänskligt till - Man har vetskap om varandras skelett i garderoben - så det är ju inte mycket man orkar göra - när det då och då framkommer lite olagligheter - så man håller käften och det är då detta så kallade "frimureri" uppstår... Många har haft det för djävligt (psykiskt kval) innan de kanhända har tagit ställning och kanske hoppar av det hela - men då blir man många gånger förföljd och mobbad tills man antingen återvänder i i "laget" - eller som skett - man helt enkelt inte orkar med trycket - och tar livet av sig... "Gängtryck" är ett helvete om gänget är dumt - annars så kan det ju vara skitbra - En God Gemmenskap är bra - Men då skall den vara understäld naturens lagar och principer och inte något jävla Godtycke!!! samt: plus: (Grymmlingen)
Posted on: 2006/1/1 18:47
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Min finska vänn bor i ett litet samhälle, Ekenäs tror jag det heter. Han förklarade att alla som var någonting var med i Odd Fellows och att det som bestämdes av de äldre medlemmarna klubbades sedan igenom på komunens möten.
Jag vet inte så mycket mer, och jag vet heller inte vad han bygger detta på. Han hade i alla fall lite problem med Odd Fellows, för de gillade inte hans sätt. Han är en ung politisk provokatör och samhället består mestadels av äldre.
Posted on: 2006/1/1 20:28
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login