vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tv avvänjning

See User information
Hello

Eftersom jag är s.k. arbetssökande som det fint heter så upptäckte jag till min fasa för en tid sedan att jag hade blivit beroende av min TV. Så jag slängde ut den, bara sådär. Ja, jag kastade ju inte ut själva apparaten genom fönstret på något våldsamt sätt utan jag skickade ut den helt civiliserat. Sedan förväntade jag mig abstinenssymtom och besvärligheter. Men...vet ni vad; jag har lyssnat på radio, läst en väldig massa böcker, läser artiklar, lagar, gör annat...och så kikar jag in här då och då för att se vad ni har skrivit!

Jag ska nog vara utan TV ett tag till.

Posted on: 2004/9/25 19:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tv avvänjning

See User information
Det var bra gjort! Själv skickade jag ut min för ett par år sedan. Nu själ datorn dock en hel del tid, men det är inte lika destruktivt.

En dokumentärfilm då och då är dock att rekomendera.

Posted on: 2004/9/25 21:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ja hu ja! TV:n kan vara otroligt beroendeframkallande. Själv kollar jag förvisso relativt mycket ibland, men det bara för att uppdatera mig med nyheter och jämnföra dom med verkligheten. Det stämmer ju inte alltid riktigt, eller om man kollar på foxnews så får jag säga att, ibland stämmer det :)

Jag såg den senaste anti-mediadokumentären. Helt otroligt, HELT OTRIOLIGT....

Hat gott.

See User information
bra jobbat johanna! jag gjorde mig av med min för lite drygt ett år sen, och det var bland det bästa jag gjort på länge. förvisso tittar jag emellanåt på dumburken ifall jag är på besök hos någon som själv tittar, men det lär ju kunna klassas som bruk, i motsats till missbruket ; )

Posted on: 2004/9/27 15:31

See User information
När jag och min (nyblivna) hustru flyttade samman för ca 4 år sedan fanns ingen antenn i huset vi hyrde. Vi bestämde oss då för att prova ett liv utan TV. Vi bor nu i ett hus med antenn, men trivs så bra med vårt TV-fria liv så vi har fortsatt så. Jag tycker vi använder vår tid väl; vi umgås med varandra och djuren vi äger, småpysslar med egna eller gemensamma intressen osv. Varken hon eller jag saknar TV:n ett dugg. Jag har en dotter från ett tidigare förhållande. Hon kommer till oss varannan helg och hon har anammat våra tankar fullt ut. Vi läser, spelar spel och gör allt möjligt tillsammans den tid då många andra familjer sitter bänkade framför TV:n.

Vi har fått massor av nyfikna frågor om hur ett liv utan TV fungerar. Somliga är negativa men de flesta ser positivt på vårt val. Eftersom vi för övrigt är som folk är mest beträffande yrke, ekonomi osv så tror jag att folk får sig en extra tankeställare…

Så en liten klokhet: ”Ditt liv är så kort, spill det ej på TV bort.”

Posted on: 2004/10/26 14:14

Anonym
Tackar för ovanstående inlägg, det är ju så enkelt som jag brukar säga :) ... TV har ingen nytta egentligen i våra liv. Det enda jag använder TV till i dag är att skumma av nyheter för att se vad dom är på gång med att göra. Som t.ex... När man går ut med vaccinationsreklam så förstår man en av alla punkter i Illuminatiboken, det är den som gäller nu. Decrese the world population to 500.000.000, by any means... Det är något som många inte tar på allvar. Jag har själv i många år studerat vaccin och vet vad dom innehåller. Vi vet också genom nyheter i US att nu är det bra med kvicksilver. Konspirationen är allt för bisarr för att ta åt sig, för mörk för att förstå, för djärv för att vara sann, men den är sann.

Att välja bort TV i vardagen är ett steg i rätt riktning, tills den dag då TV blir det den borde vara till för, utbildning och sanna nyheter. I dag skapar media sina egna nyheter, samtalsämnet blir ofta också vad media rapporterar! där har vi lite av den totala bilden av samhället... Urs o Fy, bra val, ut med TV:n...

Hare gott..

See User information
Jag har heller inget TV. Men då sitter jag framför datorn och surfar istället. Men det blir en hel del tid över att bara sitta i vardagsrummet och inte göra någonting speciellt, eller umgås. Att slötitta på tv, eller att ha den i bakgrunder är någonting som jag blir rädd av.

Posted on: 2004/10/27 11:05

Anonym
TV eller inte är ett relativt intressant ämne. Jag funderade lite i går angående detta. To have ore not to have :) ... Visst kan man ha en TV, man skall bara se till att stå på sina egna ben och förstå vad det är i så fall. Vanligt är att, hmm jag säger vissa, kollar på TV och matas av reklamen. Därefter låter tugget, såg en sån på reklamen, det måste man ju ha!!!

Än värre blir det när man blint tror på alla nyheter. När jag snackar med folk om detta så blir man behandlad som en liten skål med bomull doppad i sur mjölk :) ... Nåja, vi får väl se vem som får rätt :) ... Nä va snäll nu!

Hare gott folk...

See User information
Dagens utbud från TV:n gör inget annat än fördummar människan. Visst är det en kunskapskälla, men betänkt vad mycket onödigt vi får på köpet. Människor som är mitt uppe i livet har inte tid att sitta och se hur andra människor lever sina liv.
Stäng av TV:n och påbörja en diskussion med någon i din närhet istället.

Posted on: 2005/1/3 0:16

See User information
Skulle du mot förmodan titta på något som fångar din uppmärksamhet totalt, då har du inte levt under den tiden. Tiden är helt förlorad. Vissa undantag som nyheter eller vetenskapliga program kan nästan undantas, det kan ju finnas en viss positiv behållning

Däremot såpor, amerikanska kulturfilmer (biljakter etc) eller andra filmer sabbar bara för dig. Måste du av någon outgrundlig anledning slösa med din tid, försök då att hela tiden vara medveten om dig själv och omgivningen samtidigt. Lyckas du i 4-5 sekunder så har du levt under tiden, grattis! Gör sedan detsamma utan TV eller annat som drar din uppmärksamhet. Faktiskt kul och nyttiga experiment att försöka bli självmedveten.

Posted on: 2005/3/1 22:23

See User information
Hejsan, kul sak du berättar om.

Själv har jag varit utan TV i mer än 4 år, lite har att göra
med faktumet att jag flyttade utomlands. Men redan innan
dess tittade jag lite på TV, gillade främst endast långfilmer.

Numera tittar jag på långfilmer, men inte TV alls.
Många är väldigt beroende av TV, har märkt det redan
länge sedan. Lite tråkigt egentligen. Själva har jag alltid
hittat på annat själv att göra, så jag har inte kunna offra
min tid åt TV'n ;o)

Posted on: 2005/3/5 14:52

Re: Tv-avvänjning

See User information
Jag har Tv både hos mor och far och jag tittar ibland men ibland kan det gå veckor mellan sessionerna. Min bror sa för nån vecka sen (inte ordagrant citat); "Varför tittar du inte på tv med oss för, du umgås nästan aldrig med oss." Med vem ska jag umgås, tv-programmet? Men nu upptar datorn större del av min tid än då men jag umgås mer med andra människor på fritiden nu i alla fall. Men datorn tror jag att jag främjer min utveckling åtminstonde lite granna.

Förut när jag gick i femman/fyran så tittade jag mycket på tv men jag har på senare tid kommit fram till att jag slösade bort den tiden. Men samtidigt så skulle jag ju inte ha kommit fram till det om jag inte hade gjort det. Men skitsamma, det jag försöker säga är dagens television är passiviserande så utav bara helvete. Istället för att aktivera sig så matas man med färdiga koncept. Och det blir lätt att jag tänker att det är politikerna som har tänkt ut det för att vi vanliga medborgare inte ska beblanda sig med deras affärer. Sen om det stämmer vet jag inte, jag tror att det mer är kommersiella krafter som behöver tv'n för att manipulera oss att köpa deras produkter. Men vad säger att politikerna inte är uppköpta eller också manipulerade. Men samtidigt, en del program kan vara väldigt intressenta och en del andra program som jag tycker ska vara opolitiska liknar rena propaganda.

Posted on: 2005/6/1 15:20
Jag står här mitt i gatan som om jag blivit lam
Ser alla människorna som myrorna här på sta’n
Alla verkar veta vart precis dom ska nånstans
Och så plötsligt blir det folktomt och jag står ensam kvar

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper