vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
S.O.C
SOC

Socialtjänsten är en barnsjukdom av familjen Statism och dess parametrar egosim, makt statussamhälle, kapitalism och stratifiering. Ca 600 000 Svenskar lider direkt eller indirekt av SOC år 2010. SOC angriper fysiskt och psykiskt. Dess negativa ideologiska, mentala och fysiska attribut degrederar gränslöst individer, familjer, barn och samhälle. SOC leder inte alltför sällan till döden. Andra symptom är hemlöshet, arbetslöshet, psykisk sjukdom och hospitalisering. Inget känt botemedel existerar för sjukdomen år 2010. Vid årskiftet ökade antalet smittade epidemiskt med ca 15%.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: S.O.C
Men du kan lika gärna skriva kommunism istället för kapitalism, det skulle nog vara mer relevant faktiskt.
Socialtjänstens fula baksida är kring det att ta makt över omstöpningen av samhället - och det hör till det som kommunism är en bogyman för. Så det kan ha många namn istället för kommunism - men det har rodret, och det har kommunismens fula baktryne, i vilket fall.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Kapitalism / Kommunism, det är saksamma, samma skit du vet. Ytterst är det en maktfråga och utövarnas ansvar till att programmera upp kreativa, fungerande och hälsosamma samhällen.

See User information
Vad har man för utbildning som socialtjänsteman/kvinna?

Posted on: 2010/2/7 22:14
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Kompletterande genusperspektivsutbildningar... har nog kommit starkt... tack Sahlin, så de kan slå sönder familjerna och upprätt förståelse.

Anonym
Socionom

I den svenska utbildningen ingår bland annat ämnena juridik, psykologi, sociologi och socialt arbete. Utbildningen innefattar 90 poäng socialt arbete, vilket ger en filosofie kandidatexamen i detta ämne. En hel socionomexamen ommfattar 210 högskolepoäng.

Som socionom kan man bland annat arbeta som socialsekreterare, biståndshandläggare inom LSS eller för äldre, behandlare, kurator på exempelvis skolor och sjukhus eller kriminalvårdare. Socionomer kan även arbeta som enhetschefer inom äldreomsorg eller LSS verksamheter. Inom dessa områden arbetar socionomen ofta med ledarskap inom arbetsgrupper. Samt med stöd och omsorg för personerna verksamheten arbetar för. En socionom kan även bli forskare inom socialt arbete.

Mycket av verksamhetsområdena för en socionom är inriktad mot individuell hjälp, men det finns tendenser som visar på en förskjutning då det numera arbetas med förändringsprocesser i grupper och därmed med förebyggande arbete snarare än behandlande. Detta kan ske både på behandlingshem, socialkontor eller i andra sammanhang där en grupp av individer behöver förändring av sitt invanda beteende.

En socionom har kunskap om hur sociala problem uppkommer och om hur de kan förändras. De har kunskap om samhällets resurser och lagar i socialtjänstens närhet samt om hur sociala insatser dokumenteras, utvärderas och följs upp. En viktig del i en socionoms arbetsroll är att förstå det sociala samspelets betydelse för människors utveckling för att kunna bidra till att hjälpa människor att förändra sin tillvaro och utöka sitt handlingsutrymme och egenförsörjning.

Utbildningen till socionom är en högskoleutbildning på mellan 3,5-4 år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Socionom

See User information
Jag har bekanta till bekanta som jobbar på soc

De har det inte lätt, överst i varje kommun sitter en välbetald diktator som inte kan ge de övriga tillräckligt med finanser (för att kunna hjälpa alla som behöver hjälp)

Så det är ständig brist på pengar i ena änden och upprörda människor som blir nekade hjälp i andra änden, båda drar i den stackars socialarbetaren

Inte många som orkar vara kvar speciellt länge vad jag förstår

Posted on: 2010/2/7 22:43

See User information

Posted on: 2010/2/7 23:50

See User information
En fråga bara: Om soc försvinner, hur tar man hand om destruktiva familjer där det förekommer övergrepp? (Har inget övers för soc bör påpekas)

Posted on: 2010/2/8 10:22
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Det är klart det måste finnas en instans som hjälper folk. Däremot så bör man diskutera och revidera dem betydligt mycket hårdare i dom fallen dom istället för hjälper de facto stjälper. Vidare så bör man diskutera huruvida dom skall administrera sjukskrivna människor överhuvudtaget.

See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Vad har man för utbildning som socialtjänsteman/kvinna?

socionom

Posted on: 2010/2/8 13:21
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Det är klart det måste finnas en instans som hjälper folk. Däremot så bör man diskutera och revidera dem betydligt mycket hårdare i dom fallen dom istället för hjälper de facto stjälper. Vidare så bör man diskutera huruvida dom skall administrera sjukskrivna människor överhuvudtaget.

Ja det måste det, men tror att man ska ha en instans som inte är maktfullkommlig olch som består av människor i ens direkta närhet. Är som sagt väldigt kluven, dagens samhälle gör ju att många far illa och som inte människor i ens närhet ser eller inte vill se.

Posted on: 2010/2/8 14:33
Fuck you FRA!

Anonym
Texten jag skrev ovan beslutade jag skulle bli en artikel för Sourze under kategorin 'Samhällssatir' med influens av en av mina inpsirationer, Tage Danielsson. Trots allt så genererade texten ett skratt hos mig, en vän och initiala publicisten på Sourze. Det drog ut någon dag och jag upptäckte anomali då jag i normala fall fått allt jag skickat publicerat och därmed uppfattat tidningen som en 'fri' tidning... här är dramat:

Första responsen:

Hej Jörgen,

tack för texten. En roande svada. Frågan är hur vi ska lägga upp den här, då den inte riktigt gör sig i artikelformatet. Vad tror du om forumet? Du vet att man kan starta nya trådar, att de inte behöver bygga på en artikel? Annars kan vi alltid lägga upp den på Litteratur & poesi om du vill det. Där skulle den också passa bra.

Hälsningar
Helena

Mitt svar:

Halå igen,

Så här kanske man kan lägga upp det:

Samhällssatir: S.O.C

SOC (även känd som Socialtjänsten) är en barnsjukdom av familjen Statism och dess parametrar egosim, makt, statussamhälle, kapitalism och stratifiering.

Ca 600 000 Svenskar lider direkt eller indirekt av SOC år 2010. SOC angriper fysiskt och psykiskt. Dess negativa ideologiska, mentala och fysiska attribut degrederar gränslöst individer, familjer, barn och samhälle. SOC leder inte alltför sällan till döden. Andra symptom är hemlöshet, arbetslöshet, psykisk sjukdom och hospitalisering. Inget känt botemedel existerar för sjukdomen år 2010. Vid årskiftet ökade antalet smittade epidemiskt med ca 15%.

Ovanstående samhällssatir presenteras i hedrande anda av framlidne Tage Danielsson, född 5 februari 1928, död 13 oktober 1985, svensk författare, poet, manusförfattare, filmregissör, skådespelare och komiker. Mer information:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tage_Danielsson

Vad säger du? Ogillas upplägget så får du presentera det precis hur du vill =)

Mvh Jörgen

Nästa kommunikation kom nu på morgonen:

Hej! För din info, vi har beslutat att inte publicera din text nedan. Vi förstår den inte riktigt själva och tycker inte att den passar in varken som vanlig artikel eller under poesi och litteratur. /Med vänlig hälsning Carl Olof Schlyter, chefred, Sourze

Som avslutades med mitt svar:

Hoppas ni förstår att det rent tekniskt blir censur om det är ert slutgiltiga beslut.

För att öka förståelsen i hopp om publicering:

Satir är en skrivteknik där man påvisar brister hos subjektet (till exempel en individ, en organisation eller en stat) för att förlöjliga, ofta menat som en provokation eller för att få i stånd en förändring. Humor i satir tenderar att vara subtil, med ett fritt användande av ironi och skruvad humor.

Termen användes i romersk litteratur om en kåserande diktart som introducerades av Lucilius (100-talet f.Kr.), som förbättrades av Horatius och som erhöll polemisk skärpa hos Juvenalis. Först efter fransk-klassicismen upphörde termen satir att beteckna en särskild diktart och blev ett begrepp använt för att karakterisera litterära verk som i kritiskt syfte gycklar med (det offentliga livets) missförhållanden.

Satir finns i form av prosa, dikter, teckningar, dramatik, revyer, filmer, TV-serier eller radioprogram

Den svenska satirens fader anses vara Olof von Dalin som 1740 utkommer med sin allegorisk berättelse Sagan om hästen som skildrar Sveriges historia från Gustav Vasa till Karl XII. Under senare delen av 1700-talet märks särskilt Anna-Maria Lenngrens "Porträtterna".

....

Anonym
fortsatt:

Sourze:
Hej, självklart är det vi själva på redaktionen som bestämmer vad som publiceras och inte i Sourze. Det är nämligen vi som bär ansvar för det som publiceras. Mvh Carl Olof, Sourze

Jag:
Vad är problemet då? Helena förstog texten och mina vänner skrattade gott.

...

Skickade texten till www.yttermera.se istället =) .. skojj sajt, rekommenderas..

Anonym
Sourze:
Vi tyckte helt enkelt inte att den var tillräckligt bra. /Med vänlig hälsning Carl Olof, Sourze

Jag:
Vad är det som är dåligt, då? Jag mottar gärna lite konstruktiv kritik till att förbättra den om så är fallet.

Tack på förhand,

Jörgen

...............

För att fundera lite öppet, jag själv tyckte den var bra, en vän skrattade, initiala publicisten uttryckte sitt nöjje. Jag tycker efter att jag tittat igenom den igen, att den är bra. Kategoriserar den som akkurat modern samhällssatir. Kan det hända att man inte tycker satir är bra och passande för Mohammed-hysterin som var härom året? Kan det vara så att deras rädsla för reprimander tar till skyddsmekanismen 'Distortion' för att rättfärdiga sitt beslut? Hade dom i själva verket faktiskt velat publicera den i förbättrad form hade dom som tidigare erbjudit sig att korrektera fel.

Det känns som en favorit i repris och något som är återkommande i vårat samhälle. Ytterst, om det nu är så att jag har rätt, så är det rädsla som leder till maktmissbruk.

Anonym
Ah, äntligen så lossnade det lite,

Svar från chefsredaktör @ Sourze:

OK:
- ”barnsjukdom”: Varför just ”barn”. Ser ingen logik i det.

- ”familjen Statism”: Nästan ingen vet vad ”statism” är. Jag gjorde det inte förrän jag slog upp det.
- ”dess parametrar egosim, makt, statussamhälle, kapitalism och stratifiering”: Menar du inte ”egenskaper”? Man brukar väl aldrig tala om en sjukdoms parametrar? Fast egentligen borde det vara mer analogt med leken med ordet sjukdom i sammanhanget att prata om symtom, men jag känner mig osäker på om de saker du radar upp (egoism etc) skulle passa som egenskaper eller symtom, för att det hela ska hålla ihop och bli träffande. Snarare blir man förvirrad som läsare.

- ”Dess negativa ideologiska, mentala och fysiska attribut”: Här pratar du ju egenskaper. Men att tala om en sjukdoms ideologiska, mentala egenskaper känns inte ok. Du menar något annat men kommer inte på hur du ska skriva det.
- ”Andra symptom”: Ok nu börjar du prata om symtom, men det har du ju inte gjort tidigare så att nu börja skriva ”andra” funkar inte. Symtom förresten utan p på svenska.
- ”Inget känt botemedel existerar för sjukdomen”: botemedel MOT en sjukdom
- ”Ovanstående samhällssatir presenteras i hedrande anda av framlidne
Tage Danielsson”: Man uppfattar det som att det är Tage Danielsson som presenterar satiren. Du borde ha skrivit ”Ovanstående samhällssatir är skriven för att hedra…” Men jag känner att det finns så mycket fel i texten att det vore orättvist mot Tage Danielsson att dra in honom.

Med vänlig hälsning /Carl Olof, Sourze

Skall korrektera det som jag anser vara relevant... :)

Anonym
Hej Carl Olof,

tack för ett intressant svar! Jag har korrekterat texten något och kommer här nedan med kommentarer på dina kommentarer,

- ”barnsjukdom”: Varför just ”barn”. Ser ingen logik i det.
För att jag anser att det moderna samhället är i sin linda.

- ”familjen Statism”: Nästan ingen vet vad ”statism” är. Jag gjorde det inte förrän jag slog upp det.
Det är bra, det får folk att tänka och studera. Varje dag kommer med en läxa. :)

- ”dess parametrar egosim, makt, statussamhälle, kapitalism och stratifiering”: Menar du inte ”egenskaper”? Man brukar väl aldrig tala om en sjukdoms parametrar? Fast egentligen borde det vara mer analogt med leken med ordet sjukdom i sammanhanget att prata om symtom, men jag känner mig osäker på om de saker du radar upp (egoism etc) skulle passa som egenskaper eller symtom, för att det hela ska hålla ihop och bli träffande. Snarare blir man förvirrad som läsare.

Jag utgick från ett Socialkonstruktionistiskt perspektiv, men jag ändrade det till 'dess delegenskaper'. Tack!

- ”Dess negativa ideologiska, mentala och fysiska attribut”: Här pratar du ju egenskaper. Men att tala om en sjukdoms ideologiska, mentala egenskaper känns inte ok. Du menar något annat men kommer inte på hur du ska skriva det.

Ändrade det här till 'symptom'.

- ”Andra symptom”: Ok nu börjar du prata om symtom, men det har du ju inte gjort tidigare så att nu börja skriva ”andra” funkar inte. Symtom förresten utan p på svenska.

Tror du ser i syne, den text jag hade framför mig innehåller ordet 'symptom'.

- ”Inget känt botemedel existerar för sjukdomen”: botemedel MOT en sjukdom

Ändrat till 'mot'.

- ”Ovanstående samhällssatir presenteras i hedrande anda av framlidne Tage Danielsson”: Man uppfattar det som att det är Tage Danielsson som presenterar satiren. Du borde ha skrivit ”Ovanstående samhällssatir är skriven för att hedra…” Men jag känner att det finns så mycket fel i texten att det vore orättvist mot Tage Danielsson att dra in honom.

Det får som sagt stå för dig och det lämnar jag upp till läsaren att avgöra, uppdaterade texten enligt önskemål till: ' Ovanstående samhällssatir är skriven för att hedra konstformen som sådan och en av de främste svenska konstärerna genom tiderna,"

Här kommer texten komplett enligt ovanstående uppdatering:

SOC

Socialtjänsten är en barnsjukdom av familjen Statism och dess delegenskaper egosim, makt, statussamhälle, kapitalism och stratifiering. Ca 600 000 Svenskar lider direkt eller indirekt av SOC år 2010. SOC angriper fysiskt och psykiskt. Dess negativa ideologiska, mentala och fysiska symptom degrederar gränslöst individer, familjer, barn och samhälle. SOC leder inte alltför sällan till döden. Andra kända symptom är hemlöshet, arbetslöshet, psykisk sjukdom och hospitalisering. Inget känt botemedel existerar mot sjukdomen år 2010. Vid årskiftet ökade antalet smittade epidemiskt med ca 15%.

Ovanstående samhällssatir är skriven för att hedra konstformen som sådan och en av de främste svenska konstärerna genom tiderna, Tage Danielsson, född 5 februari 1928, död 13 oktober 1985, svensk författare, poet, manusförfattare, filmregissör, skådespelare och komiker. Mer information:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tage_Danielsson

Väl mött,

Jörgen

Anonym
Sourze:

Hej Jörgen! Sorry, men vi måste släppa den här frågan nu. Vår bedömning är att den inte håller tillräcklig kvalitet för att publiceras. De fel den innehåller är inte av ett slag som kan rättas av vår redaktion. Vårt beslut är att inte publicera den. /Med vänlig hälsning Carl Olof, Sourze

See User information
min slutsats är att din artikel var för obekväm för något så mainstream som sourze.. intelligent kriticism innebär ofta att fler än vad som behövs tar åt sig och känner sig kränkta.. pga att de själva byggt upp ett för stort hopp kring något de egentligen inte vet något om.. personer som sitter hela dagarna på en tidningsredaktion har förmodligen en ganska bristande bild avseende hur korrupt och egenmäktigt sveriges socialtjänst är.

Posted on: 2010/2/10 16:17

Anonym
Ja, ungefär något sånt kategoriserar jag det som med. Det är komplext. Vi lever i ett land som har svårt för kritik mot sig självt. Jag tror ett stort problem är att vi identifierar oss för mycket med Staten och Nationalismen så vi känner oss kränkta när någon kritiserar landet/staten som i det här fallet.

Ytterst så ser jag det som bra samhällssatir om den stoppas enligt ovanstående. Det betyder ju att det väcker känslor, precis som konst ska! =)

Nu kan det ju förståss vara mitt EGO som sätter upp kognitiva fällor för uppfattningen; lite svårt när det står ord mot ord så här.. Så man får låta läsarna avgöra. En projektion kan ju vara att vi är indoktrinerade i att acceptera kulturpolisiära insatser och han är den allsmäktige eliten som alltid har rätt.

Bittersöta känslor.

Resized Image Resized Image Resized Image

Ps. I sammanhanget så kom jag och tänka på den dubbelmoral Sourze (och därmed dess läsare) står för som accepterar rasism, förtryck och illegal hatkultur som pågår i deras forum/mikroblogg-system. Ds.

See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Det betyder ju att det väcker känslor, precis som konst ska! =)

.

Är det vad konst ska göra?

Är det inte just vad man säger därute?

Alla vakna är automatiskt medlemmar i vändningsrörelsen, ju...
så detta förstår jag inte riktigt

Konst är bortom sådant som känslor, man kan ju inte ta dagens degenererade företeelser, förståelse, begrepp och annat pk-alien i den snabt förskjutna måttstocken kring vad som är gott/bra/vackert respektive ont/dåligt/fult - och tro på det.
Eller, man kan det kanske, men då är det mycket lite kring "vaken".

Konst ska istället mer väcka, eller trigga det ursprungliga i människan, alltså syftet med konst - inte vad dagens så kallade "konst" används till.

Vänd alla nu hädanefter på det mesta, annars blir det banning.

Jag postade 6-7 gånger det där med Why Beauty Matters med filosofen Scruton, komadmin deletade det, jag ska kolla senare om jag efter det har postat det igen, och det är kvar - admins är ju kända för att berika verklig vakenhet...

Posted on: 2010/2/11 20:38

See User information
Nej det går inte att nå trådar med Scruton / Why Beauty Matters.
Komadmins... - några av dom är på Avdelningen nu, så passa på:

Nu pratar vi Riktig verkstad void, inte lek-stad.

Reeepost:

Jag johan15 / Novax har av komatisk problematisk admin som tillskansat sig adminrättigheter utsatts för piratfasoner...

Så jag kan inte vara med längre, det räcker nu.

Tänkte bara posta lite som jag postade för några dagar sedan, men som piratades bort av admin, antagligen då han som tror på piratism, jin83?

Det var en skam att undanhålla det för users här, ska du veta.
Detta är bland det finaste och bästa jag har sett, jag har förr tagit hem den som torrent, nu kanske den bara finns som en mindre fil som torrent, 700 mb.

Sätt gärna in filmen i ett sammanhang då kring mycket annat som postats, varför komaism är vaken, varför man så frekvent sett hur saker på två ben postar rapgrejer, och kallar det för "musik" för "vakna", vakenmusik och liknande.

Det är någon video på vakens framsida från aktiviteten senast, där man ser man en person köra med fingarna som alienrappare, tråkigt men detta är vaken, hör även vad han säger då... hehe...

Man kan kanske förstå varför komadmin är så rädda och bannar mig, då vissa saker inte tål exponering och dagsljus, sanning och det vackra... Hoppas alla kan se igenom bedrägeri, komaism och vad detta med infoutdelning är för att promota, egentligen.

Jag hade postat ungefär som detta under, det var som inlägg tvåi en tråd alarik skapade om musik/konst, kommer inte ihåg riktigt.
Komadmin tog bort detta - go figure - samtidigt som de lät ett annat inlägg jag skrev där i tråden, tror alarik undrade vad jag menade med komaism, minns inte riktigt, det är kvar, men Scroton försvann. Samtidigt ser det konstigt ut då när alarik svarar i ett inlägg att han ska se filmen - den är ju inte kvar. Varför håller komaadmin på med att löpa amok med sådant här?

Det är sex delar:
http://www.youtube.com/view_play_list ... y+beauty+matters&rclk=pti

Why Beauty Matters

This post is just to thank all the many people who have contacted me, either here or by e-mail, to comment on the film, Why Beauty Matters, which I wrote and presented and which was shown last Saturday on BBC2.
http://rogerscruton.wordpress.com/2009/12/02/why-beauty-matters/

http://www.wineanorak.com/blog/2009/12/why-beauty-matters.html

http://www.art-bin.com/art/rtallmo_sw.html

http://static.planet49.com/pixel.gif

http://www.nisus.se/gorgias/ -citat mm*tallmo@nisus.se!)

http://www.nisus.se/archive/index.html

Why Beauty Matters
Summary
Philosopher Roger Scruton presents a provocative essay on the importance of beauty in the arts and in our lives, making a case for restoring it to the centre of our civilisation.

----

http://rogerscruton.wordpress.com/2009/12/02/why-beauty-matters/

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00p6tsd

----

Architectural Art with the Splendor of Divine Nature and Deep Cultural Meaning
http://pureinsight.org/node/5547

---

On Music
http://pureinsight.org/node/4127

Posted on: 2010/2/11 21:53

See User information
Konstnären känner, förmedlar känslor, tycker om nåt, vill tala om nåt, står man där o inte känner ett skvatt kan det bli ruskigt svårt att uppfatta vad han vill förmedla...

Vad tror du jag vill med följande: http://photos.mepprograms.org/#2.0

Må gott

Posted on: 2010/2/11 21:57
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Lite svårt och hänga med här i din sista pos, men jag tittar på youtube-filmerna, bra länk! Tack.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper