Vakencorner
|
Absolut sanning?
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Detta är en översättning från ett stycke text jag hittade här.
Jag hoppas att ni finner den lika intressant som jag. Quote: Matematiska bevis är uppbyggda av enkla axiom: uppenbara och absoluta sanningar. Dessa enkla axiom kombineras sedan med logikens lagar (resonerandets regler, som vi använder varje dag, kanske utan att vara medvetna om det) för att skapa mer komplicerade axiom. Platonisterna skulle se dessa axiom som så enkla att de måste vara sanna, och att det inte skulle kunna vara på något annat sätt. De sågs som eviga sanningar, som väntar på att bli upptäckta, och verkligen inte en av människans uppfinningar. Texten får en verkligen att tänka på vad ordet "sanning" egentligen betyder, inte sant?
Posted on: 2008/11/14 12:51
|
|||
|
||||
|
Re: Absolut sanning?
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hm.
Jag tänkte att en del kanske undrar varför jag envisas med att tjata om vetenskap, matematik, fysik och annat påtagligt i en forumavdelning titulerad Andlighet. Jag vet inte om jag formulerat det, på ett kärnfullt sätt tidigare, så jag tänkte försöka göra det... Genom objektiva experiment, ökar vetenskapen och teknologin, vår makt över naturen i allt snabbare takt. I stark kontrast till vår andliga tillväxt, som fortfarande är sporadisk, och inte egentligen avancerat nånting sedan nya testamentet (i västvärlden i alla fall). Det här glappet anser jag vara den största anledningen till många av de kriser världen står inför idag. Och symtpomen finns även i icke kristna kulturer. Vad jag försöker göra är att slå samman de två (det andliga och det vetenskapliga), genom att försöka dra så enkla slutsatser som möjligt rörande deras förhållanden. Jag har funnit det mycket givande att fundera runt det, för detta har ju förstås inte bara en filosofisk innebörd. Det har en effekt på matematikens och fysikens bas. Eller som Eintstein uttryckte det, några år innan han dog: "Jag anser att det är fullt möjligt att fysik inte kan grundas på fältteorier, alltså, på kontinuerliga strukturer. I så fall finns ingenting kvar av mitt luftslott, i vilket gravitationsteorin ingår, samt resten av modern fysik." Jag tror att våra andliga instinkter har utvecklats för att koppla samman oss med de kreativa sidorna av evolution. När vi måste fatta livsavgörande beslut, förlitar vi oss på dem, och ifall de lett oss rätt, så överlever vi. Därför gör det mig ont att se, hur folk kan bråka om att just deras livsåskådning är korrekt, trots att det har med andlighet att göra, och de inte har det minsta hopp om att bevisa att de har rätt. Vi behöver så många varianter som möjligt, ty skulle vi stå inför en kris, kanske bara vissa varianter klarar sig. Enkelriktning kan leda till undergång! Så snälla ni, lär er av varandra, så att ni har kunskapen ifall den skulle behövas! Det handlar inte om rätt eller fel. Det handlar enbart om perspektiv! Min största skräck är att någon galen religös ledare ska trycka på den röda knappen, med avsikten att skicka oss alla till dennes variant av "himmelriket". Att bli en hög radioaktiv aska, är inte min favoritvision av framtiden... (fotnot: några av formuleringarna är skamlöst stulna härifrån.)
Posted on: 2008/11/17 14:48
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Absolut sanning?
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är evolutionstänk - vänd på det... "Jag tror att våra andliga instinkter har utvecklats för att koppla samman oss med de kreativa sidorna av evolution. När vi måste fatta livsavgörande beslut, förlitar vi oss på dem, och ifall de lett oss rätt, så överlever vi." Det finns inget sådant som detta... |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login