Vakencorner
Anonym
|
Re: Tips om hur man lever så billigt/gratis som möjligt emotages
|
|||
---|---|---|---|---|
Jag skulle rekommendera att se över alla kostnader till en början..
Inga löpande kostnader ska finnas kvar. Har man bil, mobil, tvabbonemang, lån, prenumerationer osv, gör man sig av med dem så fort som möjligt. Säljer av alla onödiga tillgångar man har. Växlar förslagsvis in pengarna till guld med tanke på väntande ekonomisk oro (någon annan som har något mer kreativt sätt att tjäna pengar?? Ska man köpa aktier i VeriChip kanske? :) ) Jag skulle gissa att e-gold är ett säkert sätt att spara? Någon som har något att invända mot e-gold, låt han tala nu eller för evigt tiga. Har inte så dunderkoll på det, det enda jag vet är att man äger fysiskt guld som finns i ett valv någonstans.. Sen ser man till att skaffa ett eget ställe med mark och skog, gärna nära en ren vattenkälla, på så vis behöver man inte borra brunn=dyrt.. Man odlar sin egen mat ekologiskt och odlar lite exotiska örter i växthus och säljer dyrt till turister och lokalbefolkning så man har lite pengar utöver det.. Egen energi, oberoende av statens kraftnät.. Vad skulle ni använda för energikälla? Själv skulle jag vilja se en konkret produkt som man kan köpa på nätet med fri energiteknik, har inte sett någon än vad jag kan minnas.. Någon som vet någon sådan webshop?? Man ser till att man använder allt på gården, det ska fungera som kretslopp. Hampa är en intressant gröda, det skulle vara intressant att odla för att producera diverse industriprodukter på gården, eventuellt kunna anställa någon på sikt för att få mer tid och pengar över till resande o så... Du kanske var ute efter lite "enklare" tips? :) Detta är min vision iaf.. Den här tråden kanske skulle ligga i alternativ boende admin? |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
www.exergon.se
och kolla vidare in www.alternativ.nu, särskilt forumet. Klart att det går, jag är på G med detta! Kommer att ha eget elsystem i vårt hus, ett likströmsbaserat på 24V. Läs om projektet på www.wikhall.com/husbygget Sträva efter att bli så oberoende som det bara går är konceptet! Invenetera alla beroenden du har. Räkna till exempel antalet streckkoder du kommer i kontakt med varje dag, det ger en bra bild av hur det ligger till. Nu är det vår, bästa tiden. Ut och plocka ogräs och ät. Naturen är full av det. Nässlor, Kirskål, Våtarv, bara ät - Sen kommer bär och svamp. Äter du fisk? Ut med metspöt då. Det finns gott om litteratur om vad naturen innehåller och hur man hanterar det. Det man får av rökning är förresten kassa lungor, cancerogena gifter i kroppen och en j-a massa tungmetaller i levern. Jag rökte åren 1985-93, har haft ett drygt jobb med att rensa ut skiten (håller på än) Dricker du alkohol? Gör den själv, köp inte på Systemet eller ens importerat. Den hårda nöten för oss alla att knäcka är lustigt nog internet och telefoni. Att göra sig oberoende på den punkten. Det undrar jag hur det skulle gå? En nödlösning jag nyttjar är att jag inte köper nytt!!! Måste man ha mobil till exempel, då blir den begagnad. Samma med dator, och Linux är operativet som används. Samma med bilar, vad som helst. Varan är redan köpt och betald en gång och upphovsmakaren tjänar inga pengar på den. |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
jo ett hus och självförsörjande så mycket man kan är ju det man får satsa på....
finns det inga eko-byar i sverige ? Biltips på bilar som kan vara mycket ekonomisk är i första hand opel kadett 1.6i man vxl en sån bil kostar ca 100kr mån i trafiksförsäkring 0,5liter milen billig skatt ca 900kr/år Opel kadett kan man köra på Etanol 50/50 etanol och bensin ev öka etanol tills bilen går dåligt Mazda 121 drar oxå 0,5liter milen.... Opel Vectra drar oxå lite bensin ca 0,55-0,65l-milen (varierar lite mellan olika vectror....) Ska kolla ifall raps fungerar bra till diesel har hört att Mb-Diesel deras gamla 5 cylindriga motor ska fungera bra på raps... Annars är det ju Vag-bilarna som drar minst diesel på marknaden sen kommer opel..... samma där byte bil sparar vi ca 1000-1500kr månaden.. vips så sparar man ca 2500kr månad.... Slängt ut diskmaskinen och tvättmaskinen vips så spara vi 500kr, så nu sparar vi 3000 kr i månaden ..... det motsvarar ca 1 veckas jobb he he Man kan vara hemma och gör det man tycker e kul istället "typ bygga lego" he he alternativ forumet brukar jag vara på ibland ...dom tycker inte om mig så mycket där "dom e lite tröga i tankeverksamheten" |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Hej Silverboy. Kul att du också är morgontidig.
Jojomen. Det finns många ekobyar. Sen behöver ju inte nödvändigtvis ett ekologiskt tänkande innebära att man satsar på att bli oberoende... Här är en med en bra filosofi, jag har haft en del med dem att göra: http://www.utsikten-ekoby.org Är det alternativ.nu du menar? I Åter-nätverket finns allt möjligt, ska gudarna veta... När jag har varit och byggt, bland annat i ekobyar, kan det komma folk i allt från sportbilar till Volvo Duett och somliga kommer till fots... Sen är många så vidsynta att de blir trångsinta... Jag betraktar den rörelsen ungefär som vaken... ett stundtals grumligt vattendrag med många stora guldklimpar i. Det gäller att vaska idogt. |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Intressant tråd. Kul med alla tips. Jag ska själv bidra med några senare då jag formulerat ihop mina bästa.
Har dock en invänding av emotionell art... Någonstans får man ju sätta sin gräns, och att sätta sig i en Opel Kadett eller Mazda är ju fan för långt... Void@Volvo 240 - 1983 - 0,9L/milen. Svenskt gjutjärn rullar längst! |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Ja där smälter inte Cylindrarna i första taget.....
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Ägare till Volvo 240 - 1985 - 1,3 L/milen
Posted on: 2007/5/18 21:45
|
|||
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Okej, jag ljög... 1.0+> L / mil. (bytt förgasaren)
Novax: Det gjorde mig glad att höra att du kör "tvååå-förrttti". Ett "allmänt" tips när det gäller att leva billigt är ju att alltid köpa och lära sig vad kvalitet är. Nuförtiden tillverkas det så mycket skit som bara håller ett par veckor / månader. Kläder, billig elektronik, etc, etc. Varför är det så jävla "ute" med att köpa saker som håller länge? Ska man inte vara stolt om man har en sak som håller flera decennier/år? Ska spika ihop en lista nu... |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Jag körde ifrån Västerås till Göteborg och tillbaka på under 34 liter diesel. Kostar typ ingenting om man kör på bunkerolja.
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
he he åk du din traktor du he he Man blir lite förvånad vilka bra bilar volvo är, självklart gäller det inte från 850 och uppåt då det är skräp om man jämför med gamla 240-740ser, men som sagt det är inte speciellt ekonomiskt att köra omkring med dom, Men man har ju lärt sig att åka småbil inte är samma sak som låg bensinförbrukning "bluff"..."många småbilar drar mer än stora bilar" glömde oxå sök på internet efter gratis !!! http://www.gratis.se/ Ett tips till folk är att registrera en enskild firma gå ihop några och köp grejer till återförsäljarpriser mat, kostillskott eller vad man nu vill köpa. Registrera en firma kan alla göra och en momsregistrering brukar i regel inte behövas om man vill handla grejer till återförsäljar priser.. Dom som bor i stockholm!!! åk till västberga där finns fullt av små grossister "nysvenskar" läsk för typ 3kr godis mat mm mm dom säljer till kiosker affärer resturanger mm mm .... det behövs ingen firma bara att handla till lågpris |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
bunkerolja från vad "kriget" irak eller vad ? ps hur lång är det mellan Vesterås och Göteborg 10mil ? |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Volvo=Ford=USA=Bush=Pucko=Chokladdryck=Arla
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Silverboy=el=alien
Posted on: 2007/5/19 21:41
|
|||
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Novax=4år gammal=2003 men känner sig som ca 45+ |
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login