Vakencorner

Mediatan: Maria-Pia Boëthius våldsamma uppgörelse med media och medievärlden.
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag lyssnade på radioprogrammet "Medierna" i P1 idag. Där kommenterade de Boëthius nya bok Mediatan.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=2795 Maria-Pia Boëthius nya bok ”Mediatan” talar om medievärlden som ett Matrix, som döljer den verkliga världen. Hon verkar vara i alla fall hyfsat vaken. Hon sa i intervjun ungefär att det sätt som medierna har skött sig efter 911 är en skam. Jag känner en stark lust att läsa den boken. Den ges ut på Leopard förlag. http://www.leopardforlag.se/index.php Producera några extra infopaket Micro!
Posted on: 2007/3/19 19:56
|
|||
|
Re: Mediatan: Maria-Pia Boëthius våldsamma uppgörelse med media och medievärlden.
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Den ska jag köpa.
![]()
Posted on: 2007/3/19 22:11
|
|||
"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser |
||||
|
Re: Mediatan: Maria-Pia Boëthius våldsamma uppgörelse med media och medievärlden.
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
kommenterade denna nyhet på första sidan, men jag tar det även här. läs på om mia-pia här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria-Pia_Bo%C3%ABthius
Posted on: 2007/3/19 23:55
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Maria -Pia Boëthius har även skrivit "Mediernas svarta bok."
Rekommenderas! Lite om boken: "Den som tror att dagspressen i Sverige speglar samhälleliga skeenden för att hjälpa medborgare att ta ställning i olika frågor bör veta, ursäkta, skall veta att ett företag vid namn Bonniers äger Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgsposten, Kvällsposten, Sydsvenska dagbladet, Ystads Allehanda, Dagens Industri. De äger också den mediegranskande tidningen Resumé , "en stor del av distributionen av tidningar och veckotidningar. Mellan 22 och 27% av dagspressen i Sverige ges ut av Bonniers. Tryckfriheten får då slåss mot kapitalismen. Mediekonglomerat som Bonniers är inte längre intresserade av att spegla samhälleliga skeenden. De är vinstinriktade. De vill sälja eftersom deras intäkter främst kommer från reklamannonser. För att sälja gäller det att dramatisera, förvränga bilden av samhället, skapa ett behov hos medborgarna. Boëthius menar att vi inte längre är medborgare utan konsumenter i en diktatur styrd av stora mediekonglomerat som agerar globalt. Mediekonglomerat som propagerar för konsumtion för att de ska bli rikare på den fria marknaden. Allt detta är kanske inte en helt nyuppfunnen världsordning. Vi har sett den och ser den i diktaturstater. Men den är osynlig för oss, något som är svårt att värja sig emot om vi inte ifrågasätter vad vi läser. Och hur gör vi det när mediakonglomerat snart härskar över alla mediala informationskanaler världen över? I "Mediernas svarta bok" är detta bara toppen av ett isberg, det finns större och fulare fiskar som bara väntar på att få hugga på kroken. Boëthius tar mig med på en resa genom mediernas värld. Den får mig sällan att höja på ögonbrynen, utan den får mig att sätta hjärtat i halsgropen." Källa: http://dagensbok.com/index.asp?id=1077
Posted on: 2007/3/20 8:16
|
|||
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Jag har i veckan fått tag på "Mediernas svarta bok" och än så länge bara hunnit läsa de första kapitlen, men jag kan redan hålla med Lightsaber: Boken rekommenderas! Ett utdrag från inledningen som jag tycker passar på vakens forum: [Det finns en floskel som regelmässigt bemöter kritiken av storföretagsamhetens och maktmediernas härjningar i denna vår värld, nämligen "konspirationsteorier". Noam Chomsky skriver på ett ställe att "konspirationsteorier är de intelektuellas motsvarighet till fula ord". Istället för att skriva "fuck you" skriver man "konspirationsteorier" och anser sig därmed ha avfärdat kritiken.] Från kapitel 2: [...om ni inte litar på medierna - varifrån hämtar ni då er världsbild? Och de flesta brukar, efter en stunds betänketid, ganska uppgivet tillstå: Från medierna]
Posted on: 2007/3/25 20:07
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
"Guilt by association" är ett argumentationsfel. Du framstår bara som en dålig debattör när du använder sådana argument.
Posted on: 2007/3/28 0:56
|
|||
I am a child of the Enlightenment
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Fick just vatten på in kvarn igen! Jag slog på P1 för att få höra lite hyfsat seriösa nyheter eller dylikt. Vad hör jag då???
Jo i programmet Stil diskuteras modellen Kate Moss och hennes berömmelse, knarkvanor och coolhetsfaktor!!! Allt i en "seriös" stil som om de hade diskuterat något väsentligt fast det nu mest liknade Veckorevyn. Det har aldrig känts mer uppenbart! att de som bestämmer vill verkligen inte ha någon seriös media i Sverige. Vår kultur skall till varje pris utrotas! Snart har vi bara Disney och skvallerpress kvar! ![]()
Posted on: 2007/4/15 18:31
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Ojdå, de skriver en hit-piece. Dags och gå och köpa en bok.
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login