Vakencorner
|
Re: Wiseguy levererar "smart ide" om fri energi!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
En supraledare bevarar energin hos elektronerna, men du kan inte använda rörelsen hos elektronerna för att utvinna någon energi. Då kommer du att bromsa elektronerna och man tar då bara av den energi som är lagrad och denna kommer ta slut om man gör detta. Det är precis som ett batteri eller en kondensator, den lagrar en begränsad mängd energi men ingen skulle väl kalla ett batteri som kan lagra energi i obegränsad tid för en evighetsmaskin. Det förhåller sig på samma sätt med elektronerna som snurrar runt en atom.
Posted on: 2008/7/27 20:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du har snurrat till det en del här... elektronerna som ligger i en viss elektronkonfiguration runt en atomkärna accelererar inte överhuvudtaget i klassisk mening. Detta var ett av problemen man ställdes inför i början av 1900-talet, då den modell som Rutherford kommit fram till, med en kärna omgiven av elektroner som roterar runt den, tycktes innebära att elektronerna hela tiden accelereras in mot kärnan (alla roterande kroppar acceleras hela tiden mot rotationscentrum, centripetalacceleration), och laddningar som accelererar genererar elektromagnetisk strålning, och alltså skulle atomen skulle atomen hela tiden stråla ut energi och elektronerna skulle förlora sin rörelseenergi och kollapsa in i kärnan. Lösningen på detta var Bohrs atommodell som innebär att elektronerna bara kan anta vissa energinivåer som motsvara olika banor runt atomen. Energinivåerna är kvantiserade, dvs elektronerna kan bara anta vissa specifika energinivåer. Om atomen absorberar energi hoppar elektronerna upp i en högre energinivå, och när elektronerna hoppar ner i en lägre energinivå så utsänds ljus från atomen. Detta ljus kan då också bara anta vissa frekvenser, som hänger samband med skillnaden i energi mellan de energinivåer som elektronerna kan anta. Ingen energi förbrukas då elektronen befinner sig i en fix bana. Elektronen i sig rör sig inte på ett klassiskt sätt som vi är vana vid i den makroskopiska världen, utan den beskrivning kvantmekaniken använder är att elektronen befinner sig i ett "moln" kring atomen, ett moln som beskriver med vilken sannolikhet elektronen kan återfinnas olika avstånd från kärnan. http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_cloud Quote:
Det behövs inget "bränsle" för väteatomen eftersom att elektronerna som sagt inte "förbrukar" nån energi när de befinner sig i en fix energinivå/bana. Quote:
Atomen har ingen "ålder". Två atomer i samma kvantmekaniska tillstånd kan inte skiljas från varann, de är i ALLA avseenden IDENTISKA, oavsett hur länge de befunnit sig i detta tillstånd.
Posted on: 2008/7/27 21:18
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är precis på detta vis kvantmekaniken ser på det. Så länge vi inte mätt elektronens position så har den ingen bestämd position, den har bara vissa sannolikheter att befinna sig på olika platser i elektronmolnet. Quote:
Mäter man upp elektronen på en plats kan den inte samtidigt registreras någon annanstans. Fenomenet som uppstår vid en mätning kallas inom kvantmekaniken för "vågfunktionens kollaps". (Vågfunktionen är det som beskriver sannolikhetstätheten innan mätningen.) http://en.wikipedia.org/wiki/Wave_function_collapse
Posted on: 2008/7/27 21:22
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det du säger, Faktum är att du har helt fel, men ändå lite fel, Stämmer inte med vad jag sa och är inte samma sak, bara Orwellian Doublespeak, tänk igen. Jag sa att du har fel, men lite rätt, du säger jag har helt fel, men lite fel. Finns två fel i det du skriver, men tar du bort ett, försvinner båda, kul va? Men den där "Ja se vaken...." kommer i retur i 28o knyck, ducka annars flyger ju skallen av!
Posted on: 2008/7/28 21:40
|
|||
|
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
En supraledare är likaförbannat en maskin som snurrar för evigt, elektronerna snurra pga av maskinens konstruktion, inget annat. Den visar evig rörelse, det du säger inte finns, atomerna likaså, evig rotation.
Posted on: 2008/7/28 21:45
|
|||
|
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
hehe... busted! Jag skrev så medvetet, tydligen överkurs där... Då du skrivit att jag har helt fel, men lite rätt ... så ville jag dra skutan rätt och skoja lite... genom att visa att det ska antingen stå att man har fel, eller så får det stå att man har rätt. Därför skrev jag att du har helt fel, men att du faktiskt samtidigt har... fel... är du med... ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag resonerar så här. På sakfrågan vi diskuterade har du helt fel, men eftersom i ett annat sammanhang stämmer det du säger, kan man göra två frågor av det, dem den ena helt fel, den andra helt rätt, men eftersom det inte handlar om den andra frågan, kan du få "lite" rätt, eftersom du är inne på rätt spår, men i FEL fråga! Hade det varit båda frågorna tillsammans hade du haft 50% rätt!
Posted on: 2008/7/29 12:20
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det var en fråga ( http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=95402#forumpost95402 ) - jag skrev bara att en elektron kanske bara snurrar så länge den har kraften att snurra, att det finns en bortre gräns då, att det då inte kan räknas som "för evigt" - ej ordagrant nu, men i sak... = en fråga. Så det är sakfrågan. Där har jag för övrigt antagligen också rätt. Ser du på elektroner som fysiska saker, som snurrar. Jag tror det beror på vilka ögon man har att se med - de vi har, + då de instrument vi har på denna nivån, kan bara ge en vilseföring. Det där med att du nyss fick reda på om deacceleration och snurrvändning mm... de kan säga vad som helst, det är mer en hypotes - man kan kan istället hävda att elektronen befinner sig överallt - vill man kunna säga var den är - då kan man kanske göra det, men det är en illusion - det är illusioner vad de än säger, oavsett om de talar om det som partiklar eller "tillstånd - det var inte så länge sedan de förlöjligade dom som talade om svarta hål. Snart kanske de ser annorlunda på det också - i vilket fall så ser de bara mindre och mindre. Men teorierna växer. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Lästips:
Are Black Holes Spinning? http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1123 On the Age of the Universe and the Earth http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1128 Här kring det där jag (novax) brukar skriva om, att det blir ett nytt universum/kosmos - det är det som New Agearna bluffas bort att förstå kring, 2102, oneness... transformation... och allt vad ordkrokarna nu kallas för... As the Universe Undergoes Significant Changes, New Astronomical Discoveries Emerge http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1118 |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Vad är det ni diskuterar i den här tråden egentligen. Försöker gå in på länken i första inlägget för att se vad det hela handlar om men kommer bara in på någon sida som heter datordoktorn.nu med diverse rubriker till undersidor som Auto, Business, Computer och så vidare. Ingen skymt av något dokument som ska beskriva en sådan manskin ni verkar diskutera. Kan Wiseguy eller någon annan vara snäll och förse forumet med en länk till det dokument ni diskuterar.
Posted on: 2008/8/4 22:50
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag hade lagt upp en pdf pa min doman, men sen gav jag upp domanen, sa filen ar givetvis borta, laddade upp den pa vaken med som bild, men den ar raderad. Kommer igen med detta senare, har inte mibn burk online just nu!
Posted on: 2008/8/5 10:34
|
|||
|
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login