vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Så får du filma poliser - dt.se/brottsplats

See User information
Med tanke på att det flera gånger skrivits om / talats om i tidningar / radio / tv om hur personer som filmat poliser, väktare mm och då blivit hotade om att de begår brott tänkte jag att denna info kunde vara på sin plats.

Jag lägger upp detta i konstruktivt syfte, inte för att provocera ena eller andra sidan utan bara för att visa vad som en polisen själv gäller i frågan. Kan vara bra att ha med sig en utskrift el dyl för personer som filmar vardagen och som kan komma i en situation som tidigare nämnts i media.

Jag har försökt hitta ett inlägg ang fotografering av poliser som jag skrivit tidigare men har inte lyckats. Om någon hittar det så kan ni lägga in det.

Här är i alla fall ett exempel (från 2009) på vad som får filmas: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4397347.ab

Ytterligare ett från 2009, dock från England. Tur nog ska då inte detta kunna hända i Sverige enl artikeln: http://www.youtube.com/watch?v=lC7b9zLlK_4

Här är artikeln i vilket fall:

En polis som svarar på frågor från läsare.

Källa: http://www.dt.se/brottsplats/1.5594179-sa-far-du-filma-poliser

Quote:
Fråga: Jag läst ett par av frågorna här och kom fram till att jag har ett par frågor jag gärna ville ställa. Väldigt glad om du kan belysa vad som gäller.
Finns en stor "awarness" om den här typen av frågor just nu. Framförallt på youtube där många amerikaner framför allt filmar polisen för felaktiga stopp,felaktiga id-kontroller med mm där poliserna ej kan lagen. Det jag undrar är: ( i sverige)
1. Grundlagen, yttrandefrihetslagen ger mig rätten att filma på allmän offentlig plats. Kan polisen neka mig att filma dem?
2. Får polisen kräva ID om de bara stannar mig? Det finns ingen lag som kräver att jag är skyldig att visa leg.
3. Kan man ställa polisen frågan för att avgöra om man kan gå vidare: Är jag frihetsberövad eller är jag fri att gå?
4. Har man rätt att be polisen uppge namn och ID?
Tack för hjälpen! MVH Ola Forslund
Svar: Rätten att filma på offentlig plats är i princip oinskränkt, även om du filmar poliser. Om det kan det betraktas som om du med ditt beteende på något sätt stör den allmänna ordningen och säkerheten kan polisen avlägsna dig från platsen, oavsett om du filmar eller ej. Om du är så närgången när du filmar att du på något sätt stör polisens arbete skulle dom kunna be dig upphöra med detta, men i "normalfallet" råder inget förbud.

I Körkortslagen står det att den som kör ett fordon ska medföra, och på begäran från polis eller bilinspektör, visa upp körkort eller annan giltig id-handling. Blir du stoppad i något annat sammanhang har du ingen skyldighet att uppvisa legitimation, men det hindrar inte polisen att be dig legitimera dig. Om vi misstänker någon person för ett brott, så är det viktigt att fastställa personens identitet. Kan vi inte göra det "på fältet" så är det ett skäl att frihetsberöva personen, även om det bara rör sig om ett lindrigt brott. Det finns inget som hindrar att man ställer frågan om man är frihetsberövad eller inte, men blir man det ska man underrättas om anledningen till det. En mer relevant fråga till polisen om man inte vill prata med dom är: Är jag misstänkt för något brott?

Precis som polisen kan be vem som helst att uppge sin identitet kan vem som helst be en polis legitimera sig. Vi har skyldighet att medföra vår tjänstelegitimation, men vi har ingen skyldighet att visa den eller uppge vår identitet. I normalfallet bör dock de flesta poliser, inom ramen för vår värdegrund, kunna tala om vad man heter. Det är dock upp till respektive polis att från situation till situation avgöra saken. Det förekommer både hot och trakasserier också mot polismän så jag har viss förståelse för om man ibland låter bli att uppge sitt namn. I de fall vi rapporterar någon person så framgår det av den dokumentation vi måste göra vilka polismän som genomfört åtgärden.

Stefan Dangardt

Posted on: 2013/2/26 21:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Så får du filma poliser - dt.se/brottsplats

See User information

Det skulle varit intressant att över nån kopp kaffe och medhavandet av Jur. Lexikon och hans bok stålla lite frågor om hans uttalade.

Skall försöka fatta mig kort.

Quote:

I Körkortslagen står det att den som kör ett fordon ska medföra, och på begäran från polis eller bilinspektör, visa upp körkort eller annan giltig id-handling.

Han hänvisar till körkortslagen och vem den berör.

Det är här jag rapat om och om igen att det är viktigt att se vem denna lag berör och det uppkommer väldigt tydligt i detta uttalande.

- Enligt körkortslagen, berörs "Den som"...
- Kör kan enbart göras om du agerar som person.
- Att köra är att du för passagerare som en taxi, eller buss osv.

- Snö på taket som "lös last"; borde kanske peka på precis samma grej?

Genom en jur. ordbok finner du att detta berör enbart personan, ej en som har valet om hur en vill agera.
Här utgår Polisen att du enbart kan agera som person, för dom har inte lärts se denna skildnad.

Lag (1974:174) om identitetsbeteckning för juridiska personer m.fl.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740174.htm

Det är även viktigt att skilja på Polis och Polis, den ena är kommersiell företagare och den andra är fredsbevarande. Den ene agerar kommersiellt (AB Polisen) och den andra säkerställa freden.

Att bära dessa roller på samma gång, skrev en rätt känd fascist orden: "Faschism är sammanslagningen av statliga och kommersiella enheter."

Att påtvinga någon agera kommersiellt är slaveri och tvång, vare sig du agerar på kommersiell grund eller inte...

Detta berör endast om du agerar under Universal Human Rights art 6 och att påtvinga detta val, är ett brott mot detta signerade kontrakt.

Nu när denna ekonomin faller allt fortare (Även för AB Polisen), framgår väl tvånget allt tydligare?
Många Poliser valde säkert jobbet för att bevara denna freden för andra, men någonstans på vägen slutar det i att bete sig som vägpirat eller försätta sig själv arbetslös.
Och i en vardag präglat med våld, väljer nog för många den lättare, "Företagsamma" vägen i det valet.

I och med att Poliser ej görs medvetna om detta, har en direkt länk till kommersiell vinning, där nu dom själva tvingas göra blåskontroller för att kunna möta dessa kommersiellt uppsatta måt att kunna få nästa års anslag och ej behöva sparka folk. Den kommersiella tillväxtkalkylen slår även till här, som hos domstolarna till Sociala.
Snart springer väl brandkåren och tuttar eldar för att kunna bibehålla sina jobb. Skulle inte förvåna mig det minsta.

Det är väldigt få Poliser som görs medvetna om denna skildnad att den personen dom söker genom sitt agerande inte finns någonstans än på ett papper, få känner till och än färre någonsin sett.

Det är väldigt få som känner till detta, utan så gott som allt bygger på antaganden om ditt och datt.

När ens få domare ser detta, hur kan poliserna göra det då?

Ledsen att det blev lite långt... Skulle nog varit ett trevligt möte med denna Polis och reda ut lite... Problemet är nog att denna Tjänsteman skulle nog fått valet att själv ransaka sig själva eller springa i motsatt riktning.

Sen att detta för mig är en bok med lite text i, följt av en tro i jakten på en annan tro, kanske är att ta lite väl långt steg tillbaka i denna posten.

Posted on: 2013/3/1 9:24

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Så får du filma poliser - dt.se/brottsplats

See User information
Tänkte jag skulle tillägga med lite vids av andra som ser detta jag skriver om, vilka varit i kontakt med Polisen... Och på fredligt sätt försökt få klarhet i detta, för bådas bästa.

Inte direkt märkligt varför dessa vids nu e borta från YT...

Tyvärr misstänker jag insikten av detta kommer bli väldans så där kostsam för mänskligheten... För Var av En, både Poliser, domare mfl skådespelare och alla andra.

Här är en annan som postades idag och inte tagits ner än.

Posted on: 2013/3/2 10:35

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper