Vakencorner
Ang fredssymbolen
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Ja, vart kommer den ifrån?
Den dyker ju upp lite här och var i andra sammanhang.. Tex här: Och nästan här: Hörde någonstans att den såg ut som Merceders från början, men att dom ändrade den pga trademark?.. Kan vara fel. Men den står väll för fred, brödraskap och ngt? Men, jag menar egentligen... alvarligt talat... Man vet ju vilken typ av människor som brukar styra upp denna typ av märken osv, och vad dom egentligen betyder... svart på vitt osv.. Så, finns det ngn historia bakom historien på "fredsmärket"? Läste: Cross of Nero - Or Peace sign. Another sign that mocks the cross of Jesus. Also know as "The Dead Man Rune". It appears on the tombstones of some of Hitler's SS troops. På http://www.exposingsatanism.org/signsymbols.htm Men det dom menar är väll antagligen y runan? eller?.. Läste: PEACE SYMBOL - Also known as the Cross of Nero. Many people are not aware of the origins of this symbol or how it became to symbolize peace. This is the cross of Nero, a broken and inverted cross, enclosed in a circle which represents Nero's vision. Nero believed that there would be world peace without Christianity, thousands of Christians were martyred under the rule of Nero. This is what the "peace symbol" represents regardless of what it means to you. På: http://www.nazarite.net/occult-symbols.html Så, någon som kan upplysa mig ytterligare?
Posted on: 2008/8/19 1:01
|
|||
|
Re: Ang fredssymbolen
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Jasså, men då måste det ju innebära att symbolen skapades efter (eller i slutet av) ww2, Och man kan ju tycka att folk borde tänka på att fredssymbolen var nästan likadan som "fiendens" symbol...
Hmm.
Posted on: 2008/8/19 1:22
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag kollade lite i min runbok, Lars Magnar Enoksen's "Runor (historia, tydning, tolkning)". I futharken från vikingatiden (futhark motsvarar runalfabet) så är den nervända peace-symbolen R-runan, och den uppvända i nazi-symbolen m-runan. Nazisterna tolkade m-runan som "Leben", dvs "livet", "livsrunan", den kunde även betyda "motstånd". Upp-och-ner vänd skulle det ju kunna betyda dödsrunan, men det står iofs inget om det i boken. Citat från boken: "Nazisterna fann inspiration till sitt runmissbruk i de tyska och österrikiska runmagiska kretsar som härstammade från Guido von List. De oseriösa lärorna som von List och hans anhängare förespråkade i början av 1900-talet har numera övertagits i vissa runmagiska kretsar inom new age-rörelsen."
Posted on: 2008/8/20 11:25
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Ah, intresannt, visste inte att det var det runan betydde för nazisterna, och det är som du säger, uppochner bör den väll logiskt nog betyda dödsrunan. Och det passar ju typiskt in i NWO symbolik, säga att ngt symboliserar det "goda" medans det egentligen är raka motsattsen..
Men påtal om "nazi-runor" har jag en liten favorit, och det är varghaken som jag faktiskt har tattuerat in, hehe, inte för att jag är nazist då, utan dels då (givetvis) för att jag tycker den är snygg, men också till stor del att jag verkligen gillar vad den står för. Dvs gott-ont och att allt gänger ihop.
Posted on: 2008/8/20 12:37
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login