vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 4 »


Re: Fri vilja
#25


See User information
Det finns ingen fri vilja

Posted on: 2008/12/17 12:57
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#26
Quote:

Muhammed skrev:
Det finns ingen fri vilja
Precis...

"Viljan" är bara resultatet av ens tidigare erfarenheter.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#27
Quote:

miksjo skrev:
Quote:

popeye skrev:

Man måste fösrtå orden bakom orden.

"Do not lie to each other, since you have taken off your old self with its practices and have put on the new self, which is being renewed in knowledge in the image of its Creator." (Colossians 3:9-10)

In the above passage, taking off the old self and putting on the new is a code for the resurrection, which, again, is described as a present-life event.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Det är en ganska skojsam tanke att man sover till yttersta dagen...

Wake up...



Återigen, det står "resurrection"!

Förresten, det första citatet handlar om att pånyttfödas i Jesus Kristus. Att lämna sitt gamla liv för att fortsätta sitt nya liv. Det är det som händer med dem som upptäcker Gud. De som inser att evolution är en lögn och att det är Gud som har skapat allt.

Men vad händer när man dör? Kroppen, köttet, förgås men din själ bevaras i ett "sovande" tillstånd, fram tills den återuppväcks, en gång, på den yttersta dagen. Man kan säga att själen "sover", för den finns bevarad men den är inte kontaktbar. Det är vad Bibeln säger. Bibeln säger också som du vet att den här Jordiska tidseran har en början och ett slut, den tidsperioden är ca 6000år, efter det kommer de som återuppväckts i Jesus Kristus att leva med honom i 1000år. Därefter kommer en ny himmel och Jord skapas.

Reinkarnation är en lögnaktig, ologisk och destruktiv idé. Det tror jag de flesta kan komma fram till om man tänker på konsekvenserna av reinkarnation. Det är sånt som lärs ut i newage, och i buddhism.

När uppstår en ny själ? Enligt min uppfattning så uppstår den exakt i det magiska ögonblick då arvsmassan från föräldrarna splittras och förenas i en ny unik individ, en ny själ i en ny kropp.
Varje människa, i varje generation, är därför unik!

Hur ska du få in din reinkarnation där? Står själen från den nyligen döda kroppen och lurar vid befruktningstillfället och hoppar in i DNA i den nya kroppen? Och hur funkar det med befolkningstillväxten? Det måste vara en kombination av "gamla" och "nya" själar, eller? Eller kan själen komma ifrån en annan sort, en hund kanske? Nej, reinkarnation är för mig som "night of the living dead", det är lika absurt som evolution, det där med att människan har utvecklats från amöbor genom en serie gynnsamma mutationer!


Men alltså, bara kort nu.
Romkyrkmakten förstörde den mer ursprungliga kristendomen, de brände gnostikerna på bål och spetsade dom mm - följer du dom...?

Gnostikerna hade kvar den riktiga och sannare tron, den var farlig för kyrkmaffian i Rom.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Kyrkfadern Clemens av Alexandria, i början på denna tideräkning... sa att denna undervisning var mer andlig, mer för de "perfekta" - den vaktades noga av Kyrkan i Alexandria - och delgavs bara de som initierades till de stora "mysterierna", till de som var kapabla, kunde omslutas, förstå det).

Han sa att det då alltså var en hemlig undervisning.

Bibeln har fått ljug och dravel, men det finns ändå kvar det något... om man kan läsa ord rätt. Gnostikerna visste vad "resurrection" betydde - de sa att de hade den ursprungliga/sanna förståelsen av det. Eftersom det kommer österifrån såär det fullständigt självklart, också.
Gnostikerna blev kritiker av den ortodoxa kyrkan, av vulgariseringen och förstörelsen av den upprätta religionen.

Gnostikerna sa att det var andlig pånyttfödelse/resurrection, men för de som INTE följde den sanna kristendomen så var resurrection att åter födas i en köttslig kropp, reinkarnation.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#28
Quote:

sale skrev:

I en förstoppad tjocktarm sitter mycket protest.Protest ifrån det förflutna.Rensa!NU inte sedan.


Du har då en bred erfarenhet...

Jag har förresten pm:at dig tidigare...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#29


See User information
Quote:

popeye skrev:

Men alltså, bara kort nu.
Romkyrkmakten förstörde den mer ursprungliga kristendomen, de brände gnostikerna på bål och spetsade dom mm - följer du dom...?

Gnostikerna hade kvar den riktiga och sannare tron, den var farlig för kyrkmaffian i Rom.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Kyrkfadern Clemens av Alexandria, i början på denna tideräkning... sa att denna undervisning var mer andlig, mer för de "perfekta" - den vaktades noga av Kyrkan i Alexandria - och delgavs bara de som initierades till de stora "mysterierna", till de som var kapabla, kunde omslutas, förstå det).

Han sa att det då alltså var en hemlig undervisning.

Bibeln har fått ljug och dravel, men det finns ändå kvar det något... om man kan läsa ord rätt. Gnostikerna visste vad "resurrection" betydde - de sa att de hade den ursprungliga/sanna förståelsen av det. Eftersom det kommer österifrån såär det fullständigt självklart, också.
Gnostikerna blev kritiker av den ortodoxa kyrkan, av vulgariseringen och förstörelsen av den upprätta religionen.

Gnostikerna sa att det var andlig pånyttfödelse/resurrection, men för de som INTE följde den sanna kristendomen så var resurrection att åter födas i en köttslig kropp, reinkarnation.



Så nu citerar du en gnostiker från Alexandria. Clemens, är han en auktoritet i din värld? Kommer det österifrån så är det självklart?

Nej jag är ingen anhängare till Rom-kyrkan, det tror jag är tydligt om du läser mina tidigare inlägg om det. Det var inte Rom-kyrkan som skrev Bibeln, däremot har de gjort sitt bästa för att förvanska Guds ord och att hindra vanligt folk från att ta del av det. Det var ju det reformationen handlade om, att när boktryckarkonsten blev tillgänglig sprida Guds ord till alla, inte bara till fåtal präster.

Det är upp till dig om du vill tro/följa "Mystery Babylon". Babylon, Persien, Grekland (Alexandria), Rom, en följd av imperier som nu kommer att resultera i det första globala imperiet, baserat på samma gamla principer. Det kommer att stå klart för alla vad det betyder i praktiken. Det är även Guds vilja att alla skall inse vad resultatet blir när Babylon, människans system, får härja fritt. Men Babylon kommer att falla, men först efter att Gud sätter stopp för det.

Du svarar ju inte på mina frågeställningar om reinkarnation. Gör det med dina egna ord istället för att slänga en massa citat omkring dig. Oavsett var ursprunget finns till uppståndelse resp reinkarnation, kan du tänka igenom vad konsekvenserna blir? Vilket system är av Gud, och vilket är av Satan? Jag gillar inte att upprepa mig, men:

Quote:

När uppstår en ny själ? Enligt min uppfattning så uppstår den exakt i det magiska ögonblick då arvsmassan från föräldrarna splittras och förenas i en ny unik individ, en ny själ i en ny kropp.
Varje människa, i varje generation, är därför unik!

Hur ska du få in din reinkarnation där? Står själen från den nyligen döda kroppen och lurar vid befruktningstillfället och hoppar in i DNA i den nya kroppen? Och hur funkar det med befolkningstillväxten? Det måste vara en kombination av "gamla" och "nya" själar, eller? Eller kan själen komma ifrån en annan sort, en hund kanske? Nej, reinkarnation är för mig som "night of the living dead", det är lika absurt som evolution, det där med att människan har utvecklats från amöbor genom en serie gynnsamma mutationer!

Posted on: 2008/12/17 14:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#30
Quote:

miksjo skrev:
Quote:

popeye skrev:

Men alltså, bara kort nu.
Romkyrkmakten förstörde den mer ursprungliga kristendomen, de brände gnostikerna på bål och spetsade dom mm - följer du dom...?

Gnostikerna hade kvar den riktiga och sannare tron, den var farlig för kyrkmaffian i Rom.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Kyrkfadern Clemens av Alexandria, i början på denna tideräkning... sa att denna undervisning var mer andlig, mer för de "perfekta" - den vaktades noga av Kyrkan i Alexandria - och delgavs bara de som initierades till de stora "mysterierna", till de som var kapabla, kunde omslutas, förstå det).

Han sa att det då alltså var en hemlig undervisning.

Bibeln har fått ljug och dravel, men det finns ändå kvar det något... om man kan läsa ord rätt. Gnostikerna visste vad "resurrection" betydde - de sa att de hade den ursprungliga/sanna förståelsen av det. Eftersom det kommer österifrån såär det fullständigt självklart, också.
Gnostikerna blev kritiker av den ortodoxa kyrkan, av vulgariseringen och förstörelsen av den upprätta religionen.

Gnostikerna sa att det var andlig pånyttfödelse/resurrection, men för de som INTE följde den sanna kristendomen så var resurrection att åter födas i en köttslig kropp, reinkarnation.



Så nu citerar du en gnostiker från Alexandria. Clemens, är han en auktoritet i din värld? Kommer det österifrån så är det självklart?

Nej jag är ingen anhängare till Rom-kyrkan, det tror jag är tydligt om du läser mina tidigare inlägg om det. Det var inte Rom-kyrkan som skrev Bibeln, däremot har de gjort sitt bästa för att förvanska Guds ord och att hindra vanligt folk från att ta del av det. Det var ju det reformationen handlade om, att när boktryckarkonsten blev tillgänglig sprida Guds ord till alla, inte bara till fåtal präster.

Det är upp till dig om du vill tro/följa "Mystery Babylon". Babylon, Persien, Grekland (Alexandria), Rom, en följd av imperier som nu kommer att resultera i det första globala imperiet, baserat på samma gamla principer. Det kommer att stå klart för alla vad det betyder i praktiken. Det är även Guds vilja att alla skall inse vad resultatet blir när Babylon, människans system, får härja fritt. Men Babylon kommer att falla, men först efter att Gud sätter stopp för det.

Du svarar ju inte på mina frågeställningar om reinkarnation. Gör det med dina egna ord istället för att slänga en massa citat omkring dig. Oavsett var ursprunget finns till uppståndelse resp reinkarnation, kan du tänka igenom vad konsekvenserna blir? Vilket system är av Gud, och vilket är av Satan? Jag gillar inte att upprepa mig, men:

Quote:

När uppstår en ny själ? Enligt min uppfattning så uppstår den exakt i det magiska ögonblick då arvsmassan från föräldrarna splittras och förenas i en ny unik individ, en ny själ i en ny kropp.
Varje människa, i varje generation, är därför unik!

Hur ska du få in din reinkarnation där? Står själen från den nyligen döda kroppen och lurar vid befruktningstillfället och hoppar in i DNA i den nya kroppen? Och hur funkar det med befolkningstillväxten? Det måste vara en kombination av "gamla" och "nya" själar, eller? Eller kan själen komma ifrån en annan sort, en hund kanske? Nej, reinkarnation är för mig som "night of the living dead", det är lika absurt som evolution, det där med att människan har utvecklats från amöbor genom en serie gynnsamma mutationer!


Ja John Wycliffe var emot förfalskandet av kristendomen, så de förbjöd det han gjorde, och Lollarderna de förbjöds, undrar hur de fick lida.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#31
In tracing Christ's movements to India and beyond, Kersten also discovered that many of his teachings, which have been gradually edited out of the modern Bible were originally Eastern in nature. Principles such as karma and re-incarnation, for example, were common knowledge then, and seem to have been reaffirmed by Christ. Imagine the implications that this discovery holds for Western Christianity and its churches, who have kept Christ in their doctrinal top pockets and have constrained the entire Western culture within the narrow teachings of blind faith, organised religion and original sin!

http://www.sol.com.au/kor/7_01.htm

http://wisdomquarterly.blogspot.com/2 ... us-in-mahayana-india.html

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#32


See User information
Som friheten - den existerar om man (som människa i detta jordeliv) inte är medveten om eller tänker på den. Gör man detta (intellektualiserar) skapas regler, begränsningar, motsatsförhållanden o annat.

Men hur "fria" (utan manipulation/modifiering) är vi i våra drömmar å vår fantasi?

Posted on: 2008/12/17 17:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#33
miksjo skrev:
Quote:


När uppstår en ny själ? Enligt min uppfattning så uppstår den exakt i det magiska ögonblick då arvsmassan från föräldrarna splittras och förenas i en ny unik individ, en ny själ i en ny kropp.
Varje människa, i varje generation, är därför unik!

Hur ska du få in din reinkarnation där? Står själen från den nyligen döda kroppen och lurar vid befruktningstillfället...
[/quote]

Du tror då att man inkarnerar omgående "...nyligen döda kroppen". Så brukar det inte vara. Jag har annars redan skrivit i olika trådar om det mesta du tar upp.
Kanske Shikasta kan ge lite... annars är det väldigt intressanta böcker, jag är ganska säker på att många komaister här skulle ha stor behållning av att läsa dom. De har ett djup, nycklar - som man kan förstå om man har lite i kanoten med sig, och förstår orden bakom orden mm...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=76913#forumpost76913

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#34


See User information
A Gud har skapat oss med egen vilja finns i alla fall stöd för i bibeln.

Problemet uppkommer när man tilägger "fri" vilja. Viljan kan aldrig vara fri - som någon sorts egen demon - från människan.

Posted on: 2008/12/22 16:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#35


See User information
Fri vilja – som en "demon" inom oss?

Jag kliver in i bastun. Där sitter redan en man, som jag känner sen tidigare, och jag öppnar samtalet.

Vet du vad jag just funderar på idag?
Hur skulle jag kunna veta det? Du talar väl om det om du vill.
Det var just om viljan jag funderar på. Har vi människor en fri vilja?
Det var djupt just här i bastun. Men det är ju klart att vi inte har. Hur skulle det se ut då...
Ja hur?
Det är bara att se sig omkring. Vi har lagar och regler och traditioner, förväntningar – det mesta är styrt i vårt liv. Vi är styrda helt enkelt och det blir bra som det är.
Du sa det mesta, men finns det då eller kan du ge míg ett klart exempel på där vi har fri vilja dvs då vi kan handla fritt och är inte styrda.
Självklart! Du kör ju bil inte sant? Och om du ser en varningsskylt - vad gör du då?
Jag kanske bromsar in och ser míg för extra noga.
Där ser du, och det har du då gjort frivilligt eller hur?
Ja, just det och det är jag själv som har bestämt det och inte min fria vilja.
Vilja har du förståss, men den behöver inte/och är inte heller fri. Men man kan säga att du (dvs du själv) som handlade frivilligt. Att ingen har tvingat dig här dvs.

Efter ett tag går jag fram till honom – han är i bubbelpolen nu, och säger:

Men man påstår att Gud har skapat oss/försett oss med fri vilja.
I så fall skulle det direkt resulterat i en katastrof. Ett stort kaos helt enkelt. Tänk så många fria viljor...
Men Han gav oss en egen vilja då – det kan vi väl säga ändå?
Javisst, en egen vilja som vi använder för att styra oss som slavar under lagar och regler etc och ibland kan vi handla fritt när tillfälle ges.
Det är alltså uppenbart att för det mesta kan vi inte handla fritt.
Ja, så är det.

Efter en stund så håller han på att klä på sig och jag måste fram med min nästa tanke innan han går.

Om vi nu ändå antar att vi hade en fri vilja, hur skulle vi vara då?
Ja, då hade vi någonting – en fri vilja som ett väsen - som fritt bestämde för oss utan att vi behövde tänka oss för.
Någon sorts egen demon inom oss.
Ja, ungefär så (skratt).

Nu var samtalet slut tills vi ses nästa gång. Och jag tänker att vi har ju i alla fall ett samvete. Det är i alla fall någonting som vi har fått. Och samvetet står högre i status(utövar kontroll) än viljan.

Posted on: 2008/12/25 18:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#36


See User information
Den fria viljan
är inte något
från ovan sänt
utan
när människan
tar sig friheten
är det hänt

Posted on: 2008/12/28 12:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#37


See User information
Arguing on the internet is like running the special olympics.

Even if you win you´re still retarded.

Posted on: 2008/12/28 13:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#38


See User information
...sa killen som precis postade på ett diskussionsforum.

Posted on: 2008/12/28 20:20
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#39


See User information
Ja men han argumenterar ju inte... kanske ska läsa inlägget innan det besvaras.

Posted on: 2008/12/29 0:05
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#40


See User information
Svårigheter!

Svårt att argumentera om accepterad definition på "fri vilja" saknas.

Vad är TAO?

1. Allting om du inte definierar det.
2. Upplöses i intet om du försöker definiera det.

Ungefär så är det med den "fria viljan".

Posted on: 2009/1/17 12:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#41


See User information
Finns det vilja?

Produkt eller produktions-faktor

Rätta mig om jag har missförstått det hela!!!

Ett litet sammanfattning
Diskussionen började lite trevande. Den fria viljan framställdes (av Skymt) som något situations-beroende. Något som kunde uppstå vid vissa tillfällen. ”Pennan” har sedan påpekat de individuella begränsningar som kunde uppstå (exv brist på pengar – egen anm.) - Så här långt så har den ”fria viljan” uppfattas som en möjlig produkt i en viss situation.

Efter några skämtsamma vändningar så har argument för att uppfatta ”den fria viljan” som en egenskap(massa) trätt fram. I varje fall uppfattade jag den ”okändes” inlägg så. Dvs om ”den fria viljan” kan uppfattas som massa så måste denna egenskap uppfattas som något verkligen jämt existerande – som en produktions-faktor.

Nu har här dock en brytning inträffat i och med att ”miksjö” förnekade den ”fria viljans” massa status. Detta tolkade jag som en förnekelse av den ”fria viljan” som jämt existerande egenskap, eller...?.

Finns det fri vilja? Ja och nej! Det beror på vad vi menar med uttrycket?

netpalot

Posted on: 2009/1/18 10:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#42


See User information
Det Finns Bara Fri Vilja.

Oändligheten är Oändlig utanför tid och rum. Denna oändlighet har blivit medveten. Allt skapas som kan skapas. För att oändligheten ska kunna uppleva sin egna skapelse måste oändligheten glömma allt.

VI ÄR oändligheten.

Kalla honom/henne/det/något vad som helst. Du ÄR den enda som existerar. Men allt följer.. EN... LAG. :)

Lagen är: Fri Vilja.

Så haha, du är inte ensam! :P

Remember.. There's only Free Will.

Im your reflection.
all is based on free will and love, what direction
are you headin' in
what are you believin' in?
I learn, I am unique. Are you? Or are you a Copy?
Nobody, nobody, no, nobody can stop me!
All is a star, unique in all ways
the octave totally harmony it paves
the yellowbrick road of eternity
forgettin' livin' lovin' in no concern of the
reincarnation process of why we hate ourself
look, look what you got on your shelf!


- seilon

Posted on: 2009/1/19 21:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#43


See User information
Två olika uppfattningar om ”den fria viljan.” - fortsättning på sammanfattningen.

En adekvat fråga som uppstår i det följande

Från att ha upfattat den ”fria viljan” som en tillfälligt produkt har begreppet som egenskap börjat diskuterats. Om jag har förstått diskussionen väl så har det uppstått två alternativ att välja mellan.

1. Egenskapen – fri vilja - har massa/substans
2. Egenskapen saknar massa/substans

Dessa avvikande uppfattningar tycks ha bottnat i huvudsaken två olika världs bilder. Eftersom frågan gällde: finns det fri vilja? och då skulle frågan beträffande massan/substans kunna bli avgörande. Enligt principen: har något substans så är detta ett verkligt faktum så att man måste erkänna existensen av.... osv.

Skulle den ”okändes” argumentering kunna accepteras i frågan om substans så kunde frågan d:o även andra frågor kunna avgöras.

Om ”den fria viljan” är en egenskap med massa/substans i kroppen så blir resultatet: att den fria viljan existerar som en specifik organ likt synen, luksinnet etc i kroppen eller...?

Finns fri vilja eller ej har kanske hamnat i trosfären, men vi får se.

Posted on: 2009/1/20 10:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#44


See User information
Tankar skapar materia.

Fokusering, vi fokuserar fram vår verklighet. Vi är ju perfekt skapade, så det är en perfekt förklaring.. Och det roliga är att det är såååå svårt att förstå.

Ens största fiende är EGOT. :) Och egot är beroende utav motsatsen till egot vilket är alltet. Vi lever inom en skapelse som kommer ifrån oändlig intelligens och lever inom den eftersom vi glömt allt genom 1 lag: Fri Vilja. Och kärlek är det enda som kan ovillkorligt älska hela skapelsen.

Detta är vad vetenskapen bevisar, och något vi kan VETA. Så.. Vi är alla skaparen och kommer ihåg det.

Jag rekommenderar förklaringen med 8 dimensioner som en Oktav. Där sistan tonen blir en ny oktav.

1:a Dimensionen: Total Glömska, allt börjar ifrån noll genom lagar som skapats och skapas ur oändligheten som är oändligt intelligens och därmed vet allt.

2:a Dimensionen: Växtliv, djurliv, med instinkts medvetande.

3:e Dimensionen: Självmedvetande (Vi), Här samexisterar det Postiva och Negativa

4:e Dimensionen: Kärlek & Förståelse, och här är det negativa och positiva separerat, de samexisterar inte på samma plan.

5:e Dimensionen: Visdom och Ljus vet ej vad det innebär exakt.

6:e Dimensionen: Enhet, negativt och positivt.

7:e Dimensionen: "Timelessness" Sista anhalten innan den nya oktaven.


Materia vibrerar och håller en viss vibration genom valda frekvenser. Detta är vad som skapar och upprätthåller vår verklighet. Det som är så bra med detta är att för att en allvetande skapare ska kunna skapa allt så måste det betyda att allt är harmoni, utan vibrationer när man blir allt. Man kan anta att det måste finnas en nollfrekvens, dvs om något kan röra sig kan det också stå still. Motsatsen borde existera.

Detta förklarar Ägget och Hönan "uppdateringen". Vilket kom först? Idén som kläckte idén om ett ägg och en höna. Anledningen att detta finns i vår verklighet är för att den är harmonisk. Samtidigt är vi ju skapare, så vi är indeed skapade i avbild av Gud. Vi är ju Gud :). Harmoniskt sätt så är den perfekta skapelsen Gud. PHI Spiralen (Fibonacci), pi, harmonisk geometri, och matematik rent allmänt kan beskriva väldigt mycket av vår verklighet. Vi har alla tillgångar till att snart förstå vårt egna universum och därmed forma det och skapa egna. Vi är skapare och lever med fri vilja, vilket gör att saker och ting handlar om en "konsensus" överenskommelse.

Det kraschade ett plan i USA häromdagen. Inget sker slumpmässigt, speciellt inte när fåglarna är inblandade. Alla överlevde som ett mirakel. Är det inte ett mirakel att förstå universum? Jag älskar siffrorna 333. Ända sedan jag hörde Canibus låt: 33'3s. Klockan 3:33pm så meddelades det att alla 155 passagerna hade klarat sig. Slumpen? :)

Harmoni är allvetande och fullt av kärlek/förståelse.

Allt är accepterat och allt är förlåtet. Och allt är Humor :)

Så självklart så 'ändras verkligheten' utan att vi förstår det. Vi lever alla med en lag: Fri Vilja. Så vi kan leva helt omedvetande genom våra liv, vilket vi har gjort fram till nu.

Om du är medvetande och gräver i svar om universum så är du medveten, och därmed kommer du gå vidare till nästa dimension som är hundra gånger bättre än denna.

En sak att tänka på är att alla vill inte veta den ultimata sanningen... Än... Så de leds av det som är motsatsen till kärlek inom den positiva/negativa världen vi lever i. Dock så vinner alltid det ljusa. Det som är helt stilla börjar alltid röra sig.

Vi som är vakna måste leda de till en bättre värld. För 2012 är deras chans till att förstå kärlek för andra. De behöver inte vara mer än intresserade att hjälpa andra än att bara bry sig om sig själv.

NWO/Illumninati/Gatekeepers/Watever/Egot gör allt för du ska vara mer negativ än positiv. För endast så kan det överleva.

Men det lever alltid, och det är därför det finns negativa entiter på jorden som älskar alla trots att de gör hemska saker. Vi lever i alla tider/rum och världar samt dimensioner samtidigt. Allt är ett ögonblick. Vi har alltid ett val.

Att vara medvetande om allt gör att man inte kan leva inom allt, och genom att glömma bort allt kommer man kunna leva i allt. Man kommer ihåg sig själv när man blir medveten och igen uppfattar tiden. Vi lever i en dröm, den är verklig så länge den varar helt enkelt. Och våra kroppar är ett fordon i den materiella världen kan man säga. Det är inget negativt med det. Det är ju hur coolt som helst att leva! :)

Men! Vår verklighet kan vara hundra gånger bättre, vi måste bara organisera oss, bli lite mer kärleksfulla och öppna för en förändring, som bygger på grundlagen i universum: Fri Vilja.

Vi är alla inställda på att fixa världen, men vi har skitsvårt att göra det för vi dömer och har fördomar. Egot får för stor plats.

Somliga skulle nog säga att det stämmer på mig. Men vafan vi är alla gudar och borde få vara som de, så länge vi gör det med extrem förståelse, kärlek och medkänsla. Jag älskar alla, är absolut inte högfärdig eller har ett jobbigt ego. Jag skulle helst av allt chilla med vänner och göra vad jag ville än att sitta här.

Men verkligen är så jävla dålig så jag måste fixa den så jag kan återgå till att chilla i ögonblicket så mycket som möjligt :). Jag menar.. PENGAR, c'mon! Men visst det går att programmera en jävligt bra penga verklighetsbaserad verklighet också. Men dagens penningpolitik är ett skämt och slaveri.

Det är tråkigt att leva med så strikta regler inom och utanför oss. Släpp allt och lev alltid med Kärlek, Förståelse och Fri Vilja.

Det är mitt motto.

:)

- seilon

Posted on: 2009/1/20 19:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#45


See User information
Tack silon för ditt inlägg, jag måste ta saken i tur och ordning för att förstå eran argumentering på riktigt. Men jag återkommer kanske...

Det är frågan om att den fria viljan har en substans som jag söker argumenteringen för.

1. Ja misstänker att vissa argument faller på trons grundval som jag inte kan/vill diskutera ännu.

2. Emellertid verkar följande som en argument: "Det är en substans, precis som god/vit karma - det vi även hos oss kallat för dygd." Att "det är en substans" är ett påstående, men "dygden" är ett uppfattbart exempel på vad du menar.
Jag menar här att dygden är ett förvärvat egenskap - namnet på vissa typ av gärningar - något som man inte föds med.
Jag tar ett annat exempel: Ja har talorgan och när jag talar så hör du mig. Talorganet har en substans det behöver vi inte tvista om, emellertid luftvågorna som mitt tal åstadkommer - har de substans. Någonting är det utan tvivel och visst kan man kalla det för substans. Det finns i så fall olika typer av substans. Och då förstår jag dig så att den fia viljan består av liknanade substans som talet åstadkommer i luften så att du hör.

3. "Vi är ju levande och kan ju inte skapa något olevande... det finns inte sådant." Kopplar denna argument till den fria viljan så är ju den fria viljan någonting skapat? Nej så menar du inte - en skapelse måste ha en begynnelse. Du menar i stället att om människor tar sig friheter (skapar orättvisor som ex) då måste ju inte bara det de gör ha substans utan ocskå därifrån/viljan gärningarna kommer från måste också ha substans. Det handlar egentligen om orsak och verkan. Finns det verkan så finns det orsak. Om verkan är substans så är orsaken också det.
Den fria viljan har substans därför att människor handlar fritt. Alltså finns den fria viljan.

Posted on: 2009/1/21 9:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#46


See User information
Vet inte och struntar i om detta skrivits på ett eller annat sätt innan.

Det finns fri vilja om man väljer att upprätthålla den; om man väljer att låta sig fyllas av Ljuset. Men den fria viljan kan överlämnas genom att man skapar ett tomrum i själen som man kan kalla mörker. Det som tar över då är impulser vilket är ledning från ett andligt plan fastän impulserna i sig syftar till att hålla människan blind och ovetande om det andliga (Ahriman). Deprimerade människor känner sig maktlösa inför sin situation av precis denna anledning; De släpper inte in Guds Ande som är Ljuset och friheten.

Detta är även anledningen till behovet av Bodisattvas och dylika gestalter; Mörkret skulle förinta skapelsen om inte Ljuset genomsyrade och skingrade det. I andra ord: Om det bara finns människor som vill bearbeta materian för att konsumera ting med en begränsad livslängd, såsom den dominanta attityden är i vårt tidevarv, skulle allting till slut förgås eftersom drivkraften är negativ; De vill endast konsumera.

Därför finns det vissa människor här i matrisen som drar in Ljus från Källan (Fadern) till Skapelsen för att vara det "bevarande salt" som räddar världen från dess undergång. Dessa människor använder sina kroppar och sinnen för att visualisera Skapelsen i dess perfekta tillstånd (Guds Rike). Därav kommer idén att Guds Rike finns inom oss eftersom det primärt existerar i vårt inre och flödar ut för att manifestera sig i verkligheten när tillräckligt många vill ha Riket tillräckligt mycket.

Det vi ser i matrisen är ofta en hetsning mot dessa människor och en brännstämpling av deras idéer för att mörkret vill hålla nere Ljuset. Betänk detta i referens till hur det brukar skrivas om politiska och religiösa rörelser samt ordnar på denna sida.

Sen penetrerar givetvis Guds makt allt, även mörkret (alltså är Gud närvarande även i helvetet, beredd på de som vill vända om), så allting faller ändå tillbaka på Herrens nåd. Mörkret matar till och med den kraft vi främst förknippar med Gud; Ljuset. Men mörkret i sig själv är ingenting, kan inte skapa något, det förgör det skapade så att Ljuset kan skapa på nytt.

Gud är Allsmäktig men Han vill dela den kraften med dig om du tillåter Honom såsom bl.a. Jesus gjorde.

Posted on: 2009/1/24 0:41

Edited by Xtas on 2009/1/24 1:03:12
Edited by Xtas on 2009/1/24 1:21:10
Edited by Xtas on 2009/1/24 1:22:53
Edited by Xtas on 2009/1/24 1:28:44
Edited by Xtas on 2009/1/24 1:36:17
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#47


See User information
Jag håller verkligen med dig Xtas, tack för ett bra inlägg!

Posted on: 2009/1/24 11:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#48


See User information
Om man försöker förstå

Först trodde jag att vi har tappat bort den ”fria viljan” men icke. Vill man förstå en buddist som tror på reinkarnationen så får man åtminstone försöka. Som kristen gör jag givetvis inte det och inga teologer heller som har undersökt skrifterna. De kristnas tro bygger delvis på bibelns lära som dom uppfattar det och andras uttalanden som man tycker är trovärdiga.

Det finn saker i bibeln som är emellertid inte lätt att förstå. Att bibeln inte stödjer reinkarnation är däremot accepterat.

En buddist måste ändå argumentera från sitt eget förråd av argument. Jag vill därför hoppa över diskussionen om vad bibliska citat synes innehålla, eftersom jag anser dessutom att det vore en världs-sensation om bibeln plötsligt presenterades som innehållande bevis för reinkarnationen. - Men jag finner diskussionen ändå mycket intressant men ändå inte riktigt adekvat i ämnet.

Vad jag tror mig ha förstått emellertid är att den fria viljans existens även som substans/massa är mycket viktigt att acceptera om man skall kunna förstå reinkarnationen. Om den fria viljan nämligen inte existerade som substans så då ingen reinkarnation kan vara möjlig. Så då, den ena ger det andra. Den fria viljan tänkes då inte dö bort och försvinna vid döden utan tar plats i någon annan kropp. Reinkarnerade varelser utan ”arvet” av den fria viljan vore ju inga varelser. Reinkarnationen förutsätter alltså tron på den fria viljan som massa/substans som inte dör... – Har jag missförstått något?

Budister har ej någon frälsare som de kristna och därför behöver de tro på något annat sätt, på en sorts egenfrälsning.

Posted on: 2009/1/25 12:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2) 3 4 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS