Vakencorner

Så får du filma poliser - dt.se/brottsplats
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Med tanke på att det flera gånger skrivits om / talats om i tidningar / radio / tv om hur personer som filmat poliser, väktare mm och då blivit hotade om att de begår brott tänkte jag att denna info kunde vara på sin plats.
Jag lägger upp detta i konstruktivt syfte, inte för att provocera ena eller andra sidan utan bara för att visa vad som en polisen själv gäller i frågan. Kan vara bra att ha med sig en utskrift el dyl för personer som filmar vardagen och som kan komma i en situation som tidigare nämnts i media. Jag har försökt hitta ett inlägg ang fotografering av poliser som jag skrivit tidigare men har inte lyckats. Om någon hittar det så kan ni lägga in det. Här är i alla fall ett exempel (från 2009) på vad som får filmas: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4397347.ab Ytterligare ett från 2009, dock från England. Tur nog ska då inte detta kunna hända i Sverige enl artikeln: http://www.youtube.com/watch?v=lC7b9zLlK_4 Här är artikeln i vilket fall: En polis som svarar på frågor från läsare. Källa: http://www.dt.se/brottsplats/1.5594179-sa-far-du-filma-poliser Quote: Fråga: Jag läst ett par av frågorna här och kom fram till att jag har ett par frågor jag gärna ville ställa. Väldigt glad om du kan belysa vad som gäller.
Posted on: 2013/2/26 21:02
|
|||
|
Re: Så får du filma poliser - dt.se/brottsplats
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det skulle varit intressant att över nån kopp kaffe och medhavandet av Jur. Lexikon och hans bok stålla lite frågor om hans uttalade. Skall försöka fatta mig kort. Quote:
Han hänvisar till körkortslagen och vem den berör. Det är här jag rapat om och om igen att det är viktigt att se vem denna lag berör och det uppkommer väldigt tydligt i detta uttalande. - Enligt körkortslagen, berörs "Den som"... - Kör kan enbart göras om du agerar som person. - Att köra är att du för passagerare som en taxi, eller buss osv. - Snö på taket som "lös last"; borde kanske peka på precis samma grej? Genom en jur. ordbok finner du att detta berör enbart personan, ej en som har valet om hur en vill agera. Här utgår Polisen att du enbart kan agera som person, för dom har inte lärts se denna skildnad. Lag (1974:174) om identitetsbeteckning för juridiska personer m.fl. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740174.htm Det är även viktigt att skilja på Polis och Polis, den ena är kommersiell företagare och den andra är fredsbevarande. Den ene agerar kommersiellt (AB Polisen) och den andra säkerställa freden. Att bära dessa roller på samma gång, skrev en rätt känd fascist orden: "Faschism är sammanslagningen av statliga och kommersiella enheter." Att påtvinga någon agera kommersiellt är slaveri och tvång, vare sig du agerar på kommersiell grund eller inte... Detta berör endast om du agerar under Universal Human Rights art 6 och att påtvinga detta val, är ett brott mot detta signerade kontrakt. Nu när denna ekonomin faller allt fortare (Även för AB Polisen), framgår väl tvånget allt tydligare? Många Poliser valde säkert jobbet för att bevara denna freden för andra, men någonstans på vägen slutar det i att bete sig som vägpirat eller försätta sig själv arbetslös. Och i en vardag präglat med våld, väljer nog för många den lättare, "Företagsamma" vägen i det valet. I och med att Poliser ej görs medvetna om detta, har en direkt länk till kommersiell vinning, där nu dom själva tvingas göra blåskontroller för att kunna möta dessa kommersiellt uppsatta måt att kunna få nästa års anslag och ej behöva sparka folk. Den kommersiella tillväxtkalkylen slår även till här, som hos domstolarna till Sociala. Snart springer väl brandkåren och tuttar eldar för att kunna bibehålla sina jobb. Skulle inte förvåna mig det minsta. Det är väldigt få Poliser som görs medvetna om denna skildnad att den personen dom söker genom sitt agerande inte finns någonstans än på ett papper, få känner till och än färre någonsin sett. Det är väldigt få som känner till detta, utan så gott som allt bygger på antaganden om ditt och datt. När ens få domare ser detta, hur kan poliserna göra det då? Ledsen att det blev lite långt... Skulle nog varit ett trevligt möte med denna Polis och reda ut lite... Problemet är nog att denna Tjänsteman skulle nog fått valet att själv ransaka sig själva eller springa i motsatt riktning. Sen att detta för mig är en bok med lite text i, följt av en tro i jakten på en annan tro, kanske är att ta lite väl långt steg tillbaka i denna posten.
Posted on: 2013/3/1 9:24
|
|||
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login