Vakencorner

Anonym
|
Re: Candida, vår tids folksjukdom
|
|||
---|---|---|---|---|
Varför får man det?
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kanonbra länk du gav, Sebben.
Själv håller jag på med en Candida-diet nu. Är inne på andra veckan nu. Man varierar kosten hela tiden i 4-dagars intervaller. Ena dagen fisk, andra Nöt/fläsk, tredje lamm, fjärde fågel osv. Och så blir det mycket linser, bönor, råris, quinoa, grönsaker och nötter. Använder fyra olika sorters fett/olja att steka i - en för varje dag - för att variera mig. Magen får vila upp sig då man inte äter samma mat mer än var fjärde dag. Lite kämpigt är det i början. Man får ett grymt sockersug! Men det går över. Det är bara att härda ut och försöka finna olika kul sätt att få i sig den nyttiga maten. ^_^ Och ja, man mår bättre av dieten!
Posted on: 2008/10/31 4:18
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
jag har nästan 60 % av alla ovanstämda symptom. värre har det blivit den senaste månaden då det har satt sig i svullen hals, humöret, stela leder (förutom bara magproblem) panikångest, m.m.
av en slump läste jag om candida på internet, å hitta sedan denna sida. Har försökt få ta ett candida prov då det provet man gör hemma visar en övertydlig tecken på candida. (spotta i ett glas på morgonen innan du ätit eller druckit) om salivet blir trådigt, eller som tentakler, klumpigt och sjunker mot botten är det tecken på candida säger folk. Men sjukvården vet knappt om det och vill preppa på med mer medeciner. ibs, depression, ätstörningar, inbillning,laktos allergi, gluten allergi, magkatarr, många tester har tagits och många diagnoser har ställts. inget hjälper. jag bara undrar...hur blir man av med det?
Posted on: 2010/8/2 18:45
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Shit, finns det fler symptom eller listades alla symptom som existerar till en och samma sjukdom?
En s.k. All-In-One-Sjukdom
Posted on: 2010/8/2 18:50
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Candida är väl något som man ska ha i tarmarna, det är när den blir överväxt som problem börjar uppstå. Alltså en obalans i mage/tarm.
Som jag förstått det så lever Candidasvampen på socker och jäst, så om man överdriver sin föda med sådan så kan en överväxt ske. Så för att bli av med det så behöver man utesluta socker och jäst så gott som möjligt och tillsätta goda bakterier till tarmen. Så det finns nog många örter och lökar som hjälper till att återställa balansen. Även kolodialt silver kan drickas under några veckors tid för att minska överväxt. Men gärna i samband med en kost-omläggning. LCHF kost verkar väldigt bra för detta. Jobbigt första 4-5 dagarna sen när sockersuget går över så brukar det vara "enkelt" att fortsätta kosten. Det viktiga är att inte vara rädd för fett, det är mycket fett som gäller. Allt fett (utom transfett).
Posted on: 2010/8/2 21:37
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kan rekommendera Molkosan (finns hos de flesta välsorterade hälsokostaffärer). Bra för magen, ökar ämnesomsättningen. Googla och läs.
Posted on: 2010/8/2 21:44
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
parasit o candidakurer: http://www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm
Posted on: 2010/8/2 21:48
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
ok . var å köpte capryl på hälsoapoteket igår. och jag har läst allt möjligt om candida men vad jag undrar är om man blir beroende av dessa goda bakterier man tillsätter under behandlingen? eller försvinner svampen för alltid?? eller kommer den tillbaka så fort man slutar som aldrig förr?? någon som vet eller varit med om liknande??
jag undrar även om någon vet hur långt candidan kan ha gått , och om det går att bli av med det även om den spridit sig till andra organ?
Posted on: 2010/8/3 15:40
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
"jag undrar är om man blir beroende av dessa goda bakterier man tillsätter under behandlingen?"
Nej, men du behåller din bra tarmflora om du minskar sockret permanent. (Vi äter generellt för mycket socker i förhållande till hur mycket vi förbränner) Du svälter bakterier/svamp/virus om du äter sockerfattig mat. Svamp/bakterier/virus återkommer om du käkar för mycket socker eftersom det aldrig försvinner helt (det SKA finnas i SMÅ mängder för att bidra till en sund tarm/mun/underliv/blod-flora. Kroppen är en plats där organismer lever i symbios). Observera att alla kolhydrater är socker, bröd är exempelvis "socker". Du kan behöva upp till några månader innan kroppen läkt fullt ut och immunförsvaret tagit tillbaka de områden som bakterier/svamp/virus belägrat. Men de värsta symtomen försvinner på 3 dagar. Socker är som mat för alla typer av infektioner. Exempel på hur omfattande detta är i världen (från wikipedia): inadequate treatment of gastroenteritis kills 5 to 8 million people per year Men glöm inte att din kropp även behöver näringsämnen samt socker, så lösningen är inte att sluta äta under för långa perioder..... Fastande är exempelvis en teknik för att bli av med infektioner. Det bygger på detta koncept, att svälta bakterier/virus/svamp. Men man utsätter sig själv för svält, vilket inte är bra i längden. Så var försiktig, rådfråga läkare, de kan faktiskt allt om det här.
Posted on: 2010/8/3 16:21
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login