vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Vad att äta?

See User information
Hej

Det mesta i livsmedelsbutikerna verkar var skräp. Nästan all processerad mat innehåller nåt skit som t ex natriumglutamat, sojalectin, vegatabilisk olja och så vidare. Hur kan man försöka bygga upp en någorlunda nyttig kost med vad som erbjuds i vanliga matbutiker.

Generellt, vad kan komplettera mjölkprodukter, kött, fisk, kyckling, grönsaker och frukt och är det något inom de kategorier jag nämnde som man ändå bör undvika?

Posted on: 2009/11/18 21:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad att äta?

See User information
Undvik mjölk produkter och käka så mycket rå mat som möjligt. Morötter är ganska bra har jag hört

Posted on: 2009/11/18 21:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Laga maten från grunden. Helst med ekologiska råvaror.

Posted on: 2009/11/18 21:54
Sanningen skall göra oss fria!

Anonym
Jag bor för tillfället inte i Sverige, men nog finns ekologiska snabbköp hos er med?

Annars, odla själv.

Anonym
Granskar hälsoområdet själv och det som kommer upp direkt är UNDVIK ALL FORM AV MJÖLK. Fil, grädde, ost och så vidare. En ersättning är havremjölk (Oatly rekommenderas tydligen) och havregrädde.

(Enligt dokumentären Autism: Made in the U.S.A. sägs det att autismbarn (Ofta magproblem utöver kvicksilvret) kan bli mycket bättre med mjölk och glutenfri mat.)

Råkost i allmänhet bra. Istället för sötdrycker kan man pressa apelsiner och annat. Starta dagen med tre apelsiner istället för tung frukost?

Om man vill ändra för mycket så dumpa, kött, fisk, fågel, ägg, soja.

Quorn är en köttersättning men inget att hurra för. Bra i övergång men själv gillar jag kikärtor då det blir en bra smet som håller ihop när dom mosats.

Gör inte misstaget som många andra gör, ändra för mycket på en och samma gång. Ändra hellre lite i taget. Testa att laga någon annorlunda måltid, använd någon annan ingrediens, testa att äta betydligt mer sallad till måltiderna. Gör inte allt på en och samma gång för det blir i många fall för tung ändring. Av egen erfarenhet.

Laga något lite speciellt på helger med kanske någon råkostkgodis (Bok: Raw Food på svenska) till detta. Bollarna och brownie är mycket goda. Nam nam...

See User information
Precis, käka inget du tycker smakar skit. Din kropp vet ganska bra vad som är nyttigt. Det allra bästa du kan göra är att seriöst filtrera vattnet du dricker.

Posted on: 2009/11/18 22:07

Anonym
Vad är det bästa sättet att filtrera vattnet och behövs det än så länge i Sverige?

See User information
Det är jobbigt med att äta rätt innan man lärt sig. Grunden är att man inte äter färdiglagad.

Vill man ha kött kan man äta viltkött, finns i nästan alla affärer renskav vildsvin, hjortkött och liknande....

Nästan alla mat retar kroppen, man blir nervös och vill äta annat skit, sen slutar det med lyckopiller pga av all skitmat.

Rotfruktsgryta, Renskavs gryta.

Köttfärssås på quorn ingen känner skillnad.

Ät mycket grytor koka köttet lång tid, djur innehåller frekvenser som stör oss koka länge för att underlätta, alternativt tunna skivor så det blir snabbt genomkokt.

Med rätt kokning övergår all näring/frekvenser till vätskan kroppen kan då tillgodogöra sig näringen effektivare. Koka på lagom värme under minst nån timma....

I ett kinesiskt recept på odödlighetssoppa skulle den kokas i minst 24tim

Stek eller grilla aldrig mat det är skadligt, Woka går bra...

Direkt efter middagen ska man orka springa nån mil då har man ätit rätt

Äter man rätt så behöver man inte motionera, motion uppfanns för dom som äter fel...

Mår man dåligt oavsett psykiska åkommor ska man sluta med följande: Bröd, Mjölk, Socker....

Kött kan oxå påverka men inte lika häftig om man inte äter halvfabrikat typ falukorv och sånt...

Man har lärt sig att man ska äta lite av varje hela tiden och det stämmer inte riktigt!

Ät som du vill ju mindre man äter av en produkt ju mera spar kroppen av produktens ämnen och i många fall gör egna ämnen.

"beroende på vilken fas man är i"

Äter man en produkt så finns näringsämnen kvar i kroppen minst 3dgr...

Mycket Linser är inte bra tyvärr. (stjäl energi)

Använder bara ett salt kroppslig bra (som jag har provat) lima atlanta salt...

Man kan vara utan mat under nån månad bra att veta så att man inte tror att man svälter ihjäl =) Hunger kan förstärkas av fel sort mat...

Perfekt att hoppa nån lunch, middag eller frukost låt kroppen vila..

En naturläkare föreslog att det ultimata är att äta varannan dag.

Avocado
Broccoli
Blomkål
Rotselleri (mycket viktig)
Persilja(finns djupfryst)
Olivolja
Morot
Hirs
Rotfrukter
Krossade tomater
Tomater
Lök (rödlök)
Mandlar
Hel Havre,
Russin.

Helst ingen buljong använd kryddor istället...

Äter man dom här som bas känner kroppen vad den vill tillföra. Ibland nån macka, ibland nån fisk, ibland nått ägg osv osv. Man måste ge kroppen en chans att känna efter.

Potatis och råris/fullkornsris max 1gång i veckan...

Självklart ingen tandkräm med flour...

Bra stärkande tillägg, spirulina, nyponpulver, nässlapulver

Frukt rekommenderas inte max några frukter i veckan och då helst röda söta äpplen.

Lite C-vitamin/ Askorbinsyra efter maten skyddar kroppen vid matsmältningen.

Bra att dricka citronvatten till maten (matsmältningen och slemlösande)

Kanske inte vad du sökte men men.....du kanske finner nått som passar dig....

Posted on: 2009/11/18 23:27

See User information
Kör På LCHF metoden tycker den verkar vettigast. Det står för Low Carb, High Fat.
Man undviker allt med mycket kolhydrater som tex bröd, pasta, ris, potatis osv osv.
Har sj kört enligt LCHF snart en månad nu.
För de som inte vet så mycket om de kan läsa mer här.

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Posted on: 2009/11/18 23:46

See User information
Är inte det lite som Atkins Diet?

Posted on: 2009/11/19 1:34

See User information
Greensparrow skrev:
"Ät mycket grytor koka köttet lång tid, djur innehåller frekvenser som stör oss koka länge för att underlätta, alternativt tunna skivor så det blir snabbt genomkokt.

Med rätt kokning övergår all näring/frekvenser till vätskan kroppen kan då tillgodogöra sig näringen effektivare. Koka på lagom värme under minst nån timma....

I ett kinesiskt recept på odödlighetssoppa skulle den kokas i minst 24tim".

_______

Ztrålande - äntligen en något vaken... som har vett på att inte skriva: "ät rå mat"/ behandla inte maten... etc.

Människor är inga vilddjur och bör inte vara som jorden...

Vakna tänker mer utifrån essens, än tror att man är av jorden och skall äta den... rå...

Jag har tagit uppom detta, en del, men tex Loraxluringen har inte tålt det, utan deletat mina inlägg...

En riktig människa vill förfina/höja sig, och då "ingår" essenstänk.

Vatten innehåller allt man behöver, om man lär sig bättre förhållningssätt till det man äter/dricker.

Äter man bara, eller bara tänker på mat som något fysiskt,och ätandet som någonting där man stoppar i mat i ett hål... - då har man basic hemläxa ogjord.

Äter man bara som de flesta gör, då får man brister. Äter man mer medvetet då får man inte (lätt) brister, även om "maten" till synes är "undermålig".

Posted on: 2009/11/19 2:34

See User information
Odla själv.

Odlinglotter kostat ungefär 500 per år att hyra...

Sen har du flera böcker GRATTIS på biblioteket om köksträdgård osv.. ; )

Använd kompost till trädgården (finns mycket på nätet om kompost, hur vi gör även inomhus i lägenhet med maskar osv...)

Lycka till!

Posted on: 2009/11/19 10:42
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Quote:

shermjyl skrev:
Äter man bara som de flesta gör, då får man brister. Äter man mer medvetet då får man inte (lätt) brister, även om "maten" till synes är "undermålig".

Helt klart är det så äter man medvetet behövs mycket lite mat, slänger man i sig ofantliga mängder uppkommer lätt brister och olidliga hungerkänslor....

Posted on: 2009/11/19 11:18

See User information
"Mjölk är enligt ayurveda något av det mest nyttiga man kan få i sig. Men då ska den helst vara så opåverkad som möjligt. Det som blir närmast en ayurvedisk ko för oss att hitta i affärerna är ohomogeniserad (fettet är ej finfördelat, man får skaka förpackningen först), gammaldags mjölk.

Man ska dock se upp om man har ett kaphaöverskott som tex vid förkylning (mycket slem) eller har kapha som grundkonstitution. Då ska man skära ned på intaget av mjölk och mjölkprodukter eftersom det ökar slembildningen som ökar kapha.

Om man behöver kalcium men ej kan dricka mjölk, så motsvarar 1 tsk oskalade sesamfrön lika mycket kalcium som man får från 1 glas mjölk.

Man ska också vara försiktig med att dricka mjölk till proteinrik mat och även hellre använda grädde (utspädd med vatten om man vill ha det mindre fett) när man lagar maten. Detta för att mjölk tillsammans med proteinrik mat, som kött och fisk, är svår att bryta ned och det bildas slaggprodukter istället, sk ama.

Den smak som gör sig bäst till mjölk är söt smak, så salt och sura smaker ska man försöka undvika ihop med mjölk.

Det är bra att försöka värma mjölken lite när man ska dricka/äta den. Detta också för att den blir mer lättsmält då.

Prova att koka upp mjölk med kardemumma och drick innan läggdags om du har svårt för att sova. Byt ut kardemumman mot ingefära om du har mycket kapha i dig eller har problem med övervikt."

Lyssnade på en lång föreläsning om mjölk av en av de duktigaste föreläsare av visdomen som finns i Vediska Skrifterna (jag har det inspelad men tyvär på ryska)
Det framkom bland annat att den finns 5 mest värdefullaste produkter i hela Guds Spapta Universum kommer från ko, det är mjölk, ghee, youghurt, ko urin, samt ko avföring. Inga andra produkter som guld, diamanter etc står i närhetten.
Eftersom vi enligt Vediska kalendern befinner oss i Kali Yuga, och nästan all visdom och kunskaper om universum är förlorade och borfglömda, skall demoniska krafter enligt Veda försöka att svartmåla betydelse av mjölken och påvisa mjölken till och med giftighet. Det är darför att de vet att mjölk bygger den "tunna eteriska kroppen, tror jag" (det finns flera kroppar i en människa - fysiska, eteriska, astrala mm.kommer inte ihåg nu) . Mjölken bygger förnuft hos människa. Demoniska varelser eller människor där demoniska kvaliteer tagit över dricker inte mjölk. Det bästa sättet att tillgodogöra sig mölkens värde är att dricka den så varm du kan på kvällen innan du går och lägger dig. Mjölken skall finnas i den fastande mage över natten.
Jag ställde en experiment och frågade alla jag kunde om de älskar och dricker mjölk, tål ghee lukt vid stekningen mm. Det teorin stämde ganska exakt med undantag förstås.

För de som är intresserad hur maten, kryddor etc påverkar kroppen kan jag rekommendera Ajurveda. Den kunskap var given för mänskligheten.

Min råd - drick mjölk, ät youghurt! Forska vidare själv.
P.S. Det står även i Vediska skrifter (enligt föreläsningen) att det kommer tid på jorden då alla kor försvinner från jordens yta, då kommer det demonernas tid.

Posted on: 2009/11/19 11:54

See User information
Vi har nog ingen direkt "nytta" av komjölk, och kalciumet tar vi inte upp i någon betydande grad, vi får istället brister genom mjölkdrickande.
Men mjölk kan vara bra ur andra aspekter. För barn som är splittrade, går på godis, läsk och pizza, är störda och stressade - så är vit mat bra. Potatis och vit sås... risgrynsgröt med mjölk etc, det kan bli lite som balsam, utjämnande och fint för dom...

Här tas det upp om mjölk:
http://www.youtube.com/watch?v=iLyfL3FOLEs
efter 35 sek börjar det...

Nu är vi inga indier, och system kan höra till ett folk, en tid, men man får se upp så de inte blir fängelser och fyrkantstänk. Man kan stå över sådant där med att man ska vara en speciell "typ".

Man kan äta all slags mat. Vi har vår mat här, och saker som stimulerar organ och det där... ni har väl kollat på Kurt Sandvik:

http://www.youtube.com/watch?v=en6aMnExLFI
De andra två delarna finns också där.

Posted on: 2009/11/19 12:14

See User information
Ett tips är näringsforskaren David Wolfe! Han är råkostexpert och vet garanterat vad man ska äta!

Posted on: 2009/11/19 14:15

See User information
Ayurveda är inte för indier bara, det är för alla människor.
Ayurvedisk lära utgår utirån kroppens konstitution.
Råkost är kanske bra för kossor men inte för en människa som bor på norra jordklotet. Det ökar vata i kroppen, leder till kroppens uttorkning, vilket leder till disbalans vilket leder till en sjukdom. Mänga råkost baserade recept är invecklade och kräver lång torkning i ugnen eller annan anordning. Det är svårt att äta balanserad. Blir för det mesta salader av olika slag.
Jag har varit intresserad av råkost och äger flera böcker av berömda råkostexperter. Den lära blev förkastad för min del, delvis på grund av att recepterna är kompliserade, när du äter så blir det ingen njutning av maten det blir mest "det är nyttigt!".
Delvis på grund av att de råvarorna vi köper i Sverige är inte färska, smakar inte, doftar inte. Det tar lång vär från skörden till bordet. Är man uppvuxen på landen i någon land söderut där det got om sol vet vad jag pratar om när jag menar "FÄRSKT".

Råkost är mycket populär bland annat i Kalifornia, detta kan man förstå på grund av all sol som ger rikligt med skörd.
Tyvär kan man inte uppnå det i Sverige. Du kan köpa vad du vill i princip i Sverige till ex av frukt och grönsaker men saknar det doft är det inte färsk. Frukter och frönsaker skall dofta om dem är nyplockade.
Utan het soppa och varm tee kommer vi inte kunna övervintra i Sverige.
David Wolfe är bra men tror ni att han hänger i Alaska?
Han brukar vistas i de varma länderna där man kan praktisera rå kost med gott samvete.
Man är sin egen expert ! Lyssna vad in kropp behöver, läs på olika läror, välj vad som är bäst för dig. Punkt.

Posted on: 2009/11/19 14:59

See User information
AyurVEDA var/är för indier... - idag kan man göra Maharishi- och Chopra-business, det går så lätt då alla "vill må bra..."... busted...

Det är en annan tråd om råå kozzt, trådskaparen Loraxluringen gillar inte att det finns annat utanför morotspåsen, utan deletade bort mina inlägg, kanske är det überkurs...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=14255&forum=6

Denne person som har adminrättigheter bannar mig och håller på... i denna råa råkosttråd hade jag skrivit inläggen 9, 11 och 16, som ostyrig, sedan bannades jag. Se sista inäggen där, då höll han på att deleta inlägg jag gjort och banna mig som shermjyl, oavsett vad de var om, tex ett inlägg med länkar kring havsis, glaciärer, det fick jag nog posta sex gånger innan det satt på plats.

Det bör finnas gränser för hur mycket man vill ha tex vaken till att vara egen promotionplattform, tror inte folk är betjänta av att få enskildas tröstenallar av vad de för tillfället tillber... små boxsanningar, istället för att få det som en tråd kan utvidgas till, ibland. Förstå hur det hela hänger samman där Lorax.

Men misströsta inte, de finns ju under fight club, här är några:

... om sura råkostare och annat... hehe...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=131880#forumpost131880

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=131893#forumpost131893

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=131956#forumpost131956

Indisk mat, Govinda mm...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=131978#forumpost131978

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=131986#forumpost131986

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=132004#forumpost132004

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=132022#forumpost132022

Posted on: 2009/11/19 16:38

See User information
Quote:

Råkost är kanske bra för kossor men inte för en människa som bor på norra jordklotet.

Fel, näringsämnena dör lika snabbt som inlåsta ungar i bilar en varm sommardag.

Posted on: 2009/11/19 17:04

See User information
Det går att diskutera om mat hur man äter den och hur man tillagar den, det den ena tycker tycker inte den andra.

Det finns egentligen ingen sanningen.

Om man delar med sig kan ju vara nått som man läst eller så kan man vara läraren utan nått diplom på väggen...

Det man måste vara medveten om är att mat kan ätas i olika former. Äta en tomat som är rå krossad stekt eller kokt ger olika reaktioner i kroppen. Man omvandlar den ursprungliga formen även om du äter en hel eller skivad tomat så blir det olika reaktioner i kroppen....

I Sverige äter man för lite grytor och soppor när man kokar mat övergår energin till vattnet, kroppen tar åt sig den energin mycket snabbare och blir mera belåten.

Att koka mat är inte bara att koka det måste ske ganska länge helst inte under 1tim. Gör man köttfärssås så ska den oxå koka helst 1tim eller mer. Det innebär att kokar man 20min så är det inte effektfullt och ger inte rätt energi, när man lärt sig att koka mat känner man när det är klart men regel är minst 1tim ibland kokar jag tomatröra i 3tim otroligt kraftfullt och man blir mätt och belåten bara på en simpel tomatröra :)

David Icke sa en rolig sak om Kannibaler som han hade träffat.

Kannibalen sa när dom åt upp sina fiender så var dom tvungna att koka dom länge annars blev dom sjuka :)

ps: Mjölk Socker Mjöl framkallar i första hand

Alkoholism, Socialfobi, Självmord, Misshandel, Astma, Depression...

Det är skillnad på att koka och koka sönder maten..

Med det är ju inte sagt att jag inte äter rå mat oxå....

Posted on: 2009/11/19 18:10

See User information
Tack för tipsen. Har inte den bästa kosten men försöker förbättra den, kokar då och då soppor och grytor. Använder tandkräm utan fluor, undviker godis, undviker allt som innehåller natriumglutamat och använde aldrig mikrovågsugn.

Äter olika slags nötter och torkad frukt, även aprikoskärnor. Är sällan sjuk men hälsan hade nog varit mycket bättre om kosten varit riktigt bra sedan början på livet. Något av det värsta måste varit skolmaten tror bland annat att de endast hade margarin vilket jag sedan en tid tillbaka helt undviker. Fluor från tandkräm tuggummin och tabletter, allt rekommenderat av tandvården var inte heller någon höjdare. Har dock alltid försökt undvika läkemedel, alltid känt på mig att det är väldigt skadligt.

Posted on: 2009/11/19 18:27

See User information
nån som har tips på tandkräm utan flour?
Helst något billigt, är grymt fattig :P

Posted on: 2009/11/20 6:39

See User information
Quote:

Brotha_Bluu skrev:
nån som har tips på tandkräm utan flour?
Helst något billigt, är grymt fattig :P

Kingfisher Mint!

http://www.kingfishertoothpaste.com/

Finns på daglivs Fridhemsplan i Stockholm t ex.
Alla ingredienser har deklarerad funktion och ursprung.

Den är dyr om man jämför med de giftiga sorterna, men är det inte värt 20 spänn extra per halvår att borsta med en god och snäll tandkräm istället? Kan röra sig om ca 50 spänn för en normalstor tub..

Posted on: 2009/11/20 7:56

See User information
Eller gör som Romarna, använd urin.

Posted on: 2009/11/20 7:59

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper