vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...

See User information
Quote:
Det största problemet bland den uppsjö av problem som människan stöter sig med idag är just deras oförmåga och ovilja att delta i beslutsprocesserna som de följaktligen överlämnar åt folk som i det mesta bara ser till sin egen persons vinning.[...]

Jag tror det var Plato som sa "The price for not engaging in politics, is being ruled by your inferior".

Quote:
Gud är transcendental och immanent samtidigt

Problemet med att folk definierar samma ord på olika sätt, är nog den främsta anledningen till att diskussioner spårar ur. Vilket inte är konstigt, då det kan leda till stor frustration. Jag vet inget bra sätt att komma runt det...

Jag ser gud mer som en konkret intelligens som av någon anledning har synpunkter på hur jag lever mitt eget liv. Jag tror inte att någon sådan intelligens existerar.

Jag motiverar den tron med att jag själv inte bryr mig speciellt mycket om myror. Jag har inga som helst åsikter om hur de ska leva sina liv, och jag har heller inget behov av att de dyrkar mig, eller ger mig små myrägg eller andra insekter i offergåvor.

Jag känner heller inget behov av att uppmuntra "mina" rödmyror, att hata alla svartmyror som dyrkar min syster, vilket kan summera mina åsikter om hur fullständigt puckat det är med religöst motiverat våld.

Skulle de invardera mitt kök, så skulle de få smaka på min vrede, med så är tingens ordning. Kanske skulle det få dem att dyrka mig, men i så fall är det emot både min avsikt och min vilja.

Däremot älskar jag myror för att de är en del av naturen. De är en del av det fantastiska system som håller mig och oss alla vid liv.

En intelligens överlägsen vår, skulle antagligen resonera på ungefär samma sätt om mig och oss människor.

Posted on: 2009/3/3 16:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Den här beskrivningen kanske får dig att bättre förstå hur jag ser på Gud:

En gång i tiden skapades allting i Universum från samma Källa, denna Källa lever vidare i allting som den har skapat, precis likt en människa lever vidare i sina barn. Det som genomsyrar precis allting är den här skapande principen vilket gör oss till medskapare av Universum eftersom vi innehar en gudomlig natur som det bara gäller för oss att försöka hitta inom oss under allt det där bråtet vi kallar vetande och lärdomar.

Det finns ingen motsägelse i att Gud är transcendent och immanent samtidigt, det följer automatiskt av idén att Gud är Omnipresent, alltså Allstädes närvarande. Gud finns i "himlen", metaforen för det existensplan varifrån allting skapas, såväl som i de objekt och världar som är skapade därifrån, överallt helt enkelt.

Posted on: 2009/3/3 18:24
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:
En gång i tiden skapades allting i Universum från samma Källa, denna Källa lever vidare i allting som den har skapat, precis likt en människa lever vidare i sina barn. Det som genomsyrar precis allting är den här skapande principen vilket gör oss till medskapare av Universum eftersom vi innehar en gudomlig natur som det bara gäller för oss att försöka hitta inom oss under allt det där bråtet vi kallar vetande och lärdomar.

Så vackert. Den kraften skulle jag kalla vår andlighet. Vår förmåga att finna mönster, och få en känsla för rätt svar, när inga konkreta bevis finns. Ett resultat av vår stora och effektiva hjärna. Vår intuition som leder oss till ett troligt svar. men även vår inspiration drar näring därifrån och hjälper oss skapa fantastisk konst, musik och vetenskap.

Precis som universum följer de enklaste svaren och metoderna, och ändå lyckas skapa helt fantastiska konstverk, när atomer självmant klumpar ihop sig till hela molekyler, dna, växter, djur och hela planeter och .. ja, du ser vart det här går.

Och det är därför vi är här. För att skapa fantastiska konstverk (ingen nyhet direkt). Vi är blott ytterligare ett perspektiv i den fraktal som skapar universums underverk.

(Gud är mer resultatet av ens andlighet efter den pressats in i det religösa tänkandets mall. Inte något som leder en till verkliga svar. Och om jag skulle personifiera den där kraften, skulle jag kalla henne/honom Skaparen.)

Posted on: 2009/3/3 23:26
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:

Så vackert. Den kraften skulle jag kalla vår andlighet. Vår förmåga att finna mönster, och få en känsla för rätt svar, när inga konkreta bevis finns. Ett resultat av vår stora och effektiva hjärna. Vår intuition som leder oss till ett troligt svar. men även vår inspiration drar näring därifrån och hjälper oss skapa fantastisk konst och musik.

Precis som universum följer de enklaste svaren och metoderna, och ändå lyckas skapa helt fantastiska konstverk, när atomer självmant klumpar ihop sig till hela molekyler, dna, växter, djur och hela planeter och .. ja, du ser vart det här går.

Och det är därför vi är här. För att skapa fantastiska konstverk (ingen nyhet direkt). Vi är blott ytterligare ett perspektiv i den fraktal som skapar universums underverk.

(Gud är mer resultatet av ens andlighet efter den pressats in i det religösa tänkandets mall. Inte något som leder en till verkliga svar)

Nu får ni ge er...

"Ett resultat av vår stora och effektiva hjärna."

"Och det är därför vi är här.":

Nej nej och nej.

Resized Image

Resized Image

Resized Image

See User information
Jag skrev en dikt för någon tid sen som beskriver precis det jag talat om nu.

Den Underbara Skapelsen:

Den Oändlige Skaparen och Du är som Du och dina konstnärliga alster. Du lägger ner en bit av Dig själv i dem och fastän det inte alltid blir exakt som Du tänkt dig från början blir det ändå vackert. Ty redan från starten av sin skapelse lever de sina egna liv. Ibland avstannar dock kreativiteten har man ju märkt. Känn dig inte tvingad att fortsätta då, det är när Du släpper kontrollen som den letar sig tillbaka nämligen.

Den Oändlige Skaparen och Du är som Du och dina barn, nu, i framtiden eller bara i fantasin. Du vill lära dem allt Du kan men ser att de ganska snabbt slutar lyssna på allt Du säger och börjar utforska världen på egen hand. De förivrar sig i sökandet efter lyckan men tappar ibland bort sig i brist på bättre vetande. Låt dem hållas, om Du gjort ett gott jobb kommer de ju tillbaka.

Den Oändlige Skaparen och Du är som havet och dropparna i det. Havet ser med glädje på hur de förs upp i himlen av rent naturliga skäl och mottar dem med lika stor glädje när de runnit sin långa väg genom långa och svåra bergspass. De fryser sorgligt nog fast ibland när kylan är hård. Låt dem hållas för förr eller senare skiner Solen på dem igen.

Den Oändlige Skaparen och Du är ju som den där eken på åkern också glömde jag nästan att säga. Den står där, år ut och år in och släpper sina ekollon som bär med sig ritningen av helheten, komprimerat under det där hårda skalet tills jordens fukt och mjukhet får dem att ge med sig och dela med sig av sin rikedom. Så består trädets form i all evinnerlighet av rent naturliga skäl, men med små förbättringar mellan varje cykel. Men sen finns ju de där som inte vill gro, som vägrar Spira. Låt dem hållas, förr eller senare är förhållandena de rätta.

För Den Oändlige Skaparen och Du är som Solen och Jorden. Solen är ett fritt flödande inferno av vackra färger och former likt Jorden en gång var. Nu envisas förvisso Jorden med att vara en relativt hård och fast klump. Men låt den hållas för även den ger med sig en dag och återförenas med sin skapare.

Den festen med allt i världen vill jag inte missa för allt i världen men det var inte allt av värde jag hade att säga tror jag. Har du också en injudan? Får jag se? Ja... Välkommen till festen!
Vi ska ha en dialog där, du och jag. Vi ska ha en dialog om livet och döden, om det som var innan och det som komma skall i fortsättningen. Men framförallt om det som är, det som alltid har varit och det som alltid kommer vara i vilken form det än må vara vi bestämmer oss för.

Posted on: 2009/3/4 18:10
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:
Nej nej och nej.
Jag är ledsen, men det krävs mer än tjat för att övertyga mig. Prova hugga tag i en av de mängder av öppningar jag ger dig, så kan vi se om vi inte kan bena ut exakt vilka skillnader och likheter våra respektiva livsåskådningar har.

xtas:
Klockren! Den verkligen andas positivitet. Jag gillar hur du framställer skaparen som den tålmodiga och godhjärtade kraften som bor inom oss alla, samt dess inneboende vilja att uppleva sig självt och sin omvärld.

Om den viljan är en instinktiv kraft, eller ett medvetet beslut framgår inte av dikten, och det är lite så det ska vara, tycker jag. (Min personliga tro är att den viljan är en naturkraft).

Med en sådan andlighet så har man ingen som är "ansvarig" för ens handlingar förutom en själv, vilket jag tror är bra för samhället. Man kan inte bete sig som ett svin, och sedan bara få förlåtelse från gud.

Nej, man måste ut och visa dem man felat vilken ånger man känner, och kanske, KANSKE kan de förlåta en. Men endast de som felats ska ha den makten, och förlåtelse är en lång och svår process.

Eller för att uttrycka det med andra ord (och härleda till de artiklar jag länkade i början av tråden): Man kan inte betala sin tidning med några "Ave Maria" vid nästa bikt.

Posted on: 2009/3/5 11:06

Edited by Skymt on 2009/3/5 11:27:59
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:
Nej nej och nej.
Jag är ledsen, men det krävs mer än tjat för att övertyga mig. Prova hugga tag i en av de mängder av öppningar jag ger dig, så kan vi se om vi inte kan bena ut exakt vilka skillnader och likheter våra respektiva livsåskådningar har.

xtas:
Klockren! Den verkligen andas positivitet. Jag gillar hur du framställer skaparen som den tålmodiga och godhjärtade kraften som bor inom oss alla, samt dess inneboende vilja att uppleva sig självt och sin omvärld.

Om den viljan är en instinktiv kraft, eller ett medvetet beslut framgår inte av dikten, och det är lite så det ska vara, tycker jag. (Min personliga tro är att den viljan är en naturkraft).

Med en sådan andlighet så har man ingen som är "ansvarig" för ens handlingar förutom en själv, vilket jag tror är bra för samhället. Man kan inte bete sig som ett svin, och sedan bara få förlåtelse från gud.

Nej, man måste ut och visa dem man felat vilken ånger man känner, och kanske, KANSKE kan de förlåta en. Men endast de som felats ska ha den makten, och förlåtelse är en lång och svår process.

Eller för att uttrycka det med andra ord (och härleda till de artiklar jag länkade i början av tråden): Man kan inte betala sin tidning med några "Ave Maria" vid nästa bikt.

"Jag är nästan övertygad om att religösa (generellt sett, undantag är naturligtvis vanligt förekommande hos båda grupper) är ohederligare än fria människor."

oops... styrd manipulativt skriveri där... och fel - VÄND på det.

Fria... haha...- ingen är fri som är här - glömmer du att detta är en specialplats, skapad... kallad för fängelse eller karantän.

Där är man inte fri. Frihet återfås i samam mån som man återvänder till sin/kosmos sanna natur/kriterie/egenskap/the law... - det är därför och enbart därför som det finns (funnits) andlighet + var de ursprungliga upprätta ortodoxa religionernas (kultiveringsvägar) enda syfte... att kultivera (sig) för att återvända = frihet på köpet - istället för karma på karma... - tänk till och studera mer - men inte det vanliga tramset bland tänkare och filosofer och NewAge-tunnan som råder därute, vilket många inte fattar, utan tror det är djupt eller "andligt"...

"Dock ser jag det inte som orealistiskt att med teknikens hjälp nå fram till en sådan värld. Det var därför jag inte riktigt kände att benämningen "Guds rike" passade... Men jag kan väl erkänna att jag kanske var lite väl snabb att blanda ihop ordet "Gud" med religion..."

Makalöst... teknik kommer och går - vi har haft all teknik förr - och den kommer/exploderar då man vänt gud/sin sanna natur och det ryggen, mer ego och bara yttre tänk, karma. Så är hela historien. Små fjuttigheter som teknik... en som inte är här nere i smutsen kan skapa vad den vill helt stilla i ett ögonblick. Vakna!

"Och det är därför vi är här. För att skapa fantastiska konstverk..."

Du är en som har en tro, en "troende"... - du har helt missat varför vi är här.

Suck.

See User information
Quote:

Fria... haha...- ingen är fri som är här - glömmer du att detta är en specialplats, skapad... kallad för fängelse eller karantän.

Nej, det är du som har fel. Den här världen är en lekplats, till för oss för att vi ska lära oss saker.. Den är ett ständigt pågående experiment, en ständigt pågående process. Du har makten att välja om du vill njuta av din tid här, eller använda den för att förbereda dig på nästa liv (vilket jag tror är ett fruktansvärt slöseri med vår nuvarande existens. Tänk om vi bara slocknar efter döden, och vår nuvarande existens är den enda gnista av existens våra själar kan uppleva).

Quote:
Där är man inte fri. Frihet återfås i samam mån som man återvänder till sin/kosmos sanna natur/kriterie/egenskap/the law... - det är därför och enbart därför som det finns (funnits) andlighet + var de ursprungliga upprätta ortodoxa religionernas (kultiveringsvägar) enda syfte... att kultivera (sig) för att återvända = frihet på köpet - istället för karma på karma... - tänk till och studera mer - men inte det vanliga tramset bland tänkare och filosofer och NewAge-tunnan som råder därute, vilket många inte fattar, utan tror det är djupt eller "andligt"...

Frihet står i direkt relation till ens förståelse av omvärlden. Ju mer du förstår din omvärld, desto mer kan du manipulera den, och desto friare är du att omsätta dina önskningar till verklighet.

Ortodox religion, ja religion över huvudtaget, är motsatsen till frihet. De vill tvinga in ditt tänkande i en förutbestämd mall, som begränsar din potential som i annat fall skulle kunna vara oändlig.

Quote:
Makalöst... teknik kommer och går - vi har haft all teknik förr - och den kommer/exploderar då man vänt gud/sin sanna natur och det ryggen, mer ego och bara yttre tänk, karma. Så är hela historien. Små fjuttigheter som teknik... en som inte är här nere i smutsen kan skapa vad den vill helt stilla i ett ögonblick. Vakna!

Galenskaper, patrix! Teknik är det som möjliggör vår nuvarande enorma evolution. Inte en evolution i hur vår dna organiserar sig, utan i hur hjärnan behandlar information. På 1800-talet fick man i under sin livstid i sig ungefär lika mycket information som man kan få genom att läsa new york times i två veckor. Under 2007 så skapades mer information av oss människor än de senaste 5000 åren! Vi har aldrig (enligt våra nuvarande kunskaper om historia) haft ett sådant informationsflöde att hantera och navigera.

Och det är så det ska vara. 1800-talet är inte nu. Vi är inte samma människor. Vi skulle inte klara oss så bra på 1800-talet och de skulle inte klara sig i vår tid. Vi har utvecklats. Vår omvärld har utvecklats.

Posted on: 2009/3/6 12:47

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Quote:

Nej, det är du som har fel. Den här världen är en lekplats, till för oss för att vi ska lära oss saker.. Den är ett ständigt pågående experiment, en ständigt pågående process. Du har makten att välja om du vill njuta av din tid här, eller använda den för att förbereda dig på nästa liv (vilket jag tror är ett fruktansvärt slöseri med vår nuvarande existens. Tänk om vi bara slocknar efter döden, och vår nuvarande existens är den enda gnista av existens våra själar kan uppleva).

Quote:

Frihet står i direkt relation till ens förståelse av omvärlden. Ju mer du förstår din omvärld, desto mer kan du manipulera den, och desto friare är du att omsätta dina önskningar till verklighet.

Ortodox religion, ja religion över huvudtaget, är motsatsen till frihet. De vill tvinga in ditt tänkande i en förutbestämd mall, som begränsar din potential som i annat fall skulle kunna vara oändlig.

Quote:

Galenskaper, patrix! Teknik är det som möjliggör vår nuvarande enorma evolution. Inte en evolution i hur vår dna organiserar sig, utan i hur hjärnan behandlar information. På 1800-talet fick man i under sin livstid i sig ungefär lika mycket information som man kan få genom att läsa new york times i två veckor. Under 2007 så skapades mer information av oss människor än de senaste 5000 åren! Vi har aldrig (enligt våra nuvarande kunskaper om historia) haft ett sådant informationsflöde att hantera och navigera.

Och det är så det ska vara. 1800-talet är inte nu. Vi är inte samma människor. Vi skulle inte klara oss så bra på 1800-talet och de skulle inte klara sig i vår tid. Vi har utvecklats. Vår omvärld har utvecklats.

Bara kort nu.

"Nej, det är du som har fel. Den här världen är en lekplats, till för oss för att vi ska lära oss saker..."

Nej det är inte så det är alls. Varför fortsätter du att inte vända på tänket?

Det är ju så det satta sig, promotats genom alla newageismer - läror hit och dit. "Lära oss aker..." - tycker du inte att det låter både skumt och dumt?

Du tror man är tom från början och ska "utvecklas". En gång kommit tillgenom en explosion av det som inte fanns...

Nu upprepar jag för tvåhundrade gången... vi hade allt från början, när man avviker från universums/kriterier = sin/kosmos natur/egenskap... så får man fortsätta (fallit ned),leva, påen annan ("tyngre") nivå - det är då inom Devolution. Nu har vi fått denna specialplats, inför denna viktiga tid... kallad ett fängelse/karantän - den trefaldiga världen, Samsara. Meningen med våra liv är ju inte att vi ska vara här, fångar... men nu her de flesta glömt... tror att det därute är vad man ska kämpa och ha sig med/mot... det är ju tvärtom - det är alltid tvärtom... Vi ska kultivera uppåt/hem - ha fokus INÅT, det är syftet med våra liv här, inte att vara "människor" här. En som kultiverar lär sig inga saker (äter inte ur soptunnan) , förutom att bättre följa "något högre", sannare The law, sin natur... Då återfår man det man förlorat (stängts av, "blockeras av karman...", min enkla förståelse...) i Devolution - det är ju - varför fattar tex du inte detta... - det är ju det som är vad andlighet är, att kultivera.

Tex alla yoga, och qigong, vad det var innan det nu i vår tid fick namn som qigong, men som innan var mer en kultivering som även kunde ha "övningar"och ahde olika namn som "Stora kultiveringsvägen av budda..." osv, att man begav sig till bergen, skogarna, grottor etc... det var ju för att göra det man ska... kultivera. En budda betyder ursprungligen och riktigt "en genom kultivering upplyst person". "Upplyst"... det är att "återfå" vad man haft - vi har allt från början, nu är ju till och med hjärnan nästan helt nedsläckt.

Detta är grundpusselbit ett och basic things att förstå och utgå från. Man måste nog vara djupt insyltad i gojsmeten därute för att som det verkar mest stuva om i alla orden de har... och föra ut en repetering av det, fast det sägs att "man tänker själv", "jag" tror" etc.

Du skriver mycket nu: "är".

Det är bara en yttre programmering av dig, det är inte riktigt du.

Anonym
Quote:

Skymt skrev:

Dock ser jag det inte som orealistiskt att med teknikens hjälp nå fram till en sådan värld. Det var därför jag inte riktigt kände...

Skapa himmelriket på jorden / guds rike här... - pynta i fängelset, göra det ombonat och behagligt, fördelningsfrågor, rättvisa matransoner...

Har du glömt att vända på det?

Du tror att detta är "ditt hem".

Tänket är som handen i handsken av vad "de" nu promotar ut brett i förgiftningen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_tel ... nternet/article480740.ece

Få fåren att tänka i termer av materialism,vara troende inom religionen Science, ge mer till forskningen, "har du en en forskarupptäckt skramlande i din handväska..." (Cancerfonden som gör reklam för sin onda verksamhet).

Ingen slump att google prånglar ut Science... - aliens rules... fåren anmäler sin medverkan... Zeitgeist vara bara en liten bit i det hela. Man får alla att tro att... fokusera på det yttre, kamp i tillvaron....

See User information
Quote:
Nej det är inte så det är alls. Varför fortsätter du att inte vända på tänket?
Enkelt. För att du inte övertygat mig.

Quote:
Nu upprepar jag för tvåhundrade gången...

Jag ber om ursäkt för att jag är trög.

Jag tror jag förstår vad du menar, och till viss del kan jag hålla med dig. Andligheten är något personligt, något som finns inom dig, och som du ensam har ansvar att bygga till något gott och hederligt.

Men du måste inse, att vi måste ha balans. Det inre får inte vara exklusivt på bekostnad av det yttre. Vi måste ta till vara på våra upplevelser här, så att vi har nytta av de lektionerna när vi går vidare. In i den värld vår andlighet föreberett oss på.

Vi har inget minne av och kan inte veta, vad den världen är. Så jag säger, satsa på den gyllene medelvägen. Kultivera ditt intellekt och din andlighet. Lev i den inre och den yttre världen. Så kanske den yttre blir bättre, så att alla får chansen att kultivera sina inre världar. På sina egna villkor.

Du deltar ju, och kommunicerar i den yttre världen, så du drar ju ditt strå till stacken.

Meditation (och andra andliga ritualer, antar jag) är naturligtvis viktiga, men det är även viktigt att garva läppen av sig åt det senaste Family Guy fräscht nedtankat med bit torrent! Yin och Yang!

Posted on: 2009/3/6 21:30

See User information
Novax, du är som influensan. Återkommer med jämna mellanrum o det är alltid lika trevligt. Finns det inte något buddistforum du kan hänga på? Eller håller folk bara med dig där?

Posted on: 2009/3/6 22:04
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
Patrix, vi ska inte plocka in nåt "utifrån" men att studera Qi Gong, taoism, buddhism och Konfucius är ändå viktigt i hela världen?

Jag misstänker att du är en tibetansk, svartmagisk munk utsänd som propagandaagent om du vill veta min åsikt.

Patrix, du vet väl att det finns en hel uppsjö kultivationstekniker (eller kultiveringstekniker om du ska vara petnoga med att få stava konstigt)?
Det är inte bara österlandet som utvecklat sånt där (eller bevarat det hur du nu väljer att se på det).

New Age? Det finns inget New Age, allting i det där fenomenet är mest gammal ockult skåpmat som fått det där namnet (som jag är allergisk mot) p.g.a. människors oförstånd för dolda strömningar som efter århundraden av förtryck tillåtits komma upp till ytan.
En "normal" människa ovetande om andlighet och "new age" kallar t.o.m. akupunktur för New Age...

Patrix, om du är asiat förstår jag ditt intresse för de österländska kultivationsvägarna, men varför skall du försöka propagera för oss västerlänningar om sånt där när vi har våra egna mysterieskolor? Det är högst ineffektivt för oss att använda oss av österländska namn, symboler och förklaringar när exempelvis qabalismen står oss (arketyperna i vårt kollektiva medvetna) mycket närmre till hands.

Sen är det du kallar Samsara bara ett fängelse om man låter sig inbillas att illusionen är någonting faktiskt och absolut. Men inser man att Riket/Malkuth egentligen är en illusion blir det plötsligt mycket enklare att leva i den och förändra den.

För att du ska förstå kanske jag ska jämföra med en Boddisattva? Boddisattvan stannar medvetet kvar på det jordliga planet för att hjälpa sina medmänniskor till insikt eller hur?
Samt att faktumet att vi människor faktiskt står i direkt kontroll över det du vill se som ditt fängelse bevisas också av att buddhistiska munkar aspirerar till att bemästra intentionen och skaffa sig makt över den jordliga existensen.

Posted on: 2009/3/7 14:06

Edited by Xtas on 2009/3/7 15:03:23
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Patrix, vi ska inte plocka in nåt "utifrån" men att studera Qi Gong, taoism, buddhism och Konfucius är ändå viktigt i hela världen?

Jag misstänker att du är en tibetansk, svartmagisk munk utsänd som propagandaagent om du vill veta min åsikt.

Patrix, du vet väl att det finns en hel uppsjö kultivationstekniker (eller kultiveringstekniker om du ska vara petnoga med att få stava konstigt)?
Det är inte bara österlandet som utvecklat sånt där (eller bevarat det hur du nu väljer att se på det).

New Age? Det finns inget New Age, allting i det där fenomenet är mest gammal ockult skåpmat som fått det där namnet (som jag är allergisk mot) p.g.a. människors oförstånd för dolda strömningar som efter århundraden av förtryck tillåtits komma upp till ytan.
En "normal" människa ovetande om andlighet och "new age" kallar t.o.m. akupunktur för New Age...

Patrix, om du är asiat förstår jag ditt intresse för de österländska kultivationsvägarna, men varför skall du försöka propagera för oss västerlänningar om sånt där när vi har våra egna mysterieskolor? Det är högst ineffektivt för oss att använda oss av österländska namn, symboler och förklaringar när exempelvis qabalismen står oss (arketyperna i vårt kollektiva medvetna) mycket närmre till hands.

Sen är det du kallar Samsara bara ett fängelse om man låter sig inbillas att illusionen är någonting faktiskt och absolut. Men inser man att Riket/Malkuth egentligen är en illusion blir det plötsligt mycket enklare att leva i den och förändra den.

För att du ska förstå kanske jag ska jämföra med en Boddisattva? Boddisattvan stannar medvetet kvar på det jordliga planet för att hjälpa sina medmänniskor till insikt eller hur?
Samt att faktumet att vi människor faktiskt står i direkt kontroll över det du vill se som ditt fängelse bevisas också av att buddhistiska munkar aspirerar till att bemästra intentionen och skaffa sig makt över den jordliga existensen.

"Patrix, du vet väl att det finns en hel uppsjö kultivationstekniker..."

Tekniker, hmm, du har inte riktigt förstått.

"Sen är det du kallar Samsara bara ett fängelse om man låter sig inbillas att illusionen är någonting faktiskt och absolut."

Det där är NewAge-igt tänk, men det kanske man inte förstår när man själv är New Ageig.

Du är ju här eller hur, i liv efter liv. Antagligen studsar du inte ut ur dina mödrar med ett glädjerop. Du vet nu inte vad illusion är. Samsara är vad det är oavsett vad du tänker kring det. "Faktiskt och absolut...", words...

Alla är här och på samma nivå, du behöver inte tänka som du gör kring asiatiskt eller västerländskt.

"Samt att faktumet att vi människor faktiskt står i direkt kontroll över det du vill se som ditt fängelse bevisas också av att buddhistiska munkar aspirerar till att bemästra intentionen och skaffa sig makt över den jordliga existensen."

Vaddå "bemästar intentionen". hehe... du vet inte vad du talar om ju. Det handlar inte om "makt över". Jag vet inte om du läst konstiga saker eller bara har häckat på denna sajt lite för länge.

De där vägarna, som buddistiska tempel etc hör till är inte alls kvar som kultiveringsvägar. Det är förstört sedan länge.

Jag föreslår vänligen att du studerar lite vidare, bland annat så tror jag det har postats bra på vaken om vad New Age är, mer i stort och riktigt sammanhang.

See User information
Jag misstänker att det är du som inte vet vad du talar om Patrix.
New Age? Det där är ett skällsord som används i brist på bättre vetande kring vad man diskuterar. Om du kollar upp exempelvis Falun Dafa/Falun Gong (som jag antar att du representerar) på wikipedia finner du att artikeln tillhör kategorin New Age.

Kanske du borde läsa på om västerländsk mysticism, Qabalah och dylikt. De här tankarna har funnits i sin nuvarande form sen romantiken, det som idéerna bygger på är egyptisk mytologi och än längre tillbaka den sumeriska.

New Age är ett koncept skapat för att få massan att tro att undertryckta esoteriska strömningar som nått ytan är något nytt, fast sanningen är att dessa strömningar ofta är äldre än de etablerade, exoteriska religionerna och även står som grundare till dem.

Ställ undan cykeln och kamma dig nån gång...

Posted on: 2009/3/17 14:11
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Jag misstänker att det är du som inte vet vad du talar om Patrix.
New Age? Det där är ett skällsord som används i brist på bättre vetande kring vad man diskuterar. Om du kollar upp exempelvis Falun Dafa/Falun Gong (som jag antar att du representerar) på wikipedia finner du att artikeln tillhör kategorin New Age.

Kanske du borde läsa på om västerländsk mysticism, Qabalah och dylikt. De här tankarna har funnits i sin nuvarande form sen romantiken, det som idéerna bygger på är egyptisk mytologi och än längre tillbaka den sumeriska.

New Age är ett koncept skapat för att få massan att tro att undertryckta esoteriska strömningar som nått ytan är något nytt, fast sanningen är att dessa strömningar ofta är äldre än de etablerade, exoteriska religionerna och även står som grundare till dem.

Ställ undan cykeln och kamma dig nån gång...

Nu "misstänker" du... - men den var ju fel.

New Age kan ju ses som skällsord, men det hör inte riktigt hit.
Det kan man säga om man är inom det, och inte förstår bättre.

En värld som är upp och ned på och full av lögn, propaganda etc gör ju som den gör, det inverkar inte på vad som är korrekt, och sanning.

Det där med att "läsa på om" - det har jag redan gjort.

"New Age" är the old age (det vet vi om inte annat för att regeln är bara så enkel att man vänder på allt, så vips... så får man hur det är) som spjärnar emot, och vill hålla kvar sina koncept (vill inte dö...)) i det som pågår därute i kosmos, det är därför "de", de gamla krafterna, gudarna, (+ aliens med sin agenda här) har hela sörjan med läror/New Age - begrepp och hela missmatchen, för att få mänskligheten att anamma det bakvända, det gamla degenererade (med alla grejer såsom att vi ska glömma vår härkomst, att det finns Gud/skapare, att det finns kriterier, law, i kosmos - så de är alltid nästan inne på att vi kan kämpa här, skapa himmelriket på jorden, och inte att vi ska förbättra oss för att klara oss - utan istället så blir det medvetandehöjning... utveckling - så talar det gamla... evil) - det är ju det som inte kan gå in i det nya - nytt ska det ju bli, de som fattat vad Maya egentligen sa vet det också... det är som en cell som delar sig, kanske... det gamla degenererade i den kan ju inte sägas vara det som bygger upp den nya cellen (kosmos).

Jag skriver här som mig, och representerar mig, jag kan självfallet inte representera något annat, du tänkte konstigt där - precis som om du skriver, så representerar inte du tex din arbetsplats.

Så, klipp nu gräsmattan .

Edited by patrix on 2009/3/17 15:27:15

See User information
"så de är alltid nästan inne på att vi kan kämpa här, skapa himmelriket på jorden, och inte att vi ska förbättra oss för att klara oss"

Newsflash. Himmelriket på jorden (Utopin/Guds Rike) kan inte komma av kamp, enbart av att vi förädlar vår essens (förbättrar oss som du säger). Så varför träter du och jag med varandra? Borde inte vi dunka varandras ryggar? Nej, för då utvecklas ingenting, då står det bara still utan konkurrens som kan förkasta de gamla teorierna och teserna och dana nya.

"det är som en cell som delar sig, kanske... det gamla degenererade i den kan ju inte sägas vara det som bygger upp den nya cellen"

Fast nästan så är det. Det DNA som finns i våra cellkärnor har delats och delats ända från den första urcellen, mellan varje meios och ny organism har dock små mutationer (kaos/"slump") inverkat på koden och strukturerat om den. Den koden som bygger en organism bäst lämpat för nuets förutsättningar gör att de livsdugligaste överlever medan de som inte kan anpassa sig dukar under om de inte kan kontrollera och anpassa förutsättningarna efter sina gener, såsom människan till stor del gör idag i och med att vi kan hålla vid liv även de som inte på egen hand kan föda sig själva om de levt i ett vilt och naturligt tillstånd.

Patrix, jag vet väl iofs inte vem du är men du påminner starkt i sättet du skriver om en person på det här forumet vid namn Novax. Den här personen var väldigt extremt fäst vid och propagerade för Falun Dafa och texter skrivna av mästare från denna kultivationsväg.
Inget ont om Falun Dafa som rörelse då jag själv läst texter om dem som jag kan instämma med, men det är en österländsk lära, den använder österländska ord (ljud) och symboler (bilder/piktogram) som följaktligen har bäst resonans i en österländsk själ och inte i en västerländsk.

Hur menar du med hur man ska undkomma Kosmos Lagar och krafter/andar/gudar då? Det är ju som att droppen försöker undkomma havet medan det är fruset ungefär.

Är Zen/Gnosis/Nirvana svaret kanske?
Den som känner till Lagarna till fullo ser också kryphålen.

Posted on: 2009/3/17 23:39
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
"så de är alltid nästan inne på att vi kan kämpa här, skapa himmelriket på jorden, och inte att vi ska förbättra oss för att klara oss"

Newsflash. Himmelriket på jorden (Utopin/Guds Rike) kan inte komma av kamp, enbart av att vi förädlar vår essens (förbättrar oss som du säger). Så varför träter du och jag med varandra? Borde inte vi dunka varandras ryggar? Nej, för då utvecklas ingenting, då står det bara still utan konkurrens som kan förkasta de gamla teorierna och teserna och dana nya.

"det är som en cell som delar sig, kanske... det gamla degenererade i den kan ju inte sägas vara det som bygger upp den nya cellen"

Fast nästan så är det. Det DNA som finns i våra cellkärnor har delats och delats ända från den första urcellen, mellan varje meios och ny organism har dock små mutationer (kaos/"slump") inverkat på koden och strukturerat om den. Den koden som bygger en organism bäst lämpat för nuets förutsättningar gör att de livsdugligaste överlever medan de som inte kan anpassa sig dukar under om de inte kan kontrollera och anpassa förutsättningarna efter sina gener, såsom människan till stor del gör idag i och med att vi kan hålla vid liv även de som inte på egen hand kan föda sig själva om de levt i ett vilt och naturligt tillstånd.

Patrix, jag vet väl iofs inte vem du är men du påminner starkt i sättet du skriver om en person på det här forumet vid namn Novax. Den här personen var väldigt extremt fäst vid och propagerade för Falun Dafa och texter skrivna av mästare från denna kultivationsväg.
Inget ont om Falun Dafa som rörelse då jag själv läst texter om dem som jag kan instämma med, men det är en österländsk lära, den använder österländska ord (ljud) och symboler (bilder/piktogram) som följaktligen har bäst resonans i en österländsk själ och inte i en västerländsk.

Hur menar du med hur man ska undkomma Kosmos Lagar och krafter/andar/gudar då? Det är ju som att droppen försöker undkomma havet medan det är fruset ungefär.

Det jag i hundratals inlägg, hela tiden säger är ju kring att leva i enlighet med...

nu vänder du på det, och skriver:

"Hur menar du med hur man ska undkomma Kosmos Lagar och krafter/andar/gudar då? "

Skriver undkomma.

Alltså, jag kan inte mer än ständig posta ungefär samma saker, jag kan inte läsa åt tex dig.

Vad gör jag här... detta är en skum plats, jag måste dra, Dr Klot behöver hjälp på Avdelningen, det står helt klart.

VÄND PÅ DET.

Återkommer...

See User information
Vad vet jag om varför du tror att du lär ut något jag inte redan vet?
Kan det kanske bero på att följande citat och annat du skriver är rätt så dubbeltydigt(?);

"det gamla degenererade (med alla grejer såsom att vi ska glömma vår härkomst, att det finns Gud/skapare, att det finns kriterier, law, i kosmos - så de är alltid nästan inne på att vi kan kämpa här, skapa himmelriket på jorden"

Det gamla säger du? Gud (alltså det Högsta tillståndet varifrån allting fallit/vecklats ut, alltså utvecklats) som är Skaparen, är inte "Han" äldst av allt?
Är Gud inte närvarande i allting som "Han" skapat?

All utveckling och förändring bygger på det man har och analyserar för att finna vad man ska ändra på och förbättra (eller medvetet eller omedvetet försämra).
Sen att de "gamla" krafterna som är onda inte skulle känna till och praktisera Lagarna är mest ganska roligt. De känner väl till dem, anledningen till att de är "onda" är inte för att de är okunniga om Lagarna, men för att de vill undanhålla kunskapen om Lagarna från massan.

Ska jag vända på vad? Världen? Det vore som att vända på ett palindrom, ganska onödigt med andra ord.

Här har du världen: <>

Gör det ett jota åt vilket håll vi är på väg inom den där romben?

Posted on: 2009/3/19 0:37
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:

Bara kort nu.

" Nej, för då utvecklas ingenting, då står det bara still utan konkurrens som kan förkasta de gamla teorierna och teserna och dana nya."

Men det där stämmer inte. Det finns inget sådant som utveckling, som jag sagt 200 gånger. Man måste alltid vända på denna tids promotiontänk för att hamna rätt.

Teorier har ingen betydelse. Det är bara saker i soptunnan, man kan stuva om bland det, utgå från de tokerierna och poppa upp med en ny... som vaken så är man inte alls inne i det där tänket.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:

Novax/jag kan inte sägas ha "propagerat" för, det handlar inte om det.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:

"... den första urcellen"

what... nu låter du som en vitrock.

Det där är inte dina egna tankar, utan har formats för dig, en programmering.

DNA är ingenting... har inget med oss som de vi var i vår ursprungliga natur. DNA är bara fysiska saker, något dåligt som stoppats in i samsara, främmande... dvs. alien...

DNA är inget som vi behöver, utan det där är för kontroll här i karantänen, inom agendan och det där...

Vänd på "allt", se inte tillvaron ur fysiskt materialistiskt tänk, nu är du ett eko från det.

See User information
Du missförstår återigen. Det handlar inte om jag att jag lägger överdriven emfasi på materialism, men man kan inte förneka köttet totalt heller. Vi lever i en värld med fysiska ting, synliga ytor på fenomen som förvisso från början endast är en form våra tankar tagit utanför oss själva men icke desto mindre spelar roll för människans helhet.

Som jag uppfattat din ståndpunkt är den att vi bör inrikta oss på att fly den materiella verkligheten. Men varför?

"Alien" är ett koncept som någon annan stoppat in i dig det med (alltså jag förnekar inte att jag har koncept som just den här individuella portionen av Världssjälen som skriver just nu inte kommit på helt själv). Du är alienerad med den synen du har, du ser naturen som artificiell, konstlad verkar det som för mig och söker din sanna natur bortom den. Det som finns bortom, det har skapat denna verkligheten och kan inte vara helt oavhängig den.
Alltså är denna fysiska verklighet bara ett resultat av det som sker i tankarnas och känslornas verklighet och bortom.

Ja, allt är programmering. Även när du känner att du vill vakna och fly matrisen/samsara. Då har "operatören" skickat en "aktivationskod" till dig. Även du är programmerad att tycka och skriva så som du gör.

Det viktigaste som finns att göra här i samsara/matrisen är inte att plugga ur, även om det är en givande insikt att göra så under en kort tid för att förstå matrisen. Det viktigaste, åtminstone för mig, är att alla i matrisen inser och förstår att allting omkring dem är kod/information/tankeformer som de själva ständigt programmerar samt att de själva måste börja omprogrammera sina subrutiner/undermedvetna för att kunna ändra på verkligheten och förvandla den till hur de medvetet vill att den ska se ut.

Posted on: 2009/3/21 12:56
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Du missförstår återigen. Det handlar inte om jag att jag lägger överdriven emfasi på materialism, men man kan inte förneka köttet totalt heller. Vi lever i en värld med fysiska ting, synliga ytor på fenomen som förvisso från början endast är en form våra tankar tagit utanför oss själva men icke desto mindre spelar roll för människans helhet.

Som jag uppfattat din ståndpunkt är den att vi bör inrikta oss på att fly den materiella verkligheten. Men varför?

"Alien" är ett koncept som någon annan stoppat in i dig det med (alltså jag förnekar inte att jag har koncept som just den här individuella portionen av Världssjälen som skriver just nu inte kommit på helt själv). Du är alienerad med den synen du har, du ser naturen som artificiell, konstlad verkar det som för mig och söker din sanna natur bortom den. Det som finns bortom, det har skapat denna verkligheten och kan inte vara helt oavhängig den.
Alltså är denna fysiska verklighet bara ett resultat av det som sker i tankarnas och känslornas verklighet och bortom.

Ja, allt är programmering. Även när du känner att du vill vakna och fly matrisen/samsara. Då har "operatören" skickat en "aktivationskod" till dig. Även du är programmerad att tycka och skriva så som du gör.

Det viktigaste som finns att göra här i samsara/matrisen är inte att plugga ur, även om det är en givande insikt att göra så under en kort tid för att förstå matrisen. Det viktigaste, åtminstone för mig, är att alla i matrisen inser och förstår att allting omkring dem är kod/information/tankeformer som de själva ständigt programmerar samt att de själva måste börja omprogrammera sina subrutiner/undermedvetna för att kunna ändra på verkligheten och förvandla den till hur de medvetet vill att den ska se ut.

Nej jag har inte missförstått dig - när du skriver vissa saker som tex "urcellen" då är det det synsättet som nu för tiden härskar, att från början fanns "ingenting", detta ingenting exploderade... osv - det är utvecklingstänket!!!

Motsatsen till Sanningen är det då, det är sådant som de skäggiga gubbarna fick ut, Marx och Darwin osv.

Jag ser inget värde direkt att tänka "Det viktigaste, åtminstone för mig, är att alla i matrisen/tankeformer som de själva ständigt programmerar samt att de själva måste börja omprogrammera sina subrutiner/undermedvetna för att kunna ändra på verkligheten och förvandla den till hur de medvetet vill att den ska se ut."

Andra är inte här och lever livet för en, man får också kultivera sig själv, det är vad livet härgår ut på.

Men om man ser på det lite från "rätt" håll, så tycker jag det är ok, och jag instämmer, med "programmering" etc - vi skapar det därute, därför är det så tokigt att truthkomaister tror man kan förändra "programmet", bara för att de gillar inte att se effekten av det, de som de själva har programmerat in - de vet inte att det ytterst är en Law, The Law... universum har sina kriterier/egenskap - det rä bara det som varit all andlighets mening, att återvända "uppåt", kultivera, genom att bättre leva efter the law, sin/kosmos natur.

Komaister vill hellre kasta yxan i sjön genom att förgäves kunna ändra på spegelbilden, och smiter från att förändra sig själva, ju mer det bränns, antagligen... ju större skyltar kommer de att göra om att 9/11 var ett insiderjobb...

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper