vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Föredragsserie med Michael Tsarion - Anarchos

See User information
Frukten... av de som är inom alien agendas utförsel?

Posted on: 2010/3/9 14:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Jag ska också dit! Glädjehopp, juhuuuuu!!! ^^)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Lejonhjarta skrev:
Jag ska också dit! Glädjehopp, juhuuuuu!!! ^^)

Lucky you! Skulle mycket gärna åkt, men men..
Du får gärna berätta sen vad du tyckte.

Posted on: 2010/3/10 7:12

Anonym
Quote:

Miri skrev:

Det hoppas jag verkligen, lilla gumman.

Sluta nu, gubben är inte en förolämpning. Om du nu tog illa upp vilket jag hoppas att du inte gjorde ?

Quote:

Det är givetvis upp till var och en att såga utan eftertanke. Fortsätt kapa loss! Olja kedjorna! Meeeeen ..om du behöver en paus i din rättfärdiga gärning så kan du väl passa på och förklara vad för negativa aspekter du ser i begreppet Lucifer samt hur du definierar "atlantisideologin".

NU för tiden sågar jag vissa snabbare än innan, eller mer folk som följer personer som jag avskyr som till ex Blavatsky. Jag har inte alltid gjort det, men efter att jag började läsa mycket från Blavatsky, Pike, P hall mfl som jag började förstå. Deras ideologi går emot nästan allt jag står för, tyvärr. Kommer du följa en anhängare till Hitler eller någon annan som har en ideologi som är starkt emot det du tror på för att han talar en del utav sanningen? Jag har följt det mesta Tsarion gjort och tyckte om honom innan jag läste det jag nämnde innan .. Men jag tackar min magkänsla, för någonting kändes lite fel från första början och det fick mig att söka vidare på hans "idoler". Öppnade mina ögon väldigt mycket kan jag säga.

Angående Atlantis, har du sett Tsarion förut vet du nog redan vad jag menar ? Gör det annars, och läs delarna ur Blavatskys "secret doctrine" om det. Djupare info om Salomos tempel kan hjälpa dig lite på traven också om du hittar sammankopplingen. Diskussionen om Luciferianer kan vi ta i i en egen tråd , kommer nog skapa en rätt snart om det. Lucifer i sig har jag inget emot ? Att vara emot fundamentalister betyder inte att man är emot den "riktiga" tron dom låtsas följa. Jag ber om ursäkt för att det låter som att jag hatar alla "Luciferianer" men så ligger det inte till ..

Quote:

Nej, det är inte vad han är känd för. Däremot finns det en del människor som på olika grunder söker orsaker att dissa honom, precis som de söker orsaker för att dissa Palmgren - och andra som talar och låter andra tala - om kontroversiella ämnen. Det märkliga är att det alltid är samma vaga klyschor man använder och att man sällan har nåt vettigt alternativt tänkande att presentera själv.

Ju fortare man slutar koncentrera sig på personer och istället undersöker vad som sägs - gärna utifrån en annan vinkel än den man står i då man per automatik fördömer - desto snabbare kan man se bortom duschdraperiet.
El mensajero no es importante.

Absolut, men jag söker inte orsaker att dissa folk. Ju färre jag behöver dissa desto bättre mår jag .. Det du det säger stämmer till en viss del, men inte helt. När du vet vad vissa personer står för, vad dom arbetar för och strävar efter så kan du inte blunda för det. När en "anhängare" till den här org/religionen/rörelsen kommer ska du ta upp garden direkt, därefter kan du undersöka vad som sägs. Med garden uppe sågar man inte, men är beredd på att knocka om det visar sig vara ännu en fuling, som oftast. Skulle någon citera Hitler eller hylla honom sågar nästan hela världen honom ? Varför ? Även om det inte skulle vara en nazist ? Tro det eller ej men jag försöker alltid sätta mig i deras sits och se det ur deras synvinkel innan jag skapar min uppfattning, men det blir bara för mycket ibland efter att man läst källinfon mm.

See User information
Quote:

Prodigal skrev:Sluta nu, gubben är inte en förolämpning. Om du nu tog illa upp vilket jag hoppas att du inte gjorde?

Nej inte alls, därav smileyn. Det var mer en humoristisk reaktion då jag är femininum.

Quote:
NU för tiden sågar jag vissa snabbare än innan, eller mer folk som följer personer som jag avskyr som till ex Blavatsky.

Det är inte samma sak att se djupare på de metaforer och den symbolik någon uttrycker sig med som att följa personen i fråga. Att vara blind anhängare av något eller någon är osunt. Att däremot lyssna till vad någon säger och välja vad man tar till sig är att lära sig bruka urskiljning. (Där är vi nog överens som det verkar?)

Quote:
Angående Atlantis, har du sett Tsarion förut vet du nog redan vad jag menar ? Gör det annars, och läs delarna ur Blavatskys "secret doctrine" om det.

Jag har lyssnat en hel del på Tsarion OCH läst The Secret doctrine men jag skulle vilja veta vad du tolkar in. Vad ser du för graverande koppling till Salomos tempel t.ex.? Jag kan antagligen börja gissa mig fram till vad du menar, men det är onödigt om det blir fel.

Ser f.ö. fram emot en luciferantråd.

Posted on: 2010/3/10 11:18

Anonym
Quote:

Miri skrev:

Lucky you! Skulle mycket gärna åkt, men men..
Du får gärna berätta sen vad du tyckte.

Oh yes Im a lucky gal!!
Såklart jag ska.. :D

Magkänslan säger mig dock att antingen somnar man eller så sitter man uppslukad och tiden flyger förbi. Utefter vad jag sett på youtube så faller det på det senare alternativet, for sure!!

Anonym
Quote:

Miri skrev:

Nej inte alls, därav smileyn. Det var mer en humoristisk reaktion då jag är femininum.

Oj då, ursäkt från mitt håll hehe. Visste inte att du var det.

Quote:

Det är inte samma sak att se djupare på de metaforer och den symbolik någon uttrycker sig med som att följa personen i fråga. Att vara blind anhängare av något eller någon är osunt. Att däremot lyssna till vad någon säger och välja vad man tar till sig är att lära sig bruka urskiljning. (Där är vi nog överens som det verkar?)

Helt rätt, jag kan fortfarande lyssna på tal med Tsarion. Högt försvar i skallen och jävligt kritisk men en del av det han säger är ju faktist sant och det kan man ta åt sig.

"Att vara blind anhängare av något eller någon är osunt."
Det är just vad DESSA personer är ..

Quote:

Jag har lyssnat en hel del på Tsarion OCH läst The Secret doctrine men jag skulle vilja veta vad du tolkar in. Vad ser du för graverande koppling till Salomos tempel t.ex.? Jag kan antagligen börja gissa mig fram till vad du menar, men det är onödigt om det blir fel.

Ser f.ö. fram emot en luciferantråd.

Ja ok, trodde du undrade vad Atlantis handlade om.
Hade inte jag haft så dåligt minne *tyvärr* så hade jag kunnat slängt upp länkar på en gång med all info ... Får söka ikväll när jag kommer hem. Det jag syftar på är hur Atlantis var uppbyggt, inte bara staden då utan hela systemet. Vilka som satt på makten, vilka som utförde skitgörat, vilka som satt inne med infon etc. Så som det SKA ha varit i Atlantis har folk med makt strävat efter väldigt länge nu. Hitler gjorde det, Stalin gjorde det, och eliten gör det fortfarande. Ska hitta djupare info om hur det byggdes upp för att visa dig kopplingen till Salomos tempel och "The metalic messiah".

See User information
Miri. Du är medveten om att Lucifer är Satan och att det är Satan som Manly p hall och Blavatsky dyrkade?. När Manly p hall skrev om fighten mellan ängeln mikael och Satan så skrev han hur mikael krigade mot Lucifer.

Helena Petrovna Blavatsky The Secret Doctrine:
"Lucifer represents .. Life .. Thought .. Progress .. Civilization .. Liberty .. Independence .. Lucifer is the Logos .. the Serpent, the Savior." pages 171, 225, 255 (Volume II)

"It is Satan who is the God of our planet and the only God." pages 215, 216, 220, 245, 255, 533, (VI)

"The Celestial Virgin which thus becomes the Mother of Gods and Devils at one and the same time; for she is the ever-loving beneficent Deity ... but in antiquity and reality Lucifer or Luciferius is the name. Lucifer is divine and terrestial Light, 'the Holy Ghost' and 'Satan' at one and the same time." page 539

"The lapis exilis crown jewel of the archangel lucifer, fell from heaven. michael archangel of the sun at the head of the angelic hosts swooped down upon lucifer during the conflict michael with his sword struck the flashing lapis exilis from the coronet of his adversary and the green stone fell into the dark and immeasurable abyss" Manly p. hall The Secret Teaching Of All Ages page XCIX \ 99.

"The day has come when Fellow Craftsman must know and apply their knowledge. The lost key to their grade is the mastery of emotion , which places the energy of the universe at their disposal. Man can only expect to be entrusted with great power by proving his ability to use it constructively and selflessly. When the Mason learns that the key to the warrior on the block is the proper application of the dynamo of living power, he has learned the mystery of his Craft. The seething energies of Lucifer are in his hands, and before he may step onward and upward, he must prove his ability to properly apply energy. He must follow in the footsteps of his forefather, Tubal-Cain, who with the mighty strength of the war god hammered his sword into a plowshare." [Manly P. Hall, 33rd Degree, K.T., The Lost Keys of Freemasonry or The Secret of Hiram Abiff , Forward by Reynold E. Blight, 33rd Degree, K.T., Illustrations by J. Augustus Knapp, 32nd Degree, Macoy Publishing and Masonic Supply Company, Inc., Richmond, Virginia, p. 48; Emphasis Added]

"Who was Tubal Cain?" Answer: "He is the Vulcan of the pagans."
[William P. Peterson, Editor, Masonic Quiz Book: "Ask Me Brother", Chicago, Illinois, Charles T. Power Company, 1950, p. 18, 88, 131, 213; also found in John Yarker, The Arcane Schools: A Review of their Origin and Antiquity: With a General History of Freemasonry and Its Relation to the Theosophic Scientific and Philosophic Mysteries, Belfast, Ireland, William Tait, 1909, p. 30; also found in A. R. Chambers, Editor, Questions and Answers, 1972, p. 237; also found in Malcom Duncan, Duncan Ritual of Freemasonry, New York, David McKay Company, Inc., n.d. 3rd Edition, p. 94.]

"Vulcan was a sun deity who was associated with fire, thunderbolts and light. The festival in honor of him was called the Vulcania in which human sacrifices were offered."
[Percival George Woodcock, Short Dictionary of Mythology, New York, Philosophical Library, p. 152].

"According to Diel, he bears a family relationship to the Christian devil."
[J.E. Cirlot, translated by Jack Sage, A Dictionary of Symbols , New York, Dorset Press, 1991, p. 362].

"It is fascinating to know that he married Venus, another name for Lucifer or the devil ."
[Woodcock, op. cit., p. 150-151; Emphasis added]

"I hereby promise the Great Spirit Lucifuge, Prince of Demons, that each year I will bring unto him a human soul to do with as as it may please him, and in return Lucifuge promises to bestow upon me the treasures of the earth and fulfil my every desire for the length of my natural life. If I fail to bring him each year the offering specified above, then my own soul shall be forfeit to him.." Manly Palmer Hall 33rd The Secret Teaching Of All Ages Signed{ Invocant signs pact with his own blood } " page CIV \ 104.

Posted on: 2010/3/10 15:48

Edited by TreeOfLiberty on 2010/3/10 16:10:31
Edited by TreeOfLiberty on 2010/3/10 16:11:08
Edited by TreeOfLiberty on 2010/3/10 16:12:24

See User information
Quote:

Prodigal skrev:
Oj då, ursäkt från mitt håll hehe. Visste inte att du var det.

Haha.. nej jag förstår det. Inte så lätt att se utifrån text eller avatar.

Quote:
Högt försvar i skallen och jävligt kritisk

Bra inställning.

Quote:
Det jag syftar på är hur Atlantis var uppbyggt, inte bara staden då utan hela systemet. Vilka som satt på makten, vilka som utförde skitgörat, vilka som satt inne med infon etc. Så som det SKA ha varit i Atlantis har folk med makt strävat efter väldigt länge nu. Hitler gjorde det, Stalin gjorde det, och eliten gör det fortfarande.

Hmm.. ja.. oavsett hur det egentligen förhöll sig – som sagt – så är det viktiga att se vilken form av system som makten eftersträvar och hur vi kan undvika att gå i fällorna. Blavatsky har ett ganska tidlöst informationsflöde vilket gör det intressant just med tanke på det du kopplar till. Information är ju (var den än kommer ifrån) till för att vi ska se den i objektivt perspektiv. Finns det en röd tråd som sträcker sig genom eoner så är det av största vikt att vi ser den, och då är symbolerna och de olika tolkningarna viktiga att se på.

Posted on: 2010/3/13 10:52

See User information
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Miri. Du är medveten om att Lucifer är Satan och att det är Satan som Manly p hall och Blavatsky dyrkade?.

Man måste förstå att begreppet djävul är ett senare påfund av kristendomen. För att få en förklaring till människans s.k. fall behövdes en motpol till ”det goda” och denna motpol har blivit en arketypisk personifiering, liksom ”gud” blivit det.

Hebreisk text har initialt ingen som helst personifiering av satan. Olika bibelöversättningar säger om samma skriftställe: satan / motståndare / åklagare, och man kan även läsa en och samma händelse i två parallella bibelställen där den ena formuleringen om en händelse säger ”Guds vrede” och den andra om samma händelse säger ”satan”.

Ser du på betydelsen av motstånd i samband med orsak och verkan, så finns det en lärdom att hämta i just motståndet. Utan motstånd utvecklas man inte.

Quote:
När Manly p hall skrev om fighten mellan ängeln mikael och Satan så skrev han hur mikael krigade mot Lucifer.

Det är en uppenbar metafor för att lära sig behärska sina egna krafter. Draken /den inneboende kraften /absolut visdom utmanar oss – för att vi ska behärska den – vilket symboliseras bäst genom att man besegrar den / erhåller dess kraft.

Vill du ha en bra biblisk jämförelse så har vi Jakob som brottades med- och besegrade en ängel, och därför erhöll namnet Israel.

Posted on: 2010/3/13 11:39

See User information
Miri. Jag är inte säker på vad du vill ha sagt, men faktum är att dom dyrkar djävulen från bibeln, detta är inte något som går att debattera, så är det.

Posted on: 2010/3/14 11:22

See User information
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Miri. Jag är inte säker på vad du vill ha sagt, men faktum är att dom dyrkar djävulen från bibeln, detta är inte något som går att debattera, så är det.

..och med "djävulen från Bibeln" menar du? Nämn ett skriftställe där ordet djävulen existerar i den bemärkelse du menar. Det närmaste man kommer är "diabolos" vilket är ett grekiskt ord och innebär "förtalare", vilket visserligen går att leda till HaShatan - åklagaren - men det är en titel!

Samma titulering som applicerades på Guds vrede.

Att denna titel är ett specifikt enskilt väsen är ett kristet påfund. Visst dyrkar man på sina håll föreställningen av detta påfund, men det är inte det man ska frukta, utan viljan att öht vara ond.

Den koppling du däremot åberopar mellan detta och Blavatsky är ganska tunn. Hon visar på symbolik och vikten av att växa genom att utmanas. Skulle "dom" dyrka vad du kallar "djävulen från Bibeln" skulle de ju dyrka Guds vrede.

Förstår du?

Posted on: 2010/3/14 11:51

See User information
Satan blir kallad för djävulen i bibeln, att du inte vet detta visar att du inte har studerat ämnet noga. Manly p hall skriver i sina egna texter hur kan dyrkar demoner och ger människor själar till dom. Blavatsky skriver själv hur hon dyrkar satan och lucifer, hon skriver att Satan/lucifer är den sanna guden, vilket betyder att hon dyrkar demoner och djävulen.

"Skulle "dom" dyrka vad du kallar "djävulen från Bibeln" skulle de ju dyrka Guds vrede."

Försöker du att få Satan att låta som något oskyldigt här eller vad är det du försöker säga?. det är lite mer komplicerat än så, satan blev utslängd av en anledning, att dyrka satan betyder att man dyrkar ondska. hur svårt kan detta vara att förstå?. du har alltså aldrig läst något om satan och helvetet?, demoner från helvetet är demoner som man offrar människor till osv, riktiga satanister kidnappar människor och mördar dom för att offra dom till dessa gudarna som dom tror på.

Läs inte dåliga texter på internet, vill du lära dig något om religion och bibeln så prata med kristna personer, folk som är anti religion hittar på egna tolkningar och sprider det på internet, dom kristna har bäst koll, läs bara kristna hemsidor, om du vill ha faktan.

Posted on: 2010/3/15 15:35

Edited by TreeOfLiberty on 2010/3/15 16:01:33

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Satan blir kallad för djävulen i bibeln, att du inte vet detta visar att du inte har studerat ämnet noga. Manly p hall skriver i sina egna texter hur kan dyrkar demoner och ger människor själar till dom. Blavatsky skriver själv hur hon dyrkar satan och lucifer, hon skriver att Satan/lucifer är den sanna guden, vilket betyder att hon dyrkar demoner och djävulen.
Jag tror faktist inte att Djäuvulen är någonting som refereras till i Bibeln. Djävulen kallas för draken i Bibeln. Det Hall och Blavatsky skriver refererar knappast till det i Bibeln.

See User information
Utan att ge mig in i diskussionen så tror jag generellt att mainstreamkristna kanske har sämst koll på vad som står i bibeln, och än sämre koll på vad symboliken betyder osv.
De har ju redan fått en tolkning färdigpackad åt dem utan att veta av vem eller när/varför tolkningen gjorts.
Jag brukar roa mig med att fråga ID-anhängare varför män har bröstvårtor och varför många av dem skär bort en del av den perfekta skapelsen (omskärelse), sällan man får svar grundade på kritiskt tänkande...

Min fråga till alla i tråden blir helt enkelt:

Var i bibeln står det om Satan?
Är Satan omnämnd som gestalt/känsla/titel eller vad?

/En undrande Vic

Pålägg: Min partner vill lära sig mycket mer om Atlantis som jag såg diskuterades innan, PM:a gärna boktips, länkar etc / tack för hjälpen

Posted on: 2010/3/15 16:31
...det är bara döda fiskar som flyter med strömmen...

See User information
Quote:
Jag tror faktist inte att Djäuvulen är någonting som refereras till i Bibeln.

Om jag säger det, så är det så det är, jag ger en källa på det i nästa inlägg.

Quote:
Det Hall och Blavatsky skriver refererar knappast till det i Bibeln.

Snälla du, du har uppenbarligen inte läst deras texter, hur kan du säga något sådant efter jag precis har visat deras texter som säger precis det som jag säger. Jag börjar bli trött på detta forumet, ni måste skärpa er.

Här pratar Manly p hall om djävulens krig med änglen mikael och hur han dyrkar demoner från helvetet, hur fan kan detta inte ha något med bibeln att göra? det finns bara en lucifer/satan, det finns bara en mikael, det finns bara en himmel, det finns bara ett helvete....

"The lapis exilis crown jewel of the archangel lucifer, fell from heaven. michael archangel of the sun at the head of the angelic hosts swooped down upon lucifer during the conflict michael with his sword struck the flashing lapis exilis from the coronet of his adversary and the green stone fell into the dark and immeasurable abyss" Manly p. hall The Secret Teaching Of All Ages page XCIX \ 99.

"It is is generally thought that Michael is foremost among angels. He is considered to be of the class of seraphim and also known as the angel of the burning bush through which God spoke to Moses. He ranks as the highest of the host regardless of which major faith is being followed and also appears in the book of Daniel, where God states him as being the highest within the angelic ranks. He was responsible not only for fighting and enchaining Satan during the war, but he also leads the celestial armies. Although classed as the chief angel, Michael also heads up other ranks within the hierarchy"
http://www.paranormality.com/archangel.shtml

"The day has come when Fellow Craftsman must know and apply their knowledge. The lost key to their grade is the mastery of emotion , which places the energy of the universe at their disposal. Man can only expect to be entrusted with great power by proving his ability to use it constructively and selflessly. When the Mason learns that the key to the warrior on the block is the proper application of the dynamo of living power, he has learned the mystery of his Craft. The seething energies of Lucifer are in his hands, and before he may step onward and upward, he must prove his ability to properly apply energy. He must follow in the footsteps of his forefather, Tubal-Cain, who with the mighty strength of the war god hammered his sword into a plowshare." [Manly P. Hall, 33rd Degree, K.T., The Lost Keys of Freemasonry or The Secret of Hiram Abiff , Forward by Reynold E. Blight, 33rd Degree, K.T., Illustrations by J. Augustus Knapp, 32nd Degree, Macoy Publishing and Masonic Supply Company, Inc., Richmond, Virginia, p. 48; Emphasis Added]

"Who was Tubal Cain?" Answer: "He is the Vulcan of the pagans."
[William P. Peterson, Editor, Masonic Quiz Book: "Ask Me Brother", Chicago, Illinois, Charles T. Power Company, 1950, p. 18, 88, 131, 213; also found in John Yarker, The Arcane Schools: A Review of their Origin and Antiquity: With a General History of Freemasonry and Its Relation to the Theosophic Scientific and Philosophic Mysteries, Belfast, Ireland, William Tait, 1909, p. 30; also found in A. R. Chambers, Editor, Questions and Answers, 1972, p. 237; also found in Malcom Duncan, Duncan Ritual of Freemasonry, New York, David McKay Company, Inc., n.d. 3rd Edition, p. 94.]

"Vulcan was a sun deity who was associated with fire, thunderbolts and light. The festival in honor of him was called the Vulcania in which human sacrifices were offered."
[Percival George Woodcock, Short Dictionary of Mythology, New York, Philosophical Library, p. 152].

"According to Diel, he bears a family relationship to the Christian devil."
[J.E. Cirlot, translated by Jack Sage, A Dictionary of Symbols , New York, Dorset Press, 1991, p. 362].

"It is fascinating to know that he married Venus, another name for Lucifer or the devil ."
[Woodcock, op. cit., p. 150-151; Emphasis added]

"I hereby promise the Great Spirit Lucifuge, Prince of Demons, that each year I will bring unto him a human soul to do with as as it may please him, and in return Lucifuge promises to bestow upon me the treasures of the earth and fulfil my every desire for the length of my natural life. If I fail to bring him each year the offering specified above, then my own soul shall be forfeit to him.." Manly Palmer Hall 33rd The Secret Teaching Of All Ages Signed{ Invocant signs pact with his own blood } " page CIV \ 104.

Posted on: 2010/3/15 16:54

Anonym
Vad jag menar är att Hall och Blavatsky inte skrivit Bibeln.
Lucifer omtalas i Bibeln, liksom draken, men Djävulen är jag ganska säker på att det efterfabricerats.

Självklart om talas Djävulen i Bibeln, men namnet "Djävul" används inte.

See User information
Quote:
Vad jag menar är att Hall och Blavatsky inte skrivit Bibeln.

Haha, jo eller hur, du menade inte det men det är lugnt, alla har fel ibland.

Quote:
Lucifer omtalas i Bibeln, liksom draken, men Djävulen är jag ganska säker på att det efterfabricerats.

Du får källa snart.

Posted on: 2010/3/15 17:02

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Haha, jo eller hur, du menade inte det men det är lugnt, alla har fel ibland.

Det var precis det jag menade. Att de sen använder de populäriserade namnet "Djävul" är inget fel. Belsebul, Lucifer osv osv kallas ju just för detta... Men det står inte i Bibeln, utan är bara ett annat namn för draken och Belsebul osv... Är du med?

En väldigt lustig iaktagelse i sammanhanget är de referenser som anges på sidan http://sites.google.com/site/svenskbibel/mark3

Det står inte ens vad de säger står på den sidan...

Matt 12:22 lyder exempelvis i min Bibel:
"Sedan förde man till honom en besatt som var blind och stum. Och han botade honom, så att den stumme kunde tala och se."

Det refererar alltså inte alls till någon Djävul.

See User information
Quote:
Var i bibeln står det om Satan? Är Satan omnämnd som gestalt/känsla/titel eller vad?

Både det gammla och det nya testamentet säger att satan är djävulen. där har varit många disinfo artiklar som har spridit sig på nätet om att det gammla testamentet inte pratar om djävulen när den beskriver hur lucifer föll från himmlen, en 10-åring kan debunka detta på två minuter. lucifer är satan innan han gick emot gud, jesus vittna om hur han såg lucifer falla, Luke 10:18: "I saw Satan fall like lightning from heaven". lucifer som faller från himmlen i det gammla testamentet beskrivs som någon som var i himmlen med gud och som en "guardian cherub" en cherub är inte en vanlig människa, det är en änglalik varelse som lucifer var innan han blev satan, (disinfon säger att fallet av lucifer beskriver människan kungen av tyre). uppenbarligen kan det inte vara kungen av tyre då han inte var i himmlen och han var inte en ängel.

"And this we saw also, and bear record, that an angel of God who was in authority in the presence of God, who brebelled against the Only Begotten Son whom the Father loved and who was in the bosom of the Father, was thrust down from the presence of God and the Son, And was called Perdition, for the heavens wept over him he was Lucifer, a son of the morning.
And we beheld, and lo, he is afallen! is fallen, even a son of the morning! And while we were yet in the Spirit, the Lord commanded us that we should write the vision; for we beheld Satan, that old serpent, even the devil, who rebelled against God, and sought to take the kingdom of our God and his Christ
Werefore, he maketh war with the saints of God, and encompasseth them round about.
And we saw a vision of the asufferings of those with whom he made war and overcame, for thus came the voice of the Lord unto us:
Thus saith the Lord concerning all those who know my power, and have been made partakers thereof, and asuffered themselves through the power of the devil to be overcome, and to deny the truth and defy my power
They are they who are the sons of perdition, of whom I say that it had been better for them never to have been born;
For they are vessels of wrath, doomed to suffer the wrath of God, with the devil and his angels in eternity;
Concerning whom I have said there is no forgiveness in this world nor in the world to come&
Having denied the Holy Spirit after having received it, and having denied the Only Begotten Son of the Father, having crucified him unto themselves and put him to an open shame.
These are they who shall go away into the lake of fire and brimstone, , with the devil and his angels
And the only ones on whom the second death shall have any power;
Yea, verily, the only ones who shall not be redeemed in the due time of the Lord, after the sufferings of his wrath."

"How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!"

"O the wisdom of God, his mercy and grace! For behold, if the flesh should rise no more our spirits must become subject to that angel who fell from before the presence of the Eternal God, and became the devil, to rise no more.

"And there was war in heaven: Michael and his angels fought against the dragon; and the dragon fought and his angels,
And prevailed not; neither was their place found any more in heaven. And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him"
http://scriptures.lds.org/en/isa/14/12#12
http://scriptures.lds.org/en/luke/10/18#18
http://scriptures.lds.org/en/dc/76/25-38#25
http://scriptures.lds.org/en/rev/12/1-17#1
http://scriptures.lds.org/en/2_ne/9/8#8
http://scriptures.lds.org/en/dc/29/36-38#36
http://scriptures.lds.org/en/moses/4/1-4#1

Names of Satan:
Satan [adversary] (1 Chronicles 21:1; Job 1:7, etc.)
the Devil (Matthew 4;1; John 8:44, etc.)
the Dragon (Revelation 20:2)
the Serpent (Genesis 3:1; 2 Corinthians 11:3; Revelation 20:2)
the Evil One (Matthew 6:13; 13:19, 38; 2 Thessalonians 3:3)
the angel of the abyss (Revelation 9:11)
Abaddon or Apollyon (Revelation 9:11)
the accuser of our brethren (Revelation 12:10)
the adversary (1 Peter 5:8)
Beelzebub (Matthew 12:24)
Belial (2 Corinthians 6:15)
the deceiver of the whole world (Revelation 12:9)
the great dragon (Revelation 12:9)
the enemy (Matthew 13:28, 39)
the evil one (Matthew 13:19, 38)
the father of lies (John 8:44)
the god of this world (2 Corinthians 4:4)
the prince of the power of the air (Ephesians 2:2)
the ruler of this world (John 12:31; 14:30; 16:11)
the ancient serpent (Revelation 12:9)
the tempter (Matthew 4:3; 1 Thessalonians 3:5)
Leviathan (Isaiah 27:1)

Satans nature, character and attributes:
an angel; a cherub (Isaiah 14:12; Ezekiel 28:14)
a son of God (Job 1:6; 2:1)
a liar (John 8:44)
a murderer (John 8:44)
cunning, crafty (Genesis 3:1)
a hinderer (1 Thessalonians 2:18)
a deceiver (2 Corinthians 11:3)
one who takes advantage of others (2 Corinthians 2:10-11)
a tempter (Matthew 4:3; 1 Corinthians 7:5)
evil (Matthew 13:19, 38)
arrogant (Job 2:4; Luke 22:31)
a schemer (2 Corinthians 2:10-11; Ephesians 6:11)
a hypocrite (1 Timothy 4:2)
cruel and lacking any compassion (see Luke 13:10-17)

Här har du ett exempel på vad riktiga satanister sysslar med (inte ungdomar som kallar sig satanister utan att veta vad det är)..

Devil worshippers 'killed eight in satanic ritual'
http://www.abc.net.au/news/stories/2008/10/30/2405655.htm
"One of the killers had been in charge of making offerings to Satan, Granados's testimony said."

Mer info och källor:
http://bible.org/seriespage/satanR ... -god’s-perfect-plan
http://www.goodseed.com/learning/article/isaiah-14-ezekiel-28/
http://www.gotquestions.org/Lucifer-Satan.html
http://www.gotquestions.org/Satan-fall.html

Posted on: 2010/3/15 17:13

Anonym
Detta kommer att ta ett tag, då jag ska se på alla dessa referenser om Djävulen nämns en enda gång.

EDIT: aha... dessa referenser var till VicMolina
Att det står Satan i Bibeln motsäger jag mig inte.

EDIT2: Jag kollade med dessa referenser och såg på Matt 4:1 att det faktist står:
"Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen."

Jag ber om ursäkt för detta, men vill ändå fortsätta argumentationen att "djävulen" faktist inte står med versal och är därför inget egennamn.
Vilket kanske detta blir mer intressant att läsa vad "djävul" betyder:
http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/d/dj%C3%A4vulen

Dock trodde jag faktist inte ens att djävul stod i Bibeln och ber ödmjukast om ursäkt. Dock är jag nyfiken på om någon har den gamla Bibeln och kan berätta vad det står på Matt 4:1.
Jag har nämligen bara Bibel 2000 som är moderniserad.

See User information
Jag skrev precis var det står om djävulen, Matthew 4;1; John 8:44, etc...

Posted on: 2010/3/15 17:21

Anonym
John 8:44 lyder:
"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningendärför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader."

Som sagt... Du hade rätt i att djävulen finns refererat i Bibeln, men det är fortfarande inte ett egennamn, utan jag refererar fortfarande till http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/d/dj%C3%A4vulen

Dessutom känns min Bibel 2000 jävligt dåligt skriven, eftersom man haft ett komma (,) före ordet "och" vid två ställen och det finns en skrivregel som är emot detta utom i yttersta särfall... Svårt att se hur detta kan inträffa så kort inpå varandra.

Finns det någon som kan skriva ner hur det står i den gamla Bibeln om dessa verser? Eller någon referens till djävulen som ett namn, dvs med inledande versal?

EDIT: Den gamla översättningen lyder på Matt 4:1
"Det är i en underbar, ja, hemsk ställning, vi finna vår dyre Frälsare enligt dagens text. Anden själv förde honom till öknen i den avsikt, att han skulle frestas av djävulen."

Inget namn alltså

Kan du, TreeOfLiberty visa en referens där "djävulen" står med versal, förutom i början på en mening? Då detta först då visar på att det skulle vara ett egennamn och inte beskrivande.

Jag är dock delvis rättad, eftersom jag trodde "djävulen" var en efterfabricering, men jag tycker fortfarande att jag har delvis rätt... Att det inte används som namn på Satan, Belsebul, Lucifer osv osv

See User information
Vad jag vet så har Tsarion blivit rejält debunkad både på youtube och google-video.. Ni kanske borde kolla upp de filmerna innan ni prisar honom?

Posted on: 2010/3/15 17:34

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper