vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Råkost. Funkar Super Bra!

See User information
Hej!

Har ätit mellan 80 och 100% rå nu i ungefär 6 veckor nu.

Mår väldigt bra!

Har massor med groddar hemma nu, kolonilott och vad mer?

Just det food processor, väldigt viktigt!

Mår toppen, lite länk här:

http://www.levandefoda.se/LevandeFoda.html
http://rakraft.wordpress.com/

Allt går att hitta via "älskade" google.

"sprouting" osv...

Flera freaks och lite flum men väldigt roligt att se!

Mycket på youtube med "raw food"

Grejen är:

När vi äter eko rå hem odlade mat (super billigt) då vet vi VAD vi äter, undvika kemikalier i massor, och visst är det billigare-

Har över 40 tomat plantor igång nu, snart spenat, GREENS osv..

Gardening oldings tips = Google

Många kolonilotter är tomma, kostar bara ett par hundra per år

Odlings böker finns på biblioteket-

Hej då Konsum ICA och Frankenstein Foods haha!

Ah så mycket som man kan.

Har startat en förening nu med org nummer = vi kan köpa grossit mat till meddlemmar, ie frö och så....

Läs upp om detta först, har varit vegan i 20 år redan så är väldigt vann, ni "meatheads" eller skäpmat artister kommer har det lite svårare när kroppen börjar rensar, men, som sagt googla.

Jo, denna film Simply Raw kurer typ 2 diabetes permanent i ett par dagar:

http://www.youtube.com/watch?v=YSUw9SaPLmA

Finns på torrent....

Ha det bra, och lycka till!

M

Posted on: 2009/3/31 22:35
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Råkost. Funkar Super Bra!

See User information
Hej & Tack för tipsen.

Det är andra gången idag jag hörde om den filmen, måste ta och kolla upp den.

Borde man endast äta ekologist då annars får man i sig massor med gifter om man inte hettar upp grönsakerna?

Blir man ens mätt av råkost? hehe

Vad äter du till en vanlig lunch tex?

Posted on: 2009/4/1 14:31
"We’ll take a million September 11’s over one moment of true insight toward our self-hate." - Kymatica
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ja, Lorax. Skriv en rad av dina vanligaste recept, eller vad du brukar äta och mängderna.
Frukost, Lunch, Middag.

Jag är helt kass på råkost och ställer samma fråga som SS, dvs blir man verkligen mätt?

See User information
Min mormor har skrivit en banbrytande bok i slutet på 70-talet tror jag, som heter Odla Utan Gifter. Kolla upp den! Finns oftast på bibblan eller billigt på t.ex Bokborsen.se

Meta Strandberg - Odla Utan Gifter

För er brödfreaks (som jag) har hon även skrivit Baka Nyttigare.

Posted on: 2009/4/1 17:37

See User information
Jag ogillar stora delar av råkost "rörelsen" pga att dom snackar så mkt skit. Visst det mesta är generellt bättre än den genomsnittliga dieten, men det är så mkt "superfoods" och "sprouting" etc (främst från USA då...)

Känns bara förvirrande och ger hela rörelsen dåligt rykte och gör att folk får fel uppfattning om det hela.

Den enda dieten av ALLA som jag stött på som följer logik och sunt förnuft är "Natural Hygiene".

Det är iofs mer än bara kost. Snarare ett sätt att leva. Med korrekt syn på vad som är "sjukdom" och "hälsa"

Tyvärr är det inte så lätt/billigt att hålla denna diet i sverige då vi har så kasst fruktutbud, men det är något att sträva efter i alla fall.

Mer info:

www.foodnsport.com

Posted on: 2009/4/25 14:31

See User information
Finns plats för många typer av människor i livet.

So what, de är lite flummiga eller på, tycker det är spännande.

Mina tomat plantor.. 30 stk.... oj oj... dags för spenat....

Snart oberoende av matkedjor... snack om idioti... ICA KONSUM HEMKÖP osv... ; )

Posted on: 2009/4/25 16:24
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Sen får de boter diabetes i ett par veckor... bra tycker jag. Betyder något bra...

Posted on: 2009/4/25 16:27
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

See User information
Självklart är det bra att kunna bota diabetes!

Jag menar bara att många som stöter på fenomenet råkost och är lite skeptiska är snabba med att slå ifrån sig hela konceptet pga att dom få personer som verkligen vet vad dom snackar om och har seriös vetenskap att kunna backa upp sina åsikter med inte är dom som skriker högst och syns mest. (Mycket tack vare "the powers that be" så klart...)

Istället får dom höra nån slick marknadsförings-snubbe i hippie förklädnad som försöker pracka på folk goji bär, kakao och choklad...

Men detta gäller ju det mesta. Vill man ha någon form av sanning måste man gräva lite djupare.

Posted on: 2009/4/25 20:00

Anonym
Inte för att jag vill vara rå nu men... varför äta så mycket rått, när man kan tillaga det...

Hur gick det för Henry Soludde...:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article348781.ab

Det sas att han levde på bananer (råa...), rätta mig om jag har fel.

En annan jag träffat levde på potatis... de där som levt rått länge blir lite som jorden, tunga och neråt... yinkaraktär.

See User information
Jepp, stämmer bra. Tror närmare bestämt att ALLA som försökt leva en längre tid på en och samma mat under en längre tid har antingen dött, eller blivit galna/mentalt störda.

Men om du å andra sidan hade läst något av dom tidigare inläggen så hade du sett att ingen förespråkar att man ska äta en och samma sak hela tiden. För det är ju bara korkat. Vi behöver variation.

Angående att leva på potatis så tror jag inte ens det är nyttigt att äta rå potatis, tror det innehåller vissa gifter. Man kan dock äta vissa sötpotatisar råa, har jag hört. Men jag tror inte det är så gott.

En råkost som stämmer överräns med de senaste 100 årens vetenskap har en kalorifördelning på 80% kolhydrater 10% fett och 10% protein

Detta innebär en diet av frukt, grönsaker och en mindre mängd nötter.

Varför man skulle vilja äta rått?

Slippa alla så kallade "kroniska" sjukdomar, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet mm

Man mår dessutom jävligt bra!

Men som sagt, det svåra är att få tag på bra variation och kvalité på frukt här i sverige.

Posted on: 2009/4/26 9:54

Anonym
Quote:

Gamer_s skrev:
Jepp, stämmer bra. Tror närmare bestämt att ALLA som försökt leva en längre tid på en och samma mat under en längre tid har antingen dött, eller blivit galna/mentalt störda.

Men om du å andra sidan hade läst något av dom tidigare inläggen så hade du sett att ingen förespråkar att man ska äta en och samma sak hela tiden. För det är ju bara korkat. Vi behöver variation.

Angående att leva på potatis så tror jag inte ens det är nyttigt att äta rå potatis, tror det innehåller vissa gifter. Man kan dock äta vissa sötpotatisar råa, har jag hört. Men jag tror inte det är så gott.

En råkost som stämmer överräns med de senaste 100 årens vetenskap har en kalorifördelning på 80% kolhydrater 10% fett och 10% protein

Detta innebär en diet av frukt, grönsaker och en mindre mängd nötter.

Varför man skulle vilja äta rått?

Slippa alla så kallade "kroniska" sjukdomar, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet mm

Man mår dessutom jävligt bra!

Men som sagt, det svåra är att få tag på bra variation och kvalité på frukt här i sverige.

Men all "forskning"/"vetenskap" hamnar till sist där det hör hemma, på komposten.

Man "slipper" inte undan... det är ju inte så att man blir vad man äter.

Människor ska äta civiliserat... inte som vildar. Hur bodde de första... i grottor? Kanske de bodde i hus redan från början...

Det är också det därmed elementen, smakerna etc. Var finns "Hettan" om man bara äter kallt och rått?

Kolla mer upp kring yin/yang, elementen, egenskaper, värme/kyla... etc...

See User information
Ska ut till kolonilotten nu... få sol. luft, jorden i mina händer, berarbetar.... mig själv, jorden... sen sätta FRÖ och mina plantor...

Sen äta... Kanske gör en picnic utanför Konsum med mina närodlade eko mat? Haha!

Jo, men råkost, vi kalla det för detta nu, förre var det bara Mat! ; )

Posted on: 2009/4/26 11:25
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

See User information
Visst ere coolt Lorax!!

Jag nämnde för nåt år sedan att det bästa man kunde äta var levande föda, o så kom det ett okontrollerat fniss lite hit och dit. Senare så dyker rapporten upp, hmm, den ifrån Kina förmodar jag, om vad man egetnligen skall käka, typ 80% frukt o 20 grönt, LEVANDE O FÄRSK... Man har ca: en timme på sig, sen kryper energin ur. Laga till maten kan man göra, men den är bäst som den är!

Går att bota i stort sett alla sjukdomar med kost, om man först slänger stressen över axeln!

Frid!

Posted on: 2009/4/26 11:59
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Ostyrig:

Men all "forskning"/"vetenskap" hamnar till sist där det hör hemma, på komposten.

Människor ska äta civiliserat... inte som vildar. Hur bodde de första... i grottor? Kanske de bodde i hus redan från början...

Det är också det därmed elementen, smakerna etc. Var finns "Hettan" om man bara äter kallt och rått?

Fattar nada...

Forskning och vetenskap hamnar på komposten? Hur fan tror du Kineserna kom på deras system för kost och levnadssätt? Forskning och vetenskap betyder inte västerländska idioter iklädda vita rockar som försöker framkalla ett visst resultat för ekonomisk vinning.

Självklart kan man inte slippa undan. Du missuppfattar mig. Allt har en konsekvens. Äter du som en idiot, så får du ta konsekvenserna.

Käka fett,protein och kolhydrater i fel proportioner och du får ta konsekvenserna

Käka kött, spannmål och mejeriprodukter, drick kaffe, alkohol och du får influensa, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, fettma, benskörhet, diabetes, migrän, synproblem, acne mm men då är du ju åtminstone "civiliserad". Vilken lättnad det måste vara när man ligger på sin dödsbädd med leukemi. -Jag har i alla fall levt ett civiliserat liv!

Men om jag istället väljer att äta frukt och grönsaker som en bonobo chimpans så slipper jag dessa sjukdomar eftersom jag inte överröser mina eliminationsorgan med skit som kroppen måste rensa ut.

Man kan aldrig slippa undan naturens lagar. Bara leva efter dom och ta konsekvenserna ;)

Be my guest. Ät civiliserat du.

Själv håller jag mig till moder jord, hon brukar vinna i det långa loppet. Civiliserat eller ej.

Go Lorax!

Posted on: 2009/4/26 13:13

See User information
mmmmmmmmmm, naturlig empati, mmmm jag mår grejt!

Posted on: 2009/4/26 14:39
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Quote:

iwarrior skrev:
Visst ere coolt Lorax!!

Jag nämnde för nåt år sedan att det bästa man kunde äta var levande föda, o så kom det ett okontrollerat fniss lite hit och dit. Senare så dyker rapporten upp, hmm, den ifrån Kina förmodar jag, om vad man egetnligen skall käka, typ 80% frukt o 20 grönt, LEVANDE O FÄRSK... Man har ca: en timme på sig, sen kryper energin ur. Laga till maten kan man göra, men den är bäst som den är!

Går att bota i stort sett alla sjukdomar med kost, om man först slänger stressen över axeln!

Frid!

"Man har ca: en timme på sig, sen kryper energin ur...."

Jaså... energimissbrukare. På grund av att det inte äts riktigt.

Ett riskorn har tillräckligt med energi för att dra ett lokomotiv några varv runt jorden.

De som äter och äter kommer alltid att må som de förtjänar, det spelar ingen roll vilka trixande teorier de har krin fördelning av kalorier, proteiner, kolhydrater etc.

Vakna vet bätte... go figure...

Anonym
Quote:

Gamer_s skrev:
Ostyrig:

Fattar nada...

Forskning och vetenskap hamnar på komposten? Hur fan tror du Kineserna kom på deras system för kost och levnadssätt? Forskning och vetenskap betyder inte västerländska idioter iklädda vita rockar som försöker framkalla ett visst resultat för ekonomisk vinning.

Självklart kan man inte slippa undan. Du missuppfattar mig. Allt har en konsekvens. Äter du som en idiot, så får du ta konsekvenserna.

Käka fett,protein och kolhydrater i fel proportioner och du får ta konsekvenserna

Käka kött, spannmål och mejeriprodukter, drick kaffe, alkohol och du får influensa, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, fettma, benskörhet, diabetes, migrän, synproblem, acne mm men då är du ju åtminstone "civiliserad". Vilken lättnad det måste vara när man ligger på sin dödsbädd med leukemi. -Jag har i alla fall levt ett civiliserat liv!

Men om jag istället väljer att äta frukt och grönsaker som en bonobo chimpans så slipper jag dessa sjukdomar eftersom jag inte överröser mina eliminationsorgan med skit som kroppen måste rensa ut.

Man kan aldrig slippa undan naturens lagar. Bara leva efter dom och ta konsekvenserna ;)

Be my guest. Ät civiliserat du.

Själv håller jag mig till moder jord, hon brukar vinna i det långa loppet. Civiliserat eller ej.

Go Lorax!

"Själv håller jag mig till moder jord, hon brukar vinna i det långa loppet. Civiliserat eller ej."

ooops, nu blir det uppenbarat. Du tror du är av jorden, så grymt bra det passar i agendan därute, ateism, alienism, newagekommunism och zeitgeistism...

Jorden är ingen hon eller någons moder. Det låter som shamantänk, kvinnonewage och allt det där.

Skärpning.

See User information
Jag tror jag är ett däggdjur, som precis som alla andra djur har en specifik diet som det mår bäst av.

Vår art har utvecklats under miljontals år, och precis som jag inte tror att min kropp är anpassad för det tempererade klimat vi har här i Sverige bara för att vår art emigrerade hit från ekvatorn, så tror jag inte våran anatomi har anpassat sig till att äta spannmål, kött eller mejeri produkter bara för att vi började med detta för några tusen år sedan (ca 10 000 vad gäller spannmål, längre tillbaka vad gäller kött).

Visst, man kan överleva på detta, men jag anser inte att det är vår optimala diet.

Posted on: 2009/4/26 18:28

See User information
Bara för att man kanske inte ser sig komma härifrån så kan man väl beté sig och bry sig!

O så började ni igen med att det ni själva tror blir verklighet, jisses... Vakensjukan!

Klart alla är av jorden, vart kommer allt du äter ifrån, allt du andas, o allt du dricker. Du snackar som om du vore en stuga utav trä, men har svårt att se det!

Om du föds i det så kallade Sverige, och ursprungligen kommer ifrån en familj som bott här i 300 år. Är du då så kallad Svensk, eller är Du ifrån Bulgarien!

Det där med att skrika halsen ur sig att vi inte är härifrån bottnar i att man inte vill ta ansvar! Glider runt lite o tycker man e bättre än andra. (Man är det man gör)

Allt kanske startade någon annan stans, men vad spelar det för roll nu?

Posted on: 2009/4/26 19:04

See User information
Jag förstår inte grejen riktigt hur man kan hålla sån strikt kost.
Människan är en allätare, stekt eller rått spelar ingen roll bara det är av bra ekologisk kvalite. jag dunkar i mig 1 kg euroshopper köttfärs, mest pågrund av min ekonomi... jag pruttar lite extra bara. Men funderar starkt att gå över till hampa protein i veckorna och kosta på sig nån gång ibland en blodig köttbit för smakens skull. Mat ska vara gott, glöm inte det. Finns gubbar som levt på fikabröd och blir 90 år... det handlar hur man tänker och lever ett positivt liv av kärlek och mycket skratt. Sen såklart det hjälper om kvalitén på kosten är av bästa eko klass. Jag har slutat köpa frukt på ica. Kör bara superfood smoothis som i sin åter bygger min kropp efter euroshopper attacken. Sen ska man inte oroa sig så jävla mycket, yes dem stoppar i gifter och shit... hellre skulle jag ju dricka rådjurs blod och leva loppan men nu är så inte fallet.

Posted on: 2009/4/27 0:00

See User information
Don Juan:

Jag förstår hur du tänker (till skillnad från ostyrig). Grejen är den att detta är ett resultat av var vi bor och hur matindustrin fungerar.

Jag själv äter inte hundra procent rått just av dessa anledningar. Efter några dagar på bara banansmoothies så tröttnar man helt enkelt...

Importörerna av frukt håller sig till dom frukter som lämpar sig bäst för transport och sådand dom vet kommer sälja. Sedan sitter vi här och tror att det endast existerar en sorts banan, när varje fruktsort i själva verket finns i flera hundra arter. Och detta gäller alla frukter. Bor man någonstans närmare ekvatorn kan man utan problem få tag på 200-300 olika frukter per år. Dvs långt ifrån enformigt. Nämnde jag att det finns frukter som smakar allt ifrån syrliga karameller, till kaneläpple, vaniljkräm och jordnötsmör!?

Men, som sagt, så är inte fallet här i Sverige. Detta förändrar dock inte det faktum att allt pekar på att människans optimala mat är frukt, precis som vi inte har anpassat oss till klimatet.

Ostyrig:

Om du nu har nått en så hög grad av upplysthet att du kan forma din verklighet efter vilja, så kan jag bara gratulera. Men man kan ju undra varför du då hänger på detta forum och klankar ner på forlk som bara handlar efter deras bästa förmåga och nuvarande kunskap.

Posted on: 2009/4/27 7:27

See User information
Jag bumpar upp den här tråden lite, den behöver mer uppmärksamhet.

Jag har sedan i somras ätit främst rått och mår vansinnigt mycket bättre. Jag förstår inte varför det blir ett sån jäkla pajkastning så fort man försöker förmedla såånna här erfarenheter. Vi som lever rått mår otroligt mycket bättre, vill ju självklart att fler skall testapå och känna hur mycket bättre man mår. Det blir verkligen inte enformigt. Jag har klarat mig meed varken mixer eller torkugn än så länge, och sen när man har de verktygen kan man ju laga mat i det oändliga. Jag är sudent och lever enbart på studiebidrag, alltså inget lån. Visserligen bor jag vansinnigt billigt, men jag klarar att äta rått och helt ekologiskt. Dessutom har jag pengar över att lägga på annat, till exempel syntar(!), som en av mina stora passioner. Så att man tror sig itne ha råd att leva nyttigt är för mig mycket märkligt. Det gälelr att lära sig vad man akn göra med billiga ingredieser. Grodda allt, till exempel. Det blir kanongott!

Nu blev det här kanske mer än presentation av mina åsikter och tanker, än en naturlig fortsättning av tråden, men tråden kommer i alla fall upp på tal igen.

Posted on: 2009/11/3 12:22

See User information
Quote:

shermjyl skrev:
Alltså... Gamer_s och andra, om ni vill hålla fast vid yttänk och komaism... go ahead. "Må bra"... precis som om det vore detsamma som att "bli bra" och få hälsan på köpet.

Äta rått, viss det är nyttigheter och bra energi... hehe... - det är fråga om nivå, dels hur att förstå saker, dels hur kosten i längden inverkar på en. Man kanske tror man är en vilde, kanske att ens moders moders moders... osv var en apa... - ÄT DÅ SOM EN APA.

Vatten kan ge en allt man behöver, allt beror på vad man förstår och förmår.

Vill man bli på ett speciellt sätt då kan man ju undvika att ge hetta till maten, alltid ha den obearbetad.

Människan är ingen apa, eller kommer därifrån.

Jag är en människa, och efter 22 år sträng vegan kost mår bättre, har bättre hälsa än alla mina släkt. Inga lidande, sjukdomar osv....

Med High Raw (åtminstone 80%) funkar det bara bättre.

Lite mer info om hur bra en växt baserade diet är bäst:
http://www.youtube.com/watch?v=zG_tn3KAXNE&feature=related

"Simply Raw: Raw for 30 Days"
http://www.youtube.com/watch?v=y41BDg1bBo8

Råkostare kan ofta se ses som väldigt yin-iga, inåt, slutna, deppiga, tråkiga, missnöjda - inte konstigt alls... då de äter som om de är djur - och inte som det är menat.

Bevisa detta tack. Aldrig hört talas om det, du kan påstå VAD du vill, men bevisa ; )

Sen finns det MORALISKA ie Vegan kost spara liv, många miljarder djurliv i jämförelse

Att äta kött var alltid fel, säkerligen grundat i NÖD situationer genom tider, att vi bor så långt upp i kalla länder till ex...

Att RÅ Vegan kost i sig själv curar många sjukdomer är sant.

Försök och gör det med bara kött.

Jag har levt super bra, med hälsa i 22 år, utmanar någon att gör detta bara med Kött, merji och ägg och ser vad händer.

Igen, inte bara för hälsans skull, den MORALISKA delen, att behöva inte DÖDA andra för att leva.

; )

/Ostyrig

Posted on: 2009/11/3 13:39
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

See User information
Jag har mycket mer energi bla, sen när jag var köttättare, mår bättre physisk sen dess med.

Jag mår bättre genom att jag äter mat som gör att mycket mindre andra levande kreatur lyder eller dör.
Vet inte så mycket om religion, kristen eller hedniskt, jag utgår från mig själv, började mycket skeptiskt, fast villig att försöka.

Nu med high Raw är det ännu bättre allround.

Har fixat LOKALLT odling fram till nästa vår - höst, då odlar jag = mindre till matkjedjorna

Posted on: 2009/11/3 16:54
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper