Vakencorner
|
Re: De olika rasernas egenskaper
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Här finns en del: OF GENETIC RACE AND EVOLUTION What the director of Princeton's new institute for genomics has to say "There is no such thing as race. You cannot scientifically distinguish a race of people genetically from a different race of people. Now you can find a gene that affects skin color, and you can show that this gene has one form in people of African descent and is different form of people, let's say , of Danish descent. But that's just one little change. That doesn't make them a race. If you look at all the other things in their DNA that determine all the ways in which we're the same, in fact the two DNAs are indistinguishable”. “So it seems that there is only one race: the human race. "There are variants," Tilghman said, "and the variants we pay more attention to are the variants that are visible to us. But in fact the variants that probably matter much more than whether your skin is black or your skin is white are variants that predispose you to breast cancer. And those occur in all populations; variants that predispose you to heart disease; variants that predispose you to Alzheimer's disease. And those do not track by race. So the important ones are not the visible ones." Shirley M. Tilghman, the director of the Lewis-Sigler Institute for Integrative Genomics Läs mer: http://www.princeton.edu/~paw/web_exc ... features/features_05.html MAPPING THE DNA OF THE WORLD "There is no such thing as race—there's no boundary in genomics to show that one population is different from another," he emphasizes. If anything, the HapMap results go a long way to dispelling myths about human populations, proving that our differences are even less than theorized. The research shows that, genetically, humankind is one big family. Läs mer: http://www.mcgill.ca/headway/spring2006/networks/
Posted on: 2007/3/3 23:39
|
|||
|
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Fråga en jude om han tillhör rasen jude eller om han är en neger.
![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Och om han är en svart jude?
Posted on: 2007/3/3 23:43
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
Fråga då honom hur det känns att leva i Israel. ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Maggot, om jag fattat saken rätt så startade du den här tråden för att du bl.a ville visa på skillnader mellan olika fokgrupper. Det är ju ingen nyhet människor av olika etnicitet ibland har olika benägenhet för vissa sjukdomar eller kan hävda sig olika bra inom visa områden. Att t.ex svarta oftast har visat sig bättre vad beträffar löpning och boxning är ju ett rätt väldokumenterat faktum. Att vissa tål solen bättre är ju också något vi vet o.sv. o.s.v.
Rätta mig om jag har fel men jag gissar att det som inspirerade dig till att skriva den här tråden var att du ville påvisa faktorer som ger bärighet åt argumenten för att människor av olika ”ras” och kultur inte är lämpade att leva sida vid sida. Om man väljer att beteckna människor från olika hörn av världen som raser och försöker påvisa att det finns skillnader vad beträffar t.ex IQ så kommer man ofelbart att trigga igång reaktioner hos delar av omgivningen som misstänker att här finns en besserwisser mentalitet och Von Oben attityd som ger ett eko av obehagligare tider även om så inte nödvändigtvis är fallet. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är också att ett IQ-test är ett realtivt modernt utformat begrepp och inte med nödvändighet säger så mycket om en människas verkliga kvalitéer i alla lägen. Jag menar, om ett gäng storstadsbor med en hyfsad IQ blev nedsläppt i amazonas djungler så skulle ju deras begåvning kännas rätt begränsad jämfört med de inföddas vad beträffar möjlighet till överlevnad o.s.v. Personligen tycker jag inte att det är fel att starta en sådan här tråd, tvärtom, jag tror att just ”tabutrådarna” hör till de viktigaste eftersom det är just förnekandet av bl. a dessa ämnen som gör att man misslyckas när man försöker slå in på en annan väg än den som asfalteras av de maktgalna oligarker som styr denna värld. Dock misstänker jag att om man inte är väldigt klar med var man står och med sina egna inre tabun och förnekade mörka sidor så riskerar de bara bli yttre manifestationer som syftar till att täcka över ens egna mindre smickrande eller rent av diaboliska sidor. Påstår inte att det måste vara fallet vad gäller dig men jag tror att om man inte är medveten om detta så fastnar man lätt i projicerande pajkastning och då kommer man ju i regel ingenstans. Att tiga ihjäl problemen fungerar ju i alla fall inte det är ett som är säkert.
Posted on: 2007/3/3 23:48
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det här är ett "ut med alla främlingar tråd" vilket är helt rätt, släng ut skiten. Kan man bomba Jugoslavien utan något som helst stöd eller folkmörda 600,000 irakier så kan man lätt deportera resten men det ligger väl inte i deras intresse. Orsaken är att du ska behöva lyssna på Ali Baba om att du är rasist, fan är jag var i Irak mejade jag bara ner dem, jävla pack. (fast folk här i Sverige tycker det är så blääää, men kan de inte bo hos er då?) Det är kul att köra M1 Abrams över irakiska hedersvåldtäksmän.
Edited by FuckOff on 2007/3/4 0:59:43
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Vad sägs om "säkerheten i en fri stat" och den impoterar miljoner drägg, totalt skratt retande.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Lightsaber! Dina och Micros inlägg är väl snarare ett bevis på att NI inte tagit itu med ERA föträngda tabun. Det är ju Ni som ofta inte vill diskutera dessa ämnen och det är DU, Lightsaber som så gärna vill bortförklara och/eller komma med "bevis" ifrån politiskt korrekta vetenskapsmän som du tycker i dessa falla föra fram "vetenskapliga" belägg för att det inte existerar t.ex raser. Sanningen är ju nästan motsatsen. Som ett exempel: Studera och jämför kroppsform emellan pygméer och massajer. Pygméer är väldigt korta och har en mer i hoptryckt ansiktsform och "platt ansikte" jämfört med massajer i Sudan som är mycket långa och har dessutom mycket renare och mer avlånga ansiktsdrag. Liknande skillnader är dessutom uppenbara emellan den mongoloida, asiatiska underrasen, auboriginer och kaukasoider. De s.k. Araberna är ju närmast en blandras emellan kaukausoider och olika negroida underraser. Att påstå att t.ex en aboroginier och en etnisk kines skulle tillhära samma människoras är ju befängt bara genom att studera du helt skilda ansiktsdragen. T.o.m strukturerna på hårstråna år ytterst olika om man jämför emellan negroida och kaukasoida människor. Angående olika sjukdomar så finns det massvis med sådana som är rasspecifika. T.ex Sickelcell anemi är ju en sjukdom som drabbar nästan bara negroida människor.
Posted on: 2007/3/4 10:07
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Frågan är väl också snarare varför så många människor är så rådda att disskutera dessa ämnen.
Kan det bero på att den "vinnande" sidan i 2:a världskriget tätt allierade med de sionistiska Elitgrupperna tack vare sin krigspropaganda och den marxistiska efterkrigsindoktrineringen i skolor och medier är den orsak som fått oss här i västvärlden så att förknippa detta ämne med den s.k. Förintelsen och pga av detta fått oss att reagera med avsky eftersom "Nazisterna" alltid framställs som djävlar och de "stackars" Judarna som "offren". Predicted programming: Rasbilologi=Nazister="Förintelsen"=Djävulen själv. Men som sagt det går alldeles utmärlt att diskutera olika hundraseras egenskaper och betygsätta dessa efter en 5-gradig betygsskala i olika TV-program.
Posted on: 2007/3/4 10:21
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Bla bla blah...
Vi är alla från samma planet och människosläktet. Vi har måånga mer likheter än olikheter! Alla lika men alla unika! Låt oss gå ihop i gemenskap för det är då vi blir starka, det är inte varandra vi ska kämpa emot, det finns mycket viktigare saker att koncentrera sig på just nu. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Fattar ändå inte hur hon kom fram till siffran vad anser hon om att det bara är svarta som kan få vissa sjukdomar att vi har olika skelletuppbyggnad.... jag skulle vilja att alla människor som är germaner känner sig i bakhuvudet... där kommer ni hitta en knöl och det är nästan bara vi nordeuroper som har denna sk geniknöl... |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
När israels första premiärminister tillkom 48 eller var det var så snackade han om att bevara den judiska RASEN inte någon judisk tro utan den judiska rasen.. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ville mest höra vad folk tycker och tänker ta lite "tempen" på andvändra på vaken se hur vakna och toleranta de är. se om de klarar av att diskutera dessa ämnen utan att gå i tacket eller bli "ledsa" sen tror jag absolut svarta kan leva i norden och tvärtom människan kan nog anpassa sig ganska bra.... |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
förstår faktiskt inte om du skämtar detta har inte med invandringspolitik att göra överhuvudtaget utom om rasbiologi |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Etthund du som är intresserad av andlighet får man fråga om det finns något andligt band som svarta har som inte vita har och tvärtom.. finns det någon fara med blandning? "vi är alla från samma planet" Ja antagligen är vi det och det är en ganska stor planet där olikheter borde finnas till för annars så kunde vi väl gjort en mindre planet om hela planeten redan var utforskad i sverige? Låt oss gå ihop gemensamt mot tyraniet håller jag med om.... vem har snackat om att vi ska kämpa mot varandra? jag ser hundar kunna leva tillsammans ha roligt trevligt veta om deras olikheter men de kan leva med det... varför kan inte människan det? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det allmänt känt att det finns folkgrupper här på planeten vilka dras med olika särdrag, laktosintolerans, alkoholintolerans, samt en del andra särdrag så som mörkt eller ljust hår, det är väl inget konstigt i det, hela naturen omfattas av detta fenomen, arter raser, so what......denna mångfald är en av naturens många kännetecken som vittnar om allt levandes anpassningsförmåga, fattar inte varför detta ska få en tabustämpel, om det inte beror på att vissa lägger en alldeles speciell värdering i detta fenomen, och då är det inte fenomenet i sig som tabubeläggs utan en liten högljudd skaras värdering av en av naturens grunder, mångfald.
Faktum är att det är likheterna som är intressanta inte skillnaderna........
Posted on: 2007/3/4 10:58
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har inga problem med att diskutera vilket tabuämne som helst. Jag jag inte vill är att alla tabuämnen skall diskuteras på vaken.se.
Varför? 1. Många personer har negativa assosiationer till detta ämnen och de assosiationerna lär inte försvinna bara för att ämnet diskuteras. 2. För att det är inte så relevant till vaken och dess syfte. Vissa verkar tycka att ju mer tabubelagt ett ämne är destå bättre är det att diskutera det. Som om det skulle forsera läsaren över någon normativ kant som sedan skulle rasseras och all förståelse bara skulle välla in i skallen på läsaren. Nu är det inte så lätt och läsaren lär i många fall reagera känslomässigt negativt på detta och bli arga och irriterade. Detta verkar de som gillar dessa ämnen tycka vara brister hos läsaren som de sedan kritiserar. Men vore det inte smart av den som skriver om tabulagda ämnen att tänka igenom reaktionerna innan de skriver och förbereda läsaren för att ta i ett sådant ämne? Själklart är dessa bråkiga debatter orsakade av både skrivarens och läsarnas brist på förståelse för varandras ideer. Det finns två viktiga sidor av en diskussion 1. Ärlighete, 2. Empati. Du kan inte vinna en diskussion genom att trycka över den andra med "sanningar" vilket motsvarar att vara ärlig. Du måste även förstå hur läsaren känner och få läsaren att förstå hur du känner. Att bara gå på ärlighetens ben är dömt att misslyckas, likväl som man inte kan gå bara på empatins ben. Av någon anledning verkar många välja sida samt många bli placerade i något av dessa fack. Antingen det ena eller det andra. Antingen "vänsterflum" eller "högerrasism". Själv försöker jag att använda båda benen. Jag önskar att alla skulle tänka över hur ni tar er framåt.
Posted on: 2007/3/4 11:17
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du skriver så objektivt att det blir otydligt "du vill inte att detta ska diskuteras" betyder det att det inte får är det något DU har bestämt eller är det något du önskar som andvändare på vaken eller är det något som chefen bestämmer? är det så många som blir ledsna hela tiden verkar bara vara du? och blir de ledsa läs det inte? det finns en massa saker ja blir ledsen för i världen oxå men jag väljer att inte blunda för det utan ta sanningen jag anser den ska göra mig fri... vilket forum passar bättrre till tabun en ett vid namn "vaken.se" du kanske skulle ha tagit ett annat namn annars.. "www.gladinformation.nu" Quote:
Ärlighet säger du? jag anser jag är en av de mest ärliga på detta forum jag berättar vad ja sysslar med.. mycket av det jag skriver handlar om min vardag jag snackar med reinfeldt med expo och har men är de flesta varit öppen.. jaxtone är även en sådan man som skriver mycket om sig själv därfrör är hans inlägg jävligt intressanta han bär på över 50års livserfarenhet han delar med sig... just därför är han för mig trovärdig. "man kan inte bara gå på emtatins ben" säger du SAMTIDIGT som du menar att man inte så diskutera tabun ??? eller jag fattar inte... ÄH! ska jag vara helt ärlig fattar jag itne något |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hur var det nu gällde inte den riktiga yttrandefriheten på vaken.Om den orwellska politiskt korrekta modellen gäller på vaken så förstår jag mig inte på valet av namn "VAKEN" .
Och då tror jag att många blir besvikna då där inte finns några andra bra s.k vakna forum i Sverige . |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Tja, antingen har du rätt dåligt minne eller så har vi väl olika definition på vad en diskussion är. Det är ju bara att söka på forumet så kan man hitta rätt många exempel på att jag diskuterat dessa frågor en hel del, bl.a med dig. Sen vad raser beträffar så är vi åter inne på definitioner. Tittar du i all världens encyklopedier eller ber all världens genetiker beskriva det så tror jag du kommer att upptäcka att ras är en biologisk term som används för att definera olika arter i undergrupper med hjälp av genetik. Oavsett om du är en massaj, pygmé eller europé så kan homo Sapiens inte defineras i sådana undergrupper eftersom den genetiska variationen inte är tillräckligt stor.
Posted on: 2007/3/4 11:58
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ganska roligt att se folk använda ordet raser fortfarande.
Ordet raser verkar vara ett injobbat ord som har arbetats in för att vi människor ska känna olika värde. Det har arbetats in i många generationer känns det som bara för vi inte ska kunna samarbeta på någon sätt. Olika språk är kul, men det känns också som en inarbetad produkt för att folk inte ska kunna slå sig samman, man ska ha svårt och förstå varandra, annars skulle vi kunna komma till en nivå där alla demonstrerar mot den stora illusionen vi lever i. I och med folk kan ta fram ett nytt språk så kan man alltid relatera språket till andra språk. Anser att ordet raser är precis samma skit som olika språk. Därav gränser för att vi inte ska kunna ta oss vart vi vill utan att storebror vet vart du tar vägen. Vilket intresse har storebror av att vi sticker till andra länder? Varför denna kontrollen i en värld där vi har byggt upp? Men tror knappast att vi vanliga människor har dragit dessa gränser, dom är skapade av ett syfte,vilket är min tro, därför att vi ska behålla dom olika språken. Vi har folk som blir förbannade för dom inte förstår vad andra pratar om, och därför skapas en sorts rasism hos den som inte förstår vad andra pratar om. Den får en att känna, fan snackar han skit om mig? vad planerar dom? undrar vad dom säger?. Nyfikenheten och att inte förstå vad andra pratar om skapar denna rasism. Därför har vi vissa som säger, bor man i det här landet ska man prata det här språket. Det känns bara som allt är odlat av syftet att skapa hat för andra folkslag, alltså det här med folk,gränser och olika språk. Jag tänker tillbaka till när jag jobbade på industri där jag jobbade olika skift, där ena skiftet utsåg sig bättre en det andra, och andra skiftet tyckte dom var bättre mot det andra. Min tanke var till vilket syfte höll dom på så här trots allt så hade både svenskar och utlänningar samma tänkande. Fick en bild om hur folk är rasister på många sätt undrade varför folk betedde sig så. Såg på folk precis som om dom var programerade att dom skulle bråka mellan de olika skiften. Och detta hade inte ens med olika raser att göra, detta var olika skift med blandade raser som tyckte sig vara duktigare än det andra skiftet. Whe are same shit, whe just have different stories. Respect
Posted on: 2007/3/4 12:00
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vi står upp till knäna i skit allihop och att i den situationen diskutera huruvida vissa blommor i rabatten som är bäst eller besitter ett existensberättigande kan väl knappast ha något med vakengraden att göra, det tycker jag tyder på synapsplack..."peter"
Posted on: 2007/3/4 12:01
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ligger en hel del i det Gaston.
Posted on: 2007/3/4 12:03
|
|||
|
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login