vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4)

Re: Tänk efter två gånger innan ni döper om något till "new-age-flum"

See User information
Intressant att höra era tankar om vad ondska eller "ondska" är och hur det fungerar.
Mycket intressant.

Jag tror i stort sett likadant, även om jag under olika perioder ser det ur olika synvinklar.
Det som har bestått under mina funderingar/ det som är återkommande "hittills" för mig (från de slutsatser jag dragit av det jag sett , inte av mig genom new-age):

jag tror att kärlek är. Det är bara. kärlek är det som är. Det är liv.
Jag tror att "produkten" av kärlek är att älska (varesig vi älskar någon/något speciellt eller "bara" älskar att leva. Där tänker jag som martin, att det är en naturlig del av oss.
Produkten

Vidare tror jag att kärlekens motsats är brist på kärlek (avsaknad av den i tex. vårt medvetande), jag skulle också kunna säja att kärlekens motsats är rädsla, för vi är rädda när vi inte tror att vi har/det finns kärlek. då jag assosierar kärlek med liv så skulle jag också kunna säja motsatsen är brist på liv (rörelse/livslust).

Jag tror att rädslans "produkt" är att ta en omväg till kärlek, ibland en väldigt krånglig omväg. om rädslan är så pass stark att man helt tappat kontakten med medvetenheten om dess existens kan rädslans produkt bli så stark att man skulle kunna benämna den ondska.

Jag kan också välja att se det på ännu ett sätt(även om det är samma sak) som gett mig en del klarhet;
jag tänker att vi besitter en viss kraft (liv/kärlek) allesammans.
Olika saker, slutsatser vi dragit av det vi varit med om, kan få oss att tvivla på vår egen kraft/makt som något som är "självfödande".
Då verkar det som om människor istället vill "äta" (leva på¨) andras kraft, vilket ger en hel del destruktiva uttryck, dessa uttryck skulle jag kunna benämna som ondska.

Posted on: 2008/1/11 20:54

Edited by kossan on 2008/1/11 21:46:41
Våra styrkor blir våra svagheter om vi missbrukar dem och våra svagheter kan bli till styrkor om vi erkänner dem
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Novax, Du verkar vara en vetenskapens man, som inte går på sånt "new-age-flumm-skit". Om så är fallet så borde du ha insett att det är vetenskapligt bevisat att allting i grunden är energi (eller vibrationer om man ska gå helt i grunden). Atomerna utgörs av energi. Tankar utgörs av vibrationer (vilket är grunden till energi) och i och med att ondska är en värdering om en viss sak (inte ens Hitler ansåg sig vara ond, utan gjorde det han ansåg sig vara utsedd att göra för människans (ariernas) fortlevnad) är även detta en energi.
Vill även påpeka att ditt "inlägg" i diskussionen inte hade ett enda vettigt argument, utan bara korta uttalanden om hur fel jag har. Uttalanden som tex. "Det får du försöka förstå...", "Att prata om det som "energi", då är vi inne i New Age-flumkorgen.", "Det är flum, New Age och New Age-flum - bara ord,", "Suck..." och även ett kort inlägg om min meningsuppbyggnad, vilket inte har något med argumenten att göra.

Fortsätt gärna diskutera, men gör det gärna med argument som man faktiskt kan förstå. Annars känns det lite som bortkastad tid.

Posted on: 2008/1/11 22:41
Martin Johansson
Kärleksvisioner
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Novax, Du verkar vara en vetenskapens man, som inte går på sånt "new-age-flumm-skit". Om så är fallet så borde du ha insett att det är vetenskapligt bevisat att allting i grunden är energi (eller vibrationer om man ska gå helt i grunden). Atomerna utgörs av energi. Tankar utgörs av vibrationer (vilket är grunden till energi) och i och med att ondska är en värdering om en viss sak (inte ens Hitler ansåg sig vara ond, utan gjorde det han ansåg sig vara utsedd att göra för människans (ariernas) fortlevnad) är även detta en energi.
Vill även påpeka att ditt "inlägg" i diskussionen inte hade ett enda vettigt argument, utan bara korta uttalanden om hur fel jag har. Uttalanden som tex. "Det får du försöka förstå...", "Att prata om det som "energi", då är vi inne i New Age-flumkorgen.", "Det är flum, New Age och New Age-flum - bara ord,", "Suck..." och även ett kort inlägg om min meningsuppbyggnad, vilket inte har något med argumenten att göra.

Fortsätt gärna diskutera, men gör det gärna med argument som man faktiskt kan förstå. Annars känns det lite som bortkastad tid.

Man allting är levande och energi eller materia - enerig och materia är samma sak.

Du säger saker som... tex:
"Tankar utgörs av vibrationer (vilket är grunden till energi)..."

Så kan man inte säga.

Jag har inte sagt att din meníngsuppbyggnad har med argumenten att göra - det är du som säger att det inte har med det att göra...

Man ska inte blanda ihop vad saker är i grunden, och vad våra små hjärnor och instrument säger om sakers yttre sken.

Tankar/medvetande finns även om inte hjärnan finns. En tanke utgörs inte av "vibrationer". Jag tror du kanske läst lite för många grejer i illusionslabyrinten, eller...?

Posted on: 2008/1/11 22:57
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Ja, materia och energi är samma sak!
Vad jag undrar är hur du då kan säga att energi är new-age-flumm? Är inte det en motsägelse?
Om du är medveten om att energi är grunden till materia kan du omöjligt säga att jag har fel när jag säger att allt är energi i grunden!
Jag har aldrig sagt att medvetandet inte finns om inte hjärnan finns. Det är precis det jag säger. Hjärnan är, enligt mig, bara en central för våra fem sinnen att ta emot och skicka information, vilket sker i form av energi/vibrationer.

Varför påpekar du då min felaktiga meningsbyggnad om det inte har med saken och göra?

Posted on: 2008/1/11 23:15
Martin Johansson
Kärleksvisioner

Anonym
Njaa jag tror att allt naturligt är levande men när man mixtrar med naturliga ting så dör allt utom monaden i ämnet.
Jag tro mig ju kunna känna vissa energier och liv i ex min bokhylla i trä eller mina blommor men datorn känner jag inget liv i plastbestiken likaså.

De är beblandade

See User information
Quote:
maggot skrev:
Njaa jag tror att allt naturligt är levande men när man mixtrar med naturliga ting så dör allt utom monaden i ämnet.
Jag tro mig ju kunna känna vissa energier och liv i ex min bokhylla i trä eller mina blommor men datorn känner jag inget liv i plastbestiken likaså.

De är beblandade

Nja, energin är ju fortfarande närvarande i tingen, så därför anser jag fortfarande att de är levande. Energin är ju livet.

Posted on: 2008/1/11 23:18
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Ja, materia och energi är samma sak!
Vad jag undrar är hur du då kan säga att energi är new-age-flumm? Är inte det en motsägelse?
Om du är medveten om att energi är grunden till materia kan du omöjligt säga att jag har fel när jag säger att allt är energi i grunden!
Jag har aldrig sagt att medvetandet inte finns om inte hjärnan finns. Det är precis det jag säger. Hjärnan är, enligt mig, bara en central för våra fem sinnen att ta emot och skicka information, vilket sker i form av energi/vibrationer.

Varför påpekar du då min felaktiga meningsbyggnad om det inte har med saken och göra?

"Varför påpekar du då min felaktiga meningsbyggnad om det inte har med saken och göra."

För allmän skärpnings skull...

Posted on: 2008/1/11 23:26

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Ett liv anser jag måste ha någon form av medvetenhet extremt primitivt med bara en överlevnadsinstikt eller ett sökande.

Energier som finns i ex plast,kemiska tabletter eller dataskärmar är snarare något statiskt som försöker frigöra sig men inte har någonstans att ta vägen då den inte har ett mål, då dess energi är onaturlig.
Istället bildas en vakum.

Plast = Död materia
Trä = Medvetenhet.

Något sånt iaf vet inte riktigt själv vad jag tror om detta men men

See User information
Ok. Då avslutar vi diskussionen här, Novax.

Posted on: 2008/1/11 23:29
Martin Johansson
Kärleksvisioner

Anonym
Ja här avslutar vi nu har alla sagt det dom vill säga

Kossan har inte fått fram nåt
Jag har sagt mitt
Novax har länkat till sina gamla inlägg där han "förklarat det tidigare"

See User information
Quote:
Ett liv anser jag måste ha någon form av medvetenhet extremt primitivt med bara en överlevnadsinstikt eller ett sökande.

Energier som finns i ex plast,kemiska tabletter eller dataskärmar är snarare något statiskt som försöker frigöra sig men inte har någonstans att ta vägen då den inte har ett mål, då dess energi är onaturlig.

Plast = Död materia
Trä = Medvetenhet.

Jo, nu förstår jag hur du menar. Allt naturligt agerar på ett visst sätt, tex. att växter växer mot solen, att celler i kroppen fungerar på det sätt de ska osv. Håller med dig.

Posted on: 2008/1/11 23:32
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

maggot skrev:

Plast = Död materia
Trä = Medvetenhet.

Har du inte nu gått in i tänk från vilseförare från labyrinten... detta är ord som andra stoppat i dig. Det luktar ju "utvecklingstänk" lång väg...

"Statiska energier", "ingenstans att ta vägen..." onaturlig energi... inget mål... - släpp det där.

Posted on: 2008/1/11 23:54

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Quote:
Maggot: Ja här avslutar vi nu har alla sagt det dom vill säga

Jag har sagt mitt

Och jag är som vanligt bara elak. Om man skall gå efter snyftande självälskares reflektioner. Ledsen? Inte jag!

Fu o Frö hå och Peace på er alla!

See User information
Quote:

kalkonmannen skrev:
Quote:
Maggot: Ja här avslutar vi nu har alla sagt det dom vill säga

Jag har sagt mitt

Och jag är som vanligt bara elak. Om man skall gå efter snyftande självälskares reflektioner. Ledsen? Inte jag!

Fu o Frö hå och Peace på er alla!

Klart inte du är ledsen, vi vet vem som gärna vill vara det...

Maggot, jajamen, så är det.

Posted on: 2008/1/12 0:26

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym

Anonym
Ordet "kärlek" är dock mycket vackert på alla språk dessutom det är dock det mest missbrukade ordet i hela världen

"Kärlek broderskap gemenskap" för att ta ett exempel.

See User information
Quote:

maggot skrev:
Ordet "kärlek" är dock mycket vackert på alla språk dessutom det är dock det mest missbrukade ordet i hela världen

"Kärlek broderskap gemenskap" för att ta ett exempel.

"Kärlek broderskap gemenskap" för att ta ett exempel."

Precis!

Posted on: 2008/1/12 16:38

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Resized Image

Posted on: 2008/1/12 17:44

Anonym
Ja inte vet jag vad kontaktannonser har att göra med New Age Flum, förutom att det kanske finns kristallister som söker partners.

Men Lindström är så vansinnigt kul och äger så det spelar ingen roll! Tack för att denna dagen fick börja i humorns tecken, det kan det aldrig bli för lite av.

« 1 2 3 (4)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper