vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Svenska konspirationer

See User information
Under årens lopp har svensk politik flera gånger varit i mycket hög grad koordinerad med främmande makters intressen respektive i politik involverade personer som kanske varit medlemmar i konspiratoriska föreningar.

"Förlusten av Finland" 1809 var resultatet av en kombination av svensk oduglighet på högsta plan snarare än en militär händelse och senare förljögs historien genom Fänrik Ståhls sägner som jag själv fick plugga i skolan. Denna händelse gjorde istället att Finland fick en väldigt modern författning, mycket bättre än vår svenska av 1809. Detta trots att landet enligt vår egen historieskrivning förlorades i ett krig trots tappert motstånd. Men en genomgång av ryssarnas officerslistor visar häpnadväckande många svenska namn!

Samtidigt lurades Danmark-Norge att anfalla Sverige med det resultatet att Norge tillföll om inte Sverige så det svenska kungahuset. Fast alldeles innan hade en dansk prins, August, som dessutom varit vicekung i Norge utvalts. Men han avled när han skulle inspektera trupperna på Kvidinge hed. En minnessten sattes upp på platsen. Egendomligt nog finns det en inskrift på svenska och en på engelska med var sitt datum med en dags förskjutning. Någon eller en grupp i hans närhet påstods ha förgiftat den danske tronföljaren! Nåväl, detta har förnekats av en del historiker och påståtts av andra.

Vad som är intressant är att den som kom till makten istället var ivrig utövare av ordensliv, nämligen Carl XIII. Han var den mördade Gustav IIIs bror och hade kanske en liten hämnd att utkräva.

Alla biskopar utom två var medlemmar i ordnar under 1960-talet vilket de ivrigt försvarade med att det var ytterst förenligt med svenska kyrkans tro. Detta vill vi inte betvivla men en annan undersökning på en kyrkogård i Göteborg visade på att detta inte var nytt på 60-talet. Samtliga biskopar som begravts där visade omisskänliga tecken på att de tillhört en viss orden. Vi kan alltså på gott och ont anta att den spelat en mycket stor roll.

Så stor roll att den internationellt kanske skyddat oss från en del, eftersom förbindelsen västerut, Amerikalinjens fartyg, var flytande ordenspalats med dagliga möten för passagerarna.

Det är två saker som tystats ner ordentligt innan den nuvarande epoken. Det är först omständigheter kring Kung Gustaf V:s påstådda inblandning i bestiala sexmord på småpojkar från ett barnhem i Stockholm. De skulle spela tennis med kungen och försvann sedan.

Polischefen i Stockholm omkom under utredningen på mystiskt vis och denna tystades ordentligt ner. Vilhelm Moberg som då väl var vår mest kände författare engagerade sig djupt i den sk rättsrötefrågan som följde - och omkom på mystiskt vis!

Ungefär samtidigt skedde enligt senare uppgifter ett mord på en svensk diplomat i KGB:s fängelse i Moskva. Märkligt nog talades det knappt om saken den gången det hände fast tillfångatagna diplomater väl måste anses vara förstasidesstoff av världsklass.

Om det alltså hände... det finns vittnen som träffat diplomaten som hette Raoul Wallenberg långt senare. Han var släkt med finansfamiljen Wallenberg och kanske utnyttjade man inte historien om hur han blivit fängslad av ryssarna när de ockuperade Ungern för att inte misskreditera Stalin som var mycket populär då, även i Sverige. Men detta verkar onekligen långsökt. Istället användes den till att rentvå familjen Wallenberg från anklagelser om att ha stärkt tyskarnas krigsansträngningar. De framstå som hjältar som räddade judar ur tyskarnas grepp.

Den här historien var en ren följetong från 1950-talets slut i svenska media men det hördes alltså inget innan, märkligt nog. RW skulle ha avlidit i Ljubljanka redan 1947 och ryssarna har långt senare "erkänt" att de dödade honom men så långt efteråt är det knappast klart. Man skulle ha hittat lappen där det stod att de mördat honom. Verkar onekligen lite klumpigt att bevara såna notat. Kanske har de fått betalt för att erkänna ett mord för att dölja över en lögn.

Sen har vi Palmemordet. Palme var en ytterst omtalad man och hade mycket unika förbindelser. Både till exempelvis familjen Rothschild men också till befrielserörelser i hela världen. Samtidigt som han naturligtvis var hatad både av den amerikanska och svenska högern. En slutsats är att man nog skal akta sig för att utmåla "eliten" som en alltför homogen grupp genom att utan vidare placera familjer som Rockefeller och Rothschild i samma båt.

Året innan han blev mördad uttalade han kritik av Svenska Frimurarorden som svarade med att ge ut en bok där Jesus framställdes som ordens stormästare. Tydligen drog de inte jämnt vilket kan ställas i relief till ordens traditionellt goda förhållande till kungahuset.

Men utredningen av Palmemordet lämnar ytterst många frågetecken. Bland annat bytte man ut alla vittnen från mordplatsen när det blev rättegång. Alla vittnen utom Lisbeth Palme. Den som stod närmast och såg det hela på en meters håll blev inte hörd vilket väl måste anses som fullständigt enastående i kriminalhistorien...

Det lär ha cirkulerat uppgifter inom ett ordenssällskap som bekräftade statistiken att mord av denna typ till 65% begås av någon inom familjen. Men något som tyder på att utredningen följt upp detta saknas helt.

Istället låtsades man söka efter en i förväg utplanterad lämplig kriminell halvfigur, Christer Pettersson, som presenterades på löpsedlarna i god tid, ett år innan Palmemordet för att vara känd och hållas i beredskap när han skulle komma till använding. Likadant med det länge omnämnda sk Kurdspåret, där löpsedlarna skrek ut att kurder skulle ha "lovat" att mörda Palme ungefär ett år före det verkligen hände. Två grupper utsågs alltså i förväg att delta i de sk spaningarna som sköttes på så sätt att en krets alltmer skeptiska poliser satt och gäspade medan den som förmodligen visste allt och gjorde allt för att dölja det agerade ordförande, Hans Holmér. Jag såg honom en gång när han pratade om satellitbilder och takfotografering av hustak om nån skulle ha slängt mordvapnet tjugofem meter upp i luften för att dölja det. Jag undrade då vad han rökt och om han bjudit den i tjänst varande lite resignerade åklagaren eftersom han satt så tyst.

Det var i denna veva det hånfulla omdömet konspirationsteoretiker dök upp för första gången och användes flitigt för att nedvärdera folk av "Vakens" kaliber. Man kan knappast beskylla media för att ha gett nåt utrymme för kritik av utredningen, istället har de mycket beredvilligt rapporterat vad den förmodligen inblandade polisledningen velat ha ut. Själv var jag ytterst engagerad men insåg att man nog måste invänta nånting i stil med Khomeinis maktövertagande i Sverige för att få fram sanningen och ingen av den kalibern har dykt upp... (ännu).
Sedan kom Estoniaattentatet. Jag var ute i samma storm ombord på en liknande båt samma kväll men det var inget särskilt med det. Jag är ytterst tveksam till att den kan ha gått ner av de anledningar man redovisat...
Och på den vägen är det. Ständigt på kollisionskurs, ständigt motarbetad, ständigt nedtystad fortsätter jag att försvara Sanning och Rätt. Gör alltid det! För vad dom än gör så kan du stå rak i ryggen den dagen den yttersta domen kommer... Fränder dör, dina djur dör, dör gör även du. Men en sak skall aldrig dö - domen över död man...

Posted on: 2009/11/26 18:04

Edited by Asgeir on 2009/11/26 18:34:39
Edited by Asgeir on 2009/11/26 18:59:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Svenska konspirationer

See User information
Sjukt intressant, kunde inte slita blicken.

Tänk dig o vara "vaken" 1986, jantelagen fanns ju då i sin praktform och pekpinnarna small!

"Här har vi tametusan inga konspirationsteorier, de var den där halvfiguren Christer, den kriminelle uscha ja veta hut!"

Posted on: 2009/11/27 10:32
Att vakna handlar inte bara att se Att vakna handlar inte bara om att se igenom rökridåerna - utan även att att vakna spirituellt och andligt, att lära sig älska och ge och respektera alla människor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Asgeir skrev

"Det är två saker som tystats ner ordentligt innan den nuvarande epoken. Det är först omständigheter kring Kung Gustaf V:s påstådda inblandning i bestiala sexmord på småpojkar från ett barnhem i Stockholm. De skulle spela tennis med kungen och försvann sedan."

Kan detta vara inblandat..? Vårt eget lilla "Boystown"

http://www.jesus-is-savior.com/Evils% ... nment/boys_town_abuse.htm

http://www.boystown.org/Pages/default3.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungl%C3%B6fska_slottet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Frimurarebarnhuset_1935.jpg

Efter Knut Ljunglöfs död 1920 köpte svenska Frimurareorden marken och lät uppföra Frimurarebarnhuset där. Slottet är idag ett fest- och konferenscenter och sjövillan nyttjas som café och butik. I parken norr om byggnaden finns nio skulpturer av Olof Thorwald Ohlsson (1903-1982) som är anordnade runt en fontän av porfyr-skålar.

Posted on: 2009/11/27 11:01
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Kvalitet. Du skulle kunna öka källanvisningarna och göra till artikel.

Posted on: 2009/11/27 11:06
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Palme hade tre söner. En av dom påstods ha funnits hemma hos vår parisambassadör när mordet inträffade, på ambassaden i Paris alltså. Det var ambassadören, Carl Lidbom, som bekräftade detta. Att just Paris finns med i bilden är intressant eftersom Frankrike under en period före mordet hade terroriststämplat Sverige och svenskar måste ha visum för besök i Frankrike.

Vad som låg bakom detta offentliggjordes aldrig men man kan ju erinra sig den sk Renault-affären. Volvo under Gyllenhammar och Renault vars chef var Gyllenhammars gode vän förhandlade om ett samgående mellan bolagen. Renaultchefen mördades i ett attentat. Men jag kan inte minnas om det har bäring på saken...

En som kunde ha gjort fler uttalanden än han gjort i saken är faktiskt Jan Guillou! De senaste avslöjandena om hans tidiga karriär som KGB-agent fick inte mitt p-ss att koka men kanske han haft fler strängar på sin lyra...

Ambassadören Carl Lidbom har tidigare också varit rikspolischef.

De två andra sönerna fanns tydligen i Stockholm, en av dem var väldigt lik Ted Gärdestad. Därför fanns det vittnen som sa att de sett "Ted Gärdestad" på mordplatsen men det klarades snart ut att det inte var artisten. Då återstår enligt logikens lagar någon som liknade honom. Det behöver väl knappast framhävas att Christer Pettersson inte liknade honom. Hans bild visades för övrigt inte i tidningarna annat än som silhuett de första månaderna man skrev om honom.

Den andre Palmesonen fanns med i bilden på mordkvällen eftersom man talat om att gå på bio. Just då gick det en film jag aldrig såg som hette Bröderna Mozart som verkar djupt ointressant.

Den tredje sonen verkar inte ha varit i närheten och håller en låg profil (och kanske också lite distans till resten av familjen?)

Mordplatsen ligger en liten bit från sossarnas högkvarter i Stockholm. Snett emot ligger Bonniers och Folksam och där hade Ebbe Carlsson kontor. Biografen ligger längre ner på gatan mot makarna Palmes hem i Gamla Stan. Om de var på hem kom de alltså från fel håll och det var inget promenadväder den kvällen, det var iskallt och ruggigt.

Men enligt vittnena kom de alltså från fel håll, alltså sossehögkvarteret!

Tydligen fanns det iakttagare ute för att hålla koll denna fredagskväll när alla "normala människor" brukar vara dyngraka på nån krog vid 23-tiden. Tysta nyktra iakttagare med walkie-talkie. Dom har en normal räckvidd på några hundra meter upp till någon kilometer.

Massor av polisbilar som inte var i tjänst iakttogs också. Jag säger ännu en gång att det var fredag, dåligt väder och knappast en dag eller tid för att strosa runt på måfå.

Det fanns bland de kringstrosande även larouchefolk och scientologer för att komplicera bilden ytterligare. Larouchekillen blev senare skjuten av en polis i USA men cirkulerade mycket i landet och kallades "amerikanaren". Scientologerna hade en tjej som ritade en bild av mördaren för en tidning på stan.

Det är inte okänt att underrättelsetjänster gör varandra små tjänster ibland.

Och nu säger jag inget mer än att

Posted on: 2009/11/27 11:24

Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:40:11
Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:41:50
Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:43:06
Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:46:41
Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:48:55
Edited by Asgeir on 2009/11/27 11:53:27
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Asgir,

Din syn och ditt inlägg gär mig på otroligt bra humör.
Jag har funderat senaste tiden på just palmemordet. Jag fick 1987 ett signerat ex. av Thomas Kangers bok: "Mordet på Olof Palme - en utredning på villospår". Jag har läst den igen av och till och blir nämnvärt förbluffad av Hans Holmers ihärdiga arbete med att leda in utredningen på fullkomligt idiotiska blindspår. Hans bakvända sätt att leda spaningsarbetet har aldrig tidigare beskådats, och har heller adrig beskådats efteråt, så vitt man vet.

Det finns så mycket att diskutera vad det gäller den självutnämnde spaningsledaren att en tiondel vore nog.

Som källa är nämnda bok lysande. Jag påstår det på grund av att den kom ut så pass kort tid efter mordet, och har en pragmatisk, rak och kritisk syn på polisarbetet som leddes av en person som aldrig tidigare i sitt liv arbetat med någon utredning överhuvudaget. Holmer var en administratör och inget annat. Han var helt igenom novis. Men han ägde en förmåga att köra över alla, politiker (Igvar Carlsson, Sten Wickbom etc), åklagae K.G Svensson och hela den kompetenta poliskåren i övrigt. Han var dessutom en mycket skicklig mediastateg - ni minns väl t.ex. revolvrarna han höl upp på en av alla presskonferenser. Dessväre var allt hankommunicerade helt taget ur luften, men det tog skruv hos läsarna. Fövånad?

Frågan är inte vem som mördade Palme, utan vem som skyddar vem i denna surrealistiska historia.

Boken bör finna på Biblioteket.

"Mordet på Olof Palme - en utredning på villospår".
Thomas Kanger - Ordfronts Förlag.

Med lite hopp om att denna historia aldrig dör ut.

Posted on: 2009/11/27 12:07
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Mycket intressant!

Mina föräldrar kände "Ö" i Palmeutredningen. När han var hemma hos oss ringde en granne och sa att det satt en kille med "nånting" på taket till vår förrådsbyggnad på gården. Min far sprang ut och såg när personen hoppade ner och sprang mot tunnelbanan, med en riktad mikrofon i högsta hugg.

Normalt polisarbete säkert.

Posted on: 2009/11/27 18:20
"Political language — and with variations this is true of all political parties, from Conservatives to Anarchists — is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind." - George Orwell

See User information
Jag fick höra det hela när jag vaknade på lördagsmorgonen. Min dåvarande fästmö städade i närheten av polisens fasta fik på Skånegatan en bit från Polishuset. Ibland väntade jag på henne inne på fiket, så ock denna dag. Där låg tjocka buntar av "Ny Solidaritet" som Laroucherörelsens tidning hette den gången. Tydligen rekommenderad läsning för poliser.

Man hade också en affisch man satte upp här och där, dock inte på fiket. Den var gul med texten "Palme Yxmördare". Det satt länge en sån på Danska vägen mot Redbergsplatsen. Såna affischer fick sitta länge på den tiden medan Förstamajplakat slets ner några timmar efter att de sattes upp.

Ingen tvekan om att högerextremismen var MYCKET utbredd bland polisen. Man skulle närmast kunna påstå att de var en uniformerad högermilis. Det utkämpades formliga fältslag mellan poliser och hemvärn vid olika vapenförråd och ibland sprängdes de i luften. Men tror någon att tidningarna fördjupade sig i detta??

Istället matades folket med frågeprogram om sex i TV, Malenas hette det. Det slog effektivt ut nyheterna...

Nå, tillbaka till polisernas fik "Mässkatten" där det alltid var fullt. Det stod oftast minst två tre polisbilar dag och natt utanför. Lördag den 1 mars 1986 var dock poliserna väck för alltid och de har aldrig återvänt. Detta alltså redan timmarna efter mordet. Jag råkade se en polisbuss som mötte en bil i en korsning med ett registreringsnummer som började med EAP (Laroucherörelsens dåtida namn). De ryckte till och stirrade. Glöm inte att nyheten bara var några timmar gammal och media hade inte sagt något om att EAP skulle vara misstänkta. Men poliserna hade alltså förhandskunskap och hade alltså fått besked på att hålla sig väck från Mässkatten.

Dock vill jag inte påstå nåt annat än att polisen haft just förhandskunskap. Folk stod uppenbarligen i kö för att få nita Palme, det är helt klart. KPMLr drev i många år en kampanj mot polisen men fick bara böter ut av det. Och kanske var det ju inte dom trots allt.

Nå, några ord om Palme själv. Jag såg honom tre gånger de sista åren. Första gången på restaurant Kippers Källare i Kristianstad när han besökte stan. På nåt sätt kändes stan helt elektrifierad, han skapade en högspänning. Vi satt och åt men när kompisen skulle gå och pinka vände han lite tvärt vid stolen och då hoppade tre man upp direkt... ingen livvaktsbrist då inte.

Sen såg jag honom när han höll ett tal för folkhögskolorna. Han tog i så att han nästan blev blå. Alla skulle gå i folkhögskola! Hela världen skulle gå i folkhögskola! Folkhögskolorna skulle genom att vara nån sorts fredskapande universitet för alla grupper i befolkningen skapa fred i världen och så vidare. Han steg liksom högre och högre på nåt sätt. Jag tänkte att det påminde lite om den där sketchen där en kille inte kan sluta räkna upp hur många han vill hälsa till ända tills männen med dom vita rockarna får komma och hämta honom.

Sen såg jag honom på hans kanske sista Förstamajtal. Han stod på tårna när han talade på Götaplatsen medan helikoptrar dånade runt över Göteborg. Längst fram i tåget gick två jättar klädda i björndräkter med walkietalkies. Ofattbart!

Efter att han dött sörjde många. En bekant som kollade upp det hela såg att det satt folk på huk och fotograferade dom som slängde blommor på stället!

Men det kom aldrig någon dödsruna i tidningarna. Inga minnesböcker. Ingenting.

Posted on: 2009/11/27 20:51

Edited by Asgeir on 2009/11/27 21:07:45
Edited by Asgeir on 2009/11/27 21:08:48
Edited by Asgeir on 2009/11/27 21:11:32
Edited by Asgeir on 2009/11/27 21:21:29

See User information
Jag tror det var Christer...

Så finns det där med P och Shirley MaClaine.
Det är kanske en annan spaning... men hon är väääldigt mycket inne på det där med aliens, pleijiadaner, stor "expert". Vad har sagts om de tvås relation i ett tidigare liv, och vem P var, betydande personer har ofta varit invecklad i liv o död på elitnivå förr... spåna kring en tråd... intressegrupper etc, bakåt. OT.

Posted on: 2009/11/27 22:31

See User information
MaClaine:
In past lives she has been a Japanese geisha, a Moorish girl summoned to cure a fellow countryman of impotence, a suicide in Atlantis, a Toulouse-Lautrec model, an orphan raised by elephants and the seducer of Charlemagne who was subsequently reborn as Swedish prime minister Olof Palme, with whom she had an affair (in her present life), pretending for years he was a British MP. "We're all playing parts," she insists. "You're acting as a journalist, doing your best, and I'm trying to impress you. That's what we do throughout our lives, and you're empowered when you come to terms with it. What's imagination, what's real? I don't know. If you're playing a role, you can rewrite it any way you want."

Posted on: 2009/11/27 23:17

See User information
Du hade gillat min mormor. För henne var spiritism en självklarhet. Hon var född 1883, det vill säga att det fortfarande fanns människor i livet som var födda på 1700-talet när hon var ung. Hon sade att avlidna barn återföds inom ett till sex år och vuxna efter 150 till 200 år, därmed basta! Det skulle kunna göra Palme till en eventuell Gustaf III, det finns en del paralleller. Och det är just grejen, man är inte bara sin förfader/förmoder utan en halvt ny personlighet. Så till exempel påstod hon att A-dolf Hitl-er och Ru-dolf Stein-er var två hälfter av samma person. Om detta gäller alla människor vilket hon menade är verkligheten både enklare och mer naturlig än vi kan föreställa oss..

Posted on: 2009/11/30 19:38

See User information
Asgeir,

din mormor verkar ha varit en mycket skarpsynt och rik kvinna. Intressant.

Posted on: 2009/12/1 16:47

Anonym
Quote:

Asgeir skrev:
De två andra sönerna fanns tydligen i Stockholm, en av dem var väldigt lik Ted Gärdestad. Därför fanns det vittnen som sa att de sett "Ted Gärdestad" på mordplatsen men det klarades snart ut att det inte var artisten. Då återstår enligt logikens lagar någon som liknade honom. Det behöver väl knappast framhävas att Christer Pettersson inte liknade honom. Hans bild visades för övrigt inte i tidningarna annat än som silhuett de första månaderna man skrev om honom.
Detta är bara ett rykte. Mannen som påståtts pekat ut Ted Gärdestad var Christer Petterssons kompis Sigge Cedergren. Han pekade också ut Lars-Inge Svartenbrandt sägs det.
Enligt ryktet skulle alltså han ha varit den som kallades 33-åringen i media, vilket är felaktigt, då denne var Victor Gunnarsson. Ted Gärdestad själv var dessutom nyss fyllda 30 år vid tidpunkten för mordet.
Rykte som sagt... Ted Gärdestad själv mådde mycket dåligt av denna ryktesspridning och trodde själv att han figurerade i utredningen. Han led ju dessutom av schizofreni.

Om nu polisen ens ville kolla upp Ted Gärdestad, så skulle de snabbt få reda på att denne var i Grekland vid tidpunkten för mordet...

See User information
Mycket intressant!

Men om det ær två halvor av en person så ær vel Chaplin mer passande før Hitler?

http://www.youtube.com/watch?v=yypR80BLEo4&feature=related

Posted on: 2010/1/19 22:20

See User information
Svar til cerror; se post 11.

Posted on: 2010/1/19 23:06

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper