vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Video som visar en explotion i det norra tornet samtidigt som det södra tornet träffas

See User information
Quote:

novax wrote:

Jag är nog trög... menar du att det pyser ur det högra tornet samtidigt som det vänstra träffas av ett plan. Det vänstra har då alltså inte brunnit innan den där eldsflamman slår upp?

Precis !

Jaa, alltså inte att du är trög, utan det du skrev sen.

Jag har för mig att någon sagt att de två tornen hade typ gemensam ventilation. Är det överhuvudtaget möjligt att krashen i det södra tornet skulle kunna föra ett lufttryck ned genom södra tornets ventilationssystem och upp genom det norra för att sedan oraka "puffen".

Om man nu ska leka djävulens advokat.

Posted on: 2007/3/11 23:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Video som visar en explotion i det norra tornet samtidigt som det södra tornet träffas

See User information
Quote:

TTime wrote:
Quote:

novax wrote:

Jag är nog trög... menar du att det pyser ur det högra tornet samtidigt som det vänstra träffas av ett plan. Det vänstra har då alltså inte brunnit innan den där eldsflamman slår upp?

Precis !

Jaa, alltså inte att du är trög, utan det du skrev sen.

Jag har för mig att någon sagt att de två tornen hade typ gemensam ventilation. Är det överhuvudtaget möjligt att krashen i det södra tornet skulle kunna föra ett lufttryck ned genom södra tornets ventilationssystem och upp genom det norra för att sedan oraka "puffen".

Om man nu ska leka djävulens advokat.

om man kör rutorna 46, 47, 48 ,49 ,50, 51, 52, fram å tebax så ser man att röken tilltar dessutom i det högra tornet,den blir mycket tjockare än före eldbollen.

Posted on: 2007/3/11 23:36
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

novax wrote:
Quote:

gaston wrote:
Jo det är som sagt något som trycker på inne från huset samtidigt som planet kraschar det pyser lite här o var innan man ser eldbollen

menar du att det pyser ur det högra tornet samtidigt som det vänstra träffas av ett plan. Det vänstra har då alltså inte brunnit innan den där eldsflamman slår upp?

Exakt.

Har du sett en liknande eldflamma stiga upp från andra klipp, efter att båda tornen har träffats? Alltså efter att det har brunnit ett tag i tornen? nej, mao ord så är eldflamman en konsekvens av ett flygplan som träffar tornet till vänster?
Jag har svårt att se att det skulle handla om en tryckvåg. Som TTime beskrev det:
"Den "puff" som sker inifrån det norra tornet, sammtidigt som plankrashen i det södra, kan inte orsakas av det växande eldklotets syrekonsumtion, eftersom den rök som befinner sig utanför norra tornet är opåverkad innan "puffen"."

See User information
Jag tycker det ser ut som att först blir det ett tryck mot det högra tornet - det måste väl bli ett kraftigt lufttryck på grund av träffen/explosionen mot det vänstra tornet - då trycks det ut på nya nedre ställen i det högra tornet - sedan följer istället undertryck där kring det högra, efter sug från det vänstra, man ser ju tydligt hur det drar sig mot det vänstra tornet.

Posted on: 2007/3/11 23:44
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Jag tror inte det är någon tryckvåg från tornet till vänster som orskar puffen. om man tittar på den röken som redan har kommit ut av byggnaden så ser man att den inte påverkas av en tryckvåg. Puffarna uppstår förmodligen av ett högt tryck inne ifrån den högra byggnaden och inte en tryckvåg från den vänstra.

See User information
Quote:

Dubbelmoral wrote:
Jag tror inte det är någon tryckvåg från tornet till vänster som orskar puffen. om man tittar på den röken som redan har kommit ut av byggnaden så ser man att den inte påverkas av en tryckvåg. Puffarna uppstår förmodligen av ett högt tryck inne ifrån den högra byggnaden och inte en tryckvåg från den vänstra.

Nej det kan vara så. Men... när kameran går över till det vänstra tornet så ser man att den sidan på det vänstra tornet som är dess högervägg där, är vänd emot det högra tornet - men inte emot den sida som vi ser all röken välla ur från. Så ett eventuellt tyck från det vänstra går mot det högra tornet på en sidvägg som vi inte ser, och inte vet om det ryker ur - kan man inte tänka sig att det blir en tryckvåg in i öppningar i det högra tornet, men som inte direkt märks på röken som väller ur dess hål på den synliga väggen. Jag vet inte hur en tryckvåh beter sig in i öppninga rså, och i/genom rök... - men visst, man kan tycka att det borde tryckts på genom de öppningar som det redan tidigare kommer rök ur.

Posted on: 2007/3/12 0:14

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Quote:

novax wrote:
Quote:

Dubbelmoral wrote:

Nej det kan vara så. Men... när kameran går över till det vänstra tornet så ser man att den sidan på det vänstra tornet som är dess högervägg där, är vänd emot det högra tornet - men inte emot den sida som vi ser all röken välla ur från. Så ett eventuellt tyck från det vänstra går mot det högra tornet på en sidvägg som vi inte ser, och inte vet om det ryker ur - kan man inte tänka sig att det blir en tryckvåg in i öppningar i det högra tornet, men som inte direkt märks på röken som väller ur dess hål på den synliga väggen. Jag vet inte hur en tryckvåh beter sig in i öppninga rså, och i/genom rök... - men visst, man kan tycka att det borde tryckts på genom de öppningar som det redan tidigare kommer rök ur.

Man jag ser ju puffar välla ut från den sidan som det första planet träffade, samtidigt som alla andra puffar från den andra sidan av tornet. Rökpuffarna går innefrån och ut exakt samtidigt från samtliga sidor som är synliga, alltså kan inte en tryckvåg fara genom byggnaden och skapa puffar på andra sidan av tornet samtidigt som den skapar puffar på den sida som tryckvågen skulle färdas igenom.

See User information
"Man jag ser ju puffar välla ut från den sidan som det första planet träffade, samtidigt som alla andra puffar från den andra sidan av tornet. Rökpuffarna går innefrån och ut exakt samtidigt från samtliga sidor som är synliga, alltså kan inte en tryckvåg fara genom byggnaden och skapa puffar på andra sidan av tornet samtidigt som den skapar puffar på den sida som tryckvågen skulle färdas igenom."

Jo, jag har mest kollat på det högra tornets vänstra puffvägg, nu ser jag på den högra väggen där att det blir som en tydlig extrapuff och mer puffar, och även på den vänstra väggen.

De kan vara tryckökning i kåken, som jag tror det var gaston som nämnde sammanbindning mellan tornen via ventilationskanaler - eller så är det explosion i det högra...

Posted on: 2007/3/12 0:43

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Quote:

novax wrote:
De kan vara tryckökning i kåken, som jag tror det var gaston som nämnde sammanbindning mellan tornen via ventilationskanaler - eller så är det explosion i det högra...

Även om byggnaderna har samma ventilationssystem så betyder det förmodligen inte att kanalerna är helt vidöppna och att tryck kan färdas från byggnad till byggnad så snabbt? Ventilationssystem i alla byggnader har låsfunktioner som hindrar exempelvis en brand för att sprida sig i ventilationssystemet. Tornen var även uppdelade i tre sektioner för att hindra bränder ifrån att sprida sig. man kunde exempelvis inte färdas med hiss från botten till toppen utan att byta hiss på vägen.

Alltså, jag har just nu extremt svårt att se en tryckvåg resa ca 350 meter ner i källaren för att sedan färdas ca 350 meter upp i den andra byggnaden, för att slutligen skapa små puffar i det andra tornet där flygplanet hade träffat. Jag tycker det låter mer lustigt än verkligt?
en del säger även att explosionerna nere i i källaren uppstod genom kraftig tryckvåg från flygplanen som träffade byggnaderna. det har jag också extremt svårt att tro på eftersom byggnaderna bestod av olika sektioner.

Det kan förmodligen vara sant att byggnaderna hade samma ventilationssystem, men jag ser inte logiken i att byggnaderna skulle utbyta ventilation med varandra. Alltså, att systemet var konstruerade så att luft kan färdas från den ena byggnaden till den andra, luften släpps ut genom ventiler innan de kan fördas den sträckan.

Ventilationssystem är uppbygda av fläktar som tillför frisk luft till byggnaderna och som släpper ut den ventilerade luften genom ventiler. Fläktarna satt förmodligen på taket av båda byggnaderna för att försörja båda byggnaderna med frisk luft, var för sig.

Oavsett var i/på byggnaderna som ventilationssystemen är placerade, så förstår jag inte logiken med att sammankoppla ventilationssystemen med varandra, så att luft kan färdas från den andra byggnaden till den andra, de kanske hade ett gemensamt utsläpp nere i källaren? men mest troligt att luften släpptes ut genom ventiler på fasaden

Normalt så tar man in luft och släpper ut luft från taket, eller släpper ut luften från ventiler på fasaden. Natyrligtvis så färdas luften genom filter som renar luften genom ett tekniskt rum, i eller på byggnaderna. Ofta ser vi dessa rum uppe på taket, exempelvis wtc7, där ser vi hur "penthouse" rasar sekunden innan själva byggnaden börjar kollapsa, det är förmodligen det sk tekniska rumet med div ventilationsfilter och maskinrum för teknik som hissar och andra funktioner, som tillför byggnaden med luft och annat. det är ofta där som man felsöker eventuella problem med en byggnad.

Eftersom övriga byggnader raserades med explosioner så är det mest troliga att puffarna skapades av explosioner?

See User information

Posted on: 2007/3/12 18:51

See User information
Quote:

En länk och ingen förklaring. Ska vi tolka det här som att du, Al_Kyder, anser att det var ljudvågor som orsakade de simultana rökpuffarna?

Posted on: 2007/3/13 4:54

See User information
Det blir kraftiga vibrationer inuti tornet när det smäller ja.
Jag anser ingenting.. jag försöker förstå och delar min syn på det.
Jag behöver inte lägga fram någon förklaring till länken.
Den e ganska uppenbar vad jag menar.

Posted on: 2007/3/13 7:19

See User information
Quote:

Al_Kyder wrote:
Det blir kraftiga vibrationer inuti tornet när det smäller ja.
Jag anser ingenting.. jag försöker förstå och delar min syn på det.
Jag behöver inte lägga fram någon förklaring till länken.
Den e ganska uppenbar vad jag menar.

Nej, det är inte uppenbart vad du menar!

En annan teori!?

Resized Image

Posted on: 2007/3/14 6:40

See User information
Så synd.. en tår i ögat.

Posted on: 2007/3/14 11:41

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper