Vakencorner
|
Kosten, mat och att vara "Vaken". Veganismen...
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hej på er.
Vill skapa trådet med idéen att vi diskutera de etiska, moraliska, hälso och spirituella frågor kring "maten" vi äter. Är själ mest råkostare sen flera månader sen, har levt med "vegan" kost i över 20 åren med BARA bra effekter. Märker hur sällen ämnet kommer upp, med tanken på alla miljarder djuren och människor som lyder pga kosten eller som jag ser det, felet med hur "vi" äter. Känns som en helt onödig ondcirkel skapade av antingen idioti, dumhet eller konspirationer (framförallt nuförtiden) Codex Ailimenterius och GMO och Monsanto kommer mer och mer in i bilden, få människor odla egen mat, och den vi köpa är mer och mer besprutade, processed, och helt enkelt "död". Faktum är att de flesta människor tänker mer på vilken "bränsle" man sätter i sin bil än i kroppen. Alla argument "mot" veganism är för länge sen visat som grundläggande fel. De starkaste djuren på jorden är veganer punkt slut. Sen har vi råkostare som då visar hur många flera sjukdomar kuras av bara kosten, både vad man äter och unvika äta. Så enkelt är det. Lite länkar följar och lite citat: "What is it that should trace the insuperable line? ...The question is not, Can they reason? nor, Can they talk? but, Can they suffer?" Jeremy Bentham, philosopher The beef industry has contributed to more American deaths than all the wars of this century, all natural disasters, and all automobile accidents combined. If beef is your idea of "real food for real people" you'd better live real close to a real good hospital. ~Neal Barnard Michael Klaper, M.D., American author and international lecturer: "People are the only animals that drink the milk of the mother of another species. All other animals stop drinking milk altogether after weaning. It is unnatural for a dog to nurse from a mother giraffe; it is just as unnatural for a human being to drink the milk of a cow." Raw for Life dvd Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=JtvFpF-3B5Q Googlie links: http://www.google.com/search?q=raw+fo ... official&client=firefox-a http://www.vegan.org/about_veganism/index.html Meet your MEAT video: http://www.meat.org/
Posted on: 2009/5/28 15:43
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
Re: Kosten, mat och att vara "Vaken". Veganismen...
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Om det inte är meningen att man ska äta djr, varför är dom då gjorda av mat?
Och att människan slulle vara en dålig jägare är det dummaste jag hört. Hur kommer det sig att vi lyckades utrota mängder av djur innan vi ens hade skjutvapen? Jo, vi var för bra på att jaga...
Posted on: 2009/5/28 19:02
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
träd är också gjord av mat, beror på hur man ser det eller hur?
Varför skulle det va dumt att påstå att människor när vi va i det primitiva stadiet att ha varit dåliga jägare? sök på Paleolithic/Palaeolithic Diet så finns det många exempel på vad de åt, vist de åt kött men det betyder inte att de va bra jägare för det.
Posted on: 2009/5/29 0:03
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Typiskt arrogans, Despertando, abbadon, HÄR och NU äter jag vegan kost.
Det funkar. Rå. Detta funkar. Det handlar om HÄLSAN, om det moraliska också. NU vet vi att vi behöver inte döda eller exploatera djur för mat. Nu. Historien är skriven av en elit, och köttindustrin ägs och styrs långsiktigt av de med. Hur man åt för länge sen, som du menar kan väl vara en lösning till mycket som händer oss idag. Sen kan vi väl använda denna teknologi som finns och de kunskaper råkostare har kommit på genom århundraden och undvika den moraliska delen Paleolithic/Palaeolithic mat innebär. At äta, vara hälsosam, och inte döda. Den enda vi kan förändra är oss själva och hur vi lever våran liv här och nu. Nu. Odla, äta egen eko mat kan så många göra. Lätt- om vi vill. Vild mat tom.... http://www.2000taletsvetenskap.nu/toivo2.htm Maskrosblad tre gånger bättre än sallat De vilda växterna inehåller inte bara en högre halt av vitaminer och mineralämnen utan också speciella ämnen som har en stimulerande verkan dirigerad direkt till vissa organ. Detta är allra vikigaste egenskapen hos de vilda växterna som mat skriver professor TOIVO RAUTAVAARA
Posted on: 2009/5/29 0:22
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vet att vegetabilisk mat ska ätas rå, mycket av näringen försvinner när man kokar den. Jag äter bara råa grönsaker, iallafall försöker så gott det går, hade helst odlat det själv men det är ej möjligt nu.
Tyvärr så e det mänsklig natur att döda, om inte djur så e det varandra. Hur man åt för väldigt länge sen e som jag sa "Paleolithic/Palaeolithic Diet" där ser du vad vi åt för väldigt länge sen. Sen vad är moral? enligt vilka normer? samhällets eller individens, samma som gott och ont. Beror helt på hur du ser det och inte vad andra säger till dig vad som e vad. soilent green nästa? nice den sidan ska jag spara Lorax, hade ingen aning om maskrosblad.
Posted on: 2009/5/29 0:28
|
|||
|
Citat:
har lärt mig från historia att man ska kolla upp saker noggrant.. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Mmm, till skillnad från jordbruksindustrin som ägs o styrs av vakna veganhippies... Apropå arrogans så finns det väl ingen grupp i samhället som är så jävla genomarrogant som veganer. Skulle fan vara skottpengar på dom...
Posted on: 2009/5/29 15:00
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jo haha! Detta är tyvärr oftast sant, med genomarrogans...
Samtidigt, missar vi syftet med trådet lite tycker jag... Alla veganer är inte hippies, och det härliga är beviset på hur vi gör mycket bättre i våran liv och andras med KOSTEN bara. Även vi som bor i städer--- http://www.cubaagriculture.com/images/cuba-urban-agriculture3.jpg Hehe----
Posted on: 2009/5/29 23:37
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag la upp lite klipp under inspiration som kan passa ämnet.
http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=VakenUtveckling
Posted on: 2009/5/30 9:45
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Detta har jag tagit upp på bloggen. Jag är av åsikten att alla skulle ha en odling, om aldrig så liten, för privatekonomin och för att få i sig i alla fall lite garanterat giftfri mat. Pesonligen odlar jag på femtio kvadrat men kommer kanske att utöka till hundra nästa år.
Posted on: 2009/5/30 13:05
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Att vi från allra första början levde på nötter, bär och frukt är ett väl använt argument, och jag sätter mig inte emot det. men jag vill som ett tillägg ur egna tankar säga, att någonstans på vägen så insåg människan att även kött gick att överleva på. och det var väl också vad det hela handlade om?- Att överleva.
Det har tagit oss hela vägen hit att leva på kött, så som "bränsle" så är har det inte vart illa för oss. MEn nu för tiden handlar det inte längre om överlevnad. och det är inte just "ätandet" av kött som jag ser som den stora frågan i detta, utan människors ständiga missbruk av ordet "överlevnad". Allt det fodret som vi föder upp våra boskapdjur med, hade nog räckt att mätta varenda mage på vår jord, men när djuren sen blir slaktade så mättar dom inte en bråkdel av de magar. -det är typisk mänsklig idioti.(!) Vi tar oss rätten att ställa oss över andra varelser och dödar andra liv precis som det passar oss, medans den mänskliga rasen förlorar på det. Så mycket för överlevnad det. Vi borde sluta äta kött på grund av allting runt om köttindustrin. Vanvård,misshandel,avrättningar,utnyttjande,frihetsberövning,genmanipulering och mänsklig råhet! Vi borde suta äta kött på grund av att vi inte har rätt att ta andra levande medvetanden och göra en kommersiell slakthistoria av dom. Vi borde sluta äta kött för lidandet ställer till obalans inte bara i våra kroppar, utan också i något mycket större. Så vidare om kött är bra för oss ur ett nutritionsvinklat håll, borde inte vara den största frågan i inom detta ämne. När vi vet att det finns alternativ till att döda och att inte stödja köttindustrin, så är det våran skyldighet att välja dem alternativen, för vi är ju en helhet allting. Och att vi mår bättre av det är bara ett Stort plus! Själv har jag fortfarande problem med att släppa fisk och ägg. Jag har min vän bonden en bit utanför stan som försörjer mig med ägg i mellan åt, så det känns tryggt. För fy satan hur dom behandlar kycklingarna innan dom blir "frigående" höns. Då finns det Ingen skillnad på kycklingar o golfbollar. Jag har har märkt att min mage mår väldigt gott sen ja började minska på kolhydraterna. Det har blivit en stor skillnad, och dom problemen som föjlt mig flera år känner jag inte av alls. Jag lever allra helst på råkost och därav består största delen av min föda, men jag är inte vattentät. ;) Mjölkprudukter är något jag undviker, men inte uteslutit. Att jag undviker det har dock inget mer Lorax citat att göra: ""People are the only animals that drink the milk of the mother of another species. All other animals stop drinking milk altogether after weaning. It is unnatural for a dog to nurse from a mother giraffe; it is just as unnatural for a human being to drink the milk of a cow."" =) Vi är inte det enda djuret som dricker mjölk om vi kommer åt det. och vi är inte de enda djuren som utvecklat våra kostvanor och föda genom tiderna. jag undviker mjölk för att det nu förtiden är mer "man made" än "cow made". Självklart äter jag,-som på den gamla goda tiden- också bär,nötter och frukt =) Fridens liljor
Posted on: 2009/5/31 15:48
|
|||
|
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har stor erfarenhet av vegetarianism/veganism och kan väl säga att "gruppen", om det nu är någon sådan, innehåller alla möjliga olika människor. En av de mest korkade människorna jag känner var vegan, i alla 'back then' när det begav sig tidigt 90-tal.
För tillfället är jag vegetarian men det handlar allra mest om en familjekonstellation. Var vegan innan jag fick barn och tidigare var jag t.o.m. råkost/fruktian. Jag tränade 3-8 km's pass 4-6 gånger i veckan och hade bra tider (inte långt ifrån svensk elit). Ett bra minne var när "stora umgängeskretsen" skulle spela fotboll, då höjdes röster så som: "nej, inte veganerna på samma lag, de springer ju bara hela hela hela tiden". Det var rätt talande. McDonalds-gänget förlorade alltid, de var dessutom sämre på fotboll skall tilläggas. Denna tråd är bra. Kul. Men vi får räkna med att andra forumatörer ger sig in för att häckla. Det hör väl till. Än en gång hoppas jag att vi gör det bästa av detta och bidrar med positiv konstruktivitism. Om någon gapar goja kan man ju ignorera - det brukar fungera. Koka grönsaker går bra, liksom grilla etc. Gör man det blygsamt med crispness kvar, då är det ok. Givetvis kan man kombinera med råkost. Man behöver inte optimera a-l-l-t. Det är också kul om man vill ha ett bredare umgänge, för mat tillhör ofta den sociala biten. Att enbart tugga råkost kan då bli stereotypt. När jag grillar blir det en konstform med halloumi-ost, roslagsgrillkorv, lax i folie, vegetariska ISRAHELL biffar etc. Jag är härdad. Helst av allt vill jag förstås att alla omedelbart upphör att klunka mjölk och tugga lik. Under tiden håller jag god min och försöker vara en ambassadör i det tysta. Slutligen, jösses vad gott det är med mogen avacado :)
Posted on: 2009/6/2 13:27
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Försöker ochså hålla mig till lägre livsformer, föredrar vegetariskt och oljor och örter.
Kan äta fisk vill dock odla min egen, vet att jorden en dag tar mitt liv så + - 0 Många i våra breddgrader finner det enklare och vara köttätare. Detta pga det lilla utbud av grönsaker och frukter som vi har + begränsade kunskapen om dessa och matlagning. Ta indien som exempel topp exempel eller sydligare länder då ökar vegetarisk mat kraftigare. Om vi tar rent kött endast vad smakar rent kött (Utan kryddor inte mycket). Sedan se på hur mycket köttsorter det finns som vanligen äts. Fisk , kyckling, fläsk , ko . Hur mycket olika kan en ko eller en kyckling smaka igentligen?? Jo självklart det beroro på det gröna man har till. Se sedan på grön mat,, hur mycket har du och välja på ? Då hamnar vi på en listal runt tusentals någonstans instället för 4-5 köttsorter för att inte tala om smak cirkusen som mera närmar sig en stor kinesisk Dim Sum rätt.. Bättre för levern och hela kroppen. Men tyvärr. Varorna och kunskapen saknas , då tar folk lättaste alernativen. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad roligt med alternativen vi har med kosten.
Att välja vad jag gör idag, mina handlingar har en direkt påverkan om nuet jag befinner mig i, denna konstanta nuet. Oavsett vad jag TÄNKAR, och KÄNNER är det mina vardagliga förhandlingar, AKTIONER som gäller när det handlar om andra livsformer. Iöver 22 år som vegankost ätare har jag visst träffats många olicka typer av personligheter, men detta är ingen undantag i jämförelse med "allätare" tycker jag. Dessutom har "de" veganer valt att ta ett aktivt steg mot något de ser som lösning istället för normen. Ett stor skillnad jämfört med de "vanliga" folk, allätare, ICA Konsum(enter). Att odla nu känns som en gåva. Jag ser med tid i nuet hur det kommer fram MAT, och snart får jag en bok om VILD mat tom.... Det roliga är hur det finns en "hälsoprodukter" avdelning i foodstores.... detta säger mycket om hur man ser "vanliga" maten i resten av butiken. Farligt är det, vanligt mat, även icke eko veganskt, fast detta verkar vara det valet, den eko veganskt mat vana som gör alla gladare. Synd med vego propaganda om "klimatsmart" mat. Lukter illa tycker jag... ; )
Posted on: 2009/6/2 15:50
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Mmm,, Odlar för tillfället med Le lampor.
Har basilika, Timjan. Oregano, Rödlök, Vitlök, Potatis, Persilja , Jorgubbar.2 sorters tomater,rädisor, och plocksallad på g. Kör med Le lampor men potatisen utomhus . Såg dock att Nlite hade någon ny variant av lysrör i alla olika spektrum som kan placeras i kontakt medc plantorna. Nlite Sabre. Detta borde vara perfect , för innebär att man slipper risken av att bränna något och ljuset kan komma nära inpå men ändå få maximal skörd. Säkert svindyra ljusrör. Mycket mycket godare och odla eget. ; ) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
TheAssasin, vilken odlingszon lever du i?
Posted on: 2009/6/3 16:27
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Uppland.
Kör vegg för mammorna och kompleterar med sticklingar i en aerocloner. Blommar tomater sticklingar mm utomhus på sommaren och och lägger potatisen i vår. Örterna kör jag inomhus året runt och i växthus. Jobbar för tillfället på en metod och blåsa in varmluft i växthuset så kan odlas året runt. Väx i frid. ; ) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Woweee!
Kan man göra detta organic med? Eller det gör du redan....? Har du länkar med info?
Posted on: 2009/6/4 0:38
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Går att köra organiskt likt willma systemt svårt att hitta drippers om man vill kombinera hydro och jord ,. Går med underbevattning och går med semi organiskt typ willma system + aquatray bubbler botten osv osv.
Man kan konfigurera systemen hursomhelst huvudsaken är att ljus när plantan med rätt temp och rötter får syre,. Inga länkar,, hinner inte med.för mycket project rullar. Har kamera men hund har tuggat på usb kabel. lev i frid. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Detta är förstås intressant. När jag blev vegan var det ett uttryck för vad jag genuint kände var ett steg i rätt riktning på alla plan. Den industriella processen var ett hot mot mänskligheten som empatisk sfär. Quote:
Ja, tänka sig. Hammaren på spiken. En bekant till mig kallade 'mat' för dödsmedel istället för livsmedel. Så rätt. Quote:
Det här stör mig också. Reglera internet (sökningar via eltörstiga servrar) pga. koldioxid, samma sak med att det är bra för klimatet att sluta äta kött. Det blir en omställning utan andlig väg. Folk skall sluta gnissla lik mellan tänderna i klimatets namn när de egentligen borde tune'a in på en helt annan linje av uppvaknande och... ja, medvetenhet. Om de slutar med kött för klimatets skull, ja då har hjärntvätten gått ordentligt fram.
Posted on: 2009/6/4 7:58
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login