vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vill bara tipsa om

See User information
JAK - medlemsbanken för de som behöver låna pengar.

Posted on: 2004/9/30 7:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vill bara tipsa om

See User information
Det är denna bank som har räntefritt. Men jag trodde att den gick mysket dåligt. Jag kommer ihåg något TV program där massor med arga medlemar klagade på att banken inte betalade tillbaka insatta pengar pga att allt var utlånat. Är det samma bank? Och hur går det nu då?

Räntefritt är annars världens bästa idee, men hur det blir i ett system men ränta vet jag inte. Jag skulle ha lättare att förstå om man hade en ny räntefri valuta.

Posted on: 2004/9/30 11:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag har inte lånat där men vet att man får inte tillbaka sina sparade pengar på en gång, den informationen får man. Denna medlemsbank är bra för de som behöver t.ex lösa ut sina andra lån för att slippa hög ränta. Man får köa för ett blancolån ( utan säkerhet ) ca 6 mån. Säkert kan systemet ha brister men det går att ställa frågor innan man lånar och de har utbildningar också. Vem/vilka vinner på att avfärda JAK?

Posted on: 2004/9/30 12:50

See User information
Att bankerna är en av de största problemen i vårat moderna samhälle är lätt att förstå. Det är ju dom som sätter reglerna för själva blodet i våra system.

Räntan är den största kyven. För att förstå hur vansinning det är så kan man göra en förenkling. Anta att du startar den första banken på jorden. Du trycker 100 miljoner kronor i papperssedlar, sedan lånar du ut dessa pengar till 5 % ränta i 3 år.

Effter ett 3 år så har du då fått tillbaka 5 * 3 miljoner i räntepengar. Samt de ursprungliga 100 miljonerna. Detta blir ju mer pengar än som finns.

Detta kan man lösa genom att Göra nya pengar som man lånar ut på yterligare 3 år.

Så kan det hålla på i all framtid med resultatet att det hela tiden skapas mer pengar och att det hela tiden blir mer pengar som ägs av banken.

Att ha en sedel utan ränta är det ända möjliga om sedeln inte har något riktigt värde såsom tex guldpengar. Men även med guldpengar får man samma problem med att pengarna slutligen centreras hos dom som äger mest guld.

Att ha papperspengar utan guldtäckning och utan ränta ser jag som det bästa alternativet.

Posted on: 2004/10/2 20:44

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper