vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#1


See User information
Det finns diverse teorier om symboler i kyrkor och katedraler, beroende på vem man frågar. Dokumentärfilmaren Chris Everard menar t.ex. att betydligt mörkare ceremonier hålls i katedraler, än tillbedjan av kristendomens gud. Och de demoner (gargoyles m.m.) som ofta finns avbildade på takkanter och även inne i byggnaderna, är de demoner som dyrkas.
Även i kyrkor förekommer ofta demoner på altartavlor och liknande, "utsmyckning" sägs det vara.

Sen har vi ju triangeln med det allseende ögat, en kristen symbol om man frågar en präst, treenigheten o.s.v. Hos Frimurarorden är det ju en symbol för att en frimurares alla handlingar övervakas (av "Den store Arkitekten av Universum") och man kommer inte undan ostraffad.

Mina frågor, som jag undrar om någon har någon idé om eller kan hänvisa till någon information om:

- När började det Allseende Ögat användas i kyrkor och liknande? D.v.s. - var användes symbolen först, i kyrkor eller i frimurarväsendet och liknande organisationer?

- I en kyrka har jag hittat en altartavla som innehåller en svart fågel, vilket verkar vara ganska unikt (bifogad bild). Hur kan detta komma sig? Vad betyder fågeln?
Den vanligaste symboliken är ju Döden (svart korp är motsatsen till den vita duvan), eller den svarta ängeln, Azrael, som bestämmer vem som ska dö (men jag tror att han främst förekommer inom den judisk-kristna traditionen, och borde väl då inte finnas i svenska kyrkor?)


(Ber om ursäkt för att jag dubbelpostat detta inlägg här och i Andlighet, men jag ville vara säker på att nå båda dessa gruppers läsare... :))

Attach file:


Link only for registered users

Posted on: 2010/5/17 1:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#2


See User information
Det här tycker jag är intressant. Något allmängiltigt kan tyckas men vi får aldrig veta i exempelvis skolan om varför svenska kyrkor utmejslats med diverse symbolik.

Min dotter hade körsång i kyrkan och vi var där för att se henne framträda. Jaha, läraren går först med kören bakom sig bärandes det röda korset (knight of Malta-korset). För min egen del är det en rätt laddad symbol - inte för att jag någonsin bryr mig direkt, utan mest indirekt.

I Jukkasjärvis kyrka återfinns bokstäverna IHS på predikstolen. Det tycker jag är intressant. Så vitt jag vet förknippas IHS främst med jesuiterna...

Posted on: 2010/5/17 7:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#3


See User information
Precis, det finns en hel del intressant att analysera i kyrkor. :)

Javisst, Malteserkorset är ju laddat, inte minst för att det nog gett upphov till järnkorset som användes av nazismen. Från början kommer det ju från Johanniterorden på Malta, vad jag vet. Johanniterorden finns även i Sverige och säger sig inte vara en "sällskapsorden präglad av mystik och hemlighetsmakeri", men å andra sidan är den inte öppen för vem som helst att gå med i, så nog är det en sluten orden i alla fall.

IHS finns i många kyrkor, verkar det som. Jag tror det fanns i alla de tre kyrkor jag besökte i Jämtland, på jakt efter intressanta symboler. IHS är ett kristusmonogram från medeltiden, enligt Wikipedia. En präst jag pratade med sa att det kom från grekisk-ortodoxa kyrkan. Det ska vara de tre första bokstäverna i grekiska ordet för Jesus: IHSOVS. Det ska tydligen samtidigt referera till In Hoc Signo Vinces (latin för "I detta tecken ska vi segra").

Posted on: 2010/5/18 1:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#4


See User information
Det finns en liten snidad djävul som en del av altaret i Masthuggskyrkan, som för övrigt har hakkors på fasaden.

I Grundtvigskyrkan på Bispebjerg i Köpenhamn hänger det en figur med pannlugg på korset som ser ut som en ung Adolf Hitler.

I katolska kyrkor är Jesus däremot ofta avbildad som svart...

I Kristianstads stora kyrka hänger det oljemålningar av alla prästerna med små barn i svarta svepningar liggande framför sig som små egendomliga paket.

Det finns nån kyrka i Sverige med en orm runt hela kyrkan på utsidan där man får kliva in genom en passage där ormkroppen är lite upplyftad, jag minns tyvärr inte var men jag har varit där.

Åtminstone två kyrkor i Sverige har en sten att kyssa vid vänstra gaveln nära ingången. De är från elvahundratalet/tolvhundratalet båda två och naturligtvis härstammar seden från korsfarare som sett den vid Kaba.

Kyrkor är ofta mycket intressantare än vad man vanligen tror!

Posted on: 2010/5/18 9:12

Edited by Asgeir on 2010/5/18 9:59:53
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#5


See User information
Riktigt intressanta iaktagelser, Asgeir! :)
Kyrkan med ormen låter ju verkligen märklig... det ger inte direkt någon känsla av ljus och upplyftande symbolik... Säg till om du kommer på var den finns!


Ett intressant case av svarta fåglar som symboler:
I dammen vid Prinsessan Dianas grav har det placerats ut svarta svanar som ska symbolisera väktare.
Prinsessan Diana har ju alltid betraktas som det ljusa och goda, en av folket. Varför SVARTA svanar vid hennes grav?
Den konspiratoriskt lagde skulle kunna få för sig att deras vaktande kanske är åt andra hållet... ;)

Posted on: 2010/5/18 23:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#6


See User information
Medan jag funderar på kyrkan med ormen skall jag ta två andra iakttagelser. En gång var jag i Västergötland och tittade på sk. skålgropar på en stor sten. Skålgroparna uppstod när man s.a.s "matade" stenen med olika saker i forntiden, stenarna antogs vara levande. När jag tittade upp såg jag att det låg flera stenar i en lång rad och raden pekade mot en lund med en kyrka i längre bort.

Sen har vi den gamla kyrkoruinen som man passerar om man åker från Lerum mot Floda på motorvägen. Det sägs att man skall ta en pinne med sig därifrån om man skall passera Brobacka och sätta den så att man kan stötta berget nere i "Ålands sängkammare".

(Åland var en jätte och det hela har något med unga flickor, kanske offer, att göra). Man får alltså svänga av motorvägen vid Floda och åka tillbaka till kyrkoruinen och hitta en pinne. Det brukar funka. Sen åker man till Brobacka som är passagen mellan Mjörn och Anten, och parkerar på parkeringen där. Om man går över vägen ser man en stor sten. Om man tittar bakom den upptäcker man en gång ner genom berget till en verkligt mystisk helt dold dal. När man klättrat ner - GLÖM INTE PINNEN! - ser man tusentals pinnar som står ställda mot bergväggarna.

Man ställer försiktigt pinnen på ett lämpligt ställe och sedan kan man gå och titta på stupen som avslutar dalen. Då brukar det komma en korp och utstöta märkliga läten medan den håller ett vaket öga på dig. En gång dansade den för mig stående på en fälld fura. Stället är hisnande vackert men känns väldigt oroande och farligt på något sätt.

Man är faktiskt glad att man hade pinnen med sig! Sen kan man fortsätta sin färd...

Posted on: 2010/5/19 8:43
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#7


See User information
Härlig berättelse om "Ålands sängkammare"! :)
Ska absolut testa när jag har vägarna förbi...

Posted on: 2010/5/20 13:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#8


See User information
Hoho, hittade en rolig sommarkurs på universitetet som kanske kan ge lite nya insikter: Religionsvetenskap, GR, (A), Analys av symboler och metaforer i Dan Browns fiktiva berättelser.
Fick just antagningsbesked. :) Får hoppas på att handledaren kan ge lite intressanta svar.

Posted on: 2010/6/7 20:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#9


See User information
Lite OT kanske, men Christina Aguileras bilder är ju oftast Illuminati anti-kristina med reptiler osv.

Hennes senaste:

http://www.imagebam.com/image/7d42f880895086

http://www.imagebam.com/image/04038d80895092

http://www.imagebam.com/image/ea1dcb80895090

http://www.imagebam.com/image/6d8bc980895103

http://www.imagebam.com/image/a1e7cf80895101

http://www.imagebam.com/image/2365c480895112 (ser ut att vara i trans och låten "not myself" släpptes ju nyligen)

Posted on: 2010/7/3 22:12
Att vakna handlar inte bara att se Att vakna handlar inte bara om att se igenom rökridåerna - utan även att att vakna spirituellt och andligt, att lära sig älska och ge och respektera alla människor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Symboler i kyrkor - frimurare, kristna eller ockulta?
#10


See User information
Quote:

Ishtar skrev:
Lite OT kanske, men Christina Aguileras bilder är ju oftast Illuminati anti-kristina med reptiler osv.


Tja... vad ser du i bilderna som är intressant, menar du? Reptiler är inte direkt något nytt...

http://www.thealmightyguru.com/Music/ ... ooper/Images/AC-Snake.jpg

Posted on: 2010/7/5 12:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
62 user(s) are online (62 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 62

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS