vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Anonym
Re: Orsaken till 911
Olje oligopolet tjänar mer pengar på att INTE pumpa olja.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

9-2 wrote:
Novax skrev:
1. http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1583
2. http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=2106

1. “We know that 70 percent of a human (or animal) body is water, which leaves 30 percent to decay upon death. According to recent theories, the only way petroleum can be formed is under the extreme temperature and pressure that exists deep in the Earth. The population of the world is currently seven billion. Suppose that each person is equal to 70 kilograms. If you add in the domestic animal population (wild animals are not excluded in this calculation), it is not difficult to calculate that the world’s population may produce about 300 million of tons of crude oil. However, OPEC’s data shows that the whole world consumes about 2.9 billion of tons of oil every year. In other words, 300 million tons would only be enough to last for one and a half months at the current level for oil consumption. Some people may argue that the reason the oil reserve on earth is so high is that the bodies of prehistoric animals were huge and there were many of them. But no matter how big dinosaurs were, their number on earth were limited by resources on earth. Some of the dinosaurs ate meat and some ate grasses. The later ones must have eaten massive amount of plants. We can estimate how much plants there were on earth by calculating the amount of coal reserves on earth. From there, we can use our computers to estimate how many dinosaurs once lived on earth. One can see easily that there is a major discrepancy between the amount of oil reserves on earth and the number of animals that have lived on earth.”

Det är faktiskt första gången jag har hört påståendet om att olja skulle ha sitt ursprung i dinosaurier. Såvitt jag vet så uppkom oljan genom planktons förruttnelseprocess och stora oceaniska tryck samt avlagringar av bottensediment. Jag känner till teorin om att djurfetter på något viss skulle ha omvandlats till olja, jag kan varken bestrida eller bekräfta detta då jag inte läst något som kan verifiera detta. Dessutom så räknas inte biomassan, ifrån de urskogar som fanns på jorden långt innan djurlivet överhuvudtaget uppkom, in i citatet ovan. Alla som eldar med ved känner till att träet utsöndrar tjära eller träsprit beroende på hur länge det har lagrats och beroende av dess densitet. För övrigt samma process som gjorde det möjligt för oss att köra bil under ransoneringsåren under II WW. Hur eller varför dessa skogar genomgick den process som slutligen skapade resursen olja kan jag inte svara på. Jag medger att detta är en brist, men i så fall delar jag den bristen med många andra. Men teorin är att en del växter blev förkolade, det vill säga omvandlade till stenkol eller brunkol och en del växter blev tackvare tryck och metamorfiska processer olja. För er som inte vet vad metamorf är så räcker det med att titta på en bit marmor. I marmor kan man hitta fossiler, (inte olja ;)), snäckskal och dylikt. Detta beror på en metamorfprocess, avlagringar på sjöbotten bildar med tid och tryck sandsten och i sandstenen återfinns hårdare material såsom skal från diverse djur. I och med kontinenternas förskjutning ”slukas” ibland sjöbotten, (eller havsbotten), av jordens inre. Detta kallas för tektonisk förflyttning. Så småningom dyker dessa avlagringar upp till jordens yta igen, de är då omvandlade på grund av hetta och tryck, resultatet är då marmor. Det finns fler metamorfiska bergarter, men just nu är de inte intressanta för resonemanget. På samma sätt förhåller det sig med olja, plankton, växter och till viss del djurliv samlas på botten, bäddas in tillsammans med andra avlagringar såsom korall och skal. Över tid så bildas det olja tackvare tryck och förruttnelse, denna olja samlas sedan i något som kan liknas vid en jättelik förstelnad tvättsvamp. Denna process löper över miljontals år, för att inte säga miljarder.

2. “The scientific paper by Mr. Jeffrey S. Dukes of Utah State University presented calculations based on present available biological and geochemical information, as well as industrial data. He found that to produce one U.S. gallon of raw petroleum requires as much as 90 tons of raw material, i.e., of ancient "living materials." A liter of gasoline required the decomposition of 23.5 tons of ancient organic materials. To more clearly illustrate, calculations have shown that 23.5 tons of vegetation are equal to the total quantity of wheat crops produced on a 16,200 square feet field, with nothing wasted, including leaves, stems and roots.
This poses the question, why does conversion to petroleum require such a high quantity of ancient organisms? The usual response is that only under high temperature and high pressure can petroleum be produced. But there is a problem in that if the ancient organisms were not buried immediately after they died, would they decay? The question arises as to the probability of ancient organisms being converted to fossil energy. The author suggests that the probability is less than one in ten thousand since, during the process of decomposition, most of the carbon would be decomposed and produce various gases and products that are either emitted to the atmosphere or absorbed by different types of smaller life forms, and only an extremely minute amount would be converted into fossil fuels. It, too, is interesting that the author states that, "based on the global petroleum consumption in 1997, the total consumption of fossil energy in the world of that year was equivalent to 400 times the total biomass of all plants on earth at that time."”

Jag kan säga rakt av att jag hyser liten eller ingen tilltro till forskare och andra Mr´s från mormon bältet. Där återfinns några av de starkaste förespråkarna för intelligent design och ”home school”. Se: Gods Army eller Jesus Camp, (http://video.google.com/). Hur som helst så räknar man konsekvent bort avlagringar av plankton och vattenlevande växter. Man måste förstå att jordens yta inte är statisk, den har omformats av minst fem istider samt stora tektoniska skiftningar. Idag utgör haven cirka 70% av jordens hela yta, detta procenttal har med stor sannolikhet skiftat genom årmiljonerna. Det som tidigare var havsbotten är numer fertil åkermark. Livet uppkom, enligt vedertagna teorier, i havet.

Naturligtvis kan man om man så vill bortse från allt detta och anamma den tro som Bush och co. ansluter sig till. Nämligen att människan inte är äldre än cirka 6000 år, (hur man förklarar Jeriko och Ur med detta resonemang vet jag inte då båda städerna är avsevärt äldre än så). Enligt samma dogmer är lämningarna av dinosaurier placerade här för att testa vår tro. Man kan också välja att tro att människan är en genetisk variant av en utomjordisk ras, framavlade i syftet att tjäna dessa utomjordingar. (Personligen tycker jag att detta är lättare att smälta, om än svårt att tro på)

Men nu var det inte detta som debatterades. Fakta är att man kan tillrättalägga vilka siffror som helst så länge det tjänar ens syfte. Som jag förstår det så anser novax att Peak Oil är en bluff konstruerad av makteliten och oljebolagen för att begränsa produktionen och mjölka oss torra på våra pengar, samma pengar som också måste betala för bluffen växthuseffekten genom onödiga skatter.

Jag erkänner jag har faktiskt inga argument som biter på detta. Annat än det faktum att alla de stora oljebolagen förnekar att konceptet ”peak oil” kommer att påverka oss människor inom de närmaste 20-50 åren, om någonsin. Om peak oil nu är en så stor bluff varför påstår sig då BP ha resurser att förse oss med olja de nästkommande 40 åren? Varför förnekar Bush administrationen konsekvent detta problem samtidigt som man i nästa andetag proklamerar att den amerikanska befolkningen har blivit beroende av olja, ett beroende som man måste göra sig av med? Varför subventioneras etanolgrödor? Varför hotas världens fattiga länder av svält därför att vi i väst vill använda deras mat i våra tankar istället? Varför hotas Mexico av inbördeskrig på grund av Cantarells kollaps? (Förnärvarande 15% per år)

Men varför tjatar jag? Allt detta är fakta, något som alla människor känner till tackvare FOX News, CNN och NBC. Tänk på alla ändlösa tv-dokumentärer om behovet av att konservera vårt oljeanvändade på grund av ”Peak Oil”. Alla är informerade och endast några få inser att allt är en bluff, designad för att beröva oss på våra surt förvärvade slantar.

Alla utom möjligtvis naiva jag.

9-2

Det där med dinosaurier - ta det inte ur sitt sammanhang. Råolja har ju ansetts av "science" komma från växter OCH djur.

Petroleum
"Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten, som bildas av döda växter och djur i en process som tar ungefär 100 000 år. De flesta forskare anser att petroleum nybildas i en takt som är mindre än 1 procent av utvinningstakten. Det finns dock en seriös minoritet av forskare som hävdar att olja inte alls bildats av döda växter och djur, utan har ett icke-biologiskt ursprung."
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5olja

Olja av icke-biologiskt ursprung
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olja_av_icke-biologiskt_ursprung

Thomas Gold är inte från mormontrakter - om det skulle ha någon betydelse, utan från Österrike:
http://search.live.com/results.aspx?q ... etroleum&src=IE-SearchBox

Posted on: 2007/6/18 21:07
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Zink skrev:

”Hur mycket olja har USA hämtat från Afghanistan?

Enligt denna artikel har man försökt att återupprätta oljepipelinen i Afghanistan men misslyckats med det och att det är afghanska regeringen och inte USA som vill ha igång den.

http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/afghan.html

Så om USA invaderade Afghanistan för oljan så borde USA ha fått ut någon olja från det landet. Eller ska vi än en gång anse att CIA misslyckades med att få rätt information om läget i landet som i Irak så USA hade ingen aning om hur skadad oljepipelinen var?

Sedan varför lades denna tråd inte under ”9/11”?”

1. U.S.A. Har inte, såvitt jag känner till, hämtat någon som helst olja från Afghanistan. Möjligtvis med undantag för opiumolja, men det är en helt annan sak, även om den är intimt förknippad med allt annat som har med relationen U.S.A. och Afghanistan att göra. Läs: Crossing The Rubicon av Michael c. Ruppert eller Oheliga Krig av John Cooley.
2. Unocal var den största intressenten i byggandet av en pipeline, men syfte var inte att forsla olja från Afghanistan. Norr om Afghanistan ligger det så kallade ”Kaspiska bäckenet”, ett förmodat gigantisk oljefält som utgår ifrån kaspiska havet. Alla geologiska data pekade på att detta skulle bli det nya Saudi Arabien, men förhoppningarna infriades inte. Anledningen till att det amerikanska intresset har svalnat återfinns i den potentiella konflikt som kan uppstå med Ryssland kontra den faktiska utvinningen. Som det ser ut nu så backar amerikanarna hellre, priset är inte värt det. För Afghanerna däremot är det livsviktigt att pipelinen upprätthålls då de får betalt för att vara transitland. Hamid Karzai var förövrigt rådgivare åt Unocal innan han blev president, liksom Condolezza var det innan hon upphöjdes, det finns förövrigt en supertanker som är döpt efter henne.
3. Som jag påpekade tidigare så handlar det inte om att få ut olja ur Afghanistan, snarare Uzbekistan. Vad det gäller CIA och misslyckanden så anser jag att de så här långt har uppnått exakt det de vill uppnå. Nämligen följande, en utmärkt anfallsposition från norr, (det vill säga från Afghanskt territorium till Iranskt), samt ett krig utan slut i Irak. Det var en felkalkyl av dem att tro på ”Kaspiska bäckenet”, fler än dem har försökt sig på den nöten förr. (Hitlers ambitioner att nå oljefälten i Baku vid Kaspiskahavet) Om man nu misslyckas i en agenda så får man försöka att lyckas bättre i alternativet. Om U.S.A. tar kontrollen över även Iran så får de direkt kontroll över sammanlagt, (inräknat Irak, Saudi och Kuwait), 60% av återstoden av världens olja. För tillfället finns det två aktörer som tävlar om oljan i mellanöstern och Afrika, Kina och U.S.A. och för tillfället håller de sig någorlunda på varsin kontinent, där Afrika tillfallit Kina. Detta kommer dock att ändra sig då behovet av olja växer dramatiskt i Kina, (för närvarande 9% av världens förbrukning, mot U.S.A´s 25%) Redan nu utförs diplomatiska trevare mellan den Kinesiska och Iranska regimen samt vissa tekniska och råvarumässiga utbyten. Även om ”eliten” styr så innebär det inte att den önskar fred, ju mer krig och kostnader för det samma desto mer pengar i deras fickor.
4. Denna tråd lades inte under 911 därför att den inte specifikt handlar om det. Främst handlar den om att vårt samhälle håller på att omdanas i grunden och att resursbristen och överbefolkningen är de främsta orsakerna till detta. 911 användes av makthavarna för att skynda på den process som krävs för att kontrollera medborgarna i en tid av oro. Demokratiska processer hade tagit för lång tid. Nu lever redan den största ”demokratin” i världen under lagar som skulle ha gjort Hitler stolt. Allt för att kontrollera massorna när TSHTF.

9-2

See User information
Quote:

9-2 wrote:
Zink skrev:

”Hur mycket olja har USA hämtat från Afghanistan?

Enligt denna artikel har man försökt att återupprätta oljepipelinen i Afghanistan men misslyckats med det och att det är afghanska regeringen och inte USA som vill ha igång den.

http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/afghan.html

Så om USA invaderade Afghanistan för oljan så borde USA ha fått ut någon olja från det landet. Eller ska vi än en gång anse att CIA misslyckades med att få rätt information om läget i landet som i Irak så USA hade ingen aning om hur skadad oljepipelinen var?

Sedan varför lades denna tråd inte under ”9/11”?”

1. U.S.A. Har inte, såvitt jag känner till, hämtat någon som helst olja från Afghanistan. Möjligtvis med undantag för opiumolja, men det är en helt annan sak, även om den är intimt förknippad med allt annat som har med relationen U.S.A. och Afghanistan att göra. Läs: Crossing The Rubicon av Michael c. Ruppert eller Oheliga Krig av John Cooley.
2. Unocal var den största intressenten i byggandet av en pipeline, men syfte var inte att forsla olja från Afghanistan. Norr om Afghanistan ligger det så kallade ”Kaspiska bäckenet”, ett förmodat gigantisk oljefält som utgår ifrån kaspiska havet. Alla geologiska data pekade på att detta skulle bli det nya Saudi Arabien, men förhoppningarna infriades inte. Anledningen till att det amerikanska intresset har svalnat återfinns i den potentiella konflikt som kan uppstå med Ryssland kontra den faktiska utvinningen. Som det ser ut nu så backar amerikanarna hellre, priset är inte värt det. För Afghanerna däremot är det livsviktigt att pipelinen upprätthålls då de får betalt för att vara transitland. Hamid Karzai var förövrigt rådgivare åt Unocal innan han blev president, liksom Condolezza var det innan hon upphöjdes, det finns förövrigt en supertanker som är döpt efter henne.
3. Som jag påpekade tidigare så handlar det inte om att få ut olja ur Afghanistan, snarare Uzbekistan. Vad det gäller CIA och misslyckanden så anser jag att de så här långt har uppnått exakt det de vill uppnå. Nämligen följande, en utmärkt anfallsposition från norr, (det vill säga från Afghanskt territorium till Iranskt), samt ett krig utan slut i Irak. Det var en felkalkyl av dem att tro på ”Kaspiska bäckenet”, fler än dem har försökt sig på den nöten förr. (Hitlers ambitioner att nå oljefälten i Baku vid Kaspiskahavet) Om man nu misslyckas i en agenda så får man försöka att lyckas bättre i alternativet. Om U.S.A. tar kontrollen över även Iran så får de direkt kontroll över sammanlagt, (inräknat Irak, Saudi och Kuwait), 60% av återstoden av världens olja. För tillfället finns det två aktörer som tävlar om oljan i mellanöstern och Afrika, Kina och U.S.A. och för tillfället håller de sig någorlunda på varsin kontinent, där Afrika tillfallit Kina. Detta kommer dock att ändra sig då behovet av olja växer dramatiskt i Kina, (för närvarande 9% av världens förbrukning, mot U.S.A´s 25%) Redan nu utförs diplomatiska trevare mellan den Kinesiska och Iranska regimen samt vissa tekniska och råvarumässiga utbyten. Även om ”eliten” styr så innebär det inte att den önskar fred, ju mer krig och kostnader för det samma desto mer pengar i deras fickor.
4. Denna tråd lades inte under 911 därför att den inte specifikt handlar om det. Främst handlar den om att vårt samhälle håller på att omdanas i grunden och att resursbristen och överbefolkningen är de främsta orsakerna till detta. 911 användes av makthavarna för att skynda på den process som krävs för att kontrollera medborgarna i en tid av oro. Demokratiska processer hade tagit för lång tid. Nu lever redan den största ”demokratin” i världen under lagar som skulle ha gjort Hitler stolt. Allt för att kontrollera massorna när TSHTF.

9-2

Ja det därmed Kina är viktigt. Antagligen syftar hejdningen av att det finns olja i större mängder på marknaden till att få till en ökad spänning i världen, och då handlar det till syvende och sist om Kina. Så att det kan bli the grand finale vad gäller krig.

Posted on: 2007/6/18 21:43

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Tänkte bara säga att jag uppskattar dina inlägg 9-2. Det märks att du tar dig tid att formulera och besvara inlägg.

Jag är inte så påläst om olja och CO2 men min vilja är att ställa om till att förbruka mindre energi och producera mindre skräp oavsett om peakoil existerar eller vad som orsakar den globala uppvärmningen.

En fråga:
Menar de som förespråkar att olja har ett icke-biologiskt ursprung att det kontinuerligt produceras ny olja?

Skicka gärna ett pm så kan vi byta mail om du har lust. Jag befinner mig i värmland.

Posted on: 2007/6/18 21:48

See User information
Quote:

En fråga:
Menar de som förespråkar att olja har ett icke-biologiskt ursprung att det kontinuerligt produceras ny olja?

Läs här om Thomas Gold:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Gold

Egentligen så kommer man in på ganska djupa frågor om man vill diskutera vad olja är, dess ursprung osv.

Det är alltid: "Som i det lilla så i det stora" - "Som ovan så nedan".

Om man har en "verklig" andlig förståelse då har man insett att det som manifesterar sig som bakterier, virus och sådant - är karma.

Läs Zhuan Falun:
www.falundafa.org

Allting som kommer nedramlandes till jorden, eller samsara (karantänen/fängelset), den trefaldiga världen kommer hit på grund av karma - är nästan bara karma (min enkla förståelse...). Karma är också levande - allting som finns är levande. Så vad är då det där svarta som vi pumpar upp och bränner (nu kan vi tala om holocaust eller offer... utifrån olika synvinklar)...?

Det kan man förstå eller ta reda på.

Posted on: 2007/6/18 22:07

Edited by novax on 2007/6/18 22:24:02
Edited by novax on 2007/6/18 22:25:32
Edited by novax on 2007/6/18 22:58:21

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Novax skrev:

”Det där med dinosaurier - ta det inte ur sitt sammanhang. Råolja har ju ansetts av "science" komma från växter OCH djur.

Petroleum
"Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten, som bildas av döda växter och djur i en process som tar ungefär 100 000 år. De flesta forskare anser att petroleum nybildas i en takt som är mindre än 1 procent av utvinningstakten. Det finns dock en seriös minoritet av forskare som hävdar att olja inte alls bildats av döda växter och djur, utan har ett icke-biologiskt ursprung."

Thomas Gold är inte från mormontrakter - om det skulle ha någon betydelse, utan från Österrike:

Okej, på den här planeten finns det en biosfär, inom dess begränsningar lever växter och djur. Det som är signifikant för växter och djur är att de förökar sig. Det vill säga, de är förnybara, men bara till en viss gräns. Överbelastas biosfären av någon anledning så blir det obalans i systemet och en självrensningsprocess tar sin början. För djur innebär detta oftast svält eller sjukdomar och för växter torka eller parasitangrepp. Över årmiljoner så har fluktuationer i populationen hos alla levande varelser förekommit, så också hos människan.

Skillnaden mellan biosfärens djur och växtliv och den övriga planeten är just förmågan till fluktuationer. Bortsett från meteoriter så tillförs inga mineraler eller metaller till denna jord. Summan är i stort konstant, med andra ord så är biosfären och dess avkastning det enda som kan kallas för förnybar. I det avseendet har du alldeles rätt oljan är förnybar, över tid, därför att den har sitt ursprung i biosfären. Är man dock inte villig att acceptera detta så måste man acceptera att olja är en resurs som likt guld finns i en begränsad mängd. Detta innebär också, logiskt nog, att om man förbränner oljan så kommer den en dag att ta slut.

Jag har inget emot Österrikare, så länge de inte är Korpraler med politiska ambitioner.

Jag är hemskt ledsen men jag är övertygad om att oljan är resultatet av en biologisk process och att den för närvarande är till hälften förbrukad. Men jag respekterar dina önskningar om att så inte skulle vara fallet och jag önskar dig lycka till i dina försök att hitta bevis som stödjer dessa önskningar. Jag är medveten om att detta kan låta sarkastiskt, men jag menar verkligen vad jag säger.

Lev väl

9-2

Anonym
Novax skrev:

”Det där med dinosaurier - ta det inte ur sitt sammanhang. Råolja har ju ansetts av "science" komma från växter OCH djur.

Petroleum

Okej, på den här planeten finns det en biosfär, inom dess begränsningar lever växter och djur. Det som är signifikant för växter och djur är att de förökar sig. Det vill säga, de är förnybara, men bara till en viss gräns. Överbelastas biosfären av någon anledning så blir det obalans i systemet och en självrensningsprocess tar sin början. För djur innebär detta oftast svält eller sjukdomar och för växter torka eller parasitangrepp. Över årmiljoner så har fluktuationer i populationen hos alla levande varelser förekommit, så också hos människan.

Skillnaden mellan biosfärens djur och växtliv och den övriga planeten är just förmågan till fluktuationer. Bortsett från meteoriter så tillförs inga mineraler eller metaller till denna jord. Summan är i stort konstant, med andra ord så är biosfären och dess avkastning det enda som kan kallas för förnybar. I det avseendet har du alldeles rätt oljan är förnybar, över tid, därför att den har sitt ursprung i biosfären. Är man dock inte villig att acceptera detta så måste man acceptera att olja är en resurs som likt guld finns i en begränsad mängd. Detta innebär också, logiskt nog, att om man förbränner oljan så kommer den en dag att ta slut.

Jag har inget emot Österrikare, så länge de inte är Korpraler med politiska ambitioner.

Jag är hemskt ledsen men jag är övertygad om att oljan är resultatet av en biologisk process och att den för närvarande är till hälften förbrukad. Men jag respekterar dina önskningar om att så inte skulle vara fallet och jag önskar dig lycka till i dina försök att hitta bevis som stödjer dessa önskningar. Jag är medveten om att detta kan låta sarkastiskt, men jag menar verkligen vad jag säger.

Lev väl

9-2

See User information
Quote:

9-2 wrote:
Novax skrev:

Petroleum

Lev väl

9-2

hehe... du behöver inte vara ledsen för min skull. Jag står på säker grund och bryr mig inte om hur det förhåller sig med olika teorier och har ingen "önskan". Jag ger inte mycket för teorier hit och dit. Det är nog jag som är ledsen för andras skull...

Läs här om "Abiogenic petroleum origin"
http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenic_petroleum_origin

Annars har jag skrivit en del kring det där med science och hur det är lågnivå, fel befängd: LÄS...:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41328#forumpost41328

flera inlägg om science mm
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=38131#forumpost38131
... även ovanför

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=28871#forumpost28871

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=30427#forumpost30427

Posted on: 2007/6/19 5:58

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Thedigger skrev:

”Tänkte bara säga att jag uppskattar dina inlägg 9-2. Det märks att du tar dig tid att formulera och besvara inlägg.

Jag är inte så påläst om olja och CO2 men min vilja är att ställa om till att förbruka mindre energi och producera mindre skräp oavsett om peakoil existerar eller vad som orsakar den globala uppvärmningen.

En fråga:

Skicka gärna ett pm så kan vi byta mail om du har lust. Jag befinner mig i värmland.”

Tack, det är alltid trevligt när ens ansträngningar uppskattas. Ett kort svar på din fråga, ja det är så jag uppfattar det.

Vad det gäller mail så har jag för tillfället drabbats av kontakt fobi, sedan jag började skriva i detta forum så har min ”lina” strulat något vansinnigt. Jag har upplevt det tidigare, då jag undersökte sambandet peak oil och 911 för cirka ett år sedan. Det var stundtals så illa att det helt enkelt var omöjligt att surfa. Jag påtalade detta för telia och de kunde inte förklara varför jag hade över hundratusen avbrott på ett halvår. Och, nu har det börjat igen. Om jag vore lagd för konspirationer så skulle jag tro att någon försöker ta sig in i min dator… Vänta nu…

Som nu när jag skriver detta så väntar jag på att signalen skall gå fram.

Peak Oil

Peak Oil är ett begrepp som används för att beskriva den situation som uppstår då oljeproduktionen når sitt maximum, det vill säga då ytterligare produktionsökning av olja omöjliggörs på grund av bristande tillgång.
Begreppet grundar sig på en teori framlagd av en geologiprofessor vid namn Hubbert, teorin kallas Hubberts Peak. Hubbert var aktiv inom oljeindustrin på 50-talet och fick då i uppdrag att beräkna produktionskapaciteten i USA. Efter en del mattematiska beräkningar kom han fram till att den amerikanska produktionstoppen borde inträffa någon gång i början av 70-talet.
1970 upplevde världen en oljekris på grund av att den amerikanska produktionen nådde sin topp, med undantag från Prudhoe Bay på 90-talet så har den amerikanska produktionen stadigt minskat och gör så fortfarande i en takt av 3 - 5 % per år.
Räddningen under 70-talet var OPEC som då satt på de största tillgångarna (och gör så fortfarande, Saudiarabien står för 25 % av världens oljeproduktion). OPEC ökade helt enkelt sin produktion för att täcka det amerikanska tappet.
I dag kan inte OPEC ersätta det gap som växer mellan tillgång och efterfrågan. Trots påtryckningar från den amerikanska administrationen har inte Saudiarabien levererat mer olja i år (2006) än vad de gjort de senaste tre åren. Det finns forskare som hävdar att Saudiarabien har nått och passerat sin produktionstopp.
Detta samtidigt som världen skulle behöva tre nya Saudiarabien för att möta de behov som finns. Skulle de Saudiska fälten ha toppat eller vara nära att toppa så innebär detta en enorm ekonomisk katastrof.
Varför skulle detta bli en katastrof kan man då fråga sig? Det finns en mängd orsaker till detta och nedan anges några av de viktigaste.

1. Dollarn är knuten till oljan, ökade oljepriser leder till inflation och högre ränta.
2. USA´s budgetunderskott är rekordhögt vilket leder till ekonomisk instabilitet. Trots att utländska investerare pumpar in miljarder och åter miljarder dollar i den amerikanska infrastrukturen. Oljeshejkerna från Arabien investerar i matvarukedjor och gigantiska stormarknader vilka är beroende av en bilburen förortsbefolkning, som i sin tur är beroende av relativt billig bensin.
3. 95 % av den totala energiförsörjningen kommer från oljan. I USA förbrukas varje år cirka 7 biljoner fat olja, en siffra som ständigt ökar, deras egna kvarvarande tillgångar beräknas till cirka 28 biljoner. Amerika tvingas att importera mängder med olja för att klara sina behov och den oljan kommer till större delen från länder vars befolkning inte är vidare förtjust i vare sig USA eller dess politik.
4. Det finns cirka 700 miljoner bilar i världen och siffran ökar hela tiden, att ersätta alla dessa bilar skulle kräva enorma mängder olja. Som exempel kan nämnas att ett enda däck till en bil innehåller cirka 26 liter olja. Bara för att tillverka en ny bil används cirka 9000 liter olja, och då handlar det om en japansk småbil av typen Toyota Prius. Med andra ord så går det att köra minst 10 000 mil med en småbil på den olja som förbrukas för att tillverka en. Vilket i sig innebär att du inte sparar bensin globalt sett om du byter din bil mot en hybrid bil. Du behöver inte tanka så ofta och det märks naturligtvis i din plånbok, men du sparar ingen bensin genom att byta bil. Dessutom kommer förmodligen någon annan att köpa din gamla bil vilket gör att du bara har tillfört ytterligare en bränsleslukande fordon. Rent mattematiskt är det omöjligt att ersätta alla gamla bilar med hybridbilar med hjälp av den olja som nu finns kvar.
5. För varje kolhydrat vi äter förbrukar vi tio kolhydrater i olja. Jordbruket är extremt energikrävande och förbrukar enorma mängder av produkter som har sitt ursprung i oljan. Inte bara drivmedlet till maskinerna, utan också sådana saker som växtgödning, ogräsbekämpning, växtförädling, bevattningssystem, smörjmedel och så vidare.
6. Det finns för närvarande ingen energikälla i världen som kan ersätta oljan. Oljan är i princip gratis, du borrar ett hål i marken och upp bubblar en oerhörd energiresurs. All annan energi kräver stora investeringar och hela tiden måste insatt energikapital vägas mot producerat energikapital. Det vill säga nettoenergi, om det går åt mer än ett fat olja att producera ett fat olja så är det inte intressant att göra det. På samma sätt förhåller det sig med exempelvis elektricitet om det går åt mer energi att skapa elektricitet än vad man får ut så är inte heller det intressant. Historiskt så har vi använt energi sparsamt just för att den är svår att tillverka utan större ansträngning, det vill säga utan allt för högt insatt energi kapital.
7. I princip alla transporter vare sig i luften till sjöss eller på land är beroende av ett relativt lättillgängligt och billigt drivmedel. Flygindustrin är förmodligen den första stora industrin att känna av de dyrare energipriserna vilket kommer att leda till allt dyrare biljett priser, konkurser samt sammanslagningar. Därefter kommer långtradartrafiken att känna av de fördyrningar som sker i höjningens spår vilket i sin tur kommer att märkas hos återförsäljare av diverse produkter. För Sveriges del innebär det bland annat att matvaror från Spanien inte längre kommer att vara billigare än svenska.
8. Bilindustrin har inte kunnat presentera ett vettigt alternativ till de oljedrivna fordonen. Dessutom tar det cirka 15 år att ställa om produktionen och byta ut den existerande bilflottan i världen. Vilket i sig är betydelselöst med tanke på att det inte finns tillräckligt med olja för att tillverka de cirka 700 miljoner bilar som behövs för att ersätta dem som finns.
9. Etanol kan som bäst ersätta 15 % av oljan, den etanol som framställs kommer att behövas i jordbrukssektorn och för matvarutransporter. Tillverkningen av etanol eller metanol för den delen kräver energi, möjligtvis går detta att effektivisera så att det kan bli en energinettovinst. Problemet är dock att större delen av jordbruket idag är beroende av oljan, skulle den försvinna så kommer konventionella metoder att bli allt vanligare. Vilket i sig innebär att avkastningen inte på långt när kan bli lika hög. Därför kommer också större delen av jordbruksmarken att krävas för att tillverka den mat vi äter. Vilket i sin tur leder till en ganska modest produktion av etanol. Dessutom kommer vi fortfarande vara i stort behov av transporter både till lands och till havs, dessa transporter kommer att kräva stora mängder bränsle. Det är av oerhörd betydelse att den industri som tillverkar elström får tillgång på reservdelar och produkter som säkerställer en hög och jämn elströmsproduktion. Utan den industrin kan vi nämligen inte tillverka något drivmedel. Förutom i extremt liten småskalig lokal regi. (Metangas och liknande)
10. Väte har länge framställts som en framtida ersättare för olja, bilindustrin har hittills inte kunnat presentera någon typ av motor som klarar att förbränna väte under en längre tid. Motorerna behöver bytas i sin helhet efter 200 timmars gång, det innebär att en normal brukare behöver byta motor en gång per år, vem är intresserad av det? Väte är mycket svårt att transportera i stora mängder. En långtradare som normalt sett kan transportera 20 ton bensin kan endast transportera 800 kg väte. Dessutom måste väte förädlas genom en process som kräver elektricitet.
11. Elektriska bilar är en möjlighet, men som allt annat så kräver de energi och energin måste komma någonstans ifrån. Elektricitet är inte en energikälla, det är en produkt. Elektricitet får man vanligtvis genom att hetta upp vatten via förbränning eller reaktioner av exempelvis kol, olja, uran eller naturgas. Det heta vattnet passerar sedan genom en turbin som omvandlar rörelseenergin till elektricitet. Andra former av elektrisk produktion är vattenkraft, vindkraft och solenergi. För närvarande är produktionen av ström genom de senare energislagen försvinnande liten. I USA planeras och byggs cirka 100 nya kolkraftverk för att möta de behov som man räknar med skall finnas enbart inom industri och bostadssektorn. I världen planeras och byggs cirka 150 nya kärnreaktorer varav lejonparten tillfaller Kina, det land som är på god väg att nå USA´s nivåer vad det gäller oljeförbrukning 9 % mot 25 % (det kan låta som en stor skillnad men avståndet i ländernas förbrukning minskar dramatiskt och man räknar med att Kineserna snart är väl över 20%). Det Kinesiska så kallade undret bygger helt på tillgången av relativt billig energi i form av olja.
12. Den olja som finns kvar i marken, det vill säga ungefär lika mycket som vi förbrukat, är av typen surolja eller tjärsandolja. Den så kallade sötoljan som är enkel att raffinera är i princip helt slut. Återstår gör den olja som är dyr och svår att både extrahera och raffinera.
13. Inga nya oljefält på över 500 miljoner fat olja har upptäckt de senaste två åren. 500 miljoner fat är ganska exakt en femhundradel av det största fältet i Saudiarabien.
14. Vi gör av med fyra gånger mer olja än vad som hittas, med andra ord lever vi på reserverna, de gamla oljefälten, av vilka de allra flesta har toppat eller är på väg att göra det.
15. Oljebolagens kassakistor har aldrig någonsin varit så fyllda, anledningen till detta är att det inte görs några som helst nyinvesteringar.
16. Den amerikanska trupp som tidigare stationerades i Europa för att möta hotet av Sovjet har successivt omlokaliserats till mellanöstern och Centralasien. Det vill säga i oljans omedelbara närvaro. Trots det kalla krigets slut investerar den amerikanska regeringen mer än någonsin i sin vapenindustri.
17. Som medtävlare om den olja som återstår har USA vid sin sida länder som Kina, Indien och det Europeiska blocket. Samtidigt som två tredjedelar av all världens olja finns i ett område som domineras av instabilitet och religiösa motsättningar, för att inte tala om ett grundläggande USA hat. Kinas största enskilda handelspartner är USA som är beroende av billiga kinesiska produkter för sina stormarknader. Intressekonflikten länderna mellan är uppenbar och kommer att växa i takt med brist på olja.
18. Vid invasionen av Irak var Oljeministeriet och oljekällorna första prioritet för amerikansk trupp. På samma sätt som pipelinebygget från Kazakstan genom Afghanistan och Pakistan var det för trupperna som invaderade Afghanistan. Pipelinen är och var den största orsaken till amerikansk trupps närvaro i landet.
19. De brittiska oljebolagen kan inte längre försörja Storbritannien med olja och landet tvingas nu därför att importera. Norge ligger inte långt efter då deras produktion också har toppat.
20. Göran Persson Sveriges statsminister (2006) har proklamerat ett Sverige fritt från oljeberoende fram till 2020 och har också därför tillsatt en kommission som skall utreda möjligheterna till alternativ. Kjell Aleklett ingår i den krets som uppmärksammat Persson på en kommande oljekris, hans organisation ASPO är allt annat än positiv i sina prognoser.
21. I media förekommer knappt någon som helst rapportering om en kommande oljekris, trots att det på Internet finns tusentals sidor som behandlar ämnet Peak Oil. Många av sidorna är till sitt utförande och innehåll mycket seriösa och företräds av geologer, forskare och akademiker av vitt skilda slag. Just det faktum att detta inte förekommer i media är ett av de starkaste bevisen för att vi befinner oss nära branten eller i dess begynnelse.

Jag rekommenderar dig att se dessa filmer:

Syriana – spelfilm utgiven 2006.
V for vendetta – spelfilm utgiven 2006
Loose Change 2nd edition – Dokumentär om 911 (www.video.google.com) Finns nu med svensk text.
911 The Commission Report Ommissions and Distortions – Föreläsning av Griffin (www.vidoe.google.com)
911 and the American Empire – Föreläsning av Griffin (www.video.google.com)
The Long Emergency – Intervju med Kunstler (www.video.google.com)
A Crude Awakening - Dokumentär (www.video.google.com)
In plane site – Dokumentär (www.video.google.com)
Everybody has gotta learn sometime – Dokumentär (www.video.google.com)
Oil, smoke and mirrors – Dokumentär (www.video.google.com)
Crude Impact – Dokumentär (www.youtube.com) Nio tiominuters delar, mycket bra.

Det finns mycket mer, är du intresserad så posta en förfrågan här så skall jag sammanställa en lista. Förutom filmer så finns det naturligtvis litteratur, säkert ett hundratal böcker och avhandlingar. Jag har läst ett tjugotal, bland vilka mina absoluta favoriter är Michael C. Rupperts, Crossing the Rubicon, James Howard Kunstlers, The Long emergency, Carolyn Baker, U.S history untold och Griffin&Scott, 9/11 and the American Empire.

Naturligtvis försöker jag också att läsa in mig på ”fiendens” litteratur. Den bok som tydligast beskriver de Neokonservativas plan är Zbigniew Brzezinskis, The Grand Chessboard, utgiven 1997. Hela den amerikanska strategin så som den implementerats i mellanöstern och i övriga världen finns beskriven där, steg för steg. Dessutom så bör man läsa in sig på de dokument som publiceras på hemsidan för Project for a new american century, PNAC. En sammanslutning av neokonservativa ”intellektuella” där man återfinner bland annat Jeb Bush, Donald Rummsfeld och Dick Cheney.

Förutom detta så finns det en mängd välmenande men missleda ”journalister” på nätet. Oftast drivs de i grunden av samma frustration som alla vi andra, nämligen den att vi förstår att allt inte är vad det borde vara. Tyvärr så drivs de också av egna önskningar och begär, man kan hitta allt ifrån ultrakristna, rednecks, ”patrioter” och neonazister till doomers, (de som ser civilisationens död som något gott). Själv, får jag nog tillstå, så står jag med en ganska stor fot i de senares läger. Missförstå mig inte, jag vill absolut inte att människan skall behöva genomlida de umbäranden som det innebär vid civilisationens upphörande, men jag tror dock att den är oundviklig.

Jag måste lyckönska dig till ditt val av boplats, Värmland är en alldeles utmärkt plats att befinna sig på när TSHTF. Särskilt då om du har lite mark där du kan odla din mat och föda upp några djur. Man behöver inte särskilt stor areal för att överleva, lite drygt ett tunnland per person, (c.a. 5000 kvm), ett växthus några höns och ett par kaninburar håller det mesta av svälten från dörren. Bor du dessutom ensligt, bortom allfartsvägar är det desto bättre. En sak bara se till att din familj finns hos dig, du klarar dig inte ensam. Upprätthåll goda familjerelationer, förbered dig på att ni så småningom måste leva under samma tak och dela på livets vedermödor. Jag vet att det låter som en omöjlig uppgift, jag skulle själv ha mycket svårt att leva och arbeta med min far. I slutändan är det ändå familjen det kommer an på, blod är tjockare än vatten. För att kunna sköta ett vettigt ekologiskt jordbruk bör man ha cirka 20-40 hektar varav minst hälften är åkermark/betesmark. Glöm kor och biffar, på sin höjd bör du ha några tackor och en bagge, de kan ströva i skogen dessutom. Kaniner är utmärkt mat och smakar som kyckling, de förökar sig snabbt och är relativt lättsköta. Höns är ett måste för äggens och köttets skull. Hyser man några romantiska illusioner om att leva som vegan så kan man glömma allt som har med hårt fysiskt arbete att göra. Man kan inte hoppas på att klara en stor familj på enbart frukt, säd och grönsaker. Inte i vår del av världen.

Alternativet till en familj är ett kollektiv bestående av likasinnade, problemet med kollektiv är vanligtvis att de inte blir särskilt effektiva som produktionsenheter, (undantaget Kolchoser i Israel). I en familj finns det vanligtvis en naturlig ledare i den mest erfarne och äldste medlemmen. Så är det vanligtvis inte i ett kollektiv, där alla är ledare och har sina egna agendor, det är vanligt att det är svårt att nå konsensus i en sådan miljö. Alternativet är att man röstar fram en ledare eller ett råd, tyvärr leder oftast sådant förfarande till skitsnack och missnöje mellan de övriga medlemmarna.

Vad man bör göra är att se hur stammarna på Nya Guinea, Borneo och i Amazonas sköter sina beslutsprocesser och dra lärdom där av.

Ps.

Mitt föra inlägg postades två gånger, jag ber om ursäkt för det men min ”lina” leker popcorn hela tiden.

“I realise I hold the key to freedom
I cannot let my life be ruled by threads
The time has come to make decisions
The changes have to be made

Now I leave you, the past does have it's say
You're all but forgotten a mote in my heart
Decisions have been made, decisions have been made
I've conquered my fears, the flaming shroud

Thus ends the web”

Fish

9-2

Anonym
Novax skrev:
”hehe... du behöver inte vara ledsen för min skull. Jag står på säker grund och bryr mig inte om hur det förhåller sig med olika teorier och har ingen "önskan". Jag ger inte mycket för teorier hit och dit. Det är nog jag som är ledsen för andras skull... ”

Det glädjer mig att du har din tro att falla tillbaka på, tro kan i så många sammanhang rädda dig där allt annat misslyckats. En stark tro leder ofta till hopp, en förvissning om att man fyller ett syfte. Tro kan också sporra en att bita ihop och streta vidare, no matter what. Tyvärr är andlighet i dagens samhälle starkt förknippad med de förhärskande världsreligionerna och därför blir det en het potatis när den skall debatteras.

Min andlighet, om jag får vara så djärv, ligger i min tilltro till det grundläggande mänskliga och vår symbios med tingen. Längre än så kommer jag inte att gå i min beskrivning av personlig andlighet då den är just personlig. Lyckligtvis har jag förmånen att dela min livssyn med min partner och ett nätverk av andra personer. För slutligen är det ändå det allt handlar om, att dela sin existens med andra.

6. Profeten

Jag är min egen självutnämnda profet,
de uppenbarelser jag har är mina att njuta av.
Visioner av en verklighet osynlig för de icke seende,
som storslagna drömmar
där verkligheten är den egentliga drömmen.
Jag tar din hand och låter den smeka verklighetens illusion,
men du känner bara en kall hård yta.
Du kan inte njuta, vill inte,
vågar inte.
Jag försöker leda dig,
visa vägen runt hörnet.
Men du blir kvar bakom ytan,
kvar i världen.
Jag kan fortfarande se dig,
vi lever bredvid varandra
men inte i samma rum.

9-2

See User information
Quote:

9-2 wrote:
Novax skrev:
”hehe... du behöver inte vara ledsen för min skull. Jag står på säker grund och bryr mig inte om hur det förhåller sig med olika teorier och har ingen "önskan". Jag ger inte mycket för teorier hit och dit. Det är nog jag som är ledsen för andras skull... ”

Det glädjer mig att du har din tro att falla tillbaka på, tro kan i så många sammanhang rädda dig där allt annat misslyckats. En stark tro leder ofta till hopp, en förvissning om att man fyller ett syfte. Tro kan också sporra en att bita ihop och streta vidare, no matter what. Tyvärr är andlighet i dagens samhälle starkt förknippad med de förhärskande världsreligionerna och därför blir det en het potatis när den skall debatteras.

Min andlighet, om jag får vara så djärv, ligger i min tilltro till det grundläggande mänskliga och vår symbios med tingen. Längre än så kommer jag inte att gå i min beskrivning av personlig andlighet då den är just personlig. Lyckligtvis har jag förmånen att dela min livssyn med min partner och ett nätverk av andra personer. För slutligen är det ändå det allt handlar om, att dela sin existens med andra.

6. Profeten

Jag är min egen självutnämnda profet,
de uppenbarelser jag har är mina att njuta av.
Visioner av en verklighet osynlig för de icke seende,
som storslagna drömmar
där verkligheten är den egentliga drömmen.
Jag tar din hand och låter den smeka verklighetens illusion,
men du känner bara en kall hård yta.
Du kan inte njuta, vill inte,
vågar inte.
Jag försöker leda dig,
visa vägen runt hörnet.
Men du blir kvar bakom ytan,
kvar i världen.
Jag kan fortfarande se dig,
vi lever bredvid varandra
men inte i samma rum.

9-2

"För slutligen är det ändå det allt handlar om, att dela sin existens med andra."

Snart har vi kanske ingen existens... tiden rinner ut.
Är det du sa livets mening, därför vi är här...? Är vi inte här för att återvända hem? Vad har vi med andra att göra. Det är en fälla. Anknytningar till andra kommer naturligt i livet som det skall. Himlen råder...

"Människan följer jorden, jorden följer Himlen, Himlen följer Tao och Tao följer det som är naturligt.” [5] Den taoistiska visdomen om att Himlen och mänskligheten är ett har flödat genom den kinesiska kulturens ådror. ”Vägen till stor lärdom ligger i att förstå och lägga vikt vid dygd.”
(http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41177#forumpost41177)

"If the kingdom of heaven is within you then so is the kingdom of hell and you can look around and you can always see which man and woman prefer to externalize."

Alan Watt

___

Resized ImageQuietly Observing
Serenely cultivating, in a spare moment, gazing at immortals,
Each displays divine power for a hundred, a thousand years;
Human hearts have turned demonic, the world is not the same,
All gods are not offering salvation, awaiting the end of havoc.

October 16, 1995
http://www.falundafa.org/book/eng/hongyin/v2/hy_32.htm

Resized Image
Lord Buddha
Who knows the immensity of heaven and earth?
The Milky Way is beneath the feet.
The universe, how vast is it?
The revolving wheel is held in hand.

January 6, 1996
http://www.falundafa.org/book/eng/hongyin/v2/hy_45.htm

HONG YIN
LI HONGZHI
http://www.falundafa.org/book/eng/hongyin/v2/hy.htm

Hong Yin
Volume II
http://www.falundafa.org/book/eng/HongYinIIVB.htm

...

"I historiens eviga flöde är mänskliga liv lika flyktiga som en blommas blomstringstid. I universums gränslösa himlavalv är den mänskliga visdomen lika obetydlig som ett litet senapsfrö. Hur många visa män har inte sökt mödosamt, med hopp om att finna livets eviga, sanna mening?"

...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=29938#forumpost29938
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=28268#forumpost28268
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=29047#forumpost29047

Posted on: 2007/6/19 9:09

Edited by novax on 2007/6/19 10:05:36

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper