vaken

Vakencorner

Botten   Föregående ämne   Nästa Ämne  Registrera dig för att posta

(1) 2 »

Jag mailade Ramlösa
Okänd
Eftersom jag upptäckt att livsmedelsverket anser vatten med 1,5mg/l fluorid och över vara OTJÄNLIGT mailade jag konsumentkontakt för ramlösa.
http://c0mputerr0r.blogspot.com/2008/04/fluorid.html

"Hej.
Jag är intresserad att få veta varför Ramlösa innehåller fluorid.?

mvh,"

Svaret jag fick: "Det har länge varit känt att fluorid i låga halter har en stärkande/skyddande effekt på tandemalj. Detta är skälet till att det finns tandkräm med fluorid, fluorid i munsköljningspreparat och fluoridtabletter att köpa på apoteket. För barn under sju år finns dock risk för bildning av fläckar på tänderna (så kallad tandflueros) vid förhöjda halter av fluorid.

Sedan många år tillbaka har en av EU-kommissionen tillsatt arbetsgrupp för naturligt mineralvatten arbetat med att fastställa gränsvärden för bland annat fluorid. Efter långa diskussioner nåddes till slut enighet om innehållet i det nya EG-direktiv (2003/40/EG) om naturligt mineralvatten som publicerades i maj 2003. Av detta framgår att risk för tandfluoros föreligger vid halter överstigande 1,5 mg/l. Enligt motsvarande svenska föreskrifter (LIVSFS 2003:45) som utkom i slutet av 2003 lyder denna text som följer: ”Innehåller mer än 1,5 mg fluorid/l; bör ej intas regelbundet av barn under sju år.”

Då Ramlösas naturliga mineralvatten innehåller 2,7 mg fluorid/l genomfördes därför en komplettering av etiketterna under första kvartalet 2004.

I ovanstående EG-direktiv och svenska föreskrifter är den maximalt tillåtna halten av fluorid i naturligt mineralvatten satt till 5,0 mg/l.

Med vänliga hälsningar
Carlsberg Sverige
Konsumentservice"

Postat den: 2008-04-18 12:29

Re: Jag mailade Ramlösa
Okänd
Jag tyckte jag hörde någonstans att i stort sett varje lugnande medicin (Prozac, Valium etc) innehåller Flour som viktigaste beståndsdel...någon som vet mer om detta?

Postat den: 2008-04-18 12:57

Registrerade sig:
2008-02-07 16:17
Been there done that.. :)
Jag äter typ jämt på MAX. Och har väl på senare tid försökt dra ner på strips och läsk. så jag har käkat deras GI mål ett tag med bönsallad och mineralvatten tills jag utav en slump skämtade och sa att ramlösa är väl säkert inge bättre än läsken, säkert fylld med E-ämnen o grejjer.. Och när jag vände på burken så står det feta varningstexten att den innehåller flour... WTF

Ramlösa går tydligen efter normen av att det är bra för kroppen.. alltså inget de tillsätter men heller inte vill ta bort... Jag ska nog själv dra iväg ett par mail till MAX istället att de borde byta mineralvatten utan förhöjda flourvärden..

Hej ******!

Tack för ditt mail och din fråga.

Det har länge varit känt att fluorid i låga halter har en stärkande/skyddande effekt på tandemalj. Detta är skälet till att det finns tandkräm med fluorid, fluorid i munsköljningspreparat och fluoridtabletter att köpa på apoteket. För barn under sju år finns dock risk för bildning av fläckar på tänderna (så kallad tandflueros) vid förhöjda halter av fluorid.

Sedan många år tillbaka har en av EU-kommissionen tillsatt arbetsgrupp för naturligt mineralvatten arbetat med att fastställa gränsvärden för bland annat fluorid. Efter långa diskussioner nåddes till slut enighet om innehållet i det nya EG-direktiv (2003/40/EG) om naturligt mineralvatten som publicerades i maj 2003. Av detta framgår att risk för tandfluoros föreligger vid halter överstigande 1,5 mg/l. Enligt motsvarande svenska föreskrifter (LIVSFS 2003:45) som utkom i slutet av 2003 lyder denna text som följer: ”Innehåller mer än 1,5 mg fluorid/l; bör ej intas regelbundet av barn under sju år.” I förekommande fall skall texten vara införd senast den 1 juli 2004.

Då Ramlösas naturliga mineralvatten (alltså inget vi tillsätter) innehåller 2,7 mg fluorid/l genomfördes därför en komplettering av etiketterna under första kvartalet 2004. I ovanstående EG-direktiv och svenska föreskrifter är den maximalt tillåtna halten av fluorid i naturligt mineralvatten satt till 5,0 mg/l.

Med vänliga hälsningar

Carlsberg Sverige AB

Konsumentservice

From:******** [mailto:**********]
Sent: den 8 mars 2008
To: ZR SE Konsumentservice

Postat den: 2008-04-18 15:35
Then you win.
-- Mahatma Gandhi

Registrerade sig:
2006-02-24 20:11
Från det fysiska planet och det andliga
Fucking hell!

Just det, självklart, gillar respons, väldigt informerande....

Hell, the Nazis LOVED it, so of COURSE the EU likes it!:

http://www.greaterthings.com/Lexicon/F/Fluoride.htm
http://www.rense.com/general3/fluo.htm
http://www.preferrednetwork.com/FLUORIDE_STUPIDITY.htm

Postat den: 2008-04-18 16:13

Registrerade sig:
2008-03-05 22:18
Från Sweden
Citat:

Det har länge varit känt att fluorid i låga halter har en stärkande/skyddande effekt på tandemalj. Detta är skälet till att det finns tandkräm med fluorid, fluorid i munsköljningspreparat och fluoridtabletter att köpa på apoteket. För barn under sju år finns dock risk för bildning av fläckar på tänderna (så kallad tandflueros) vid förhöjda halter av fluorid.

Detta är inte sant, det har aldrig bevisats!

För barn under sju år finns det risk for hjärnskador, därav texten på burken, fluor är inte bra, det är alltid ett gift, och skadar talgkottkörteln, och omvandlar den till kalcium!

Postat den: 2008-04-18 17:23

Okänd
Jag mailade om detta till mitt ex, eftersom hon har barnen denna vecka och dessutom stal 2 1, 5l flaskor ramlösa sist hon var här och hämtade barnen. (Ska kolla upp Loka och Vichy Neuvou)

""Det för mig något nytt bara du 'snöat' in på, inte löjlig med du aldrig varit intres,el angelägen förut vad saker och ting innehåller! Har du läst boken om ALLA E:n som e i ALL MAT, ALLT, Efter att jag läst den konstaterade jag att man ej kan äta någonting utan att få i sig ngt farlig! allt e farligt!! Men man måste leva oxå..."

Postat den: 2008-04-18 22:57

Okänd
Hehe jag har faktiskt också mailat dom för ett tag sen med en liknande fråga och fick istortsett exakt samma svar verkar vara något standard formulär dom skickar ut.

Postat den: 2008-04-19 17:32

Registrerade sig:
2008-01-28 02:51
Från Försöker slå mig ut
Citat:

Wowbagger skrev:
Jag mailade om detta till mitt ex, eftersom hon har barnen denna vecka och dessutom stal 2 1, 5l flaskor ramlösa sist hon var här och hämtade barnen. (Ska kolla upp Loka och Vichy Neuvou)

""Det för mig något nytt bara du 'snöat' in på, inte löjlig med du aldrig varit intres,el angelägen förut vad saker och ting innehåller! Har du läst boken om ALLA E:n som e i ALL MAT, ALLT, Efter att jag läst den konstaterade jag att man ej kan äta någonting utan att få i sig ngt farlig! allt e farligt!! Men man måste leva oxå..."

Det stämmer inte riktigt. Om du jobbar någorlunda hårt kan du undvika de allra flesta e:na. Organisk mat går att få tag på, man får jobba lite, men när det gäller ditt och dina barns välmående är det inte värt det?

Postat den: 2008-04-20 23:57

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

Registrerade sig:
2008-03-26 13:36
Om livsmedelsverket rekommendera 1,5 mg hur kan det då tre fördubblats nästan?

"I ovanstående EG-direktiv och svenska föreskrifter är den maximalt tillåtna halten av fluorid i naturligt mineralvatten satt till 5,0 mg/l."

Postat den: 2008-04-23 10:00

Okänd
Njae... dom rekommenderar inte, de säger ju vattnet blir otjänligt vid 1,5 mg/l.
Jag dricker i fortsättningen Loka... Den innehåller inte fluorid

Postat den: 2008-04-23 10:04

Registrerade sig:
2008-03-26 13:36
Så vi ska dricka otjänligt vatten? Förstår inte att de kan vara så väsentliga skillnader mellan livsmedelsverket och EG:s perspektiv

Postat den: 2008-04-23 11:09

Registrerade sig:
2006-03-19 14:50
Citat:
fluor är inte bra, det är alltid ett gift, och skadar talgkottkörteln, och omvandlar den till kalcium!

Vart kan jag läsa om det, just om dess inverkan på talgkottkörtlen?.

Postat den: 2008-04-23 12:31

Okänd
Det är ju som med högsta dos beccerel som är tillåten... Den har ju mångdubblats, pga det finns mer strålning idag. Många såna värden höjs.

Postat den: 2008-04-23 12:49

Okänd
Precis wowbagger, vad som är "otjänligt" och "normalt" ändras hela tiden. Man känner hela tiden av opinionen och anpassar sig till den för att det ska verka som om man verkligen bryr sig om sina "undersåtar".

Det som är i fokus i media för stunden är det som folk är rädda för och det som man fokuserar sin energi på...

Folk läser i Expressen att man kan få cancer av chips, slutar äta chips ett tag men fortsätter utan att tänka på det att slänga i sig allt annat onaturligt och konstgjort som systemet förser dem med..

Åh, du sköna nya värld

Postat den: 2008-04-23 14:24

Registrerade sig:
2008-04-23 02:50
Från STHLM
jag dricker LOKA mycket e de någon som vet om det är skadligt?Loka
har ju ingen flour eller?

Postat den: 2008-04-24 22:46

Okänd
Citat:

Parasiten skrev:
jag dricker LOKA mycket e de någon som vet om det är skadligt?Loka
har ju ingen flour eller?
Det är lite skillnad på fluor och fluorid.
Men enligt innehållsförteckningen innehåller inte loka fluorid.

Postat den: 2008-05-21 22:12

Registrerade sig:
2008-03-21 19:29
Jag ringde dom förut och frågade varför dom hade tillsatt flourid i ramlösan för jag trodde dom hade det. Svaret jag fick var bara att det fanns naturligt i deras källa. Men jag slutade dricka ramlösa efter det >_<

Postat den: 2008-05-21 23:29

Registrerade sig:
2008-06-12 13:41
quote]Det är lite skillnad på fluor och fluorid.
Men enligt innehållsförteckningen innehåller inte loka fluorid.

Som jag har förstått det är det endast fluorid som används i tandkräm och annat, fluor skulle döda oss direkt. Med andra ord menar alla fluorid när dom säger fluor.

Postat den: 2008-06-28 16:02

Registrerade sig:
2007-01-12 08:48
Från Stockholm
Drick destillerat vatten.

Postat den: 2008-06-28 23:57

Registrerade sig:
2007-07-28 15:50
JohnC
Citat:
Detta är inte sant, det har aldrig bevisats!

För barn under sju år finns det risk for hjärnskador, därav texten på burken, fluor är inte bra, det är alltid ett gift, och skadar talgkottkörteln, och omvandlar den till kalcium!

Okej, it all makes sense. Men du menar tallkottskörteln eller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tallkottk%C3%B6rtel

"De" som styr oss (t.ex. Illuminati) vill inte att vi ska veta om att vi skapar vår egna verklighet. Tallkottskörteln är vårt trejde öga som innehåller vatten och bland annat styr vår sömn (vi ser våra drömmar med tallkottskörteln som är vårt tredje öga). (källa David Wilcock, seminarie Las Vegas 2008)

Och om Flour påverkar vårt tredje öga negativt så är det ju ett helt underbart ämne att använda på oss om de inte vill att vi ska veta om att vi skapar vår egen verklighet :).

JohnC har du några källor till ditt påstående?

Postat den: 2008-06-29 10:12

Registrerade sig:
2006-02-24 20:11
Från det fysiska planet och det andliga
"BUMP"

Postat den: 2009-02-13 02:54

Registrerade sig:
2009-02-02 20:34
Loka innehåller visst flourid. Men i sådan liten mängd att det inte behöver anges på innehållsförteckningen.

Och jo, det finns många undersökningar som visar att flourid är bra för tänderna, redan för 80 år sedan kom det fram.

Och för att en gång för alla reda ut för er som vet att flourid är sååå farligt, men ändå verkar ha missat kemilektionerna i skolan och inte har en aning om vad det är så kommer här en snabb repetition.

När det binds med en metall blir det alltså flourid. Men det finns olika typer av flourid såklart, beroende på vilken metall flouret binds med. Med tanke på hos många olika metaller det finns, så är flouridföreningarna oändliga.
Vi har tex Berylliumflourid. Alltså flour bundet vid Beryllium. Beryllium är starkt cancerframkallande, alltså är denna typ av flourid farlig.
Vi har Uranium hexafluoride, och uran är inte bara giftigt utan också radioaktivt. Farligt.
Men så länge katajonen i en flouridförening är ofarlig, så är också flouridföreningen ofarlig. Sodiumflourid som ni pratar så mycket om, är tex inget annat än just natriumflourid. (Natrium i förening med klor är tex vanligt bordssalt, som ni alla har hemma).

Och när det gäller dricksvattnet så löses ju förening upp däri, så även om det handlar om en giftig förening, så är ju föreningen upplöst eftersom den hamnar i vatten och atomerna därför kan vara långt ifrån varandra.

Den här rapporten (http://www.fluoride-journal.com/98-31-2/312103.htm) tar inte ens upp dom olika flouridföreningarna utan pratar om flourid i allmänhet. Att det inte finns ett ämne som heter bara flourid verkar inte tas med i rapporten...

Och som ett litet tillägg, flouriden är inte tillsatt i dricksvattnet i Sverige, utan finns naturligt från bergsgrunden.

Postat den: 2009-03-18 01:04

Okänd
Citat:
Och jo, det finns många undersökningar som visar att flourid är bra för tänderna, redan för 80 år sedan kom det fram.

Fel. det finns inte en ända undersökning som har kommit fram till att det är bra för vuxnas tänder eller barns för den delen, det finns en där dom kollade på några barn som var under 10 år och i den studien fick dom lite vitare tänder men det betyder verkligen inte att det är bra för tänderna. Faktum är att det är dåligt för tänderna.

I den största U.S. studien av flourid och tand karies så visade USAs "Public Health Service" tand register av över 39,000 skol barn, i åldern 5-17, från 84 olika delar i usa att numren tand problem var samma och lika många i områdena som hade flourid.

Hört talas om "Fluorosis"?. Här har du lite bilder på vad flourid ofta gör med tänderna: http://www.fluoridealert.org/dental-fluorosis.htm

"It is a toxic effect and a cosmetic effect. These are not mutually exclusive. It's toxic and it's cosmetic."
- Dr. Arvid Carlsson, Nobel Prize Laureate in Medicine/Physiology (2000).

"it is illogical to assume that tooth enamel is the only tissue affected by low daily doses of fluoride ingestion."
- Dr. Hardy Limeback, Head of Preventive Dentistry, University of Toronto. (2000). Why I am now Officially Opposed to Adding Fluoride to Drinking Water.

"Common sense should tell us that if a poison circulating in a child's body can damage the tooth-forming cells, then other harm also is likely."
- Colquhoun J. (1997). Why I changed my mind about Fluoridation. Perspectives in Biology and Medicine 41:29-44.

"Like bones, a child's teeth are alive and growing. Flourosis is the result of fluoride rearranging the crystalline structure of a tooth's enamel as it is still growing. It is evidence of fluoride's potency and ability to cause physiologic changes within the body, and raises concerns about similar damage that may be occurring in the bones."
- Environmental Working Group, "National Academy Calls for Lowering Fluoride Limits in Tap Water", March 22, 2006.

Citat:
Och för att en gång för alla reda ut för er som vet att flourid är sååå farligt

Det är farligt, det ger hjärn skador, sklett cancer och njur skador. det sänker din IQ med upp till 20 poäng, det är som att få en hammare i huvet när man har druckit det under en för lång period. det är inte meningen att människor ska dricka flourid i dom mängderna som dom lägger i vattnet 2-7mg.

Du vet uppenbarligen inget om ämnet alls.

Dom gjorde en studie med hästar för inte så länge sen, hästarna som drack kran vattnet med flourid trillade ihopa och dog (det måste vara jätte bra för bebisar då).

Studier i kina har visat att barn som bor i områden där det är flourid har en lägre IQ än barnen som bor i områden där det inte finns någon flourid.

Nazisterna (du vet dom som globalisterna från usa financierade och satte till makten) gav det till judarna för att dom skulle bli nerdummade och inte orka fly.

Ett par år senare pressenterade Edward Louis Bernays det till vattnet i amerika, han sa även att han tyckte att människors tankar borde bli manipulerade och att en hemlig elit styrde landet från bakom scenerna och att den eliten förstog hur människor fungera mentalt och att dom styrde folk mentalt och att han tyckte det var bra. Han jobbade även med många propaganda kampanjer, vilket bättre sätt finns det att få folk att köpa ens propaganda lättare än att lägga något i vattnet som gör att man tänker sämre och tappar IQ?

Varnings text bak på tandkrämstuber i amerika som säger att man ska kontakta gift kontrollen omedelbart om man sväljer en mängd som är större än en ärta. http://www.theherbdoc.com/images/CrestWarning.jpg

Du tänker väll inte påstå att tandkrämstuberna i amerika ljuger, att det inte är ett gift?...

Nästa gång du ska prata om något så läs något om ämnet innan du postar en massa dynga.

Postat den: 2009-03-19 00:58

Okänd
Citat:

Malmoesoldier skrev:
Hört talas om "Fluorosis"?. Här har du lite bilder på vad flourid ofta gör med tänderna: http://www.fluoridealert.org/dental-fluorosis.htm
Nu läste jag inte allt, men Fluorosis beror på kalciumfluorid. Ungeför lika skadligt som salt.

Tråden handlar dessutom om ramlösa som inte har natriumfluorid.

Postat den: 2009-03-19 11:32

(1) 2 »

Registrera dig för att posta

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 8000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser: banner-250x250-expressvpn.png

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper