vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Är Civil Olydnad OK?
Undrar bara hur många härinne som tycker att det är ok med s.k. civil olydnad och var gränsen i så fall skulle gå för vad en människa kan göra i sin strävan för att uppnå sina mål?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Är Civil Olydnad OK?

See User information
Är det inte en medborgelig plikt att bryta mot dåliga lagar?
Tror någon gammal liberal politisk filosof sa så.
Men var går gränsen? Det är det som är frågan som är svår att besvara.

Posted on: 2006/4/26 0:20
Global demokrati och ekonomisk rättvisa med reglerad marknad för ekologiskt hållbar utveckling och fred tror jag kan vara något.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

jaxtone skrev:
Undrar bara hur många härinne som tycker att det är ok med s.k. civil olydnad och var gränsen i så fall skulle gå för vad en människa kan göra i sin strävan för att uppnå sina mål?

gränser, straff, olydnad... dessa ord gör oss avtrubbade och indoktrinarade i mer kompliceracde lögner..

programmet måste gå att stänga av någonstans..

Anonym
Det finns en f.d. riksåklagare som heter Brynolf Wendt. Han sa i en direktsänd TV debatt att det regerings, kommuners och andra instansers plikt att göra lagar som passar människor och absolut inte tvärtom.

Han beskrev ett exempel som gick ut på att det vid en busshållplats fanns en gräsmatta som i princip alla resenärer korsade för att komma fram fortare till bussen.

Om de ansvariga för samhället då väljer att sätta upp en skylt där det står "Beträd ej gräsmattan" så skapar de en negativ inställning till de som styr. Vad de istället borde göra om det inte var ett överförmyndarsamhälle var givetvis att anlägga en gångbana precis där folk ville gå.

Undra varför så många människor tappat tron på våra ledare? Inte fan kan det bero på en liten gräsmatta va?

See User information
Ahhh, Brynolf var kol att lyssna på, tycker jag.
Ett lysande exempet det där med gräsmattan!!!

Jag skall återkomma senare med MINA åsikter om civil olydnad, och givetvis är jag jättenyfiken att läsa era oxå, så skriv så det glöder.

Posted on: 2006/4/30 11:48
Stå på dig innan någon annan gör det

Anonym
???

See User information
NEJ! Civil olydnad är inte OK!

JA! Civil Courage är alltid OK!

Posted on: 2006/5/7 3:20

See User information
Jag har ingen personlig åsikt i frågan, men jag hittade en sida i ämnet här : http://ickevald.net/perherngren/handbokicivilolydnad.htm

Posted on: 2006/5/7 6:49

See User information
Jag tycker det är helt ok.

Jag har en ganska radikal olydnadsidé som handlar om egendom. De som studerat bråkdelsreservsystemet i bankvärlden (fractional reserve banking) vet att det kan utnyttjas på ett ganska brutalt sätt. Jag tror att det har använts systematiskt för att överföra egendom från de ekonomiskt utsatta till de som har det bättre ställt.
För att kunna få tillgång till en bit mark idag där jag skulle kunna odla och bygga mig ett hus måste jag ta ett lån alternativt jobba i ett antal år för att spara ihop till pengarna. Att ta ett stort lån är något jag vill undvika eftersom jag då skulle bli fast i skuldfällan. Om jag skulle arbeta ihop pengarna innan skulle det förmodligen ta hela mitt liv eftersom jag tjänar så dåligt om jag överhuvudtaget kan hitta ett jobb som jag trivs med.

Min idé är att helt enkelt hitta en bit mark någonstans och hävda den som "min". Om jag skulle bli bestraffad skulle jag förbereda ett långt försvarstal om bråkdelsreservsystemet så att fler får kännedom om problemet.

Just nu är denna idé mest en fantasi men man vet aldrig...

Om jag skulle verkställa den skulle jag nog informera markägaren innan om vad min plan är så att de kan reagera i tid.

Posted on: 2006/5/7 8:09

Anonym
Förutsätt att jag nyss köpt hus, d.v.s. satt mig i skuldfällan och får betala sura banklån för detta och min tomt varje månad. Låt oss sedan säga att tomten skulle kunna vara på ca: 2000 kvadratmeter... om du skulle beslagta denna tomt av mig så skulle jag förmodligen blir ganska sur för att du snor något som jag får betala banklån för. Men om det ändå skulle inträffa att du lyckades sno mark av mig så borde det väl vara helt ok om jag istället fick del av det du odlade samt att du klippte gräsmattor ansade träd och målade mitt hus?

Skämt åsido så är det väl stat, kyrka och större privata intressenter som tagit svensk mark i beslag! Det finns otroligt mycket odlingsbar mark som inte används. Med tanke på att vi är så få i detta avlånga land så borde det gynna riket om man styckade av en massa av denna mark och delade ut till människor som har samma drömmar och visioner som dig!

Men jag tycker i såfall att en förutsättning vore att man garanterade att du och dina efterkommande skulle vårda och odla denna mark som sitt eget skötebarn och inte enbart använde marken i kapitalistiskt vinstintresse eller sålde den vidare till t.ex. utländska syndikat eller skogsavverkningsbolag.

See User information
Civil Olydnand och Civil Courage är direkt avgörande instrument som hindrar en totalitärt styre överallt i världen. T.o.m. i en demokrati.

Ta t.ex. terroristlagstiftningen runt om i Europa som i princip bara används för att hindra fredsdemonstrationer på publika platser. På så sätt strider utnyttjandet av lagen mot yttrandefrihet, demontrationsrätt och föreningsfrihet.

Att inte demonstrera i trots mot denna lag vore inte bara fegt utan att acceptera inskränkningar i allas rättigheter. Tystnadens konsensus är den farligaste karaktärsdraget i en demokrati som ständigt utnyttjas av makthavare.

Tyvärr är dom flesta aktiva protestanterna AFA m.fl så imbicilla att dom inte inser att det dom gör skapar förutsättningar för dessa lagstiftningar.

Unga människor som visar sin frustration genom att sabotera för enskilda människor är ett stort hot mot sanningsökare och spelar makthavare i händerna genom att utmåla alla folkiga demonstrationer som negativa, oresonliga och aggressiva .

Posted on: 2006/5/7 11:35

Anonym
cicero skrev:
Quote:
Tyvärr är dom flesta aktiva protestanterna AFA m.fl så imbicilla att dom inte inser att det dom gör skapar förutsättningar för dessa lagstiftningar.

Jag håller med om detta och tror givetvis att kunskap om hur världen funkar egentligen är fasen så mycket farligare än AFA:s pubertala vansinnesutbrott.

Så frågan är hur länge man kommer att kunna förkovra sig innan det kommer en militärstyrka in i hemmet och bevakar dig så att du bara tittar på Big Brother, fotboll, trav, bilprogram och Oprah!

See User information
Jaxtone!

Kolla in en nystartad tråd på GNN om framtiden för Internet:
http://www.gnn.tv/threads/15540/Information_Warfare

Jag har också samlat lite information om planerna med USAs informationskrig här:

http://82.182.73.213/ABCHAO/static.php?page=static050929-155845

Bläddra ner lite på sidan får du se...

Posted on: 2006/5/7 13:39

Anonym
Jag kollade... intressant! Men det som slog mig var att de hade ett mycket tuffare sätt att diskutera... micro hade väl bannat eler varnat varenda en där innan de hade hunnit komma till inledningen!

Anonym
det här blir ju klurigt nu...

Jag skulle kunna nämna ett gäng tillfällen där Civil Courage är en ren omöjlighet utan civil olydnad..

Speciellt här i värdens "försökskanin" stat "SVERIGE"

kan rädsla vara en avgörande faktor i dina slutsatser här matsism?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper