Vakencorner
Re: Ur Arbetarbladet Gävle
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
Nej den går inte att hitta! Vaken måste vara i maskopi med W6 eftersom det inte går att använda sökord med färre än 3 tecken. Det går därför inte att hitta den tråden Men nu överlistar jag er allt ....... med google...... Här är tråden: http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=82810 Men den gav knappast mycket mer info.
Posted on: 2008/10/6 11:21
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Utklipp ur en insändare idag....
Ordenssällskapet W:6 är alls inte hemligt! Om man nu skulle vilja vara hemliga anordnade man knappast stora evenemang som lokalpressen kan kommentera. Om det överhuvudtaget finns något hemligt ordenssällskap i Sverige kan vi knappast veta eftersom ett sådant knappast visar upp sig offentligt. W:6 är en helsvensk orden som startade i Göteborg 1851 och som idag har 28 loger i Sverige med dryga 6.000 medlemmar. Logen har nio grader. Inom W:6, liksom inom de andra Ordenssällskapen är endast ritualerna inom graderna hemliga. Detta för att medlemmarna inte ska veta exakt vad som väntar dem i nästa grad. Medlem kan man bli om man får rekommendationer från två tidigare medlemmar. Känner man till äventyrs ingen kan man ta kontakt med närmaste loge. Se http://www.w6.se
Posted on: 2008/10/6 8:58
|
|||
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Quote:
På andra håll i världen ses Al-Qaida också som en välgörenhetsorganisation..hos CIA tex.
Posted on: 2008/10/5 22:03
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Ta det lung de sysslar ju bara med välgörenhet
Posted on: 2008/10/5 20:23
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
inte heller jag har hört talas om dessa tidigare. men jag ska göra lite efterforskningar.
jag stötte på dessa igår kväll faktiskt när jag i kvällen promenerade förbi konserthuset, helt oförberett befann jag mej mitt bland långa svarta rockar med hårda raka kragar liknande prästens, och utan armar. innunder skymtade medaljer och diverse symboler. överumplad som jag blev föll det mej inte in att prata lite med dem. kanske bäst så, jag vet inte, men det hade varit bra att få veta om att dessa ska komma till stan. lite otrevlig atmosfär kring dem faktiskt.
Posted on: 2008/10/5 13:02
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Arbetarbladet hade nog varit nöjda bara kvinnor fick vara med och konspirera
Vilka är dessa W:6 tror inte jag hört om dem förut?
Posted on: 2008/10/5 12:09
|
|||
|
Ur Arbetarbladet Gävle
|
||||
---|---|---|---|---|
|
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.153452
Hemliga ordenssällskapet W:6 firade 50-årsjubileum i Gävle GÄVLE Tända pelarljus, tronar och standar. I går förvandlades konserthuset i Gävle till festlokal för det hemliga ordenssällskapet W:6. En orden som är så hemlig att inte ens de egna medlemmarna får veta vad som ska hända. Besökare på musikbiblioteket och sena lunchgäster på konserthusrestaurangen överraskades i går eftermiddag när män i frack och kvinnor i glänsande aftonklänningar plötsligt intog lokalerna. De flesta prydda med ordensband och medaljer. I går firade nämligen Gävleavdelningen av ordenssällskapet W:6 sitt 50-årsjubileum. Ett firade som faktiskt redan tjuvstartade på fredagskvällen i gasklockorna – men på lördagen var det dags för den mer formella delen med 400 inbjudna gäster från hela landet. Bara för män Först jubileumsföreställning med bland annat Gävlesymfonikerna, därefter trerätters supé och sedan dans till storband. Den här kvällen var det männen som glittrade och klirrade mest – det är nämligen bara män som kan vara medlemmar i ordenssällskapet W:6. Det är därför bara de som kan få förtjänstmedaljer och halskedjor som visar deras position i logen. – Man kan också få medaljer när man besöker andra loger eller deltar vid olika jubileum, berättar Carl-Olof Alknert som är ordförande i Stockholmslogen. Fruar och flickvänner får ibland följa med på olika tillställningar, det finns också speciella damklubbar, men med i logen får de inte vara. Den är endast öppen för bröder, det vill säga män. – Lite konstigt är det kanske, men jag tycker att också vi har stora möjligheter att vara med och knyta kontakter. Det är så roligt eftersom man träffar alla möjliga slags människor runt om i landet, säger Anna-Lena Alknert. Nio grader Att knyta kontakter och umgås är också en av ordens ursprungssyften. W står nämligen för Wänskap. Dessutom ska man ägna sig åt välgörenhet. – Vi samlar ihop pengar som vi delar ut till olika projekt. Dels till egna medlemmar men också till organisationer, säger Håkan Landberg, som är Gävlelogens styrande mästare. Ritualer och ceremonier är också en viktig del av logens träffar. Medlemmarna är indelade i nio olika grader som alla har sina speciella ceremonier och symboler som är hemliga tills man blir upphöjd till den nya högre graden. – Om man inte vet vad som kommer att hända blir det mer lockande att vara med, förklarar Håkan Landberg. Men känns det inte förlegat med ett hemligt ordenssällskap för män? – Nej, det tycker jag absolut inte. Det är ett öppet sällskap där vem som helst kan vara med bara man blir rekommenderad av en medlem, säger Håkan Landberg. Christina Löfving 026-15 93 67 christina.lofving@arbetarbladet.se
Posted on: 2008/10/5 9:15
|
|||
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login