vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#1


See User information
Quote:

Monsantos värld

Dokumentären Monsantos värld handlar om det multinationella storföretaget Monsanto; företaget som har skapat några av historiens giftigaste produkter som PCB och Agent Orange.

Monsanto är idag världsledande på genmanipulerad mat och håller i tysthet på att ta patent på en stor del av jordens grödor.

Mellan 1995 och 2005 köpte Monsanto upp ett 50-tal utsädesföretag världen över. Många oroar sig för att dessa uppköp ska leda till att icke-genförändrade grödor på sikt kommer att försvinna.

I dag kontrollerar Monsanto i princip allt bomullsutsäde i Indien. Det ökar deras möjlighet att få sälja det genförändrade utsädet som är fyra gånger dyrare än det konventionella. För att ha råd med det tvingas bönderna låna pengar, ofta till ockerräntor. Om sen skörden slår fel innebär det en katastrof.

På sin hemsida presenterar sig Monsanto som ett jordbruksföretag, vars syfte är att hjälpa bönder att producera hälsosammare livsmedel samtidigt som jordbrukets miljöpåverkan minskas.

Men vad finns det för risker med genmodifierade grödor? Vad säger forskarna? Och vad säger Vandana Shiva, fysikern som fått det alternativa Nobelpriset och som står bakom boken "Självmordsfrön".

Fransk dokumentär från 2008 av journalisten Marie-Monigue Robin.

Sändningstider: Monsantos värld
SVT2 Söndag 28 sep 2008 kl 22.00


Källa: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=96343

Posted on: 2008/9/28 21:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#2


See User information
hoppas nån kommer lägga upp denna för nedladdning. eller nån som vet om den redan finns?
har ju kopplat ur tvn jue. å så ska det förbli.

edit:
oops. kan det vara denna...
http://thepiratebay.org/torrent/43542 ... .2008.DVDRip.XviD-DiSSENT

Posted on: 2008/9/28 21:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#3


See User information
Quote:

Kan vara.. det finns en annan film som SVT sänt tidigare som heter "Framtidens mat" / Future of Food och handlar om samma sak.

Leta efter "Patent for a Pig" el dyl.. om hur folk försökt patentera djurgener... vilket är det engentliga anledningen till kloning av djur, vilket väldigt få verkar fatta / vilja fatta. Debatten är endast kring om det är bra kvalitet på köttet och om det ev är farligt att äta, vilket det enl mig med väldigt liten risk troligtvis är. Faran är snarare den att uppfödarna blir livegna då de inte kan avla på sina egna djur pga att det finns företag som patenterat specifika gener som djur redan kan ha.

Posted on: 2008/9/28 21:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#4


See User information
ON RANT!!!

Det är fan otroligt hur effektivt Monsanto har lyckats hålla sej utanför den offentliga debatten i ämnet här i herrar Erkkos och Hirschels härliga Nord.

Här i Finland körs det stenhårt med idiotargumentet "om det vore farligt skulle förstås EU inte godkänna det"
och så vidare - i all dess pinsamma dumhet.
Och de som serverar dessa dödfödda fraser i MSM är alla mer eller mindre firade professorer emeriti inom nutrition och genetik.

En snabbkoll redan förklarar svart på vitt i den publika domänen, fritt för alla att läsa, att Monsanto/Pioneer/Syngenta/DuPont är... *ta-daa, surprise surprise!* ...Big Pharma.
Åh ja, "mat" och "medicin" till den hungrande, sjukdomsdrabbade populasen.

Den offentliga diskussionen kring Bulgariens och Rumäniens EU-Anschluss när det begav sej var en jävla fars!
Det handlade om Pioneer's/DuPont's GM-soja som småningom alla europeiska gödsvin äter.
MSM diskuterade förstås allting annat utom elefanten framför öppna spisen i vardagsrummet.
Som alltid.
Redan då var uppåt 24% av t ex Rumäniens odlingsbara yta beslagtagen av den onda grödan.

Man måste fan vara både blind, dum och döv för att inte fatta vart det barkar.
Perkele!
Blodet kokar!!

Alle Intellektuelle sind Scheisser!!! kunde jag tänkas ropa i min frustration.
Men nejnej, jag vet, det är inte herr/fröken Emeritus Bullshitticus' eget fel. Det gäller ju karriär och status - uppfödda
på samma lögner som alla vi andra.

Det är för bövelen ett skämt att en icke skolgången paria som jag är vad som krävs för att tala om för mina landsmän
hur det egentligen ligger till.

Sweet Jesus vad jag blir förbannad!

OK, OFF RANT.

Puh.

:)

Posted on: 2008/9/29 11:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#5
Quote:

krazyFlipy skrev:
ON RANT!!!
Långt, argt och välskrivet inlägg
OK, OFF RANT.

Puh.

:)

Yeah! Här har vi ett stort problem i våran värld. Den här skiten introduceras av otroligt kapitalstarka företag o vi måste bevisa att den är farlig. Igårkväll var första gången jag saknade en TV. Tur att det inte bara är i Somalia det finns pirater...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#6


See User information
Finns att ladda hem "The World According to Monsanto"

http://isohunt.com/torrent_details/49443627/monsanto?tab=summary

Posted on: 2008/9/29 13:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#7


See User information
Den här dokumentären var den bäst täckande beskrivningen av GMO och dess utbredning i världen som jag sett i mitt liv. "Future of food" var också bra men den visade mer hur Monsanto jävlas med amerikanska bönder och lät bönderna böta om det blåste in frön från grannbönder som odlade GMO grödor. Alla som hade GMO grödor måste nämligen betala en licensavgift.

Posted on: 2008/9/29 16:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#8


See User information
Fy helvete vad förbannad jag blev igår. Huvuden måste rulla för att jag ska kunna lugna ner mig igen.

Visste lite om Monsanto sen tidigare, men nu blev det bara för mycket för mig. Äntligen fick jag också en större inblick i genmodifierade grödor i praktiken. Såg senare ifrågasättandet av dokumentären på monsanto.se, vilket mest bara var tragiskt att se. Måste nog skicka iväg några hatmail till nollorna på svenska Monsanto.

Posted on: 2008/9/29 20:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#9


See User information
Men hur angriper man ett multinationellt företag? Först blir det en massa tid i domstol och sedan blir det maximalt några miljoner i böter. Under tiden kan de fortsätta och smutsa ner naturen med sjuka/farliga DNA-sekvenser som till och med förökar sig och sprider sig mellan arter. Problemet är alltså att detta egentligen skulle ha behövt en världsdomstol eftersom det gäller angrepp mot hela jorden...

Jag måste tillägga att jag är positiv till forskning om GMO, men att släppa ut det bland alla andra växter och djur utan att ha studerat det i några hundra år är bara vårdslöst.

Den balans som finns i naturen har behövt miljoner år, vi kan inte komma och tro att vi kan införa nya entiteter som är i balans med allt annat på jorden bara för att vi kan ändra lite DNA sekvenser och få nya egenskaper.

Posted on: 2008/9/29 20:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#10


See User information
Om man funderar över det borde ju evolutionen utveckla och ställa allt till rätt igen. Fast då är det väl redan för sent dom flesta av oss...

Posted on: 2008/9/29 21:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#11


See User information
Jodå, naturen kommer ställa allt till rätta igen, men naturen har ett annat tidsperspektiv, den jobbar i miljoner år med sånt vi kan rasera på 10 år. Hör så många gånger att alla miljömedvetna vill "rädda jorden", men det är inte jorden vi vill rädda, den återställer sig på några miljoner år. Det är "oss människor vi vill rädda" från vår girighet och idiotism.

Posted on: 2008/9/29 21:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#12


See User information
Som sagt var, se "Future of Food" och du lär inte bli lugnare ...

Posted on: 2008/9/29 22:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#13


See User information
Den finns att se på denna länk :

http://svt.se/play?a=1256083

Men det är samma film som heter "The World According To Monsanto" som finns där "ute"..

Posted on: 2008/9/29 23:31
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#14


See User information
Det finns också mycken intressant läsning om Irak och GMO-firmornas framfart där, för den som orkar gräva.
Taktiken är uppenbar för alla med ögon och hjärna i behåll.
Monsantos förehavanden i samarbete med den s.k. folkvalda regeringen därborta har aldrig nämnts, såvitt jag har kunnat se, i MSMs rapportering från the glorious War on Terror.

Så vad händer i alla de vackert färggranna "revolutions"länderna från Ukraina till Kirgizistan?
Well...take a wild, wild guess.
Först kommer "demokratin", sen kommer The Open Skies Treaty, sen kommer sjukdomar bland de vanligaste sädesslagen, därefter ny jordbrukslagstiftning och GMO.

Så när har jag verkligen sett firmanamnet Monsanto i t ex pressen?
Jo, i samband med rättegången i USA där ett antal vietnamesiska familjer försökte få ersättning för sina alldeles horribla lidanden under Agent Orange.

Chemtrails?
What chemtrails?


Mina siffror är gamla redan, men t ex i USA är ca 60% av åkrarna besådda med DuPont's/Monsanto's teknogrödor.
Och så ändlöst vidare.

Snart kommer BASF's (ja, dom som gjorde kassettband på den gamla, onda tiden :) europeiska GM-potatis som är resistent mot bladmögel.
EU kommer att klubba igenom erfoderliga tillstånd.
Har de svenska bönderna klagat på mögelproblem i år?
På BASF's egen hemsida kan man läsa att potäterna i fråga har utvecklats i nära samarbete med...ja, rätt gissat - Monsanto.

Nya virusattacker kommer att drabba Nordens åkrar också.
Eller någon fungal variant, vad vet jag.
Men det kommer.

Inget av detta tycks gå att begripa eller förklara via begrepp som "vårdslöshet" eller "fri kapitalism". Dessa människor vet nog precis vad de gör.
Det är så skriande sant som det är sagt:
Glöm höger/vänster, center, grön.
Det handlar om vad vi ska äta, vad vi ska dricka.
Vad åstadkom "kommunismen"?
- Den utrotade den frie bonden.
Vad åstadkommer "kapitalismen"?
Jag orkar inte lyssna på flugsurret längre.
Att möta en "journalist" på trottoaren blir allt svårare utan att spotta 3 gånger över axeln.
Bättre göra sej redo, den som kan.

Kopplingen till läkemedelsindustrin är förstås en aning kontextuellt självklar, men det gör fan inte saken ett uns mindre skrämmande.
Spä på lite med nanotech (som redan finns i uppemot 500 produkter på butikshyllorna i Europa - helt utan lagstiftning, märkningsskyldighet eller insyn - bl a i babymat!) och soppan börjar bli klar.

(Varför verkar Pharmacia (Stockholm 1911) vara en av grundbultarna i systemet? Vad är det med Norden? Varför tillåts vi vara en enklav i verkligheten, där knappt någon svälter på gatan och alla är glada? Bor Ödlornas Kung verkligen under Stockholm? :)

Bilden av mejsjälv vaktandes min egen plätt med en hagelbössa över knäna är visserligen hopplöst romantisk - men rakt inte oväsentlig eller svagsint.

Oj, nu blidde det för långt. 'Säkta.

Frid.

Posted on: 2008/9/30 0:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#15
Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så illa berörd av en film. Det här var det värsta jag har sett...någonsin.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#16


See User information
Lyckades snubbla över en forskarblogg där nån idiot öppet tycker GMO och Monsanto är underbara även förnekare av globala klimathotet är "stollar".
http://forskarbloggen.typepad.com/for ... 4316443#comment-134316443
"Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna. Det handlar om ämnesområden som befinner sig mitt i samhällsdebatten, och förekommer ofta i media.

Inom SLU uppmuntras en öppen debatt. I denna blogg kan SLU:s forskare utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt ge sina egna, personliga debattinlägg och kommentarer."

Posted on: 2008/10/11 22:58
Bruna skjortor och hakkors tillhör 40-talet. Dagens nazister har slips och kavaj...
http://www.peakoil.com/
http://technocracy.org/
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#17


See User information
Någon som har denna med svenska undertexter!? Detta är en mycket mycket viktig film som vi måste ha på här på Vaken och även i DVDR-format med svensk text / talare. Ingen som har rippen som SVT visade???

Posted on: 2008/12/21 23:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#18


See User information
Fått ett telefonnummer till nån på SVT som jag ska prata med i morgon om att få en kopia på filmen.

Har emellertid fått undertexter till filmen på SPANSKA. Om SVT inte levererar - kan nån här spanska tillräckligt bra för att översätta undertexten till svenska?

http://www.snabbdela.se/fil.php?id=37 ... dfdd6f573261ce5b319c987b0

Detta är återigen en superviktig film som både visar NWO's agenda och det totala förakt mot moder jord som big business har.

DVDR's av denna film måste vi absolut ha - därmed basta! Topp prio.

Posted on: 2009/1/4 18:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#19


See User information
Har nu pratat med en kvinna på SVT som säger att det är en utomstående produktion och därmed kan inte SVT sälja den! Så det blir tyvärr ingen svensk version av denna, om ingen lyckas översätta engelska undertexter till svenska.

Posted on: 2009/1/9 12:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#20


See User information
MONSANTOS VÄRLD
SVT2, söndagen den 11:e januari kl. 15.55


Konstigt nog så går Monsantos Värld i REPRIS i morgon!
Snacka om Law Of Attraction...

Så, vem kan rippa DVB-streamen till MPEG2 för framtida DVD-R produktion?

Jag kan försöka med mitt sunkiga TV-kort men det brukar bli mkt hack.

Posted on: 2009/1/10 10:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#21
Får se om det går.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#22
Jag har bett farsan göra det till dvd:ns hårddisk, har själv inte sådana möjligheter. Detta är dock INGEN garanti.
Bra om fler försöker rippa det!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#23


See User information
Det är jättebra om flera försöker, då borde vi ha iaf någon tillräckligt bra kopia tillgänglig. Tack grabbar!

Posted on: 2009/1/10 18:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Monsantos värld - SVT2 28 sept kl 22 - svt.se
#24


See User information
För er som missade Monsatos Värld söndagen den 11:e januari går den i repris på SVT24, ikväll måndag kl. 19:10.

Posted on: 2009/1/12 0:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS