vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tempel Riddare Orden

See User information
Finns det nåt intressant man bör veta om denna order?
Tog nämligen ett par bilder på deras hus idag när jag åkte igenom Borås.
Det märkliga var att hela övervåningen saknade fönster. Har aldrig sett nån liknande byggnad innan med en hel våning utan fönster?

Står även en obelix 30 meter från huset

Här är lite bilder:

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

bild 5

Posted on: 2008/8/22 18:55
“Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds...”

Bob Marley
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tempel Riddare Orden

See User information
En helt vanlig Kristen välgörenhetsorganisation ;)

Tempel Riddare Orden är en orden med krav på helnykterhet som grundades i sin nuvarande form i USA 1845.

Tempel Riddare Orden har hämtat sitt namn från den medeltida Tempelherreorden men har ett annat ursprung, även om den upptagit några av dess symboler och ideal. Ordenssällskapet uppstod i kölvattnet på Washingtonrörelsen som samlade hundratusentals medlemmar i USA i början på 1840-talet. För att få mer ordnade former startades The Order of the Sons of Temperance 1842. Inom denna organisation bildades Marshall Temple of Honor den 5 december 1845 med en striktare ordensstruktur. Denna var från början öppen endast för moderorganisationens medlemmar men blev självständig redan 1849. Efter andra världskriget upphörde ordenssällskapet att existera i USA.[1]

Orden hade dock redan 1887 etablerat sig i Sverige som Tempel Riddare Orden och finns nu i hela Norden. Tempelriddarna är ett ordensällskap som bland annat kräver att medlemmarna skall ta avstånd från droger. Tempel Riddare Orden ställer inga politiska krav på sina medlemmar, men orden bygger på kristen tro och etik. Endast män kan bli medlemmar i orden.

Ett till orden knutet ordenssällskap för kvinnor är bildat den 5 mars 2005, Templet Mälardrottningen i Stockholm. Denna organisation heter Tempel Byggare Orden.

IOGT startade ursprungligen inom en ungdomsorganisation av Sons of Temperance [2]. Godtemplarrörelsen har inga officiella band till den moderna Tempel Riddare Orden, men många tempelriddare är medlemmar i båda organisationerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempel_Riddare_Orden

Posted on: 2008/8/22 19:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jo, wiki hittar jag med till ;)

men jag tänkte om det fanns nåt extra smaskigt.
Byggnaden ser väldigt skum ut tycker jag.

Posted on: 2008/8/22 20:32
“Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds...”

Bob Marley

See User information
Byggnaden är ett vanligt betonghus egentligen, det är bara övervåningen som är inredd till Tempelriddarna. Att det saknas fönster på översta våningen beror på att deras lokaler ligger där. Det var bilder i Borås tidning för många år sedan från deras logelokal och den saknade fönster...

Att huset ser lite skumt ut arkitektoniskt sett beror på att det skulle passa in med övriga hus på Yxhammersgatan vid tiden för byggnationen. Nedanför (mot Viskan till) huset låg förr i världen Statshotellet som brann ned 1978 om jag inte minns fel och ett antal personer dog...

Obelisken eller "Tandpetaren" som står en bit bort i "Polisrondellen" har ingen som helst ankytning till Tempelriddarna utan kom dit vid ett helt annat tillfälle.

http://kopparbo.nu.loopiadns.com/Marmorbruket/A_Obelisken.htm

Några smaskiga sensationer om Tempelriddarna har jag inte. Men det finns säkert andra som har både fakta och "fakta" om dem...

Posted on: 2008/8/29 17:22

See User information
Jag tycker det låter väldigt skumt.
Varför inga fönster? Hade ju räckt med att kunna dra igen på nåt sätt bara. Istället har dom en hel våning... utan fönster

ge mig mer!

Posted on: 2008/8/29 17:40

Bob Marley

See User information
Man sätter inte så ofta fönster i en biosalong heller.
Kan tänka mig att lösningen är så enkel att man inte har nytta av fönster i logelokalen utan snarare tvärt om...
Hemma har du fönster i huset för att man vill släppa in ljus och se ut, jag tror inte att tempelriddarna är där för att varken beundra utsikten över arbetsförmedlingen eller studera stadens kvällsbelysning. Sen kan man tänka sig att de inte vill ha insyn, men det hade varit ganska svårt även om de hade haft fönster, huset är ju ganska högt med Borås mått mätt.
Om jag inte minns fel så var väggarna dekorerade med diverse saker också, sånt kan vara lite lurigt om det är fönster överallt.

Posted on: 2008/8/29 20:03

See User information
Det verkar inte finnas så mycket bakom denna fönsterlösa lokal.

Resized Image

http://www.bt.se/nyheter/boras/oppet-hus---efter-102-ar(323942).gm

Posted on: 2008/8/30 8:07

See User information
Jag har en vän som i sin tur har en vän som gått med i stockholms tempelriddareorden.

Han sa i princip ingenting om orden till min vän, men detta sa han.

Han var den yngsta i hela orden (runt 30 år är han). Han blev intagen pga att han hade ett alkoholmissbruk och någon i orden ville hjälpa honom och tog in honom.

De flesta är gammla gubbar och de har i princip ingen nyrekrytering, vilket tycktes oroa vissa av gubbarna.

Detta var runt 6 år sedan.

Posted on: 2008/8/30 12:11
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Kan tänka mig att det är ungefär samma situation i resten av Sverige för den orden.
Kravet på helnykterhet är väl kanske inte så lätt för många att vilja uppfylla.

Posted on: 2008/8/30 20:13

See User information
jag "umgicks" med en man som var med i den ordern för ett par år sedan..och vi var ut och drack öl ett par gånger iallafall, så jag vet inte hur noga det är med nykterheten, säkert mest för att det ska låta fint som det mesta i vårt samhälle.

Posted on: 2008/8/31 16:12

Anonym
mikael cromsjö, är inte du indirekt förknippad med olika med någon Order/

jag tänkte mest framför allt på dina "mästare" inom zen kulturen m.m..

kanske låter dom tre juvelerna bekant?

Three Jewels order..
(en antik förkortad version av våra bekanta tio bud ord.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Jewels

inget illa menat eller personligt herr Admin.

men detta program påminner mer om Islamsk/Bohemian grove programmering.

Upprepande brukar ju annars vara indirekt programmernade..

See User information
IOGT

International Order Of Good Templars

DE sköter mycket med Nyterist grupper eller hur?

De oxå började med att öpna de första PUBAR och organiserade Alkohol distribution eller?

Posted on: 2008/8/31 18:20
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper