Vakencorner
Anonym
|
Vindtorn
|
|||
---|---|---|---|---|
En svensk (Erik Stig) har utvecklat ett vindkraftverk baserat på ideer av Viktor Schauberger. Hans vindtorn är lite drygt dubbelt så effektivt jämfört med en vanlig vindsnurra på samma vindyta.
Dessutom så är rotorn i stort sätt skyddad, och på så sätt tar den inte lika mycket uppmärksamhet sammt att den låter mindre. http://svt.se/svt/road/Classic/shared ... ndex.jsp?d=20812&a=810842 |
||||
|
Re: Vindtorn
|
||||
---|---|---|---|---|
|
MILJÖFÖRSTÖRING:
Posted on: 2007/5/25 23:16
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Instämmer matsism. Vindkraftverk är det som gör mig mest förgrymmad, sedan ett tag. Hela Halland håller på att bli en tung industri.
Se detta inlägg: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=42393#forumpost42393 Det är inte klokt - kommersiella intressen ser här sin gräddfil att kassera in vinster. Normalt krävs det väldigt mycket för att anlägga fabriker på jungfrulig mark, eller överhuvudtaget. De pratar om miljövänligt, bah... all elproduktion är lika miljövidrigt - det visar sig bara på olika sätt och allt är inte utsläppspartiklar. Jag blir så himla ledsen över detta - att de tar sig friheten att förstöra landskapsbilden i Halland, fabrikerna sätts på höjder och är höga i sig. Inte ett verk till skulle få sättas upp här, och de som finns borde bli många färre. Nu finns Stiigs som en möjlighet att mildra brottsligheten lite - färre vek kan ge mer effekt, och de snurrar inte till miljön då de är utan vingar. Bumblebee - såg du denna artikel igår: Företag vill bygga vindkraftverk för 500 miljoner kr De 20 verken ska placeras i Ulvatorp och Sällstorp http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=7 ... 09&avdelning_2=169&page=0 Det måste ageras!
Posted on: 2007/5/25 23:53
|
|||
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Jo makteliten lär ju gilla centraliserad energiproduktion med stora kraftverk, resultatet - alla måste i slutändan ändå betala fortlöpande för energin trots att energin är fri
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
fast denna var nog ännu läckrare |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Eric Stiig
090-18 01 14 tror det är rätt ...
Posted on: 2008/11/23 9:54
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2009/1/18 21:23
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
|
Trevligt med produktutveckling! Här är min favorit:
http://www.quietrevolution.co.uk/qr5.htm Den snurrar inte som en propeller mot vinden utan horisontellt med marken istället. Snygg tycker i alla fall jag (som hellre har ett vindkraftverk i närheten än ett kärnkraftverk...) The quietrevolution (QR) was designed in response to increasing demand for wind turbines that work well in the urban environment, where wind speeds are lower and wind directions change frequently. The elegant helical (twisted) design of QR ensures a robust performance even in turbulent winds. It is also responsible for virtually eliminating noise and vibration.
Posted on: 2009/3/25 21:20
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login