vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Kolsyrat vatten

See User information
En tanke som slog mej: Vi matas med reklam om att dricka kolsyrat vatten, men är det farligt på något sätt? Känns ju inte som det skulle vara det, men någon som vet nåt?

Posted on: 2008/12/28 15:11
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kolsyrat vatten

See User information
Plastflaskorna som innehåller kolsyrat vatten avger giftiga ämnen och ämnen som verkar som östrogen. Sedan är väl inte läsk det nyttigaste eller billigaste att dricka jämfört med rent vatten t. ex. . Mycket läst innehåller aspartam, tillsatser färgämnen med mera.

Posted on: 2008/12/28 16:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
ja läsk, men frågan var om kolsyrat vatten ;) , jag är nämligen storkonsument av det, fast har en egen sodastreamer.

Posted on: 2008/12/28 16:11
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Bubblorna är koldioxid!

Verkligen inte farligt alls... Ger dig lite gaser bara på sin höjd.

Är det inte förresten Ian Wachtmeisters företag som säljer Sodastreamer i Sverige?

See User information
Det enda som händer med vattnet är att ph-värdet sjunker dramatiskt vid tillsättandet av co2.....kolla med ett lackmuspapper får du se.

Posted on: 2008/12/28 16:29
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Så man blir sur av kolsyrat vatten?

See User information
Quote:

c0mputerr0r skrev:
Så man blir sur av kolsyrat vatten?

Kolsyra säger sig själv,det blir att man kväver sig själv sakta men säkert,det blir kväve(N),vår kropp vill ha syre(O) men ingen syra..

Brandmännen använder kolsyra för att släcka bränder villket vi inte skall ha i vårat blod...

Posted on: 2008/12/28 17:06

Anonym
Fast det måste jag säga att vi andas ändå in utandad luft från andra, vilket är koldioxid, precis som bubblorna i kolsyra.

Den kemiska beteckningen för kolsyra är koldioxid+vatten
H2O(Vatten)+CO2(koldioxid)=H2CO3(kolsyra)

Klart att syror inte är bra, men frågan är om kroppen gör skillnad på kolsyra eller vatten med koldioxid.
Jag tror inte det.

Jag tror det är annat man ska oroa sig för i läskedrycker då och att InBlood_I_Trust lugnt kan fortsätta att kolsyra sitt kranvatten.

Men jag blir gärna överbevisad...

Kodioxid andas vi ju så att säga in hela tiden då det är utandningsluft från andra. Det blir koldioxid (CO2) av syret (O) som vi andas in... Hur fan det går till fattar jag inte alls, då det logiskt sett borde vara att vi separerar någonting från det vi andas in istället för att lägga till...

See User information
Ok nu måste kemisten på Vaken rätta vissa saker här.

Sale: vad har kväve(N) med saken att göra? Det finns väl inget kväve i formeln:
H2O(vatten)+CO2(koldioxid)=H2CO3(kolsyra)
Eller hur? Däremot har du rätt i att man kväver sig själv om man bara andas in koldioxid istället för luft. Igentligen är det brist på syre från luften som gör att du kvävs. Samma sak händer om man andas in helium för att låta som Kalle Anka då kvävs man också om man andas in gasen många gånger i följd. Ta några ordentliga andetag emellan så går det bra.

Okänd sa: Kodioxid andas vi ju så att säga in hela tiden då det är utandningsluft från andra. Det blir koldioxid (CO2) av syret (O) som vi andas in... Hur fan det går till fattar jag inte alls, då det logiskt sett borde vara att vi separerar någonting från det vi andas in istället för att lägga till...

Vi andas in syre och äter stärkelse (alltså kol och väte) från växter. Sedan andas vi ut koldioxid och vatten (syre+väte)kommer ut med urinen. Koldioxiden och vattnet tas omhand av växterna som gör om det med hjälp av fotosyntesen till stärkelse och syre igen.

En sak till: det är inte bra för tänderna att dricka för mycket kolsyrat vatten eftersom syran fräter på tänderna. Dessutom sänks pH-värdet i blodet vilket inte är så bra.

Fråga mig om det är något inom kemi, matte eller fysik som är oklart så ska jag hjälpa till.

Posted on: 2008/12/28 22:32

Edited by frihetskrigare on 2008/12/28 22:49:16
Edited by frihetskrigare on 2008/12/28 22:52:46

See User information
Quote:

frihetskrigare skrev:

Sale: vad har kväve(N) med saken att göra? Det finns väl inget kväve i formeln:

Hade gäster från Lindesberg,nu är jag ledig å kan svara dig.

Ang formlen så har din kropp den redan!(vetskap står mot vetenskap)

Liten info om syre, väte, kol, kväve, mineraler m.m.

Angående en sjuttio(70)kilos människas beståndsdelar:

Vi består av syre (O) ca fyrtiosex (46) kilo. 1. Luft.

Detta tas främst in via andningen - 02.

Vi består även av väte (H) ca sju (7) kilo. 2. Vatten.

Detta tas främst in via vatten - H20.

Vi består även av kol (C) ca tretton (13) kilo. 3. Energi.

Detta tas främst in via kolhydrater - COH.

Vi består äv. av kväve- (N) knappt två (2) ki- 4. Byggmtrl.

lo. Detta tas främst in via proteiner -[b] O, H, C & N
.

- Sedan består vi till resten, av mineraler och en del andra grundämnen. Där kalcium (Ca) är huvudmineralet på knappt ettochetthalft (1,5) kilo, samt grundämnet fosfor (P) på knappt

ett (1) kilo. 5. Något hekto mineraler, spår m.m.

Man kan säga att de flesta har för mycket väte (H), kväve (N) och kol (C) samt för lite syre (O). De äter för mycket väterik (H) - syrabildande mat. De äter alldeles för mycket kväverik (N)/proteinrik mat. De äter alldeles för mycket kol (C) - kolhydrater - sött. På detta sätt trängs syret ut p g a att syret tunnas ut av kvävet (N), trängs bort av vätet (H) samt binds av sötman (C). Det fria syret försvinner dessutom i och med all uppvärmning av maten och vattnet, sam t att inandningsluften svavlas av industrin.

Hur som helst så är mitt tips drick inte kolsyra!Jag undviker tills jag tar en Bombay/GIN/eller 2:)då blandar jag med Russian Schwppes

Vissa LÄTTA syror såsom kolsyra och fruktsyra,gör sig en frisk kropp av med via utandningen(på så vis blir en t ex citron basgörande)

ps Jag såg i elvaruhuskedjorna att det finns kolsyrat vatten direkt i kranen,jag gick förbi :)det var något nytt

Posted on: 2008/12/29 2:01

See User information
Quote:

frihetskrigare skrev:
Ok nu måste kemisten på Vaken rätta vissa saker här.

Vill du gå i de andras ledband?Välj då t ex deras titlar m m och bind upp dig ordentligt.

Posted on: 2008/12/30 20:06

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper